Ragge Postat 4 juni 2005 Dela Postat 4 juni 2005 Hejsan! Risken finns att jag har hamnat i fel tråd.. Jag undrar lite om hur man undviker brus och surrande ljud ifrån en elgitarr. Jag kör med en Pod XT som låter toppen förutom att vissa ljud på den ger ett väääldans surrande och brummande.. Jag undrar hur jag kan undvika detta.. Hur ska kablar dras för att inte orsaka störningar i form av brum och surr? Hur är det med jordade uttag osv? Hur undviker man detta brum på bästa sätt helt enkelt? /Micke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bo Hansén Postat 4 juni 2005 Dela Postat 4 juni 2005 (redigerat) Hallå Ragge, Det är väldigt individuellt från fall till fall, beroende på hur du har kopplat samman din utrustning och vad det är för prylar som ingår i den, men några allmänna tipps kan jag ge dig, till att börja med. Gitarrer är känsliga för ljusstyrning-störningar från belysning-dimmers och scenljus m.m, denna störning låter som ett "spetsigt" surrande, och stör mest när ljusregleringen är på "halvfart". Denna störning är svår att få bort, så här får "dimmrarna stängas av, eller köpas nya, mot någon dyrare typ som är extra noga avstörda. Gitarrer är också känsliga för störningar från nättransformatorer som sitter i gitarrförstärkare och andra apparater, denna störning låter mer som ett dovare surr eller brum. Här gäller det att hålla långt avstånd mellan gitarren och förstärkaren som möjligt. Det finns också en del andra störkällor som golv-värmeslingor i bostadsrum/lokaler, som ger liknande störningar som nät-transformatorer i förstärkare, eller om du repeterar i en källarlokal som gränsar till ett pannrum där det finns ett giganiskt el-värmeaggregat eller närliggande el-central med stora omformare/ställverk, så kan du få liknande störningar. En annan störningskälla är spänningsadaptar/batterieliminatorer som kan ligga intrasslade i alla "kabelhärvor" bak på rackskåp och apparat-cases. Eftersom dessa spänningsadapters innehåller transformatorer eller switchade nätaggregat, så överför dessa störningar till närliggande signalkablar Ett annat vanligt brumproblem är så kallade "brumslingor" som du får när fler skyddsjordade apparters nätsladd ansluts till samma el-uttag, och dessutom har förbindelse med varandra via signalkabeln. Här måste du pröva med att "avjorda" några av apparaterna eller se till att bara en av apparaterna sitter i ett skyddsjordat nätuttag. Om signalkabeln mellan apparaterna är balanserad, så kan det hjälpa att kapa skärmanslutningen i en av anslutningsändorna (stift 1 på XLR eller "sleve" på en 3 polig teleplugg) istället för att bråka med skyddsjorden, men en del apparater gillar inte detta, och kan börja konstra på annat sätt om man har otur. OBS! OBS! ATT KLIPPA DEN GUL/GRÖNA SKYDDSJORDKABELN ELLER ATT "TEJPA" JORDANSLUTNINGSBLECKET ELLER ANSLUTA APPARATER TILL OJORDAT UTTAG KAN INNEBÄRA SKADA PÅ PERSONER ELLER UTRUSTNING, SÅ DETTA GÖR MAN ALLTID PÅ EGEN RISK, APPARATER MED SKYDDSJORDAD NÄTKONTAKT SKALL ALLTID ANLUTAS TILL SKYDDSJORDAT VÄGGUTTAG. --Bosse Redigerat 7 juni 2005 av Bo Hansén Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 4 juni 2005 Dela Postat 4 juni 2005 Du glömde en väldigt vanlig störningskälla när det gäller gitarrer; En CRT-skärm till datorn ger väldigt ofta upphov till ett kraftigt brum - speciellt om de är ojordade. Stäng av skärmen medan du spelar in - eller skaffa TFT-skärm i stället... Se också till att inga nätkablar ligger dragna parallellt med signalkablarna - för då kan du lätt få in ett "hemtrevligt" 50Hz-brum i signalkablarna. Måste de ligga parallellt, så se till att de är på behörigt avstånd från varandra (runt 30cm eller mer - men man får testa) - och om de måste korsa varandra, så ska det alltid vara med 90 graders vinkel, för att minimera risken för nätbrum. Dimmers, som Bo nämner, lysrör och lågenergilampor är ofta stora bovar när det gäller brum. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ragge Postat 7 juni 2005 Trådstartare Dela Postat 7 juni 2005 Tack Bo och Cleaes! Dessa svar var över förväntan =) mycket tacksam! // Micke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.