Torwald Postat 19 januari 2006 Dela Postat 19 januari 2006 I Winamp har man möjlighet att välja uppspelningskälla. Vanligtvis spelar jag upp musiken därifrån till min stereo som är kopplad till datorns interna ljudkort, ett Creative. Jag ändrade dock nyligen till uppspelning via phones-jacket på mitt motu 828mkII. Det gick bra ett tag, men helt plötsligt hörde jag hur uppspelningshastigheten och pithcen ändrades. Mycket underligt! Kan det ha att göra med att Motu-kortet är inställt på bitrate 96KHz? Det trodde jag inte skulle påverka uppspelning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 19 januari 2006 Dela Postat 19 januari 2006 Precis så är det. Skickar du en ljudström som är inspelad i 44kHz i 96kHz spelas låten upp mer än dubbelt så snabbt.... 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 19 januari 2006 Trådstartare Dela Postat 19 januari 2006 Precis så är det. Skickar du en ljudström som är inspelad i 44kHz i 96kHz spelas låten upp mer än dubbelt så snabbt.... 😆 Det där var intressant! För det var faktiskt såhär, att först spelades låtarna upp dubbelt så snabbt som du anmärkte. Men efter en finjustering och omstart av Winamp löste det sig, och låtarna spelades upp i vanligt temp. Sedan hände det såsom såhär, att hastigheten helt plötsligt sänktes. Inte med hälften eller något annat löjligt, men klart märkbart. Därmed blev pitchen alltså lägre. Jag var så stressad i mitt första inlägg, att jag fick ju knappt med någonting. Men såhär ligger det alltså till för studen. Några fler idéer om vad det kan vara som orsakar dessa mystiska problem? Nästan skrattretande irriterande när man får höra sångarna sjunga ordentligt från magen 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 19 januari 2006 Dela Postat 19 januari 2006 Det rör sig säkert om någon bugg i Winamp. Spela upp i Windows Mediaplayer, så funkar det nog bättre... 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 20 januari 2006 Trådstartare Dela Postat 20 januari 2006 Tack Claes, förmodligen är det så. Synd, Winamp har i mitt tycke alltid varit tillförlitligt. Jag har aldrig varit ett stort fan av WMP, så jag kanske ska leta på andra håll. Känner någon till någon mediaspelare förutom iTunes som har stöd för sortering efter ID3? Det skulle i så fall vara grymt. Helst möjlighet att välja sortering efter filnamn eller ID3. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 20 januari 2006 Trådstartare Dela Postat 20 januari 2006 Som ni säger är det förmodligen så. Tackar för hjälpen! Alltid kul att lära sig nya saker. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 20 januari 2006 Dela Postat 20 januari 2006 Precis så är det. Skickar du en ljudström som är inspelad i 44kHz i 96kHz spelas låten upp mer än dubbelt så snabbt.... 😄 Det där var intressant! För det var faktiskt såhär, att först spelades låtarna upp dubbelt så snabbt som du anmärkte. Men efter en finjustering och omstart av Winamp löste det sig, och låtarna spelades upp i vanligt temp. Sedan hände det såsom såhär, att hastigheten helt plötsligt sänktes. Inte med hälften eller något annat löjligt, men klart märkbart. Därmed blev pitchen alltså lägre. Jag var så stressad i mitt första inlägg, att jag fick ju knappt med någonting. Men såhär ligger det alltså till för studen. Några fler idéer om vad det kan vara som orsakar dessa mystiska problem? Nästan skrattretande irriterande när man får höra sångarna sjunga ordentligt från magen 😉 Låt mig framföra min teori. Du spelar upp en låt inspelad i 44kHz från Winamp. Ljudkortet klockar på 44kHz. Du ändrar till 96 kHz på ljudkortet. Winamp börjar att spela snabbare. Du stänger ner Winamp så att Winamp bryter kontakten med ljudkortet och startar upp Winamp på nytt. När Winamp startar 2:a gången och ska haka på ljudkortsdrivrutinen säger ljudkortet: "Du, det här ljudkortet är låst till 24bit 96kHz nu, så du kan inte välja vilken sample rate jag ska ha." "Jaha, då får jag omsampla ljudet innan jag skickar ut till dig. Det är okej. Jag hade ändå tänkt att beräkna en mängd algoritmer när jag kodar av ljudfilen. " svarar Winamp. "Bra!" säger ljudkortet. Nu är det frid och fröjd... tills herr Windows eller nåt annat program får för sig att spela upp ett ljud. "96 kHz? Pfft!! Jag ska minsann spela upp mina 44kHz-ljud. Nu får du ändra samplingsfrekvens! ......... ÄH! Jag gör det åt dig." Plötsligt står ljudkortets klocka återigen på 44kHz, och Winamp matar ut i 96... Windows Media Player vs. Winamp hade inte gjort nån skillnad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 20 januari 2006 Trådstartare Dela Postat 20 januari 2006 Precis så är det. Skickar du en ljudström som är inspelad i 44kHz i 96kHz spelas låten upp mer än dubbelt så snabbt.... 😄 Det där var intressant! För det var faktiskt såhär, att först spelades låtarna upp dubbelt så snabbt som du anmärkte. Men efter en finjustering och omstart av Winamp löste det sig, och låtarna spelades upp i vanligt temp. Sedan hände det såsom såhär, att hastigheten helt plötsligt sänktes. Inte med hälften eller något annat löjligt, men klart märkbart. Därmed blev pitchen alltså lägre. Jag var så stressad i mitt första inlägg, att jag fick ju knappt med någonting. Men såhär ligger det alltså till för studen. Några fler idéer om vad det kan vara som orsakar dessa mystiska problem? Nästan skrattretande irriterande när man får höra sångarna sjunga ordentligt från magen 😉 Låt mig framföra min teori. Du spelar upp en låt inspelad i 44kHz från Winamp. Ljudkortet klockar på 44kHz. Du ändrar till 96 kHz på ljudkortet. Winamp börjar att spela snabbare. Du stänger ner Winamp så att Winamp bryter kontakten med ljudkortet och startar upp Winamp på nytt. När Winamp startar 2:a gången och ska haka på ljudkortsdrivrutinen säger ljudkortet: "Du, det här ljudkortet är låst till 24bit 96kHz nu, så du kan inte välja vilken sample rate jag ska ha." "Jaha, då får jag omsampla ljudet innan jag skickar ut till dig. Det är okej. Jag hade ändå tänkt att beräkna en mängd algoritmer när jag kodar av ljudfilen. " svarar Winamp. "Bra!" säger ljudkortet. Nu är det frid och fröjd... tills herr Windows eller nåt annat program får för sig att spela upp ett ljud. "96 kHz? Pfft!! Jag ska minsann spela upp mina 44kHz-ljud. Nu får du ändra samplingsfrekvens! ......... ÄH! Jag gör det åt dig." Plötsligt står ljudkortets klocka återigen på 44kHz, och Winamp matar ut i 96... Windows Media Player vs. Winamp hade inte gjort nån skillnad. Otroligt träffande. Intressant allegori! Hur gör jag för att undvika problemet? Ska jag köra ljudkortet i 44kHz i den mån det är möjligt (det vill säga när jag inte spelar in)? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.