Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

De köps "vibrationsdämpande" stativ för 10-tusentals kronor som ska ge maskinerna en skakfri tillvaro och därmed en bättre ljud. Men nånstans måste gränsen ändå gå...

post-1-1206946913.jpg

Annons
  • Svar 76
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Postat

Va tusan lyssnar dom på egentligen.. Vem gör inspelningar och musik så att det en är en promille nödvändigt med sånna löjliga saker.. Jösses anåda. :rolleyes:

Kommer med ett leende ihåg 80-talet då audiofilerna målade kanten på CD-skivor gröna för att lasern i deras CD spelare skulle låta bättre.. Jösses. Att dom aldrig lär sig. 🙂

Postat (redigerat)

HÄR finns de att köpa - tillsammans med en massa andra lustiga och fullständigt meningslösa "fantastiska " kablar och tillbehör...

Vi hade en diskussion om detta för länge sedan i VST-Forum. Där framkom det att det fantastiska och superdyra materialet Corian, är identiskt med det material man gör diskbänkar av - och som inte kostar många kronor för en så liten bit som används till den där kabeldämparen... Så exotiskt var det materialet, alltså... :rolleyes:

Redigerat av Claes
Postat

det är också viktigt att ha nedförsbacke i sladden så att elektronerna kan rinna fritt. Vid uppförsbacke har de högfrekventa elektronerna lättare att ta sig upp; eg. det blir en basfälla (bass trap).

Som kommenterats tidigare ska man se till att ha RAKA sladdar så elektronerna inte hamnar i oordning (riktiga proffs använder koppar/zink-rör med balsamitöverdrag istället för sladdar).

Postat
Kommer med ett leende ihåg 80-talet då audiofilerna målade kanten på CD-skivor gröna för att lasern i deras CD spelare skulle låta bättre.. Jösses. Att dom aldrig lär sig. 🙂

hrrm....eh, jag har kvar en sån penna om nå'n vill låna.... :rolleyes:

/R

Postat
HÄR finns de att köpa - tillsammans med en massa andra lustiga och fullständigt meningslösa "fantastiska " kablar och tillbehör...

Arrhahaaa.... Skona mig! 😆

Tack för tipset, Claes, det var stor underhållning. Kolla in hur man gör för att bli av med sina gamla floppydiskar, och dessutom tjäna en hacka på det. 😕

Postat

Där finns ju massor av saker man inte kan vara utan - som CD-svarv, avmagnetiserare för CD-skivor (som ju är tillverkade av aluminium, som inte är magnetiskt...), vibrationsdämpare att trä på elektronrör, 1.8m nätkabel för "endast" 10000:-, 1.2m koaxial S/Pdif-kabel för "rimliga" 7000:-, den obligatoriska 3m långa högtalarkabeln för 13000:-, olika spikes och annat meningslöst. Bra för den som säljer, men dåligt för den som blir så grundlurad att han köper eländet...

Man skulle kanske satsa på HiFi-branschen i stället. Det verkar vara lönsamt att sälja meningslösa saker till hutlösa priser... 😆😕

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat

Moahahaha. Moahaha. Jag har nu legat vikt på golvet här av skratt i flera minuter.

De är mycket effektiva när det gäller att isolera från vibrationer i underlaget. Konstruktionen är typsikt teknologisk - man utnyttjar bara känd teknik och bryr sig inte om hi-fi-mumbo-jumbo-snack.

Hahahahaha, okej. Vad bra. Då köper jag en direkt då.

För dej som inte kan få tag i några floppies så kan jag fixa en inspelad tillskuren floppy för 100:-.

Självklart, jag köper 7 stycken direkt om det där priset verkligen stämmer. Sjuuukt bra pris på något som inte ens är värt gårdagens matrester som redan är bortkörda med sopbilen.

Kanske ska hoppa ner på golvet ett tag till. 😆 Om jag skrattar så här mycket av bara dom här 2 länkarna, ska jag nog inte ens kika runt på resten av sidan. 😕

Postat

Kunde inte låta bli.

Lägg en mörk handduk över din CD-spelare så blir ljudet bättre!

Nonsens? Pröva själv!

Postat

Men vad i...

Jag har bl a använt mig av en Technics SL-XP5, en mycket trevlig portabel CD-spelare som givit mig många sköna lyssningsstunder på väg till och från jobbet. Den har ett lock som delvis är glasklart och där man kan se skivan snurra under gång. Till denna är anslutet ett par Sony hörtelefoner av minislag. När jag tände och släckte en skrivbordslampa som var placerad nära spelaren hördes tydligt en försämring av ljudet i de fall lampan var tänd.

Jag vill beteckna skillnaden som så hörbar att jag definitivt i fortsättningen försöker undvika att placera spelaren ljust! Detta är dessutom mycket lätt eftersom den skyddsväska som medföljer spelaren effektivt skärmar av allt ljus.

Postat

Helt jävla sanslöst. Fan, jag spammar i fel tråd 😕

Postat

Varje gång jag läser sånt här så kan jag inte låta bli att fundera på hur mkt ljudförbättring som verkligen sker och hur mkt som bara är rent psykologiskt; alltså inbillning. På nåt sätt har jag en känsla av att hifi-nördarna VILL att det ska låta skillnad och därmed också hör skillnad. Ett öra hör inte alltid samma sak fast man lyssnar på exakt samma sak...

/Daniel

Postat

Åh herre min dag, jag har sett sidan förut men trott att den var någorlunda seriös då nån tjomme hänvisade till något som stod på den.

http://www.svalander.se/shoppen/lp-cdr.htm

LP-CDR är inte bara lite kul i designen - de har också en mycket bra ljudkvalitet. Jag gillar dem bättre än de övriga svarta CDR jag lyssnat på - tystare, mer detaljer och mer dynamik är det som skiljer.

Jösses, varför orkar dessa HiFi människor inte läsa om digital ljudteknik och hur cd-bränning fungerar så de slipper göra dumma uttalanden. Han hävdar alltså att de har högre bitdjup och större samplingsfrekvens än vanliga skivor och att de dessutom förändrar materialet när man bränner det på dem. Låter det tryggt?

Dessutom skriver han att "De som nu finns till salu klarar 48x." jag hoppas för allt i världen att han inte bränner Audio-CD i de hastigheterna. Eller är det kanske C2 felen men uppskattar?

Oj, oj, oj.. Tack för läsningen Claes 😉

/Majken

Postat

Pjae, ärligt talat så tror jag att det bara är hifinördar själva som går på hifinördarnas mumbo-jumbo. En vanlig svensson skulle aldrig betala så mkt pengar för en musikanläggning, och vi som vet bättre, ja, vi vet bättre 😉

/Daniel

Postat

Visst kan den det - om lasern går förbi Solen eller något liknande med ett enormt starkt magnetfält... 😉 Små laddningar som eventuellt skulle kunna byggas upp på en CD, påverkar inte lasern ett dugg.

Materialet i CD-skivan är dessutom inte magnetiskt. Försök gärna magnetisera en aluminiumplåt och se vad som händer... 😄

Postat
Visst kan den det - om lasern går förbi Solen eller något liknande med ett enormt starkt magnetfält... 😳 Små laddningar som eventuellt skulle kunna byggas upp på en CD, påverkar inte lasern ett dugg.

Materialet i CD-skivan är dessutom inte magnetiskt. Försök gärna magnetisera en aluminiumplåt och se vad som händer... 😆

Skriver han inte något om att det finns partiklar i tryckfärgen som magnetiseras. För övrigt är det skrämmande mycket New Age-feeling över hela sajten... 😉

Postat

Josef Svalander och hans sida kan väl inte vara allvar hoppas jag? Det måste vara ett skämt! 😳

Läser och skrattar högt!

Postat

Det man betalar för när det gäller CD-spelaren efter priset vid vilket CD-spelaren kan läsa av skivan klanderfritt, är t.ex hur tyst spelaren låter rent fysiskt när skivan rullar eller hur spelaren ser ut. Det kan jag tänka mig kan vara värt en hel del för snorrika snobbar.

Jag har dock svårt att se att en D/A-omvandlare för 50.000:- skulle vara bättre än en för 5000:-. D/A-omvandlaren har ju ändå strikta begränsningar (16-bitar och 44.100Hz) att arbeta med.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.