Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hello , har en fråga ang inspelning av vokaler eller akustiska gitarrer.

Många säger att man ska spela in utan några kompressorer för att behålla dynamiken etc.. , men var jag än va´så har man använt sig av 1 eller 2 kompressorer i en vokal kedja vid inspelning T ex. LA2A Distressorer etc.. för att färga mer ELLER ??

Vi där hemma sitter med Uad kort eller Neve preamps osv och visst blir det bra men det blir inte samma ljud som hos DE Stora 😲😉😠

Ska man skicka allting till mastring där dom skickar filerna till gamla rullbandspelare och gamla externa burkar och tillbaks till datorn igen 😎

min fråga är :

vad använder ni för kompressorer om ni nu använder dom när ni spelar in röster ? eller akustiska gitarrer ?

och hur mycket ratio osv ?

många skrev bra om Distressorn´och FMR Audio , LA2A LA3A Urei Vintagedesign C1 nu kom en till FMR PBC-6A

Jag vill köpa en bra kompressor och använda med min Vintagedesign M81Dmk2 och Neve Portico 5032 Neumann 49 när jag spelar in

men vilken ?!

: ☺️🤪😄

Tack för alla svar

Annons
Postat
vad använder ni för kompressorer om ni nu använder dom när ni spelar in röster ? eller akustiska gitarrer ?

och hur mycket ratio osv ?

använder alltid nån kompressor som är transparent i karaktären men som kan ge lite mer kropp (alltså ton) i förhållande till peakar

det är lite olika sätt att arbeta för man kan givetvis göra detta även i efterhand

ibland kan det dock vara bra att våga ta beslut tidigt, att forma ett ljud eller sound längs vägen som sedan får styra resten av ljudbilden lite

det kan också vara vägen vilse om man är oerfaren - men friskt vågat hälften vunnet heter det ju, man lär sig mest av misstagen

olika inställningar går inte att säga nåt om för det påverkas så oerhört av hur grundljudet låter å vad du vill göra av det

Postat

När jag spelar in så komprimerar jag alltid signalen lite med antingen en Millennia TCL-2 (som är väldigt clean, även om man kör den i TUBE-läge) eller en moddad UREI LA-4 som låter ganska mörkt.

Komprimerar inte allt för hårt, några dB bara och med en ganska låg ratio. Men det händer ju att man gör tvärtom också! 😏

Postat

Hej Osiris har lyssnat på din produktion WOW! 😆😏😛

 

Låttitel: Tired

Uppladdad av: osiris

Uppladdad: 9 Feb 2008

Kategori: Pop/Country

Artist/grupp: Andreas Moe

Kompositör: Andreas Moe

Producent: the Sound Factory

Övriga medverkande: John Forkelid

Inspelningsår: 2008

Status: Färdig låt

 

Tror du att FMR RNC skulla passa mig ?

 

eller deras senaste

 

http://www.thomann.de/se/fmr_audio_pbc_6a.htm

 

FMR AUDIO PBC-6A en kanal mono

 

 

 

Kostar 4700:- hos Thomann

 

eller satsa på nåt annat beg. Urei LA4 ?

Postat
Hej Osiris har lyssnat på din produktion WOW! 🙂😉🙂

 

Låttitel: Tired

Uppladdad av: osiris

Uppladdad: 9 Feb 2008

Kategori: Pop/Country

Artist/grupp: Andreas Moe

Kompositör: Andreas Moe

Producent: the Sound Factory

Övriga medverkande: John Forkelid

Inspelningsår: 2008

Status: Färdig låt

 

Tror du att FMR RNC skulla passa mig ?

 

eller deras senaste

 

http://www.thomann.de/se/fmr_audio_pbc_6a.htm

 

FMR AUDIO PBC-6A en kanal mono

 

 

 

Kostar 4700:- hos Thomann

 

eller satsa på nåt annat beg. Urei LA4 ?

Tack för att du gilla't! 😉

Jag vet tyvärr ingenting om FMRs kompressorer.. har tyvärr aldrig använt dom.

  • 2 veckor senare...
Postat

Om jag är både sångaren och teknikern samtidigt vill jag absolut ha kompressorn på direkt på micken. Då kan jag anpassa rösten efter kompressorn, och kompressorn efter rösten. Även världens dyraste och bästa kompressor påverkar ljudet om den jobbar hårt. Har man den på direkt vid inspelning så kan man få ett mycket bättre resultat tycker jag, i alla fall med min röst som bara väser lite svagt ibland och i nästa sekund upphäver kanonskottsliknade brak och vrål så tapeterna krullar sig.

Jag har en Rane DC24 som jag tycker är grym. Fast de kanske inte finns alls längre? Hör aldrig nåt om Rane studioprylar alls. Det är bara jag som sargar om min Rane. 😆

Postat
Vi där hemma sitter med Uad kort eller Neve preamps osv och visst blir det bra men det blir inte samma ljud som hos DE Stora 😆🙂😆

Stora studiorna?

Svårt att peka ut en enskild pryl som har en avgörande skillnad.

Större studios samlar på sig en palett av olika outboards och mikrofoner. På så sätt finns det fler verktyg att välja mellan för varje inspelning.

Inspelningsrum med bra akustik är också en fördel.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Är jag i studio och spelar in så är det humöret och vad som är uppkopplat som avgör vad jag använder... 😆

Ibland kör jag med kompressor vid inspelning, ibland utan.

Komprimera kan man ju göra efter inspelning om man är osäker på hur man vill ha det.

De största skillnaderna mellan en "riktig stor" studio och hemma är två saker.

Akustiken och teknikern.

Redigerat av drloop
  • 3 månader senare...
Postat
När jag spelar in så komprimerar jag alltid signalen lite med antingen en Millennia TCL-2 (som är väldigt clean, även om man kör den i TUBE-läge) eller en moddad UREI LA-4 som låter ganska mörkt.

Komprimerar inte allt för hårt, några dB bara och med en ganska låg ratio. Men det händer ju att man gör tvärtom också! 😐

Ojj, lyssnade på din prodd Tired. Borde skickas till skivbolag dirren!

Riktigt fin!

Iallafall till saken, gillar hur du lagt en gitarr lite längre bak lite till höger och en med lite högre volym till vänster (om du nu gjort så).

Har du olika inställningar på kompressorn för gitarr och sång vid inspelningstillfälle?

Låter som att du kompresserat sången "hårt" efter sen i mixen.

Min egentliga fråga är alltså om du skulle kunna ge så mycket info om mix och inspelning som möjligt?

Skulle uppskatta så mycket! Gillar soundet rikrigt fint. Jag uppmanar grundaren av denna tråd att läsa också!.

Tack på förhand!

Jag har nyligen införskaffat mig en TL Audio Ivory VP-5051 och har inte riktigt blivit kompis med han än.

Skulle behöva så mycket tips jag kan,

Postat
Många säger att man ska spela in utan några kompressorer för att behålla dynamiken etc.. , men var jag än va´så har man använt sig av 1 eller 2 kompressorer i en vokal kedja vid inspelning T ex. LA2A Distressorer etc.. för att färga mer ELLER ??

Vi där hemma sitter med Uad kort eller Neve preamps osv och visst blir det bra men det blir inte samma ljud som hos DE Stora 😲😉😐

Ska man skicka allting till mastring där dom skickar filerna till gamla rullbandspelare och gamla externa burkar och tillbaks till datorn igen 😎

Att det inte blir lika bra som ”de stora” kan bero på flera saker men det vanligaste är nog att man inte har lika bra akustik hemma (eller i prodstudion) som i riktigt bra studios. Mastering kan vara en annan förklaring även om det inte nödvändigtvis betyder att det körs genom gamla dyra saker utan mer om att någon duktig mastringstekniker (med bra lyssning) vet vad han pysslar med. Jag skulle heller inte spela in med kompressor då jag mycket hellre jobbar med kompressor i lugn och ro. Om du inte har provat UAD Fairchild 670 (UAD) så kan jag varmt rekommendera den till acke men en LA-2A (givetvis UAD) är heller inte fel, ganska svårt att misslyckas med den…

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.