Jump to content
Annons

Detta är Per


Per_a_55

Recommended Posts

Hej allihop,

Denna nykomling heter Per och är en "gammal" (snart 50 år) gitarrist som hållt upp i rätt många år, men där speldjävulen nu åter fått tag i kroppen. Musikaliskt är det främst blues som gäller (Mayall, Clapton, "Kingarna" (BB, Albert, Freddie), Alvin Lee, Stevie Ray m fl, mfl).

Då det begav sig (allt för länge sedan) fanns det både Hagström I och III, en Hagström Viking II, Ibanez Les Paul, Fender Jazzbas, Hagström Viking Bas och en del andra obskyra gitarrer. För närvarande består arsenalen av en Squier Strata, en Hoyer planka av okänd modell, ett par JBX (en LP och en Strata) + två akustiska (en Bjärton nylonsträngad och en Levin 12a). Jakt pågår efter en hyfsat billig halvakustisk (typ Viking eller 335). Tips mottgaes med största tacksamhet.

Förutom musiken handlar livet mycket om jobbet (jag begriper knappt själv vad jag sysslar med så det är inte lönt att försöka beskriva det). När tiden medger det är det familjen (fru och tre barn, varav två utflugna), huset och trädgården, bilarna, motorcyklarna, mopederna och allt annat kul som gäller.

Jag hoppas att jag här skall kunna få tips om hur jag kan få in lite musik via gitarrerna in i datorn (Cubase är installerat men ännu ej använt). Det lär finnas många duktiga på det här har jag hört sägas.

Hej så länge, jag börjar nog fråga snart.....

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej, inte Gessle Osiris, han är några år yngre än mig, däremot har jag bara 100 meter till Pers Garage (eller egentligen var det Micke Syds pappas bilverkstad).

Link to comment
Dela på andra sajter

AD - tror inte jag heller. Man var väl bara helkorkad som sålde av en gång i tiden 🙂 . En Viking I kan man kanske få loss i hyfsat skick för 4-5 papp, men en IIa är ju inte att tänka på. Jag hade mer tänkt mig något liknande fast en billigare variant (fast det är ju svårt om den ska vara bra också.... 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

AD - tror inte jag heller. Man var väl bara helkorkad som sålde av en gång i tiden 🙂 . En Viking I kan man kanske få loss i hyfsat skick för 4-5 papp, men en IIa är ju inte att tänka på. Jag hade mer tänkt mig något liknande fast en billigare variant (fast det är ju svårt om den ska vara bra också.... 🙂 )

men hagström var ju inte kända för att göra några kvalitétsgitarrer?

de där gamla pärlemorbestyckade, vinylklädda, dragspelsliknande paddlarna, med sina överdådiga utrustningar av knappar och rattar, såldes väl av just för att det inte ansågs mycket att ha?!

jag har aldrig haft någon och visst har jag förståelse för det där med kult-värde, men ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

AD - tror inte jag heller. Man var väl bara helkorkad som sålde av en gång i tiden 🙂 . En Viking I kan man kanske få loss i hyfsat skick för 4-5 papp, men en IIa är ju inte att tänka på. Jag hade mer tänkt mig något liknande fast en billigare variant (fast det är ju svårt om den ska vara bra också.... 🙂 )

men hagström var ju inte kända för att göra några kvalitétsgitarrer?

de där gamla pärlemorbestyckade, vinylklädda, dragspelsliknande paddlarna, med sina överdådiga utrustningar av knappar och rattar, såldes väl av just för att det inte ansågs mycket att ha?!

jag har aldrig haft någon och visst har jag förståelse för det där med kult-värde, men ändå?

HA HA HA. FUNNY.

HAGSTRÖM...ÄR kvalité och är idag mera värda än dito gibson. De flesta i det stora landet amerika samlar just på haström.

Sedan kan jag av egen erfarenhet tala om att de låter bättre oxå.

Ta tex en Swede som har mycket mera botten/ton än en gibson gura.

Jag har ett antal gamla HAGSTRÖM och talar av erfarenhet/tycke.

Har en halvakustisk viking 79 och 2 swede gurur en super swede och en swede.

Jag har även några äldre gibson att Jämföra med

A.D

Redigerat av Albert.D
Link to comment
Dela på andra sajter

AD - tror inte jag heller. Man var väl bara helkorkad som sålde av en gång i tiden 🙂 . En Viking I kan man kanske få loss i hyfsat skick för 4-5 papp, men en IIa är ju inte att tänka på. Jag hade mer tänkt mig något liknande fast en billigare variant (fast det är ju svårt om den ska vara bra också.... 😄 )

Ja det blir nog svårt att hitta ett bra exemplar av dem.

Jag söker oxå HAGSTRÖM guror även fast jag har ett par.

Deras halsar är helt överlägsen andra... 🙂

Så här ser min viking ut

http://www.halkans.com/images/416hagstrom.jpg

A.D

Redigerat av Albert.D
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk vad skönt med olika uppfattningar 🙂 Kult eller inte, Hagström-gitarrer är oerhört sköna att spela på och låter även enligt min mening mycket bra. Mitt problem är att eftersom jag bara spelar för mig själv här hemma tycker "regeringen" inte att jag skall lägga 12-15 papp på en VII (vilket jag kan ha en viss förståelse för). Frågan är hur länge jag kan hålla mig bara.....

Link to comment
Dela på andra sajter

HAGSTRÖM...ÄR kvalité och är idag mera värda än dito gibson. De flesta i det stora landet amerika samlar just på haström.

Sedan kan jag av egen erfarenhet tala om att de låter bättre oxå.

Ta tex en Swede som har mycket mera botten/ton än en gibson gura.

Jag har ett antal gamla HAGSTRÖM och talar av erfarenhet/tycke.

alltså, nu var jag inte ute efter att prata skit om dina älsklingar. vill bara minnas att hagström inte alls ansågs som något speciellt under 70-80-talet.

att dom idag är värda pengar är det inget snack om.

men det är intressant det där med vad som anses låta bättre och sämre. det är helt subjektivt förståss och alla modeller låter olika (även samma märke inom en modell). jag respekterar verkligen om du anser att de låter "bättre" en ex. gibson.

poängen är väl...

det som en gång inte ansågs något speciellt kan sedan få kultstatus och prisas för både ljud och kvalité. det gäller ju både gamla gitarrer, stompboxar, förstärkare och absolut inte minst synthar...

bara synd för hagströmfabriken att de inte ansågs lika fantastiska och åtråvärda medans de tillverkade.

glad påsk!

edit: din viking-modell ser inte alls ut som de vinylklädda blipp-bloppgitarrerna jag kommer ihåg.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

HAGSTRÖM...ÄR kvalité och är idag mera värda än dito gibson. De flesta i det stora landet amerika samlar just på haström.

Sedan kan jag av egen erfarenhet tala om att de låter bättre oxå.

Ta tex en Swede som har mycket mera botten/ton än en gibson gura.

Jag har ett antal gamla HAGSTRÖM och talar av erfarenhet/tycke.

alltså, nu var jag inte ute efter att prata skit om dina älsklingar. vill bara minnas att hagström inte alls ansågs som något speciellt under 70-80-talet.

att dom idag är värda pengar är det inget snack om.

men det är intressant det där med vad som anses låta bättre och sämre. det är helt subjektivt förståss och alla modeller låter olika (även samma märke inom en modell). jag respekterar verkligen om du anser att de låter "bättre" en ex. gibson.

poängen är väl...

det som en gång inte ansågs något speciellt kan sedan få kultstatus och prisas för både ljud och kvalité. det gäller ju både gamla gitarrer, stompboxar, förstärkare och absolut inte minst synthar...

bara synd för hagströmfabriken att de inte ansågs lika fantastiska och åtråvärda medans de tillverkade.

glad påsk!

edit: din viking-modell ser inte alls ut som de vinylklädda blipp-bloppgitarrerna jag kommer ihåg.

Hejsan !

Nej jag förstår väl oxå att du inte hade för avsikt att göra detta. Men jag tycker att det är konstigt att du går på hörsägen utan att ha provat en hagström.

De är precis som per säger mycket sköna att spela på med ett mycket bra ljud.

Faktum är att Hagström gitarrerna när det begav sig var både bättre, billigare och Hagström utvecklade sina gitarrer mer än någon annan utav sina konkurrenter, detta resulterade i smutskastning ifrån andra tillverkare. Därifrån kommer dängan att de inte höll kvalitetsmässigt. Sedan började japanarna att masskopiera de flesta märken det blev nådastöten för Hagström.

På 70-80 talet tillverkades enligt mig det bästa Hagström instrumenten och dess kvalité var (är) vida överlägsen sina konkurrenter.

Jag vet inte vad du spelar på för gitarr men jag tycker att om du få tillfälle så prova gärna en Swede eller en viking eller en Jimmy.

Mina Älsklingar 😆 Jag har gitarrer för att spela på även fast det kallas Vintage mm mm jag gillar inte att hänga upp en massa instument på väggen och stå och titta på dem. Instument ska användas det är det dem är byggda för.

Glad Påsk

A.D

Redigerat av Albert.D
Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att Hagström gitarrerna när det begav sig var både bättre, billigare och Hagström utvecklade sina gitarrer mer än någon annan utav sina konkurrenter, detta resulterade i smutskastning ifrån andra tillverkare. Därifrån kommer dängan att de inte höll kvalitetsmässigt. Sedan började japanarna att masskopiera de flesta märken det blev nådastöten för Hagström.

På 70-80 talet tillverkades enligt mig det bästa Hagström instrumenten och dess kvalité var (är) vida överlägsen sina konkurrenter.

Jag vet inte vad du spelar på för gitarr men jag tycker att om du får chanen så prova gärna en Swede eller en viking eller en Jimmy.

Mina Älsklingar 😆 Jag har gitarrer för att spela på även fast det kallas vintage mm mm jag gillar inte att hänga upp en massa instument och stå och titta på dem. Instument ska användas det är det dem är byggda för.

Glad Påsk

A.D

ok, jag köper ditt resonemang och backar lite. men för sakens skull: jag har provat hagström. den hade röd vinyl på kroppen och svart hals/sadel vill jag minnas. och rattar vid varje mick. hehe.

men den lät inte bra så jag dömde nog lite på förhand.

jag spelar också på mina gitarrer (fender o kramer) och det är just därför det är mina älsklingar..!

over & out.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hackeman - det är bara fysiskt, jag tror aldrig att någon människa av hankön blir äldre än 15-20 psykiskt sett (åtminstone ingen jag umgås med, men det kanske säger mer om mig än om män i övrigt?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hackeman - det är bara fysiskt, jag tror aldrig att någon människa av hankön blir äldre än 15-20 psykiskt sett (åtminstone ingen jag umgås med, men det kanske säger mer om mig än om män i övrigt?)

Sant. Man blir inte äldre. Det är leksakerna som blir dyrare.... eller jag vet inte om det är så nu för tiden förresten hehe. :rolleyes:

Edit: Jag skulle vilja ha en Hagström oxå...juh.

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Demoniqus - jag skulle aldrig hänsyfta till en gitarr med ordet fanskapet, det förbehåller jag för mig själv..... Men det är klart, med usel kamera och dåligt ljus så ser dom små liven ut så här:

Elgitarrer_2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att Hagström gitarrerna när det begav sig var både bättre, billigare och Hagström utvecklade sina gitarrer mer än någon annan utav sina konkurrenter, detta resulterade i smutskastning ifrån andra tillverkare. Därifrån kommer dängan att de inte höll kvalitetsmässigt. Sedan började japanarna att masskopiera de flesta märken det blev nådastöten för Hagström.

På 70-80 talet tillverkades enligt mig det bästa Hagström instrumenten och dess kvalité var (är) vida överlägsen sina konkurrenter.

Jag vet inte vad du spelar på för gitarr men jag tycker att om du får chanen så prova gärna en Swede eller en viking eller en Jimmy.

Mina Älsklingar  🙂  Jag har gitarrer för att spela på även fast det kallas vintage mm mm jag gillar inte att hänga upp en massa instument och stå och titta på dem. Instument ska användas det är det dem är byggda för.

Glad Påsk

A.D

ok, jag köper ditt resonemang och backar lite. men för sakens skull: jag har provat hagström. den hade röd vinyl på kroppen och svart hals/sadel vill jag minnas. och rattar vid varje mick. hehe.

men den lät inte bra så jag dömde nog lite på förhand.

jag spelar också på mina gitarrer (fender o kramer) och det är just därför det är mina älsklingar..!

over & out.

Ja det var väl en sådan här som du spelat på!

En KENT... 😉

Tycker den inte skiljer sig nämnvärt ifrån dagens färg-glada... alster

A.D

1963_Hagstrom_Kent_PB-24-G_543716.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...