dbd Postat 8 mars 2004 Dela Postat 8 mars 2004 Ni kommer säkert tycka jag är jättegnällig nu, men jag pallar inte tanka folks demo-MP3or här på forumet, när de är encodade i 256 kbps och 320 kbps kvalite. Det känns rätt onödigt, speciellt när folk har dem på helslöa servrar. 160 kbps duger finfint för lyssning tycker jag. Jag må vara gnällig idag, men jag tål kritik 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
patrik Postat 8 mars 2004 Dela Postat 8 mars 2004 (redigerat) 128 tycker jag räcker för demolåtar... Redigerat 8 mars 2004 av patrik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 8 mars 2004 Dela Postat 8 mars 2004 Håller helt och hållet med. 160 är fullt tillräckligt. 128 tycker jag funkar bra om det är bra codat. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dbd Postat 8 mars 2004 Trådstartare Dela Postat 8 mars 2004 (redigerat) Ja 128 är nästan ännu bättre, om det är bra codat som sagt. Redigerat 8 mars 2004 av dbd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
patrik Postat 8 mars 2004 Dela Postat 8 mars 2004 Bara att köra med LAME encoder så blir det bra i 128. Har inte testat så många andra dock. Men denna har fått många bäst i test utmärkelser. LAME @ SourceForge Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 8 mars 2004 Dela Postat 8 mars 2004 Ett tips för att kräma ut mer ur mp3-formatet är att använda variabel bithastighet, förkortat vbr. Använder man kodaren lame (som kan använda i toklång harrang med optimeringsswitchar) rekommenderar vi en smart genväg till en för lame optimerad kodning: lame --alt-preset standard infil.wav utfil.mp3 eller endast lame --preset standard infil.wav utfil.mp3 om man använder den senaste versionen. Missa inte vår serie om just ljudkodning som startar i nästa nummer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 8 mars 2004 Dela Postat 8 mars 2004 annars funkar ju oggfiler finfint. Variable bitrate, sätt max till 128 eller lite mer. Sen är det bara att tuta och köra. (fanns nog med en version på någon studioskiva...) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.