Jump to content
Annons

Blomberg Entertainment - the STUDIO-bygge


RoBERT

Recommended Posts

Efter att familjen snålat ett bra tag nu så har vi äntligen råd att smälla upp en liten lagom hemstudio! 70 000 kr är budgeten, maximum.

Å detta ska vara inkl ombyggnad av vårt kära garage och förråd.

Nån/några som skulle känna sig intresserad av att lära mig vad man behöver tänka på vad gäller isolering av ljud både inåt å utåt, ventilation osv... planlösning å sånt med. jag är alldeles för nybörjare för att fatta alla de andra trådarna i detta ämnet så jag skulle vara jätteglad å tacksam om ni som kan detta utbildar mig lite. 😄

Jag vet att det är en hel vetenskap, men om jag slänger upp lite ritningar eller mått på lokalen som den ser ut nu så kan ni väl iaf tänka på saken? 🙂

/robban

EDIT (061121) : Nu har ju studion varit färdig och igång i över ett år. Men det är väl lika bra att fortsätta på denna tråden så vet folk vad det handlar om.. 🙂

EDIT: (061124) : NYA BILDER!! Titta på sidan 6!

EDIT: ...inget nytt... 🙁

EDIT: (081118) Jobbar på att fixa fram bilder på bygget och att göra en sketchup-ritning över hela grejen.

EDIT: (081120) Sketchup-modell klar! 🙂

Redigerat av RoBERT
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 184
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Sök på ämnet här, och på vst forum, så kan du få väldigt mkt användbara tips....vet att det diskuterats flertalet gånger.

vi har/haft ett par väldigt kunniga personer i ämnet på forumet(kan förväxla det med vst forum, är inte helt säker), som byggt studios i garage osv själva......vet inte om de är kvar dock, men trådarna finns nog liggandes i arkivet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis!

Jag går också i studiobyggar-tankar. Jag och tanten har precis köpt ett hus på landet, vi flyttar in i juni. Tänkte ta hela källare och bygga en studio. Känns riktigt spännande. Då kommer det här forumet till bra användning, eftersom att det finns så många kunniga personer här. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går också i studiobyggar-tankar. Jag och tanten har precis köpt ett hus på landet, vi flyttar in i juni. Tänkte ta hela källare och bygga en studio.

Ditt as! Man blir så avundsjuk...jag har min "studio" i en 35 kvm lägenhet :/

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrioN,

Jo jag hade också min "studio" i en liten 1:a för några år sedan, det var väldigt trångt kan jag meddela. Nu i början när vi flyttar in så kommer jag att få trycka in allting i en garderob medans jag renoverar och bygger i källaren, vilket antagligen kommer att ta ett halvår att få iordning. Dels för att jag är så jävla lat, sen är det ju inte billigt med byggmaterial, det är ju svindyrt att bygga väggar och lägga in golv 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrioN,

Jo jag hade också min "studio" i en liten 1:a för några år sedan, det var väldigt trångt kan jag meddela. Nu i början när vi flyttar in så kommer jag att få trycka in allting i en garderob medans jag renoverar och bygger i källaren, vilket antagligen kommer att ta ett halvår att få iordning. Dels för att jag är så jävla lat, sen är det ju inte billigt med byggmaterial, det är ju svindyrt att bygga väggar och lägga in golv 😉

Jo det är absolut inte billigt. Och om du ska anlita folk som gör det åt dig så rinner pengarna iväg fort som bara den.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo jag har typ läst igenom varenda inlägg om dämpning å sånt, men ja fattar inte ett jota. jag kan bygga. har både rivit å byggt sommarstuga å liknande men, mitt problem är att jag glömmer alltid bort vad allt heter, fattar ingentíng om "dikt an" å allt vad folk säger. behöver få höra det på nybörjarspråk hehe! :rolleyes:

Den totala ytan för kalaset i befintligt skick är: 20,5 kvm för studion å 13 kvm för kontrollrummet. om nån vill så kan jag säkert scanna in orginalritningen för eländet hehe... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bygger en studio i de nuvarande rummen så kommer ljudet att fortplanta sig vidare i golv väggar och tak. Du kommer alltså att höra ljudet väldigt väl om du är på övervåningen. Att bygga ett flytande rum innebär att du bygger ett nytt rum som står på skumgummi, i det nuvarande rummet. Det nya rummet ska alltså inte ha kontakt med det gamla. Det är själva vitsen. Vibrationer som inte kan fortplanta sig = tyst.

Jag beklagar om du förstår ännu mindre nu. Jag är inte världsmästare i förklareri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan man börja snacka om flytande golv och akustikplattor bör man fundera över vad man skall använda sin studio till samt budgeten. Är det 70 papp totalt för både utrustning och byggmaterial? Skall du bara spela in sång eller är det trummor o stora förstärkare. Det stämmar att det är bra med en flytande konstruktion för att undgå stomljud men hur ser det ut med tex dörr mellan rummen?. Har du ingen ljudsluss så spelar det ingen roll hur bra din flytande konstruktion är. Dörren kommer vara den svaga länken ändå!

Har inte använt några dyra akustikplattor o dyl i min studio utan endast mineralull, tyg, OSB-fiberplattor och en massa trälistor. Det finns säkert en mängd bättre lösningar än min men jag har fått mycket bra erkännande från musiker och ljudtekniker om akustiken i studion.

Om dina lokaler är fyrkantiga idag är det de första du måsta bygga bort för att undgå stående vågor.

Idag finns många lågprisbygghandlar som pressar priserna så dert behöver inte bli så dyrt. Sen kan man ju leta upp lte fynd ibland. Jag köpte ett beg. massivt bokgolv (30kvm) för 1200:- nypris för ett sånt golv var 800:-/kvm.

Lycka till

Mattias

Audiorent

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej och åter nej. Neopren är helt värdelöst. Jag vet att jag kommer att få halva forumet på mig nu. "Varför använder proffsstudios neopren då?" Jag vet ärligt talat inte. Det jag vet är att detta ( http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83277 ) fungerar exakt lika bra, och har 2st stora fördelar fördelar.

1: Det är hur billigt som helst.

2: Det kommer inte att tryckas ihop under många många många år, till skillnad mot neopren.

En till grej: Budgeten är till för själva bygget och inte till utrustning va? Annars säger jag bara en sak: Du kommer inte komma långt.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

En till grej: Budgeten är till för själva bygget och inte till utrustning va? Annars säger jag bara en sak: Du kommer inte komma långt.

jo herr optimist! 😉 det är budgeten för hela grejen...

fast vi har typ alla instrument redan. det är dator, mjukvara, ljudkort, mikrofoner ev mixerbord, ljuddämpning av hela kalaset å så, men jag har en del kontakter vad gäller begagnade dörrar, fönster å byggmateriel, så jag lär nog komma hyffsat billigt undan med den biten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Skall du bara spela in sång eller är det trummor o stora förstärkare. Det stämmar att det är bra med en flytande konstruktion för att undgå stomljud men hur ser det ut med tex dörr mellan rummen?. Har du ingen ljudsluss så spelar det ingen roll hur bra din flytande konstruktion är. Dörren kommer vara den svaga länken ändå!

Har inte använt några dyra akustikplattor o dyl i min studio utan endast mineralull, tyg, OSB-fiberplattor och en massa trälistor. Det finns säkert en mängd bättre lösningar än min men jag har fått mycket bra erkännande från musiker och ljudtekniker om akustiken i studion. 

Om dina lokaler är fyrkantiga idag är det de första du måsta bygga bort för att undgå stående vågor.

Idag finns många lågprisbygghandlar som pressar priserna så dert behöver inte bli så dyrt. Sen kan man ju leta upp lte fynd ibland. Jag köpte ett beg. massivt bokgolv (30kvm) för 1200:- nypris för ett sånt golv var 800:-/kvm.

Lycka till

Mattias

Audiorent

mest så blir det nog pålägg, köra mycket via softwaresyntar. jag kommer troligtvis köpa Cubase SL å Reason. möjligtvis GigaStudio istället för reason... (nån som har andra förslag...)

Men tanken är oxå att vi ska kunna spela in band hyfsat live. typ grundkomp först å solon å sång efteråt typ... vet att 20kvm inte e mycket då, men jag har hört heeeelt ok inspelningar från inspelningar på halva den ytan.

tänkte bygga en extra vägg mellan kontrollrum och studio. hur stor bör ljudslussen vara? så två dörrar blir det ju emellan där iaf. vet däremot inte om det blir så med ytterdörren till studion... det lär ju bli ett ombygge av den befintliga garagedörren skulle jag tro... om man inte kan komma på nån annan billig lösning för det oxå... troligtvis två separata glas oxå mellan kontrollrum och studio. vet inte hur man smidigast löser det.

Redigerat av aorfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan man börja snacka om flytande golv och akustikplattor bör man fundera över vad man skall använda sin studio till samt budgeten.

Utan akustikplattor (eller dylikt) kommer det att låta skit. Den som säger annorlunda har ingen koll på läget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tänkte förgylla er tillvaro med en bild på hur elandet ser ut. ritade den i photoshop sent igår kväll hehe. kan vara så att fönstrena är aningen felplacerade, men annars ska det vara rätt... =)

garage.gif

EDIT: det kommer snart en ritning på höjden å det med hehe...

Redigerat av aorfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Är helt enig med Audiorent om att det viktigaste är att verkligen sätta sig ned och fundera på vad studion ska användas till. Den viktigaste frågan du vill ha svar på är hur mycket ljudisolering du behöver. Du skriver att det är i ert garage och förråd, innebär det att det är en del av själva bostadshuset, eller är det en fristående byggnad? I första fallet - hur tolerant är övriga familjen? Har du barn som ska sova vid kl 20 ska det till en hel del ljudisolering för att ha ett rockband i källaren samtidigt. I andra fallet - hur nära befinner sig grannarna, och hur toleranta är de?

Det låter i vilket fall som att det mer är i undantagsfall du kommer att ha trummor och stora stärkare, och det är ju bra. I så fall kanske du inte behöver ljudisolera så blodigt. Hur som helst – tänk igenom detta med behovet av ljudisolering först av allt, för ska du ljudisolera måste du börja med det. Det är dumt att först bygga en jättefin studio, och sedan inse att man måste riva allt och börja om från början eftersom grannarna blev störda.

För övrigt anser jag att ChrioN bör tagga ned lite.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog en titt på din ritning – sa du att du hade tänkt ha det stora rummet till inspelningsrum och det lilla till kontrollrum? Om du mest ska hålla på med elektronisk musik och bara göra enstaka pålägg skulle jag nog rekommendera dig att göra tvärtom.

HÄlsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

När det kommer till ljudisolering bör du tänka lite på hur din omgivning ser ut också......kanske inte det viktigaste, men det är väldigt störande om man till exempel måste avbryta en känslig sånginspelning för att grannen är ute och piskar mattan......! Så tänk inte bara på hurvida ljud läcker ut, utan även om det är mkt störande ljud i omgivningen som kan läcka in och klistra sig på inspelningarna........mattpisk, fågelkvitter...har någon i omgivningen en hund som skäller mkt? en granne som kör HD och gillar att väsnas med sitt muller ute på gatan....eller sånt....

å andra sidan kan det ju vara en nisch.....en dold artefakt....att man i bakgrunden hör ett HD-muller på alla dina inspelningar.....hmm....eller inte? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...