Lindahl Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 Köpte ett Mackie Onyx 400F idag och är hittills väldigt nöjd. Detta ljudkort har 4 st mik-preamps och 4 st balanserade ingångar. Nu till min fråga. Imorgon ska vi spela in trummor med bandet och kommer micka upp med åtminstone 7 mickar. Hur ska vi gå tillväga för att spela in samtliga mickar och få de på separata spår i Cubase? Jag känner till knepet med att använda mixerbord och sedan skicka utsignalerna på bordet till ingångarna på kortet. Finns det andra alternativ? // Jonas
surikatmamma Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 Har du bara fyra preamps kan du inte spela in mer än fyra mikrofoner, tyvärr. Men kör på kagge, virvel och två överhäng, det funkar finemang om man inte är så kräsen.
Henrik Andersson Vogel Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 Fyra mikar fint även om du ÄR kräsen. Det gäller bara att placera dem rätt. Jag sätter oftast upp fler mikar när jag spelar in, men det slutar i 90% av fallen med att jag bara använder just 2xOH, baskagge och virvel när det väl ska mixas. Hälsningar /Henrik
Polpotkin Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 Jodå, om du hade ett mixerbord till ditt förfogande också så skulle jag rekomendera dig att köra in baskagge, virveln och 2 mickar till överhänget rakt in i preamparna i ljudkortet, och sen kopplar du pukorna via mixerbordet och går ut antingen via "direct out" om du har det, eller via insert till dom övriga ingångarna på kortet.
Florian le Sage Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 Jag säger som Vogel och övriga förespråkare för bk-virvel+ 2 oh, blir alltid bra! Kör till 99% på detta viset sedan många år, finns knappt nåt bättre i mina öron, sedan kan man ju alltid lägga till en fetkomprimerad ambience-mikrofon eller 2 men det är extragodis inte alla har råd med,vare sig med ingångar eller tillräckligt bra rum... 😳
surikatmamma Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 Fyra mikar fint även om du ÄR kräsen. Det gäller bara att placera dem rätt. Jag sätter oftast upp fler mikar när jag spelar in, men det slutar i 90% av fallen med att jag bara använder just 2xOH, baskagge och virvel när det väl ska mixas. Hälsningar /Henrik Tänkte om man ska spela in progmetal med en massa fills på pukorna som ligger panorerade perfekt i ljudbilden, det blir svårt att göra med bara överhäng.
Lindahl Postat 29 september 2006 Trådstartare Postat 29 september 2006 Trumsetet i fråga består av baskagge, virvel, hängpuka, två golvpukor plus cymbaler. Kommer pukorna komma fram i mixen om man låter överhängen ta upp deras ljud?
Henrik Andersson Vogel Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 Fyra mikar fint även om du ÄR kräsen. Det gäller bara att placera dem rätt. Jag sätter oftast upp fler mikar när jag spelar in, men det slutar i 90% av fallen med att jag bara använder just 2xOH, baskagge och virvel när det väl ska mixas. Hälsningar /Henrik Tänkte om man ska spela in progmetal med en massa fills på pukorna som ligger panorerade perfekt i ljudbilden, det blir svårt att göra med bara överhäng. Jo, men det är de övriga 10 procenten... För övrigt kan jag inte förställa mig en mer perfekt panorering än den man får med ett stereopar mikar över trumsetet. /H
Lindahl Postat 29 september 2006 Trådstartare Postat 29 september 2006 Och musikstilen är en form av vemodig indierock. Tiger Lou möter Coldplay typ...
Florian le Sage Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 Jag har aldrig blivit missnöjd med puk-definitionen som 2 st AKG 414 tar upp rätt placerade med njure inställd såklart,och lite basrolloff...beror ju på hur man panorerar ut dom i mixen, men det är klart-skall man ha det däringa superkontrollerade proggekvilibristisj´ka ja då kan det vara värt att lägga lite mer krut på flera mikar och laborationer vilket givetvis också är kul när man har tid! 😳
surikatmamma Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 Och musikstilen är en form av vemodig indierock. Tiger Lou möter Coldplay typ... Då funkar det definitivt med fyra mickar. Vogel: Ja men de (proggisarna) vill ju säkert kunna gejta och eq:a varje individuell puka i en vecka innan de är nöjda.
KillwithSkill Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 Om trummisen kör på en häng å en golv så kör på Glynn John's mikteknik. Bara 3 mikar går åt. En framför bastrumman, nån dec. En rakt uppifrån som en overhead riktad mellan virveln och första hängpukan. Sen en över golvpukan riktad mot hihaten. Den 4e micken kan du skita i. Annars så kan den passa precis över trummisens "bastummeknä", rakt ner mot skinnet. Att köra med 2 overhead är egentligen meningslöst. Cymbalerna kommer med vare sig du vill eller inte. Ett annat alternativ är att mika upp hörnen i rummet du spelar i. I riktning ifrån trummisen och in i hörnen. Där har du ljudet som långsammast och med högst ljudtryck.
Polpotkin Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 Om trummisen kör på en häng å en golv så kör på Glynn John's mikteknik. Bara 3 mikar går åt. En framför bastrumman, nån dec. En rakt uppifrån som en overhead riktad mellan virveln och första hängpukan. Sen en över golvpukan riktad mot hihaten. Den 4e micken kan du skita i. Annars så kan den passa precis över trummisens "bastummeknä", rakt ner mot skinnet. Att köra med 2 overhead är egentligen meningslöst. Cymbalerna kommer med vare sig du vill eller inte. Ett annat alternativ är att mika upp hörnen i rummet du spelar i. I riktning ifrån trummisen och in i hörnen. Där har du ljudet som långsammast och med högst ljudtryck. Stereo... bredd... liv... känsla... ?? tjoho?? 🙂
KillwithSkill Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 (redigerat) Stereo... bredd... liv... känsla... ?? tjoho?? 🙂 Ah, glömde säga, överhängsmiken och golvpukemicken ska pannoreras isär, dock inte fullt ut, typ kvart i tre! Sen vet jag inte hur man får med känsla i en uppmikningsteknik 🙂 Redigerat 29 september 2006 av KillwithSkill
Florian le Sage Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 den där metoden funkar likaväl som den hederliga 4 miktekniken, bara ett annat sound, en annan approach varken bättre eller sämre än någon annan, men att säga att 2 överhäng är meningslöst tyder på nåt vajsing i planeten... 🙂 klart man vill ha med cymbaler dessutom...
KillwithSkill Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 Det var väl helvete vad du ska hänga ut folk jämt. Svajigt i planeten? Vart i helvete får du det ifrån? Jävla påhopp, lägg av! Och JA, jag tycker det är meningslöst att köra oh OM DET NU ÄR SÅ SOM DET FRAMGÅR att det är snålt med kanaler. Hur mycket proximity får du i pukorna och du mickar upp cymbalerna? Och VEM får inte med cymbalerna vid uppmikning av pukorna? Vilket är viktigast just i det här läget. Killen ville ju att pukorna skulle komma fram eller? Och då rekommenderade JAG just den tekniken eller att micka upp hörnen. Jag har själv testat det och tycker det ger en mjukare ljudbild än att ha 2 oh som tar upp allt vasst från cymbalerna. TYCKER JAG!!! Men jag ska nog hålla käft. Jag är ju tydligen rätt snurrig i huvet enligt dig!
Lindahl Postat 29 september 2006 Trådstartare Postat 29 september 2006 Easy guys, easy... Jag provar båda metoderna imorgon och väljer den jag anser låta bäst till just vår musik. Tack för alla tips! 🙁
Florian le Sage Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 yeah yeah, easy does it, och jag säger fortfarande att om det är balans du är ute efter, både med cymbaler och pukor med närvaro, ja då gör du som vi andra... 🙁
Florian le Sage Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 Jag är känd för att inte följa strömmen, har väl snarare fått hålla hårt på mina åsikter och övertygelser innan de blivit nästintill allmänt accepterade, såsom det här med 4 mikrofonsinpelning som knappt någon häll på med 1988 då jag började...och nu?!? 😉 Tycker absolut det är bra och intressant med olika tekniker, ofta ju enklare desto bättre, lyssna bara på de gamla goda superinspelningarna med Jazz-gudarna som Charles Mingus eller Miles Davis från 50-60-talet på Decca eller Columbia tex i reissue´s - finns ju inget som klår dom i närhet och dynamik och ren och skär musikalitet, inspelade med en eller 2 mikrofoner i ett fucking stort rum...
joachime Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 Jag provar båda metoderna imorgon och väljer den jag anser låta bäst till just vår musik. Tack för alla tips! 😉 Nu är jag väl lite sent ute, men du hittar ännu fler tips i den här tråden. Lycka till!
surikatmamma Postat 30 september 2006 Postat 30 september 2006 Bara döda fiskar följer strömmen 😕 På nåt sätt får det där uttalandet inget genomslag när man läser din signatur.
Lindahl Postat 5 oktober 2006 Trådstartare Postat 5 oktober 2006 Här har ni en försats av vad som komma skall... Your browser does not support the HTML5 audio tag Baskaggen är triggad och jag undrar hur jag ska gå till väga för att fetta till virveln en aning. Den känns lite torr... Vad har ni för knep? 😆
Florian le Sage Postat 5 oktober 2006 Postat 5 oktober 2006 feta till...komprimera den fett, mkt kort release och så laborerar du med ratio, minst 5-6 i alla fall och så rattar du in rätt attacktid så att du får med tillräckligt med anslag/power utan att mangla sönder ljudet...då skall du se/höra att det blir mera drag i virveln! 😆
Elof (oregistrerad) Postat 5 oktober 2006 Postat 5 oktober 2006 Här har ni en försats av vad som komma skall... Your browser does not support the HTML5 audio tag Baskaggen är triggad och jag undrar hur jag ska gå till väga för att fetta till virveln en aning. Den känns lite torr... Vad har ni för knep? 😛 Kolla panoreringen på OHmickarna, virveln flyger ut lite åt höger... Sen så testa att komprimera hela setet istället för bara virveln. Om du först komprimerar virveln så den låter bra kommer du antagligen komma på att "just fan, nu behöver dem andra trummorna också lite" och sen när alla gitarrer och basen kommer på så kanske du lägger en kompressor på hela setet, det kommer troligen bli en smet. Testa att komprimera i så få "led" som möjligt istället...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.