Jump to content
Annons

På begäran


mira (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Garrdämnt..vilka schyssta träbitar..vad föreställer det?.. 🙂

Ehmm..*host*.. 🙂

Det ser väldigt bra ut på bilderna.. bygger du bara efter mallar eller tar du specialbeställningar? priser..

Link to comment
Dela på andra sajter

mira (oregistrerad)

Tack alla!

Rapid Wanker: Bandstavar finns att köpa i längder. Försöker att bygga så mycket som möjligt själv men vissa saker måste jag köpa.

Håkan Ekberg: Gitarren på bilden tog ungefär 300 timmar att bygga. Materialet kostar lite olika beroende på kvaliteten. Självklart kan du beställa.

Demoniqus: Jag tillverkar mallar själv till allt jag gör så specialbeställningargör det samma. Pris är svårt att svara på då jag behöver veta modell, träslag etc.

Vacum: Självklart låter dom bra (tycker jag).

Link to comment
Dela på andra sajter

300 timmar bara! Inte så farligt länge. 🙁

Är inte så hemma på det här men om man kollar i kataloger så verkar gran och lönn vara rätt vanligt förekommande.

Ska man anta att du menar kvalitén på alla ingående delar som hals, kropp, stall och mickar etc. ?

Olika färger, sunburst?

Om man inte väljer de allra dyraste materialen vart landar man då ungefär? För en färdig då alltså.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

mira (oregistrerad)

Det finns olika kvaliteter på te x. gran. Skillnaden är avstånd mellan ådring, rakheten hos ådring, färgändringar, eventuella defekter etc. Ett bra granlock kostar pengar. Den bästa granen te x ska vara långsamtväxande. Gärna norrsidan av ett berg då den står i lä och förändringar är lika med noll.

Sedan gäller det att få fram en bra ton i träet (knacka-lyssna) och hitta träets grundton. Ta bort alla misstoner runt omkring grundtonen.

300 timmar ca är effektiv arbetstid, sedan kommer limmets torktider, trät ska acklimatisera sig, maskiner ska ställas in, lack ska härdas etc.

Om du skulle beställa en jazzgitarr som den på första bilden i "hyfsat" material så får du nog räkna med ca 40 000:- +- 5000:-.

Vänligen mira

Link to comment
Dela på andra sajter

mira (oregistrerad)

Ceder är ett populärt lockämne, ger en klar lite "attackig" ton och mahognyn ger en varm djup ton. Rosewooden på greppbrädan är slitstark. Den är ju cut-away, det gör att du kan spela högre toner. Säkert helt okey gitarr.

Personligen blir jag misstänksam på gitarrer som blir lackade i hela färger, Vad döljer sig bakom färgen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ceder är ett populärt lockämne, ger en klar lite "attackig" ton och mahognyn ger en varm djup ton. Rosewooden på greppbrädan är slitstark. Den är ju cut-away, det gör att du kan spela högre toner. Säkert helt okey gitarr.

Personligen blir jag misstänksam på gitarrer som blir lackade i hela färger, Vad döljer sig bakom färgen?

Vet faktiskt inte vad som finns under färgen men eftersom du verkar tycka att det är en helt okej gitarr så lär den vara grym 😄

tack så mycket för upplysningen 🙂

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...