Jump to content
Annons

Timbaland (Nelly Furtados producent) stal en låt


Dreamtones

Recommended Posts

[iNLÄGGET OMREDIGERAT DEN 16 JANUARI]

År 2000 - En finsk trackare från demoscenen Janne Suni aka Tempest/Damage gjorde en 4-kanals Amiga låt vid namn Acid Jazzed Evening för Assembly demopartyts old-school tävling.

Denna låt kan laddas hem som original .MOD version: Här

Och i MP3 version: Här

Originalartistens sida, för sanningsenlig info: Här

År 2002 - En norsk C64 musiker kallad Glenn Rune Gallefoss aka GRG gjorde om låten på C64 (med hjälp av det gamla SID chipet) med originalartistens tillåtelse.

Denna kan laddas hem som .MP3 version: Här

År 2005 - Timbaland, en världskänd producent använder sig av GRGs version för att göra en kommersiell ringsignal under namnet Block Party - utan varken Janne Suni eller Glenn Rune Gallefoss tillåtelse.

En videodemonstration som talar för denna stöld:

År 2006 - Timbaland använder sig av exakt samma låt och låter Nelly Furtado sjunga på den och döper låten till Do It som finns med på albumet Loose.

En videodemonstration som talar för denna stöld:

En länk som beskriver allting, NY!!!: http://timbalandtempest.ytmnd.com/

Diskussioner och mer info om det här på andra sidor på internet: Här, Här och Här

---

Min åsikt: Det här är ett ganska uppenbart fall av låtstöld och många andra. Nu vet inte jag hur det fungerar med rättigheter och sådant, men personligen tycker jag det är otroligt lågt att ta en annans låt oavsett vad ifall man inte fått medgivande från originalartisten, särskilt lågt blir det då Timbaland och Nelly Furtado tjänar pengar på en okänd musikers beskostnad. Och inte bara under ett låtnamn utan två. I den ekonomiska sits som Timbaland befinner sig i så hade det väl inte kunnat vara särskilt svårt att betala en liten summa till originalartisten tycker man. Det bör dock kanske poängteras att Nelly Furtado själv kan vara oskyldig då hon kanske trott att Timbaland producerade den där loopen själv.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 325
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Haha, jösses vad ruttet - Någon behöver sätta sig med några års vinnare av Assembly, The Party och Dreamhack och jämföra med Timbalands hits. Nåja det är ju ett tydligt bevis på att demostyle musiker vet vad de sysslar med när det går att göra "riktiga" hits av låtarna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Förstår inte riktigt upprördheten demotrackerskapare brukar ju också låna rätt friskt och Janne Sunis låt låter mycket som en gammal YMO låt....Dessutom har Janne Suni tydligen meddelat att han inte tänker stämma Timbaland Nelly Furtado eller hennes skivbolag, möjligtvis så är det hela clearat genom förlag el. dylikt eller så bryr sig Suni inte alls...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt upprördheten demotrackerskapare brukar ju också låna rätt friskt och Janne Sunis låt låter mycket som en gammal YMO låt....Dessutom har Janne Suni tydligen meddelat att han inte tänker stämma Timbaland Nelly Furtado eller hennes skivbolag, möjligtvis så är det hela clearat genom förlag el. dylikt eller så bryr sig Suni inte alls...

kanske pga. att demoartister inte släpper skivor i den omfattningen och tjänar de summan med kosing....!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten...

Förstår inte riktigt upprördheten demotrackerskapare brukar ju också låna rätt friskt och Janne Sunis låt låter mycket som en gammal YMO låt....

Du driver med oss? Hoppas verkligen det i alla fall... Vadå låna rätt friskt? Vet inte om ja kan hålla med om det... Även om det skulle vara sant så kan inte amatörmusiker inom trackerscenen tjäna flera miljoner på sina verk - på bekostnad av andra eller inte.

YMO (vad är det föresten?) eller inte, är ganska irrelevant då vi talar om en stöld.

Dessutom har Janne Suni tydligen meddelat att han inte tänker stämma Timbaland Nelly Furtado eller hennes skivbolag, möjligtvis så är det hela clearat genom förlag el. dylikt eller så bryr sig Suni inte alls...

Jasså??? Källa ?

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Glaskatten...
Förstår inte riktigt upprördheten demotrackerskapare brukar ju också låna rätt friskt och Janne Sunis låt låter mycket som en gammal YMO låt....

Du driver med oss? Hoppas verkligen det i alla fall... Vadå låna rätt friskt? Vet inte om ja kan hålla med om det... Även om det skulle vara sant så kan inte amatörmusiker inom trackerscenen tjäna flera miljoner på sina verk - på bekostnad av andra eller inte.

YMO (vad är det föresten?) eller inte, är ganska irrelevant då vi talar om en stöld.

Dessutom har Janne Suni tydligen meddelat att han inte tänker stämma Timbaland Nelly Furtado eller hennes skivbolag, möjligtvis så är det hela clearat genom förlag el. dylikt eller så bryr sig Suni inte alls...

Jasså??? Källa ?

de som gör trackermusik lånar ofta från TV-spels och filmmusik plus givetvis från gammal syntmusik....och barnvisor....

Borde ha fattat att du inte visste vilka YMO var/är...

Angående källor till att han antagligen inte tänker stämma så stod det ju bl.a. i de länkar du bifogade...

Sen är det ju ett faktum att Sunis låt är släppt fri på nätet av honom själv....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten

de som gör trackermusik lånar ofta från TV-spels och filmmusik plus givetvis från gammal syntmusik....och barnvisor....

Du vet inte va du snackar om. Det närmaste det där påståendet (förutom barnvisor) är att man kanske gör musik som påminner om den stilen musik. Men låna och sno är en helt annan sak hursomhelst...

Angående källor till att han antagligen inte tänker stämma så stod det ju bl.a. i de länkar du bifogade...

Du får nog specifiera lite närmare.....

Sen är det ju ett faktum att Sunis låt är släppt fri på nätet av honom själv....

Som sagt, ja vet inte hur rättigheter fungerar för låtar som inte är officiellt skyddade. Men det är fortfarande riktigt ruttet lågt av Timbaland. Han förtjänar en spark i skrevet och bli uthängd som en looser resten av livet - förutsatt att han inte ber om ursäkt och delar med sig åtminstone av hälften av vad han tjänat på den där låten... Det är i alla fall vad jag tycker. 😏

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Glaskatten
de som gör trackermusik lånar ofta från TV-spels och filmmusik plus givetvis från gammal syntmusik....och barnvisor....

Du vet inte va du snackar om. Det närmaste det där påståendet (förutom barnvisor) är att man kanske gör musik som påminner om den stilen musik. Men låna och sno är en helt annan sak hursomhelst...

Angående källor till att han antagligen inte tänker stämma så stod det ju bl.a. i de länkar du bifogade...

Du får nog specifiera lite närmare.....

Sen är det ju ett faktum att Sunis låt är släppt fri på nätet av honom själv....

Som sagt, ja vet inte hur rättigheter fungerar för låtar som inte är officiellt skyddade. Men det är fortfarande riktigt ruttet lågt av Timbaland. Han förtjänar en spark i skrevet och bli uthängd som en looser resten av livet - förutsatt att han inte ber om ursäkt och delar med sig åtminstone av hälften av vad han tjänat på den där låten... Det är i alla fall vad jag tycker. 😠

Ja Nellys platta heter Loose så Timbaland är nog en looser, men det du antagligen menar stavas loser...

Läser du inte dina egna källor du länkar till?

De flesta demotrackers lånar hur mycket som helst från allt och alla, lyssna (och titta) på riktigt gamla demos så ser du att inget är nytt under solen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Nellys platta heter Loose så Timbaland är nog en looser, men det du antagligen menar stavas loser...

OKEJ.

Läser du inte dina egna källor du länkar till?

Jag har inte läst allt, det jag gjort är att jag länkat och gett beskrivningar vad länkarna länkar till.... Men vore intressant om du kunde länka mer exakt var just den informationen finns.

De flesta demotrackers lånar hur mycket som helst från allt och alla, lyssna (och titta) på riktigt gamla demos så ser du att inget är nytt under solen....

Som jag skrev innan, jag är inte övertygad... Och även om det VORE SANT så kan det inte jämföras! Eftersom, som vi redan förklarat klart och tydligt, de inte tjänar ett öre på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ja Nellys platta heter Loose så Timbaland är nog en looser, men det du antagligen menar stavas loser...

OKEJ.

Läser du inte dina egna källor du länkar till?

Jag har inte läst allt, det jag gjort är att jag länkat och gett beskrivningar vad länkarna länkar till.... Men vore intressant om du kunde länka mer exakt var just den informationen finns.

De flesta demotrackers lånar hur mycket som helst från allt och alla, lyssna (och titta) på riktigt gamla demos så ser du att inget är nytt under solen....

Som jag skrev innan, jag är inte övertygad... Och även om det VORE SANT så kan det inte jämföras! Eftersom, som vi redan förklarat klart och tydligt, de inte tjänar ett öre på det.

Klart det kan jämföras och poängen med en demo är att den ska höras av så många som möjligt och det håller ju på att ske så Suni borde vara glad...kanske ger honom ett bra jobb....

Do it är väl iofs ingen singel än...

Jag tror att om Suni skulle höra av sig till timbaland eler förlaget/skivbolaget så skulle nog det hela lösas på ett schysst sätt, kanske skulle han få en T-shirt eller två och en CD....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten.

Visst är det roligt för Suni att många hör hans musik MEN DÅ UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT ...

1) ... Alla som lyssnar vet att det är Suni som gjort låten och inte Timbaland !

2) ... Ingen tjänar pengar på Sunis bekostnad !

Men nu har vi negativa besked på båda punkter...

Haha en t-shirt och två CD skivor??? Medan Timbaland badar i pengar? Jag undrar vilken värld du lever i...

Edit: Visst kan vi hoppas på att det här löses på ett schysst sätt, men tills vidare är det enda vi vet att Timbaland är ett (musikaliskt) svin...

Edit2: Vad hände med länkarna föresten? Tills vidare vet ingen om du talade sanining huruvida att han inte skulle stämma dem...

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Visst är det roligt för honom att många hör hans musik MEN DÅ UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT ...

1) ... Alla som lyssnar vet att det är Suni som gjort låten och inte Timbaland !

2) ... Ingen tjänar pengar på Sunis bekostnad !

Men nu har vi negativa besked på båda punkter...

Haha en t-shirt och två CD skivor??? Medan Timbaland badar i pengar? Jag undrar vilken värld du lever i...

Fan vad avundsjuk du är men faktum är att Timbaland knappast badar i pengar på grund av den låten...Du vet inte ens om det finns en deal mellan Timbalands förlag och GRG den som faktiskt blev samplad, finns den dealen så är det GRG som Suni och du ska vara sur på....

Förstod att du inte skulle fatta T-shirt och CD-skämtet......har du förresten tagit reda på vilka YMO är än?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Edit: Visst kan vi hoppas på att det här löses på ett schysst sätt, men tills vidare är det enda vi vet att Timbaland är ett (musikaliskt) svin...

Edit2: Vad hände med länkarna föresten? Tills vidare vet ingen om du talade sanining huruvida att han inte skulle stämma dem...

Nej Timbaland är verkligen inget musikaliskt svin oavsett om han lånat med tillstånd eller inte och som sagt LÄSER du verkligen inte dina egna källor som du länkat till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad avundsjuk du är

Nä i Timbalands kläder är nog de sista kläder ja skulle vilja vara i nu... Hans rykte kan inte vara bra.

men faktum är att Timbaland knappast badar i pengar på grund av den låten...Du vet inte ens om det finns en deal mellan Timbalands förlag och GRG den som faktiskt blev samplad, finns den dealen så är det GRG som Suni och du ska vara sur på....

Källor pekar på att det är någora missförstånd mellan GRG och Suni, men visst kan jag kolla upp det här lite närmare.

Förstod att du inte skulle fatta T-shirt och CD-skämtet......har du förresten tagit reda på vilka YMO är än?

HAHA skitkul...

Föresten nu förstår ja va du menar me att Suni inte skulle anmäla Timbaland och det skivbolaget, det har mer att göra med att han inte har råd att göra en sådan sak - inte att han inte vill. En ganska stor skillnad på dem två sakerna.

har du förresten tagit reda på vilka YMO är än?

Förstår inte relevansen med det här.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Timbaland är verkligen inget musikaliskt svin oavsett om han lånat med tillstånd eller inte

Ja där går våra åsikter verkligen isär.

och som sagt LÄSER du verkligen inte dina egna källor som du länkat till?

Svarade i ovanstående inlägg.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Fan vad avundsjuk du är

Nä i Timbalands kläder är nog de sista kläder ja skulle vilja vara i nu... Hans rykte kan inte vara bra.

Timbalands rykte är det inget fel på, tror knappast någon bryr sig ens om han lånat utan tillstånd men jag tror som sagt att han har tillstånd från åtminstone GRG, behöver dessutom inte ens vara Timbaland som har lånat utan hans medproducenter/medlåtskrivare.....

YMO är väldigt relevanta...alltid....

Om Suni vill stämma så kostar det inte så mycket, verkar han ha rätten på sin sida så kan advokater ställa upp gratis mot en viss procent av skadeståndet, men jag och Suni själv tror nog inte att han vinner av ett flertal skäl......

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nej Timbaland är verkligen inget musikaliskt svin oavsett om han lånat med tillstånd eller inte

Ja där går våra åsikter verkligen isär.

och som sagt LÄSER du verkligen inte dina egna källor som du länkat till?

Svarade i ovanstående inlägg.

jag tycker det är fascinerande att du blir så upprörd av att en hiphopproducent har använt delar av en annan låt i en produktion.

Knock knock! Vem där? kricke, ja tjeeenare....Vem ska du hoppa på härnäst, Kanye?

Link to comment
Dela på andra sajter

Timbalands rykte är det inget fel på, tror knappast någon bryr sig ens om han lånat utan tillstånd men jag tror som sagt att han har tillstånd från åtminstone GRG, behöver dessutom inte ens vara Timbaland som har lånat utan hans medproducenter/medlåtskrivare.....

Oavsett om ryktet är bra eller inte, så är jag inte avundsjuk... Ok?

Vi vet ingenting om tillstånd, det här florerar inte på internet utan anledning...

Om Suni vill stämma så kostar det inte så mycket, verkar han ha rätten på sin sida så kan advokater ställa upp gratis mot en viss procent av skadeståndet, men jag och Suni själv tror nog inte att han vinner av ett flertal skäl......

Oavsett om det dyrt eller ej, det är just det som du nämner; omöjligt att vinna mot ett skivbolag. Å som sagt, vet inte hur det var med rättigheterna... Är det som du säger att man kan ta allt som är på nätet och som inte är signat så kan han ju inte vinna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Timbaland är verkligen inget musikaliskt svin oavsett om han lånat med tillstånd eller inte

Ja där går våra åsikter verkligen isär.

och som sagt LÄSER du verkligen inte dina egna källor som du länkat till?

Svarade i ovanstående inlägg.

jag tycker det är fascinerande att du blir så upprörd av att en hiphopproducent har använt delar av en annan låt i en produktion.

Knock knock! Vem där? kricke, ja tjeeenare....Vem ska du hoppa på härnäst, Kanye?

Å jag blir fascinerad av dig, du verkar livnära dig på att tjafsa med folk.

För övrigt kan du ju kolla reaktionerna runtomkring på det här forumet och de andra forumen... Det är inte bara jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvittar väl om man så är Timbaland, Bob Rock, Trevor Horn, Michael B Tretow eller vem det nu må vara, producent som låtskrivare. Man snor inte utan att be om lov, om det så bara är en hook!

Sen är ju inte Timbaland ensam på att snatta. Det finns massor av wannabees som snor hit å dit så man ruttnar. Och dessutom surfar på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Timbalands rykte är det inget fel på, tror knappast någon bryr sig ens om han lånat utan tillstånd men jag tror som sagt att han har tillstånd från åtminstone GRG, behöver dessutom inte ens vara Timbaland som har lånat utan hans medproducenter/medlåtskrivare.....

Oavsett om ryktet är bra eller inte, så är jag inte avundsjuk... Ok?

Vi vet ingenting om tillstånd, det här florerar inte på internet utan anledning...

Om Suni vill stämma så kostar det inte så mycket, verkar han ha rätten på sin sida så kan advokater ställa upp gratis mot en viss procent av skadeståndet, men jag och Suni själv tror nog inte att han vinner av ett flertal skäl......

Oavsett om det dyrt eller ej, det är just det som du nämner; omöjligt att vinna mot ett skivbolag.

Nej vi vet inte hur det ligger till med tillstånd men ändå kallar du Timbaland ett Svin som badar i pengar på Sunis bekostnad.Sså att du är jvligt avundsjuk står väldigt klart...

Nej det är inte omöjligt att vinna mot ett skivbolag/förlag/producent eller artist men det underlättar ju om man är medlem i Stim eller någon annan organisation som bevakar låtskrivares rättigheter, mn det parodsika i det hela är att de flesta trackerskapare liksom de flesta crackers/pirater osv, ogillar upphovsrätt.....fast de vill gärna ha cred....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nej Timbaland är verkligen inget musikaliskt svin oavsett om han lånat med tillstånd eller inte

Ja där går våra åsikter verkligen isär.

och som sagt LÄSER du verkligen inte dina egna källor som du länkat till?

Svarade i ovanstående inlägg.

jag tycker det är fascinerande att du blir så upprörd av att en hiphopproducent har använt delar av en annan låt i en produktion.

Knock knock! Vem där? kricke, ja tjeeenare....Vem ska du hoppa på härnäst, Kanye?

För övrigt kan du ju kolla reaktionerna runtomkring på det här forumet och de andra forumen... Det är inte bara jag.

Nej visst, nätet vimmlar av naiva...varav de flesta ofta sitter och tokladdar andras upphovsrättskyddade låtar eller samplar andras beats och slingor utan att bry sig om copyright för ett öre..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...