Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
Men nu blev jag så nyfiken att jag var tvungen att göra ett test. Jag tog ett redan inspelat spår, körde det genom AD/DA och spelade in det igen. Jag spelade också in signaler som gick genom ett externt bypassat reverb (Lexicon Alex) och genom en SPL Transient Designer (både på och i bypassläge).

Nu till det konstiga. Alla testsignaler har samma offset (AD/DA direkt, reverb och Transient Designer) och den är negativ!? De ligger alla 10 samples före den ursprungliga signalen. 😱

Jag spelar in i 44.1 kHz så det borde motsvara 0,227 ms, om jag räknat rätt (1000 * 10 / 44100 ms).

Mycket liten offset alltså. Knappast hörbar om man inte gör en direkt jämförelse med ursprunlig signal.

Jag kör Cubase SX2 på WinXP med ett EMU 1820m. Jag undrar om det är mitt ljudkort som orsakar den här lustiga negativa offseten eller om det är SX. Eller är det en kombination? 😆

En liten BUMP och god (?) fortsättning:

Det slog mig att jag faktiskt hade en installerad gratisversion av TRACKTION i min PC, så nu har jag utfört samma test med den:

och RESULTATET är faktiskt precis som ditt Joachime. Jag kan inte ställa in rulern i "samples" i Tracktion, men jag kan ju se att fördröjningen är NEGATIV och att den är EXTREMT liten; mindre än 0.5 ms.

Det känns som att detta faktiskt är ett rent SONARrelaterat dilemma. Har jag förstått tråden rätt så är det bara DEDE och jag som märkt detta offsetproblem över huvud taget, och vi är de som kör Sonar.

Skit! Nu går jag ett varv med hunden och begrundar de tusenlappar jag lagt på fel grej. Jag kanske borde köpt ny sequencer i stället för nytt ljudkort.

/Bengan

Postat

Utan att ha provat annat så har jag svårt att tro att Sonar skulle vara sämre än någonting annat. Vi är visserligen en liten användargrupp här men internationellt är ju progget det största......?

Postat
Det känns som att detta faktiskt är ett rent SONARrelaterat dilemma.

Har du kollat på Sonarforum om det är någon annan som har liknande problem? Kanske det finns något sätt att manuellt justera offseten. Annars är det ju ett riktigt fiasko. Ett inspelningsprogram där man spår med pålägg aldrig ligger där dom ska! 😠

Postat
Utan att ha provat annat så har jag svårt att tro att Sonar skulle vara sämre än någonting annat. Vi är visserligen en liten användargrupp här men internationellt är ju progget det största......?

Ja det stämmer inte, eller hur? Sonar är ju bra som fan på allt, så den här tokgrodan är ytterst förbryllande. Men jag får inte Sonar att fixa det med nån inställning.

Faktum är att jag kollade ett par sekunder till på Tracktion, och hittade en "Autodetekt" knapp under ljudkortsoptions. Klick, klart på ungefär 3 sekunder. "Justera de felande -0.29 ms?" Frågade Tracktion, och jag svarade ja tack. Absolut Noll i offset, vackert och simpelt.

***

I Sonar har jag alltså nu ca 3.5 ms offset, och det kan jag väl kanske leva med (enligt tidigare diskussion om avstånd till gtrförstärkare osv), men det är en jävla anka att det inte är justerbart med mindre än manuell förflyttning av klippet.

Jag mejlar CW-supporten och ser vad de säger där.

Postat (redigerat)
Det känns som att detta faktiskt är ett rent SONARrelaterat dilemma.

Har du kollat på Sonarforum om det är någon annan som har liknande problem? Kanske det finns något sätt att manuellt justera offseten. Annars är det ju ett riktigt fiasko. Ett inspelningsprogram där man spår med pålägg aldrig ligger där dom ska! 😠

Japp, jag har tagit upp det på CW-s Sonarforum, och fler hade startat trådar i ämnet.

Här är min tråd: http://forum.cakewalk.com/tm.asp?m=524254&...#55743; och här är en annan: http://forum.cakewalk.com/tm.asp?m=130201&...ate%2Crecording

... fler som har samma problem, och några som tycker att det är skitsamma.

Edit: när jag nu skannar länken ovan igen, påminns jag om att det KAN ha byggts in en workaround i Sonar4 (jag kör ver 3.1.1) som heter Nudge. Men jag tror bara det är ett snabbkommando för att förskjuta ett klipp framåt eller bakåt; alltså bara en förenklad manuell förflyttning av klipp.

Redigerat av Vallhagen
Postat
Faktum är att jag kollade ett par sekunder till på Tracktion, och hittade en "Autodetekt" knapp under ljudkortsoptions. Klick, klart på ungefär 3 sekunder. "Justera de felande -0.29 ms?" Frågade Tracktion, och jag svarade ja tack. Absolut Noll i offset, vackert och simpelt.

Hmm, är det någon som har sett någon liknande knapp i Cubase SX?

Jag blir ju tvungen att lägga spår tillrätta ibland, t ex om jag kör trumgrupp genom transient designer och vill lägga det parallellt med ursprunliga trumspåren. 10 samples låter inte kul...

Postat

Hej å hå igen!

Svaret från CW-supporten:

"

Hello Bengt,

The length of the delay can be affected by many things. But you are correct in thinking that it is caused by the AD/DA process. Go to the M-Audio control panel and lower the DMA buffer size to the lowest value. Run the Wave Profiler in SONAR and lower the latency slider all the way.

ASIO drivers may perform better or worse depending on your card. Try switching the driver mode under Options | Audio | Advanced.

SONAR 4 does not have delay compensation for the AD/DA conversion process (it does for MIDI and most plugins). In SONAR 4, you can set one of your 3 nudge values to the exact amount of delay you are detecting. We're hoping this feature will be added to SONAR 5.

I will send your feature request to the proper department. In the future, please submit any and all feature requests using this form:

http://www.cakewalk.com/support/featurerequest.asp

We appreciate your input.

"

Först det vanliga "har du ställt alla parametrar rätt..." sedan (som vi kommit fram till här) så bekräftas att ingen kompensation sker för ljudkortets fördröjning ens i v. 4. Någon med Sonar4 (som sagt, jag kör ver 3) som kan berätta hur arbetgången är med NUDGE-kommandot?

/Bengan

Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

Intressant, har också tyckt att alla låga latency-värdena måste vara överdrivna. Ex ett piano vad har det i latency?

Menar, spela en tangent och hammaren ska slå an strängen som ska börja vibrera och skapa tonen som slutligen ska

bege sig ända tillbaka till dina öron och allt detta måste väl ta minst 5ms? (10, 15 ms?) Så om nu ett ljudkorts-piano har

bättre latency än ett riktigt piano (för att inte tala om en flygel) så kanske det är där problemet ligger - att ljudkort helt

enkelt har alldeles för låg latency 🙂?

Postat
Ex ett piano vad har det i latency?

Menar, spela en tangent och hammaren ska slå an strängen som ska börja vibrera och skapa tonen som slutligen ska

bege sig ända tillbaka till dina öron och allt detta måste väl ta minst 5ms?

Spelar ingen roll vilken "latency" ditt pianospel har. Gör en kopia av ditt inspelade piano och förskjut det med 10 samples så kommer du att höra en kamfiltereffekt som definitivt inte är ett naturligt ljud. 😄

Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

Bra, då har vi avklarat detta här med latency: Spelar ingen roll vilken "latency" man har 😉!

Skönt, för ibland har jag upp till 85 ms i output-latency men den här kamfiltereffekten kan alltså fixa till det, finns den pluggen i VST-format?

och isåfall var kan man köpa den 🙁?

Postat (redigerat)
Bra, då har vi avklarat detta här med latency: Spelar ingen roll vilken "latency" man har 😉!

Det viktigaste är att mina ord är din lag. Vartenda ett av dom. Fast bara ett i taget...

Edit: aldrig lyckas jag skriva korta inlägg utan att redigera....

Redigerat av joachime
Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej... igen!

Okej!

Jo, förresten när du ändå är här - vem/vad är egentligen latency? Vilket/vilka syften har dom? samt hur/varför betalar man latency-avgift på bibblan?

  • 5 månader senare...
Postat

Hittade till tråden härifrån

Är ingen expert på detta, med det låter som att vi ska låta Majken titta på frågan. Vilken version av Sonar använder du. Tråden har nu några månader på nacken så du använde kanske version 3 eller 4?

Har du hört något om detta är kompenserat i version 5?

Postat

Utmärkt att ni tar en koll Olsberg! Snabb respons på min ära!

Jag är fortfarande på version 3.1.1, och det här dilemmat är den huvudsakliga anledningen till att jag inte uppgraderat till v. 5 ännu. Yep tråden är gammal, men som jag antydde i "tidningstråden" diskuteras frågan då och då på Sonars forum oxå. Länken (http://forum.cakewalk.com/tm.asp?m=669871&mpage=1&key=%3F%3F%29%2E%2E) dit är dagsfärsk.

Nej det är inte åtgärdat i senaste versionen av Sonar heller.

/Bengan

Postat

Provade i Cubase med mitt Soundblaster live. Routade inte tillbaka via in/utgångar, men internt. Blev 0,000040 sekunder. Kan det stämma?

Fast då passerar den ju inte ad/da, får prova så nån gång.

Postat
Provade i Cubase med mitt Soundblaster live. Routade inte tillbaka via in/utgångar, men internt. Blev 0,000040 sekunder. Kan det stämma?

Fast då passerar den ju inte ad/da, får prova så nån gång.

40 mikrosekunder är ohyyyyyyggligt lite. Det ser ju snarare ut som databearbetningsfel i nån nuffra i decimaldjupet, än ett fördröjningsfel. Det ska nog betraktas som 0.0ms.

Men jag har ingen aning om vad som händer i ett soundblaster, om man loopar utan att använda AD/DA?

/Bengan

Postat
Är ingen expert på detta, med det låter som att vi ska låta Majken titta på frågan.

Jaså, här är man minsann snabb på att dela ut arbetsuppgifter? 😉

Klart jag ska ta en titt på det. Om jag hinner klart med mitt pyssel så gör jag det inatt. Verkade förresten som att det eventuellt kan vara skillnad mellan ASIO och WDM, jag kan testa båda och se vad som händer. Kan också jämföra mot Cubase 🥰

/Majken

Postat
Är ingen expert på detta, med det låter som att vi ska låta Majken titta på frågan.

Jaså, här är man minsann snabb på att dela ut arbetsuppgifter? 😉

Klart jag ska ta en titt på det. Om jag hinner klart med mitt pyssel så gör jag det inatt. Verkade förresten som att det eventuellt kan vara skillnad mellan ASIO och WDM, jag kan testa båda och se vad som händer. Kan också jämföra mot Cubase 🥰

/Majken

Kanon Majken!

När det gäller detta får jag dock ingen skillnad på WDM eller ASIO, men - som du skriver - det verkar kanske som om andra märker skillnad. Kul om du kollar fsts.

tjing

Bengan

  • 3 månader senare...
  • 3 månader senare...
Postat

Och en bump igen.

Jag antydde i förra inlägget att sonar-gubbsen addresserat problemet. Sisådär 10 år efter 1a programrevisionen...

Nu är det klart. Sonar 6, som skeppas vilken vecka som helst, grejjar 100% kompensation för ljudkortets fördröjning.

Tack Cakewalk! Och en spark i röven på alla de som vägrat hajja att det varit ett problem på riktigt 😆 ...

***

Citat från diskussion i denna tråd på Cakewalkforum:

Noel Burtwick [cakewalk]

Hmm, I guess this didn't make the bullet list but yes, SONAR 6 handles this <g>

SONAR 6 now queries the ASIO driver for its reported record latency compensates for this when you record so you should no longer need to move audio after record to line up.

We even went one step beyond this and In Options | Audio | Advanced there is now a "Record latency adjustment" option to control this. You should normally not need to tweak this, but in the rare case that you have a driver that either doesn't report its latency or misreports it, you can dial in a value empirically that compensates for this. After you make this one time adjustment, your recorded tracks will be guaranteed to line up perfectly.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.