Jump to content
Annons

Opartisk undersökning kring piratkopiering


johaling

Recommended Posts

Annons

Och hur stor är skillnaden? 10-20%?

Med tanke på hur mycket billigare allt runtomkring blivit (teknik, lönekostnader efter man avskedat halva personalen, o.s.v.) borde ju skivbranchen

gå bättre nu än någonsin tidigare, borde alltså! Det kanske finns ett svart hål som slukar alla pengar?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Dags igen då...Intressant undersökning men missade några konkurrenter (I alla fall om man bara skumläser som jag gjorde). Kostnad för mobiltelefon, DVD-film, digitala spel etc. Hur mycket av branschen har konkurrerande media tagit över? Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Plus sådana saker som utlandsförsäljning som att (lite dåligt exempel men... 😱!) ifall ngn nu köper en Lisa Nilsson-cd i Tyskland istället för i

Sverige så går Svenska skivförsäljning ner (kanske?) medan skivbolaget ju tjänar ju lika mycket, man kan alltid trixa med siffror... om man vill!

Link to comment
Dela på andra sajter

ja tänk för 10-20 år sen, då man slapp fame factory- och idolhelvetet, och allt det där färdigpaketerade som skivfolk sitter på sina ärslen och vill tjäna pengar på idag, samtidigt som de uppfinner idiotiska kopieringsskydd.

Njae... för 20 år sen hade man bara andra termer på skiten. Då hette det P3-smörja i stället för Idolhelvetet. Färdigpackad dynga är liksom inget nytt.

För 20 år sen spelades det alternativmusik 15 minuter i veckan i svensk radio. Programmet hette Ny Våg.

Och skivbolagskrösusarna har aldrig brytt sig om konsten, bara om pengarna. 1965 eller 2005 är skitsamma på den punkten.

****

Kan man polisanmäla sin olagliga kassettbandssamling?

****

Ville bara hojta av mig lite.

Home taping is killing music.

So are Venom

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hävdar fortfarande att det råder Oligopol i skivbranchen! I annat fall skulle alla skivbolags-ägare vara f.d. artister som ex Madonna!

Ty på en fri skivmarknad hade sådana individer med lätthet konkurrerat ut de gamla tondöva samt allmänt slöa dinosaurierna som vi nu har... kvar!

Menar bara detta här snacket om att 80-90% av alla grupper floppar och de 10% som säljer får bekosta dessa övriga, nu om man på ett skivbolag

hade haft en enda anställd med musiköra som lyssnat på de som signas, innan de signas skulle man ha kunnat sparat in enorma belopp!

Exemplevis Madonna har musiköra, därav framgången (det och att hon är en super-streber 😉) och hon är ju knappast ensam i världen om att ha öra för hits

dock... måhända är hon en av få i musikbranchen med denna kompetens, mycket tyder på det 😱! (av dem som inte är artister, låtskrivare & Co, givetvis!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra idé med enkäten! Men på fråga två är avgränsningarna mellan alternativen oklara. Har hänt enstaka gånger är egentligen inget eget alternativ utan en underkategori till någon gång om året. Skulle föredra:

  • Aldrig
  • Någon gång per år
  • Någon gång i månaden
  • Flera gånger i månaden

Link to comment
Dela på andra sajter

Röstat.

Instämmer med joachime btw.

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag jobbar med statistik så måste jag säga att frågorna är urdumt formulerade ju.. Man kan inte fråga 2 helt olika saker saker i samma mening..

Jag tänker på "

Tycker du att upphovsrätten ska upphävas och att musik ska vara fri?"

Sen må ordet fri defineras mera också.. fri som gratis eller fri som att kopiera???

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...