Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag har länge tänk på om det gör någon skillnad för ljudbilden och ljudåtervinningen i ett par monitorer om dom står upp eller ligger ner. har alltid haft mina liggandes, kommer det göra ngn skillnad i bredd om jag reser dem upp?

kanske en dum fråga, men vafan xD

Annons
Postat

det beror mycket på vad du har för högtalare! dom flesta funkar endast stående, vissa funkar liggande också!

pme (oregistrerad)
Postat
Tjena!

Jag har länge tänk på om det gör någon skillnad för ljudbilden och ljudåtervinningen i ett par monitorer om dom står upp eller ligger ner. har alltid haft mina liggandes, kommer det göra ngn skillnad i bredd om jag reser dem upp?

kanske en dum fråga, men vafan xD

Det är bara att lyssna. Hör du någon skillnad? Vilket var bäst? Hör du inte någon skillnad? Spelar det då någon roll?

Postat

Eftersom vi lättare hör skillnader horisontellt än vertikalt, är det vettigare att ha sina högtalare stående. Vi vill ju att allt ljud ska verka komma från samma punkt.

Postat

Det hänger också på vad högtalaren är konstruerad för. Vissa är gjorda för att vara liggande och vissa ska vara stående - medan vissa kan användas valfritt. I vissa fall, som t ex med banddiskanter, så måste man vända diskanten 90 grader beroende på om de är stående eller liggande, för att få rätt spridning.

Det hänger också på var diskanten sitter. Om man lägger monitorerna ner, så kan man t ex få en för bred stereobild om diskanterna ligger utåt och det kan då vara bäst att ha basarna utåt - men om man har monitorerna för nära varandra, så gör placeringen med diskanterna inåt att man får en för smal stereobild...

Många som är gjorda för att användas liggande, har diskanten placerad i mitten.

Postat

2-vägshögtalare ska stå så diskanten är ovanför (eller under) baselementet. Om man lägger en högtalare så riskerar man att skapa en tidsskillnad mellan diskant och baselement då vi oftast rör oss mer i sidled än upp och ned. Den enda anledningen varför man ibland ser liggande närfältare är p g a att man inte vill blockera sikten till inspelningsrummet (men detta är alltså en kompromiss). Jag tycker att det är synd att inte tvissa tillverkare informerar bättre om detta i samband med informationen om att det går att vrida vissa diskanter 90 grader om man måste (av någon olycklig anledning) lägga sina monitorer.

Vissa monitorer är gjorda för att ligga ned men då är det t ex en 3-vägslåda (som KH O300 t ex) och då är det mellanregistret och diskanten som ska ligga på samma vertikala position.

Postat

hur det låter spelar ingen som helst roll, det är däremot mycket viktigare vad ser mest koolast ut.

liggande tycker jag, det känns mer . . ehh ja . . koolt.

stående . . nja det känns mer tysk referensstudio.

Postat
jag borde kanske ha mina monitorer med diskanten neråt. Men fanken. ser inte alls bra ut 😮

Kommer diskanten i höjd med öronen om de står upp och ner, så ska du ha dem upp och ner - oavsett hur det ser ut... 😆

Så här är mina monitorer uppställda:

monitorer.jpg

Som synes, så är P33A avsedd för horisontellt bruk, medan A7 och A5 ska vara vertikala. Jag har vänt A7 och A5 upp och ner för att det ska gå lättare att jämföra modellerna utan att man ska behöva röra på sig för mycket. Normalt jobbar jag med P33A själv, så de ligger plant, medan de mindre monitorerna är vinklade ner mot lyssningspositionen (med mindre sweetspot som följd) - men för att jämföra direkt mot varandra så är det smidigare att ha dem så.

Postat
Som synes, så är P33A avsedd för horisontellt bruk, medan A7 och A5 ska vara vertikala.

P33A kan enl. tillverkaren användas liggande eller stående så om man kan ställa dem så är det bäst ut teknisk synvinkel.

Postat
Kommer diskanten i höjd med öronen om de står upp och ner, så ska du ha dem upp och ner - oavsett hur det ser ut... 😆

givetvis. Men ännu så länge har jag ett val angående hur de placeras, men tyvärr verkar det nog bli bäst om jag har dem med basen uppåt 😮

Postat
P33A kan enl. tillverkaren användas liggande eller stående så om man kan ställa dem så är det bäst ut teknisk synvinkel.

Ja - det är ok att ställa dem också, men då ska man också tänka på att vända diskanten. Placerar man dem med den låga basen längst ut, så fungerar de ypperligt liggande också, eftersom den bara tar upp till 150Hz, där det är väldigt svårt att riktningsbestämma ljudet.

Postat

Jag tror inte det spelar någon större roll hur dom står.

Det viktigaste är att man lär känna sina monitorer och kan arbeta med dom.

Postat
Jag tror inte det spelar någon större roll hur dom står.

Det viktigaste är att man lär känna sina monitorer och kan arbeta med dom.

Det är dock en stor skillnad om man har monitorna rätt placerade och får lyssningen i sweetspot,

än om de hamnar lite avigt. Det gör väldigt mycket för ljudåtergivningen att ha dom rätt placerade.

Blandningen av bas och diskant låter tokigt om jag ställer mina horisontellt istället för vertikalt. vilket de är gjorda för.

Men är man van vid det så spelar det nog ingen roll.

Postat

Jag har ett par Alesis Monitor One.

Dessa sägs gör sig bättre liggande än stående.

Men. det blir inte rättvist att ha dem direkt på ett skrivbord eftersom det behöver kommaupp i höjd för att få det låta bra (tror jag).

Postat
Jag har ett par Alesis Monitor One.

Dessa sägs gör sig bättre liggande än stående.

Men. det blir inte rättvist att ha dem direkt på ett skrivbord eftersom det behöver kommaupp i höjd för att få det låta bra (tror jag).

Men det är väl mer eller mindre standard att ställa sina monitorer på nånting (som inte ger resonans) för att få upp dom i öron-höjd.

Postat
Vem påstår detta?

Enligt en hel del hemsidor och forum.

en det är väl mer eller mindre standard att ställa sina monitorer på nånting (som inte ger resonans) för att få upp dom i öron-höjd.

Jo så är det väl. Har mina på ett par egna "mopads" fast de kommer inte upp mycket i höjd för det.

maart (oregistrerad)
Postat
Som synes, så är P33A avsedd för horisontellt bruk, medan A7 och A5 ska vara vertikala.

I bruksanvisningen till A7:rona står det att man kan välja om man vill ha dom horisontellt eller vertikalt, om man bara vänder diskantmembranen antingen innåt eller utåt. Stämmer det (om man såklart tar hänsyn till alla aspekter som nämnts i den här tråden) eller har A7:an speciella egenskaper som gör att den bör stå vertikalt?

jag frågar eftersom jag är på gång att bygga ett nytt studiobord och det kan vara bra att veta när man planerar hur man ska ha det...

Postat
det beror mycket på vad du har för högtalare! dom flesta funkar endast stående, vissa funkar liggande också!

precis

konsultera manualen

Postat

Huruvida högtalarna går att vrida eller inte tror jag beror på diskantens utformning. De två viktigaste faktorerna är hur mycket de sprider i höjd- och breddled. En diskant som strålar lika mycket i alla riktningar är det inga problem att rotera 90 grader, men om diskanten sprider brett för en bredare sweetspot, men inte sprider så mycket i höjden för att undvika reflektioner i bordsytor och tak kommer ju en rotering innebära det motsatta förhållandet. En vågrätt sett smal sweetspot och mycket reflektioner från bordsytor och tak är ju inte direkt önskvärt.

Men om man vill ha en enhetlig stereobild bör man med vanliga (diskant + baselement) högtalare bör man alltid ha dem stående för att allt ljud ska verka komma från samma punkt, då vi hör riktningar bättre vägrätt än lodrätt. Har man däremot högtalare med två basar och diskanten emellan dem spelar det knappt någon roll hur man gör, eftersom baselementen kommer koppla och kommer arbeta som om ljudet kom från diskantelementet (en sanning med vissa modifikationer, läs: linjeformad utstrålning).

Vidare är det också bra att ha diskanten överst p.g.a. reflektioner i bordsytan. Med diskantens korta väglängder blir det kamfilter, medans baselementets reflektioner bara kommer leda till en förstärkning. Hissar man upp diskanterna kommer mindre ljud träffa bordet, eftersom diskantens spridning är ganska begränsad och dessutom lir det lite mindre intensitet p.g.a det ökade avståndet till ytan. Bäst är ju att undvika alla möjliga tidiga reflektioner såklart, men det är ju inte möjligt i alla miljöer.

Postat (redigerat)
Har man däremot högtalare med två basar och diskanten emellan dem spelar det knappt någon roll hur man gör, eftersom baselementen kommer koppla och kommer arbeta som om ljudet kom från diskantelementet (en sanning med vissa modifikationer, läs: linjeformad utstrålning).

Högtalare med två ”bas”-element och ett diskantelement är oftast vad man kallar 2,5-vägshögtalare, d v s en bas är just en bas som spelar upp till ca 100-200 Hz medan den andra ”basen” spelar både bas och mellanregister fram till diskanten tar över. Jag brukar kalla dessa högtalare för 2-vägs då de inte på något vis utnyttjar fördelarna med en riktig 3-vägskonstruktion (d v s ett dedikerat mellanregistermembran som är byggt för att reproducera mellanregister enbart och så bra som möjligt (oftast mycket lättare än baselement = bättre impulsrespons) och inte behöver utsättas för låga frekvenser som resulterar i intermodulationsdistorsion). Detta innebär att fördelarna med vertikal placering fortfarande gäller; för bästa möjliga reproduktion så vill vi minimera avståndsskillnader mellan örat och (helst alla) element och framför allt mellan element som återger det övre registret (mellanregister och diskant). En 2,5-vägshögtalare bör alltså helst stå upp för bästa prestanda * och helst med ”mellanregisterbasen” överst för att undvika reflexer från ev. bordsyta. Som jag redan nämnt så rör vi oss oftast i sidled och inte i vertikalplan.

Vidare är det också bra att ha diskanten överst p.g.a. reflektioner i bordsytan. Med diskantens korta väglängder blir det kamfilter, medans baselementets reflektioner bara kommer leda till en förstärkning. Hissar man upp diskanterna kommer mindre ljud träffa bordet, eftersom diskantens spridning är ganska begränsad och dessutom lir det lite mindre intensitet p.g.a det ökade avståndet till ytan.

De flesta 2-vägshögtalare delar vid ca. 3 kHz vilket innebär att det endast behövs en avståndsskillnad på 60mm för att skapa (i teorin) en nästan total utsläckning så jag tror det kvittar om diskanten eller basen är närmast bordsytan. Det är skillnad om delningen sker under 300 Hz. Bäst är nog att vända högtalaren uppochned (med diskanten i öronhöjd eller lite över och vinklad mot öronen) så den kommer så långt bort som möjligt från bordsytan.

* EDIT: Förutsatt att diskanten går att rotera/sprider likadant horisontellt som vertikalt.

Redigerat av Gilbert
Postat

kan ju inte annat än tacka för alla svar!

har testat lite nu, och fan vilken skillnad det blev att ha dom stående. brukade få en puckel vid 200 hz i mina mixar som jag inte hörde förr, men nu ligger lågbaser mkt mer jämn! tackar och bockar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.