Könstige Postat 1 juli 2004 Postat 1 juli 2004 Vad ska ett optimalt trumrum innehålla? Håller på att forska i vad ett optimalt rum bör vara inrett, som i första hand ska användas för inspelning av trummor. Rumsklang vill behållas i rummet.. Kontrollerad om möjligt.. Rummet som finns att tilgå är ca 4,6x6m. Takhöjden är lutad, längs kortsidan av rummet, 3,20-3,80m Väggar består av någon form av "leka" lätt-betong, varav ena väggen är en yttervägg (6m). Tak är av gips. ca 20cm under yttertak, ovan innertak är det sågspån. Golv för närvarande ligger det spånplatta på troligtvis betonggolv. För övrig finns det två fönster i ytterväggen (6m). I en av 4,6m väggen ska det sitta ett fönster & en dörr till nästa inspelningsrum. Takhöjd..? material..? dämpat? vinklat? Väggar..? material? dämpade..? Golv..? material? mattor? Alla tips tas emot Fråga om det är något som jag har missat. //Könstige
VacUm Postat 1 juli 2004 Postat 1 juli 2004 Häng upp tyg i taket. Sätt gardiner på fönstren (eller häng bara tyg över). Skaffa dämpningsskärmar som du kan rulla runt med för att ändra rumsklangen. Får du tag på mängder med skärmar så låt väggarna vara.. Kan va kul att få lite skitigare klang i vissa sammanhang och då är det ju bara att ställa undan skärmarna. Släng på några mattor på golvet, eller lägg ut massa pengar på ett flytande.
ViktorDenStore Postat 1 juli 2004 Postat 1 juli 2004 Häng upp tyg i taket. Sätt gardiner på fönstren (eller häng bara tyg över). Skaffa dämpningsskärmar som du kan rulla runt med för att ändra rumsklangen. Får du tag på mängder med skärmar så låt väggarna vara.. Kan va kul att få lite skitigare klang i vissa sammanhang och då är det ju bara att ställa undan skärmarna. Släng på några mattor på golvet, eller lägg ut massa pengar på ett flytande. Med andra ord: Mycket Tyger
Könstige Postat 1 juli 2004 Trådstartare Postat 1 juli 2004 Tyger & tyger!! Hur höga bör skärmarna vara? Det är ju gött att ha överhängsmickarna en bit ifrån symbalerna.. bör skärmarna vara lika höga/högre än överhängsmickarna? Hur är det "där uppe"? bör det dämpas extra på väggarna säj 2m upp, för att kunna få kontroll på typ symbaler & sånt..? Mer info!! 🙂 //Könstige 😄
VacUm Postat 1 juli 2004 Postat 1 juli 2004 Se till så dom räcker lite ovanför cymbalerna. Det borde räcka..
Wintermute Postat 1 juli 2004 Postat 1 juli 2004 Beror ju såklart helt på vad man har för smak och vad man sysslar med för musik, men jag skulle absolut se till att behålla dom där betong-väggarna och skaffa skärmar och kanske tjocka gardiner du kan dra för när/om dom behövs. medel-stort rum med hårda väggar kan vara helt magiskt fint på trummor!
ponkass Postat 1 juli 2004 Postat 1 juli 2004 Måste rummet isoleras för att inte störa ut? med o hänga upp tyger så plockar du bara upp högfrekvent ljud... vilket gör att ljudet i rummet blir basigt.. bygg basfällor och helmholtzresonatorer för o bota låg o mellan frekvenser. parallella väggar är något du måste få bort i rummet. annars får man utsläckningar och förstärkningar vid många frekvenser...
ozo_dude Postat 2 juli 2004 Postat 2 juli 2004 Gör inte ett skit!!! Ta bort spånplattorna från golvet sen har du ett klockrent trumrum! Alla är så fixerade för att dämpa bort så mycket som möjligt med tyger etc. men då dödar du bara ljudet... Visst ska man dämpa litegrann så man får bort "pling" betongljud och så men ljudet måste leva litegrann oxå.. I våran studio har vi betonggolv, betongväggar och dämpat tak, sen kan vi med hjälp utav skärmaväggar dämpa bort så mycke (eller lite) som vi känner passar för ett visst sound. Testa å lira in trummorna en gång utan att göra något använd gärna rumsmickar oxå för ett litet naturligt rums ljud, detta kan man sen blanda upp med ett "konstgjort" reverb... Mitt tips! /Ogge
Könstige Postat 2 juli 2004 Trådstartare Postat 2 juli 2004 Måste rummet isoleras för att inte störa ut?med o hänga upp tyger så plockar du bara upp högfrekvent ljud... vilket gör att ljudet i rummet blir basigt.. bygg basfällor och helmholtzresonatorer för o bota låg o mellan frekvenser. parallella väggar är något du måste få bort i rummet. annars får man utsläckningar och förstärkningar vid många frekvenser... Hej! Nej då rummet måste inte isoleras för att störa ut, men kanske för att inte störa det andra inspelningsrummet & kontrollrummet.. Vi ska prova då det väl blir dax, hur mycket det läcker igenom en ca 20cm leka betongvägg, gips & isolering..Det känns rätt så lugnt.. Det är en gammal yttervägg.. Det är ju bara viktigt att det inte blir "olidligt" där inne.. Består en basfälla bara av stenull eller gullfiber? Den är väl formad som en skärmvägg? Det känns ju som att basfällor låter vettigt.. lite åverkan & lätt & justera.. samt billigt.. 😄 Helmholzresonatorer hmm.. har ju hört namnet innan .. men exakt vad är det? Få bort parallella väggar det blir till att bygga två nya, får väl helt enkelt se hur "olidligt" det blir i rummet.. Om man ska bygga in nån dämpning i nån av väggarna.. Mycket text Tackar för alla tips! //Könstige
VacUm Postat 2 juli 2004 Postat 2 juli 2004 Se till att bygga så du kan modifiera enkelt. Att göra basfällor och liknande kan låta enkelt men i praktiken är det inte det. Dedär med parallella väggar löser du nog med höga skärmar... Bygg lite, testa lite, bygg vidare, testa vidare... Får du problem med resonansfrekvenser så GÅR det ratta bort det mesta så du slipper spela om. Det idealiska är givetvis att det låter bra från början. Vi hade alltid mycket 120hz i rummet där banden la trummor, men det var ju bara att skruva bort och så lät det bra sen.
Könstige Postat 2 juli 2004 Trådstartare Postat 2 juli 2004 Gör inte ett skit!!! Ta bort spånplattorna från golvet sen har du ett klockrent trumrum! Alla är så fixerade för att dämpa bort så mycket som möjligt med tyger etc. men då dödar du bara ljudet... Visst ska man dämpa litegrann så man får bort "pling" betongljud och så men ljudet måste leva litegrann oxå.. I våran studio har vi betonggolv, betongväggar och dämpat tak, sen kan vi med hjälp utav skärmaväggar dämpa bort så mycke (eller lite) som vi känner passar för ett visst sound. Testa å lira in trummorna en gång utan att göra något använd gärna rumsmickar oxå för ett litet naturligt rums ljud, detta kan man sen blanda upp med ett "konstgjort" reverb... Mitt tips! /Ogge Nja.. Spånplattorna får nog allt vara kvar på golvet.. bra underlag till att lägga laminat.. , Det måste ju se nått ut oxå.. Vad har ni dämpat erat tak med? Vi har ju sned-tak.. Det är ju bättre än rakt.. .. får helt enkelt prova & slänga in ett set.. Rumsmickar är givet! Annars så har vi ett annat rum som är mer dämpat om man nu bara vill köra med "konstgjort" reverb. 😄 Har kollat lite på Ecophon plattor.. & även det där Falkenbergsföretaget.. vad dom nu hette.. Ecophon känns ju bara som en ganska styv gullfiberskiva med en yta på.. Det kan man ju fejka till själv.. & kanske få samma resultat..? //Könstige
ponkass Postat 3 juli 2004 Postat 3 juli 2004 (redigerat) du kan inte få bort stående vågor med skärmar.. åtminstone inte frekvenser som är lägre än vad skärmarna e stora om du fattar vad jag menar. Och man kan inte "ratta" bort eller läga till ljud som förstörts av stående vågor, så den lösningen är inge bra. Eftersom jag själv ska bygga en studio nästa år så sitter jag o läser varje dag på forumet som finns här: www.johnlsayers.com och man lär sig tusen grejer varje dag. Skitbra forum med skitbra folk. Där står det även om basfällor och helmholtz resonatorer (kallas oftast för slat resonators där) Ecophon styva plattor är bra för basabsorption. Ju högre densitet materialet har desto effektivare är det mot lågfrekvenser. Betongväggen i sig har nog ganska hög reducering. Skulle tro ca 70 dB, om inte mer. Men det är ingen garanti att ljudet i kontrollrummer kommer vara 70 dB lägre. Ens isolering är inte bättre än den svagaste länken (precis som vid ljudinspelning 😉 ) vilket oftast är en dörr eller fönster. Ljudet kan oxo gå igenom golvet eller taket. Men som sagt, kolla forumet på den sidan, de grabbarna har koll... Redigerat 3 juli 2004 av ponkass
VacUm Postat 3 juli 2004 Postat 3 juli 2004 du kan inte få bort stående vågor med skärmar.. åtminstone inte frekvenser som är lägre än vad skärmarna e stora om du fattar vad jag menar. Och man kan inte "ratta" bort eller läga till ljud som förstörts av stående vågor, så den lösningen är inge bra. Just den frekvensen som går i resonans går ju till en stor del spillo men i praktiken kommer inte det höras att "oj, här har någon hafe en stående våg som resonerade på 86hz" om man skär ner just den frekvensen med ett högt ställt q-värde.
Henrik Andersson Vogel Postat 3 juli 2004 Postat 3 juli 2004 Består en basfälla bara av stenull eller gullfiber? Den är väl formad som en skärmvägg? Helmholzresonatorer hmm.. har ju hört namnet innan .. men exakt vad är det? Få bort parallella väggar det blir till att bygga två nya, får väl helt enkelt se hur "olidligt" det blir i rummet.. Om man ska bygga in nån dämpning i nån av väggarna.. Jag håller just på att bygga en studio. Jag tog hjälp av en akustikkonsult, som tipsade om att man kunde göra inspelningsrummet tredelat, så att en del var döddämpad, en del var lite mittemellan, och en del klingade som fan. Då kan man få olika ljud på inspelningen genom att flytta runt musikerna, och om många spelar in samtidigt kommer rummet att låta lite annorlunda om var och en. Ungefär samma effekt kan man förstås få med skärmar som nämnts ovan. Helmholzresonator: Om du blåser över en flaska får du luften däri att svänga, vilket ger upphov till en ton. Stoppar du ned lite bomull i flaskan kommer bomullen att dämpa denna ton. Ljud i ett rum är ju luftvågor, så om du ställde din flaska med bomull i rummet skulle den börja klinga med "sin" ton, varefter bomullen skulle dämpa tonen. Den skulle alltså suga upp lite av "sin" frekvens ur ljudet i rummet. Eftersom de flesta flaskor är ganska små skulle effekten dock inte vara hörbar. En Helmholzresonator är som en stor flaska med bomull. Oftast bygger man den som en låda där fronten består av plankor med en liten luftglipa emellan. Bakom gliporna har man tyg, och mot tyget trycks Gullfiber (Dock inte hårt. Du kan t.ex sätta hönsnät en bit in i lådan, så att det håller fast Gullfibern mot fronten). Det bör finnas ungefär lika mycket luft som Gullfiber i lådan. Enklast är att bygga lådan mot en befintlig vägg, och allra helst i ett hörn (basfrekvenser samlas nämligen i hörn, samt skärningar golv/vägg och tak/vägg). Du fäster då några reglar i väggen, kör hönsnät, Gullfiber och tyg tvärsöver, och till sist sätter du plankorna med en liten glipa emellan. Lådan skall vara helt lufttät förutom gliporna mellan plankorna. Istället för plankor kan man förstås använda hela skivor av något material, t.ex gips, och sedan roa sig med att borra hål i dem i tjusiga mönster. Kan bli rätt dekorativt. Ju mindre glipor, ju tjockare plankor och ju längre det är mellan fronten och bakväggen - desto djupare bas absorberar Helmholzresonatorn. Här hittar du ett Excelblad där du kan beräkna ungefär vilken frekvens din Helmholzresonator kommer att dämpa. Excelfilen är förresten postad på ett helt underbart forum som endast håller på med studiobygge. Rekommenderas. Ett tips för dig, om du vill bryta de parallella väggarna, är att bygga en Helmholzresonator tvärs över en eller två väggar, och då vinkla dem lite så att lådan blir djupare i ena änden. Hälsningar /Henrik
ponkass Postat 3 juli 2004 Postat 3 juli 2004 förlåt om jag stör i threaden med nått helt annat.. eller inte HELT annat.. Henrik?.. hänger du mycket på johnlsayers.com ? (helt sjukt underbar sida för oss med dille på akustik) Vet du vem som säljer billigast mellan-högdensitets isolering i sverige? om tex de "berömda" 703 och 705 owens corning går o få tag på här eller några med likadana specar?
Henrik Andersson Vogel Postat 4 juli 2004 Postat 4 juli 2004 förlåt om jag stör i threaden med nått helt annat.. eller inte HELT annat.. Henrik?.. hänger du mycket på johnlsayers.com ? (helt sjukt underbar sida för oss med dille på akustik) Vet du vem som säljer billigast mellan-högdensitets isolering i sverige? om tex de "berömda" 703 och 705 owens corning går o få tag på här eller några med likadana specar? Jepp, jag hänger en del på John Sayers forum (som jag länkade till i min post ovan). Jag har försökt få tag på just Owens-Corning här i landet, och det tycks inte finnas. Den akustikkonsult jag nämnde rekommenderade varmt något som heter SUND Miljöskiva, tillverkas och säljs av Akustikmiljö i Falkenberg. Det är enligt honom den bästa uppfinningen sedan skivat bröd. De finns i oklädd version, och kostar då 150 kr/kvm ex moms, ex bärverk, och ex frakt från Falkenberg. Man får också klä in dem i något snyggt tyg. De finns i klädda varianter i olika färger, som bara är att montera upp. I mitt kontrollrum kommer jag att klä in i princip hela främre halvan med SUND. Bakom SUND-skivorna har jag tre lager 95 mm Gullfiber, och luftspalt bakom (totalt djup går mellan 400 och 700 mm). Det ger dämpning långt ned i subfrekvenserna. Alternativ till SUND-skivan är Ecophons Wall Panel, och Rockwool har också något liknande. Men de är alltså inte lika bra, och såvitt jag har förstått är de heller inte billigare. Fast man kan ju ha lite tur. Jag gick förbi ett kontorshus som just renoverades. Där stod en container med ett gäng Ecophonplattor som nya kostar 3-400 kr/kvm. Det var bara att ta...jag fick väl ihop en 20 kvm iallafall. Hade jag haft bil hade det blivit mer. Bästa hälsningar /Henrik
ponkass Postat 5 juli 2004 Postat 5 juli 2004 tack för tipset om absorbenterna och sidan... men jag var lite ute efter isolering.. inte absorbenter.. men stort tack ändå...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.