schopin Postat 25 mars 2005 Postat 25 mars 2005 LÅTNAMN: PianoFx ARTIST/GRUPP: schopin's one man band FEAT iBook & softsynths GENRE: Chill LÅTLÄNGD: 2.25 KOMPOSITÖR: schopin PRODUCENT: schopin EV. MEDVERKANDE: Logic Express 7 och ett gäng synthar INSPELNINGSÅR: 2005 FORMAT: mp3 190kbit STORLEK: 3.3MB STATUS: Ett allra första test med Logic Express och mjukvaruinstrument LÅTLÄNK: Your browser does not support the HTML5 audio tag Till att börja med så klargör vi att jag är nybörjare och att den här inspelningen inte har något större musikaliskt värde i sig, utan är mitt första test med mjukvaruinstrument. Standardharmonier, loopbaserat och ostinatouppbyggt - JO, men principen är nog detsamma hur jag bör tänka i mitt mixande. Jag har bara suttit och rattat hej vilt utan att veta vad jag egentligen gör och vissa saker låter okej och andra låter helt åt skogen. Det är de sistnämda jag vill göra något åt, men behöver er hjälp för att ta reda på hur 😆 Jag har spelat in allt i samarbete med ett par hörlurar av märket Sony Studio Monitor MDR-V300, vilket är mitt bästa alternativ här hemma. Men ljudnivåerna är nog enligt normen helt bäng. 1.) Basen till att börja med. Bumlig, ojämn, svajig och stark. EQ, volym/velocity eller leta nytt instrument? 2.) Gitarrerna. Man blir väl halstrad här om man använder Virtual Guitarist, men jag har inte så mycket bättre guror att välja på 😄 Hur bör jag tänka med nivåer, effekter, pan, EQ där? Och hur får man VG att variera sig lite haha? Går det att bara att spela ett enda "groove" per inladdad plug-in? Samma med trummorna som är RMX - hur får man mer än ett groove att spelas utan att ladda in 20 plug-iner? Det låter inte allt för spännande nu. 3.) Hur tycker ni att jag ska EQ:a pianot? Det har ju en ganska central roll i biten och agerar kompande melodi-ostinato. Jag har bara gjort som jag har läst, skärt i botten för att inte störa basen. Tycker dock att mitt ljud är lite dimmigt/luddigt över lag, men samtidigt på nåt konstigt sätt kallt