Jump to content
Annons

Hönan eller ägget i skivförsäljningen


Violiner

Recommended Posts

Annons
  • Svar 96
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Sett till hela utbudet i musikindustrin har försäljningen inte minskat alls utan ökat, anser KTH-forskarna.

Det kan stämma, men det är ganska komplicerat att mäta. Vad jag vet finns ingen samlad statistik över betalande konsertbesökare.

Sedan tycker jag artikeln saknar en förklaring till den dalande skivförsäljningen, vilket kanske inte hör till forskarnas frågeställning. Men det vore ändå intressant att höra eftersom forskarna hävdar att fildelningen påverkar musikkonsumtionen positivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så har jag sen fildelningen kom igång ordentligt upptäckt otroligt mycket musik som jag inte skulle gjort annars och som en följd av det både köpt skivor och gått på massa konserter. Så jag är inte ett dugg överraskad, om det där nu stämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sett till hela utbudet i musikindustrin har försäljningen inte minskat alls utan ökat, anser KTH-forskarna.

Det kan stämma, men det är ganska komplicerat att mäta. Vad jag vet finns ingen samlad statistik över betalande konsertbesökare.

Sedan tycker jag artikeln saknar en förklaring till den dalande skivförsäljningen, vilket kanske inte hör till forskarnas frågeställning. Men det vore ändå intressant att höra eftersom forskarna hävdar att fildelningen påverkar musikkonsumtionen positivt.

Förklaring??? Gå in i närmsta CD butik, vänd dig mot "Hetast just nu hyllan", Se utbudet och om inte Idol eller cardigans och annat som hörs i radio får det att klicka så är det lite synd.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=472030

Kolla omröstningarna föresten gott folk. Jag har sett det här som ren logik länge. Det som är hett med industrins deffenition är inte hett hos folket.

För övrigt bekräftar undersökningen bara det som varit allmänt känt bland pirater sedan länge att det är detta är den generella situationen. Visst finns dom som tankar och aldrig köper det erkänner jag. Men fakta att det vinklade mainstream utbudet inte är omtyckt verkar vara grekiska för en förlegad industri att fatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan tycker jag artikeln saknar en förklaring till den dalande skivförsäljningen, vilket kanske inte hör till forskarnas frågeställning. Men det vore ändå intressant att höra eftersom forskarna hävdar att fildelningen påverkar musikkonsumtionen positivt.

Förklaring??? Gå in i närmsta CD butik, vänd dig mot "Hetast just nu hyllan", Se utbudet och om inte Idol eller cardigans och annat som hörs i radio får det att klicka så är det lite synd.

Jo, studien verkar visa att en majoritet av de tillfrågade fildelarna upplever att de spenderar mer pengar på musik nu än tidigare. Men jag menar att det vore intressant om de som utfört studien kunde komma med någon mer konkret förklaring till varför skivförsäljningen minskat drastiskt på flera håll i västvärlden. Det som publiceras i Aftonbladet och Expressen ger oss bara ett halvt påstående, resten får vi fylla i själva. Typ som du nyss gjorde...

Edit: missade en halv mening.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill tro att musikbranschen tappar försäljning till film och spel som tycks vara en växande marknad. Folk har begränsat med pengar och när man köpt sin underhållning i form av film och spel kanske det inte finns pengar kvar till skivor helt enkelt.

Jag skulle vilja se en undersökning där försäljningen i olika branscher jämförs sida vid sida.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja se en undersökning där försäljningen i olika branscher jämförs sida vid sida.

Nu tänkte jag bjussa på snabb leverans, men det visade sig att både branschföreningen för multimedia, dator- och tv-spel samt Sveriges Videodistributörers Förening stängt sina sajter. Tidigare låg det försäljningsstatistik för de senaste åren där.

Filmägarnas kontrollbyrå har ingen publik sajt alls. Däremot kan man säkert få ta del av deras statistik ifall man skirver ett snällt mail.

IFPI har däremot sin statistik kvar och där finns en nedåtgående trend som sträcker sig över flera år.

Det här är vad jag lyckades skaka fram:

http://www.ifpi.se/02.images/01.top/02.sub...0501_200506.pdf

http://www.mdts.se/pdf/MDTS%20-%20statistik2004.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej spelförsäljningen ökar med 20% och är sammalagt på över 900 miljoner kronor på ett år. Samtidigt minskar skivförsäljningen med 20% och är på sammanlagt 400 miljoner på ett halvår, eller 800 miljoner på ett år.

Vart tar pengarna vägen egentligen. Varför köper folk mindre skivor!?! 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej spelförsäljningen ökar med 20% och är sammalagt på över 900 miljoner kronor på ett år. Samtidigt minskar skivförsäljningen med 20% och är på sammanlagt 400 miljoner på ett halvår, eller 800 miljoner på ett år.

Vart tar pengarna vägen egentligen. Varför köper folk mindre skivor!?!  😉

Jo, det ligger något i det du skriver! 😛

Samtidigt undrar jag varför det är så. Varför lägger konsumenterna pengar på datorspel och inte på musikalbum. Båda är ju lätta att tanka hem via internet.

Och oavsett om DVD-försäljningen ökat eller minskat det senaste året kan man undra varför det går åt det ena eller andra hållet. Och hur hänger det ihop med fildelningen (om du nu gör det överhuvudtaget). Det är såna frågor jag önskar att forskarna studerade kring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Att påstå att KTH's forskare skulle vara oberoende är skrattretande. KTH och deras forskare är ju ofta sponsrade av IT företag och har dessutom mängder av affärsmässiga kontakter med internetleverantörer och teknikföretag. det ligger i deras intresse att visa att Internet ska få växa obehindrat.

För den som känner till verkligheten så beror skivförsäljningsraset på en kombination av illegal nedladdning, cd-brännande vänner och skivbolagens klantighet i att marknadsföra och promota artister och CDs.

Sen verkar ganska många tycka att det är OK att ringa och SMS:a för en tusing i månaden men en CD för 149 kronor är för DüRT.

En vän som har en skivbutik som är på väg att läggas ned brukar säga att det vanligaste uttrycket han hört i sin butik är "köp inte den CDn jag har redan laddat ned den och kan bränna den åt dig"

Link to comment
Dela på andra sajter

Samtidigt undrar jag varför det är så. Varför lägger konsumenterna pengar på datorspel och inte på musikalbum. Båda är ju lätta att tanka hem via internet.

Jag gissar på att "mervärde" kan vara en stor förklaring. När du köper en cd så får du en samling låtar och ett litet häfte som i bästa fall innehåller sångtexterna. När du köper ett spel så får du uppdateringar, onlinestöd, möjlighet att köra spelmoddar, tävlingar på nätet o.s.v.

Detsamma tror jag gäller dvd-film, allt från bortklippta scener till behind the scenes och restaureringar såväl som kommentatorspår gör att det är roligt att köpa en dvd. Det är inte bara en film utan man får en del extra godis på köpet.

Nu faller jag tillbaka in i debatten om piratkopiering men personligen tror jag att det är bättre att utveckla bra tjänster för betalande konsumenter istället för att lägga pengar på att försöka hindra för icke betalande konsumenter.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Okej spelförsäljningen ökar med 20% och är sammalagt på över 900 miljoner kronor på ett år. Samtidigt minskar skivförsäljningen med 20% och är på sammanlagt 400 miljoner på ett halvår, eller 800 miljoner på ett år.

Vart tar pengarna vägen egentligen. Varför köper folk mindre skivor!?!  😆

Jo, det ligger något i det du skriver! 😉

Samtidigt undrar jag varför det är så. Varför lägger konsumenterna pengar på datorspel och inte på musikalbum. Båda är ju lätta att tanka hem via internet.

Vissa spel som piraterna inte lyckats knäcka (än) går inte att ladda ned utan kan bara köpas, vilket förklarar dessa spels försäljningsframgångar och vissa spel måste man ha originaldiskar till för att kunna spela över nätet.

CD skivor är ju "tyvärr" lite för lätta att kopiera och snabbt sprida över nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En tanke:

Hur är det med tidsperspektivet? Har inte skivförsäljningen minskat sakta men säkert sedan ungefär 1990, när CD-skivan introducerades (jag kan ha fel, om så, korrigera mig så tar jag bort inlägget)? I så fall, så finns det ett antal år av vikande försäljning som knappast kan bero på ett internet som inte fanns. CD-skivor har ALLTID varit för dyra.

tjong

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Att påstå att KTH's forskare skulle vara oberoende är skrattretande. KTH och deras forskare är ju ofta sponsrade av IT företag och har dessutom mängder av affärsmässiga kontakter med internetleverantörer och teknikföretag. det ligger i deras intresse att visa att Internet ska få växa obehindrat.

Och IFPI är helt utan intressen i branschen..? 😆😉😎😆

Ja ja, all forskning är köpt. Vi lever i ett förljuget samhälle. Det är bara Sony som bryr sig om sanningen. De tar ju reda på sanningen via spionprogram i kundernas datorer... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
CD-skivor har ALLTID varit för dyra.

Nej, inte sett till vad andra sällanköpsaror kostar och CD har man ju alltid kunnat hitta till betydligt bättre pris än det rekommenderade, om man kollat runt lite och inte bara gått till Åhlens eller Mega vill säga.

Dessutom har ju en Cd ett hyfsat andrahandsvärde jämfört med andra sällanköpsvaror som kläder

Vad gäller tissperspektivet så har ju CD försäljningen gått upp och ned, det är först på senare år som trenden har varit klart vikande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar på att "mervärde" kan vara en stor förklaring. När du köper en cd så får du en samling låtar och ett litet häfte som i bästa fall innehåller sångtexterna. När du köper ett spel så får du uppdateringar, onlinestöd, möjlighet att köra spelmoddar, tävlingar på nätet o.s.v.

Detsamma tror jag gäller dvd-film, allt från bortklippta scener till behind the scenes och restaureringar såväl som kommentatorspår gör att det är roligt att köpa en dvd. Det är inte bara en film utan man får en del extra godis på köpet.

Jag lyssnar, jag lyssnar! 😆

Jag håller med om att mervärdet betyder mycket. Skivbolagen har varit lite dåliga på att hänga på det racet.

Men mycket av det du tar upp har ju inte hindrat spridningen av spel tidigare. Ta uppdateringar till exempel. Är spelet "crackat" är det inget som säger att det inte skulle gå att installera patchar ovanpå det. Och skulle det ställa till problem borde det ju ganska snart spridas nya "cracks" anpassade för den senaste patchen.

Samma sak med moddar.

Eller är det så att datorspelen har fått så komplexa kopieringsskydd att ingen ser det som mödan värt att cracka dem längre?

Men som du också skriver så ligger det ju en stor del av mervärdet i nyare spel i onlinespelandet. Där kan jag tänka mig att det dels blir kämpigare att cracka (eller kanske hacka är rätt ord när det gäller inloggning) och dels att användare tycker att risken blir för stor att ansluta med ett crackat spel ("tänk om någon ser mig?").

DVD-filmer är ju i princip lika lätta att rippa som CD-album. så mervärdet (i form av extramaterial) följer med i fildelningssystemen.

Nu faller jag tillbaka in i debatten om piratkopiering men personligen tror jag att det är bättre att utveckla bra tjänster för betalande konsumenter istället för att lägga pengar på att försöka hindra för icke betalande konsumenter.

WORD! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
 

Och IFPI är helt utan intressen i branschen..?

Ingen har väl påstått att IFPI är oberoende?

Forskaren som uttalade "Struntprat att fildelningen minskar skivförsäljningen" , säger de och hävdar att det är tvärtom i stället!"

Den forskaren borde kanske klia sig i getskägget och förklara hur det i så fall kan komma sig att de flesta skivaffärer på nätet och gatan nu går sämre än någonsin...

Link to comment
Dela på andra sajter

CD-skivor har ALLTID varit för dyra.

Nej, inte sett till vad andra sällanköpsaror kostar och CD har man ju alltid kunnat hitta till betydligt bättre pris än det rekommenderade, om man kollat runt lite och inte bara gått till Åhlens eller Mega vill säga.

Njae, jag ger mig inte på den punkten. När CD-n introducerades, så kostade den 40-50 kr mer än motsvarande LP-skiva, ett frånbörjanfel som aldrig blivit åtgärdat.

***

Däremot kan jag backa vad gäller vikande försäljning, säg, 1991-97. Finns det nån bra, enkel site som visar en historisk sammanställning över mängd sålda skivor?

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Eller är det så att datorspelen har fått så komplexa kopieringsskydd att ingen ser det som mödan värt att cracka dem längre?

Tydligen är det så, även om en hel del möda lagts på att knäcka dom nya skydden utan större framgång (än).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte skivförsäljningen minskat sakta men säkert sedan ungefär 1990, när CD-skivan introducerades (jag kan ha fel, om så, korrigera mig så tar jag bort inlägget)? I så fall, så finns det ett antal år av vikande försäljning som knappast kan bero på ett internet som inte fanns.

Nej, precis som Glaskatten säger har skivförsäljningen gått lite upp och ned. På IFPIs sajt finns statistik över antalet utgivningar, försäljningsvolym samt omsättning för åren 1988 till och med 2004. Intressant läsning. Under den perioden var försäljningsvolymen som störst under år 2000. Sedan minskar den kraftigt till 2/3 år 2004.

Men det är också intressant att se att det såldes ungefär lika många plattor år 1988 som år 2004. Om man antar (som det antyds i kvällstidningsartiklarna) att privatimporten av cd-skivor har ökat, köps det alltså mer musik i Sverige idag än för femton år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
CD-skivor har ALLTID varit för dyra.

Nej, inte sett till vad andra sällanköpsaror kostar och CD har man ju alltid kunnat hitta till betydligt bättre pris än det rekommenderade, om man kollat runt lite och inte bara gått till Åhlens eller Mega vill säga.

Njae, jag ger mig inte på den punkten. När CD-n introducerades, så kostade den 40-50 kr mer än motsvarande LP-skiva, ett frånbörjanfel som aldrig blivit åtgärdat.

***

Däremot kan jag backa vad gäller vikande försäljning, säg, 1991-97. Finns det nån bra, enkel site som visar en historisk sammanställning över mängd sålda skivor?

/Bengan

Att Cd blev dyrare berodde till stor del på att det var dyrt att lägga om produktionen, de första CD sprutorna kostade ohyggligt mycket pengar.Sen så är ju CD överlägset vinyl vad gäller hållbarhet en Vinylsskiva slits varje gång den spelas en CD kan spelas hur många gånger som helst utan slitage.

Angående pris så kan man ioniskt nog konstatera att ganska många vinylutgåvor idag kostar mer än CD utgåvan av samma skiva ofta beroende på att vinylutgåvorna är dubbel eller trippelvinyler för att få plats med samma mängd musik i bra kvalitet som går in på en enkel CD....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar på att "mervärde" kan vara en stor förklaring. När du köper en cd så får du en samling låtar och ett litet häfte som i bästa fall innehåller sångtexterna. När du köper ett spel så får du uppdateringar, onlinestöd, möjlighet att köra spelmoddar, tävlingar på nätet o.s.v.

Detsamma tror jag gäller dvd-film, allt från bortklippta scener till behind the scenes och restaureringar såväl som kommentatorspår gör att det är roligt att köpa en dvd. Det är inte bara en film utan man får en del extra godis på köpet.

Nu faller jag tillbaka in i debatten om piratkopiering men personligen tror jag att det är bättre att utveckla bra tjänster för betalande konsumenter istället för att lägga pengar på att försöka hindra för icke betalande konsumenter.

/Majken

Hur är det med tidsperspektivet? Har inte skivförsäljningen minskat sakta men säkert sedan ungefär 1990, när CD-skivan introducerades (jag kan ha fel, om så, korrigera mig så tar jag bort inlägget)? I så fall, så finns det ett antal år av vikande försäljning som knappast kan bero på ett internet som inte fanns. CD-skivor har ALLTID varit för dyra.

tjong

Bengan

Kunde inte sagt det bättre själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
.

Om man antar (som det antyds i kvällstidningsartiklarna) att privatimporten av cd-skivor har ökat, köps det alltså mer musik i Sverige idag än för femton år sedan.

Ska man räkna in privatimport så får man också tänka på att Sverige periodvis har exporterat en hel del skivor i stora mängder till England Tyskland och Frankrike m.fl. eftersom svenska grossistpriser faktiskt legat bland dom lägsta i Europa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slutade köpa CD-skivor när de började införa kopieringsskydd som hindrar mig från att lyssna på musiken. Varför betala 170 kr för ett grytunderlägg?

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Kalla mig gärna naiv men jag vill tro att folk gärna betalar för något de gillar. Jag skulle vilja se att skivbolagen verkligen tog i med hårdhandskarna och gav konsumenterna riktigt bra anledningar till att köpa skivor.

Säg att du får med ett litet registreringsnummer när du handlar skivan. Du loggar in på skivbolagets hemsida knappar in det och vips kommer du åt extra godbitar som b-sidor, demos och alternativa mixar. Saker som egentligen redan finns men som inte i vanliga fall är möjliga att tjäna pengar på. Artisten släpper en video och du kan titta på den gratis på nätet. Sedan dyker ett paket med ljudfiler upp tillsammans med en remixtävling. När artisten sedan är i Japan på turne tas ett gäng promotion bilder som du givetvis kan ladda hem och använda som skrivbordsunderlägg eller ha i mobilen. Sedan passar du ju också på att tanka hem gratis ringsignaler från skivan för att kunna göra reklam för din favoritartist på bussen.

Plötsligt blir det jätteskoj att betala 200 kronor för en cd-skiva och du som konsument känner dig delaktig i artistens framgång och utveckling genom att du kan följa den mer närgånget på nätet.

Eller så drömmer jag bara 😆

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalla mig gärna naiv men jag vill tro att folk gärna betalar för något de gillar. Jag skulle vilja se att skivbolagen verkligen tog i med hårdhandskarna och gav konsumenterna riktigt bra anledningar till att köpa skivor.

Säg att du får med ett litet registreringsnummer när du handlar skivan. Du loggar in på skivbolagets hemsida knappar in det och vips kommer du åt extra godbitar som b-sidor, demos och alternativa mixar. Saker som egentligen redan finns men som inte i vanliga fall är möjliga att tjäna pengar på. Artisten släpper en video och du kan titta på den gratis på nätet. Sedan dyker ett paket med ljudfiler upp tillsammans med en remixtävling. När artisten sedan är i Japan på turne tas ett gäng promotion bilder som du givetvis kan ladda hem och använda som skrivbordsunderlägg eller ha i mobilen. Sedan passar du ju också på att tanka hem gratis ringsignaler från skivan för att kunna göra reklam för din favoritartist på bussen.

Plötsligt blir det jätteskoj att betala 200 kronor för en cd-skiva och du som konsument känner dig delaktig i artistens framgång och utveckling genom att du kan följa den mer närgånget på nätet.

Eller så drömmer jag bara 😉

/Majken

Bra sagt, håller med där.

Människor skulle känna att de kom närmare sina idoler, vilket jag tror att de skulle gilla 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...