schopin Postat 25 mars 2005 Postat 25 mars 2005 LÅTNAMN: PianoFx ARTIST/GRUPP: schopin's one man band FEAT iBook & softsynths GENRE: Chill LÅTLÄNGD: 2.25 KOMPOSITÖR: schopin PRODUCENT: schopin EV. MEDVERKANDE: Logic Express 7 och ett gäng synthar INSPELNINGSÅR: 2005 FORMAT: mp3 190kbit STORLEK: 3.3MB STATUS: Ett allra första test med Logic Express och mjukvaruinstrument LÅTLÄNK: Your browser does not support the HTML5 audio tag Till att börja med så klargör vi att jag är nybörjare och att den här inspelningen inte har något större musikaliskt värde i sig, utan är mitt första test med mjukvaruinstrument. Standardharmonier, loopbaserat och ostinatouppbyggt - JO, men principen är nog detsamma hur jag bör tänka i mitt mixande. Jag har bara suttit och rattat hej vilt utan att veta vad jag egentligen gör och vissa saker låter okej och andra låter helt åt skogen. Det är de sistnämda jag vill göra något åt, men behöver er hjälp för att ta reda på hur 😆 Jag har spelat in allt i samarbete med ett par hörlurar av märket Sony Studio Monitor MDR-V300, vilket är mitt bästa alternativ här hemma. Men ljudnivåerna är nog enligt normen helt bäng. 1.) Basen till att börja med. Bumlig, ojämn, svajig och stark. EQ, volym/velocity eller leta nytt instrument? 2.) Gitarrerna. Man blir väl halstrad här om man använder Virtual Guitarist, men jag har inte så mycket bättre guror att välja på 😄 Hur bör jag tänka med nivåer, effekter, pan, EQ där? Och hur får man VG att variera sig lite haha? Går det att bara att spela ett enda "groove" per inladdad plug-in? Samma med trummorna som är RMX - hur får man mer än ett groove att spelas utan att ladda in 20 plug-iner? Det låter inte allt för spännande nu. 3.) Hur tycker ni att jag ska EQ:a pianot? Det har ju en ganska central roll i biten och agerar kompande melodi-ostinato. Jag har bara gjort som jag har läst, skärt i botten för att inte störa basen. Tycker dock att mitt ljud är lite dimmigt/luddigt över lag, men samtidigt på nåt konstigt sätt kallt och vasst. Framförallt så är min ljudbild grötig, tryck men ändå närhet saknas, en bredare ljudbild skulle behövas och utvolymen borde gå att få högre. Kom gärna med synpunkter och svara gärna på någon av punkterna ovan om ni har lite tid över 😛 Tack! Till sist: vad grymt kul det var att spela in 🙂 Mvh,
equality Postat 25 mars 2005 Postat 25 mars 2005 Vet inget om de instrument du nämner. Men musiken låter väldigt tjusig, särskilt från 01:04 och framåt. Löpningen 01:18 sitter perfekt! Gillar det här "fjärilslätta" men det var inte det du ville ha svar på?
lavrell Postat 25 mars 2005 Postat 25 mars 2005 Låter ju kalas 😄 ifall du vill ha hjälp med "riktiga" gitarrer så är det bara att säga till 😆 skön avslappnande musik såhär på morgonkvisten. Gillar synkoperingarna på basen i slutet =) well done!
schopin Postat 25 mars 2005 Trådstartare Postat 25 mars 2005 Yeah tack för svaren 🙂 Gitarrerna är som sagt inte så heta. Speciellt inte den första som är så ovarierad det kan bli. Försökte med modultation-fills men då fick jag ett slags rundgångsljud som fick en att avstå från den funktionen. Men teeny-gitarren låter helt ok tycker jag ändå. Jag läste någonstans att man kan styra Virtual Guitarist mer om man lägger den på kanal 16. Vad är det för möjligheter som blir tillgängliga då? Tacksam för fler kommentarer!
equality Postat 2 april 2005 Postat 2 april 2005 Lyssnat igen... Andra halvan håller mycket hög klass! Dave Grusin-vibbar! (=komplimang)
schopin Postat 3 april 2005 Trådstartare Postat 3 april 2005 Lyssnat igen... Andra halvan håller mycket hög klass! Dave Grusin-vibbar! (=komplimang) haha, det här är mycket lustigt faktiskt. Många har sagt att det låter lite som Robert Miles, fast snällare. Jag hade inte hört nåt av honom tidigare. Visst, children-låten nån gång på radio sådär, men inte mer. Märkte att vi har lite samma upplägg på instrument och kompositionsteknik. Han använder också öppna svepande klanger och är galen i ostinaton. Skrämmande likt som jag har skrivit. Lite trist iofs haha. Och för bara 3 dagar sedan så mixade min ituneslista fram dave grusins mountain song. Jag fastnade direkt! Det är precis sån musik som jag har skrivit. Samma ostinaton där med och lite drivande tuffande komp. Och jag har använt flöjt mycket tidigare när jag har skrivit musik. Samt sax. Allt synth iofs men ändå. Läskigt och även här surt att nån var så mycket före mig. Men lite ballt ändå. Jag hoppas komma igång på riktigt snart med inspelningstekniken samt upptäcka lite intressantare och mer egna klanger dessutom.
Itzhak Postat 3 april 2005 Postat 3 april 2005 japp! det här gillas. det allmänna intrycket är för min del att det låter proffsigt. inte överdådigt eller för mycket, utan sparsmakat och dessutom en skön ljudbild. den har du lyckats bra med. gitarren för -5 i betyg (del låter som maracas), men det är vi nog många som kan hjälpa till med här. jag upplever inte basen som bullrig eller problematisk. snarare skönt att du vågar låta den ha lite dynamik.
schopin Postat 3 april 2005 Trådstartare Postat 3 april 2005 gitarren för -5 i betyg (del låter som maracas), men det är vi nog många som kan hjälpa till med här. -5 på vilken skala hehe? nejmen, VG är som sagt mitt bästa alternativ och skulle säkert låta bättre om jag visste hur jag ställer in den. har som sagt aldrig hållt på med det här förut. letat runt i programmen och dragit i reglage typ. Men om någon skulle orka spela in gitarrer så skulle det såklart vara koolt, men då jag är tveksam till att jag kommer att utveckla låten så mycket mer så kanske det är bortkastad tid. Jag såg ingen potential i låten från början, utan det är gjort som ett test. än dock enkel och kanske skön att lyssna till - men inget grundmaterial som är hitvarning.
schopin Postat 3 april 2005 Trådstartare Postat 3 april 2005 (redigerat) Om du menar att andra akustiska gitarren låter som en maracas så kanske det delvis är för att det ligger ett percussion-matande bakom den också 😱 Tycker att de funkar rätt bra ihop ändå. Mer elgitarren som inte är så spännande. R/ stavfel Redigerat 3 april 2005 av schopin
Itzhak Postat 3 april 2005 Postat 3 april 2005 Om du menar att andra akustiska gitarren låter som en maracas så kanske det delvis är för att det ligger ett percussion-matande bakom den också 😱 Tycker att de funkar rätt bra ihop ändå. Mer elgitarren som inte är så spännande. R/ stavfel japp, elgitarren
Victor Numan Postat 3 april 2005 Postat 3 april 2005 Skön feeling i låten! Snyggt piano med fina stråkar 😉 Jag gillar även de diskreta trummorna i bakgrunden.. Personligen är jag askass på att sätta trummor, fattar inte hur man ska göra. Den enda kritiken jag har är det tunna gitarrljudet som kommer vid 1:36, det skulle du kunna byta ut mot ett bättre ljud eller min gitarr 😉 Bra jobbat. //Victor
equality Postat 3 april 2005 Postat 3 april 2005 Gör du låtar som Mountain Dance? Kan bara gratulera. Lyssnat på den av och till under 25 års tid. Tröttnar aldrig. Såg att Robert Wells spelat in den. Att man aldrig kan få ha något för sig själv... 😲
fad Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 Förstår mig inte riktigt på din egen kritik av din musik. Som exempel stör basen inte det minsta. Låten är väl avstämd tycker jag. Frågan du bör ställa dig är nog snarare om det är denna typ av musik du vill göra.
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 (redigerat) ostinato ostinato ostinato ostinato vad betyder det? seriöst Redigerat 4 april 2005 av maxmaxmax
schopin Postat 4 april 2005 Trådstartare Postat 4 april 2005 Förstår mig inte riktigt på din egen kritik av din musik. Som exempel stör basen inte det minsta. Låten är väl avstämd tycker jag. Frågan du bör ställa dig är nog snarare om det är denna typ av musik du vill göra. nej, det är inte den typ av musik jag vill göra. jag finner inget musikaliskt värde i det alls ärligt talat. men jag tycker dock att det går hem att lyssna på ändå som mycket annan lättlyssnad populärmusik. anledningen till att jag skriver sådant är för att jag tycker att det är busenkelt och för att jag vill lära mig inspelningstekniken. och anledningen till att jag inte skriver sån musik som jag vill är för att jag inte har hittat några virtuella instrument som når upp till mina önskemål slash jag inte vet hur jag får ut det resultatet som jag vill med de instrumenten jag redan har. och tillgång till bra akustiska instrument och bra inspelningsmöjligheter live har jag inte. lite tid är en annan anledning till att man skriver det som är lätt.
schopin Postat 4 april 2005 Trådstartare Postat 4 april 2005 ostinato ostinato ostinato ostinato vad betyder det? seriöst http://www.retro.nu/retro/data/ord/o/ostinato.htm 😱
equality Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 nej, det är inte den typ av musik jag vill göra. jag finner inget musikaliskt värde i det alls ärligt talat. men jag tycker dock att det går hem att lyssna på ändå som mycket annan lättlyssnad populärmusik. Min nyfikenhet på hur den musik låter som du verkligen vill spela in blev nu jättestor 😆
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.