Jump to content
Annons

Ny låt, 5 years


Vad tycker du?  

14 röster

  1. 1. Vad tycker du?

    • Asbra!
      0
    • Bra låt och produktion
      1
    • Bra låt men sämre produktion
      6
    • Bra produktion men sämre låt
      0
    • Dåligt
      4


Recommended Posts

Postat (redigerat)

LÅTNAMN: 5 years (tillsvidare)

ARTIST/GRUPP: Emil Östman

GENRE: Industrirockballad?

LÅTLÄNGD: 3,54

KOMPOSITÖR: Emil Östman

PRODUCENT: Emil Östman

INSPELNINGSÅR: vecka 20 2006

FORMAT: mp3 196kbit/s

STORLEK: 5,5 MB

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: 5 years

En låt som jag skrev i början av året och spelade in som hastigast i förra veckan, kan komma att ändra lite småsaker om nån kommer med bra synpunkter men ser det ändå som en färdig demo.

Låten spelades in under väldigt kort tid (nån timme eller två) och det är egentligen mestadels slaskspår som hörs. Anledningen är att när jag försökte spela in delarna ordentligt så försvann väldigt mycket av känslan så slaskarna fick ligga kvar. All sång är således inspelad med slaskmikrofonen (en Shure SM57) men ja tycker att det funkar rätt bra ändå. Det är ju meningen att soundet ska vara lite burkigt, distat och nästan överkomprimerat.

Hoppas ni orkar lyssna och alla synpunkter är välkomna. 😛

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En lovande låt, tror jag gillar den faktiskt (lyssnar första gången nu medan jag skriver). Jag tror den kunde vunnit på lite hårdare ljud. Exempelvis... virveln kunde varit lite snärtigare, bastrumman lite fetare. Gitarrerna hade tjänat på en hårdare komprimering samt att de inte skulle varit riktigt så framträdande. Svårt att förklara exakt vad jag menar.. kanske kunde de vävts samman med en cool synth eller något sånt. Får lite vibbar av, vad var det han hette nu igen, han som gjorde "and I never meet a girl like you"? Edwyn Collins.

Nåja, det är mitt första intryck - alltid något hoppas jag. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En lovande låt, tror jag gillar den faktiskt (lyssnar första gången nu medan jag skriver). Jag tror den kunde vunnit på lite hårdare ljud. Exempelvis... virveln kunde varit lite snärtigare, bastrumman lite fetare. Gitarrerna hade tjänat på en hårdare komprimering samt att de inte skulle varit riktigt så framträdande. Svårt att förklara exakt vad jag menar.. kanske kunde de vävts samman med en cool synth eller något sånt. Får lite vibbar av, vad var det han hette nu igen, han som gjorde "and I never meet a girl like you"? Edwyn Collins.

Nåja, det är mitt första intryck - alltid något hoppas jag. 😕

Det ligger faktiskt en väldigt distad synth under hela låten :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

tidigt uppe idag, eller gick du aldrig och la dig 😳.

den biten jag gillar mest är från 2.33 och framåt, blir kanske lite långt på slutet.

Skön melodi.

Tycker trummorna är alldeles för starka/hårda och även gitarrerna de dränker sången tyvärr för det är som sagt en snygg melodi. Skulle vilja ha lite mer dynamik i spelet. Fram med sången!

Link to comment
Dela på andra sajter

tidigt uppe idag, eller gick du aldrig och la dig 🤪.

den biten jag gillar mest är från 2.33 och framåt, blir kanske lite långt på slutet.

Skön melodi.

Tycker trummorna är alldeles för starka/hårda och även gitarrerna de dränker sången tyvärr för det är som sagt en snygg melodi. Skulle vilja ha lite mer dynamik i spelet. Fram med sången!

De va efterfest inatt 😱,

Link to comment
Dela på andra sajter

Joo fett 🙂 Gillar den, men det är något nojs som kunde tystas liiite liiite, de tar över lite ibland tycker jag (iaf i hörlurar). Kanske lite cymbaler någonstans? 😉

Jo den är rätt skränig på sina ställen, men va fan, de är ju industri (eller? 😮 ) 😄.

Cymbaler har jag funderat på men det har inte blivit av av nån anledning. Nån mer som vill tycka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, skön låt, gillar din röst. Men det låter onekligen slaskinspelning, det känns lite lo-fi på fel sätt. Instämmer i kritiken av trummorna. Med en bättre produktion kan det bli riktigt intressant. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
mjaco0 (oregistrerad)

En minut för lång. Kanske korta av i början.

Disten i vad-det-nu-är-som-distar förstör mycket i början.

Jag ha mer bas/volym i mitten av låten.

Ännu mer "ös" i slutet.

Annars röstar jag för bra låt sämre produktion.

Jag tycker att låten är så pass bra att du borde lägga lite mer tid på denna låt!!

Det bästa som finns i ett sånt här läde är att börja om, men jag tycker verkligen att låten är värd det.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är den som ska bedömma produktioner då mina alster skiftar i kvalite' men jag skulle vilja ha upp sången och kanske tydligare överstämma annars kalasharmonier och schysst sound i mina öron 😉😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bra låt som förtjänar ett mer varierat arr. Det är nästan som om trummor, bas och gitarr är färdigsamplat och det är bara att trycka på ny tangent så spelas allt i ett nytt ackord. (om man får hårddra det lite) Det är läckert spel med gitarrer men att ha det hela tiden blir tröttande. Ett mer varierat komp skulle jag uppskatta och jag tror det skulle lyfta. Sången är trots allt det viktigaste och här dränks den av instrumenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Wow, detta gillar jag! Skräpigt som tusan men känsla! Kan kanske inte säga direkt att detta låter bättre än en bra inspelning, men jag tycker att det funkar likväl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, detta gillar jag! Skräpigt som tusan men känsla! Kan kanske inte säga direkt att detta låter bättre än en bra inspelning, men jag tycker att det funkar likväl!

Man tackar! Det var lite meningen att det skulle bli skräpigt (åtminstone skitigt). Tanken var att göra nåt industriliknande och dista allt, tror inte att det blev så mycket industri dock. Spelade in och mixade låten på en kväll i ren och skär entusiasm och varje gång jag har försökt rätta till de vassa kanterna så har känslan lite gått förlorad. De har gjort att jag inte kommit längre än såhär med den här låten. Jag gillar den ändå och den var kul att göra.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...