Jump to content
Annons

Matchade par & småmembranskondensatorer


user2883 (oregistrerad)

Recommended Posts

user2883 (oregistrerad)

Matchade par

-Varför är det mestadels småmembranskondensatorer som säljs som matchade par? Jag har själv gjort xy-stereo inspelningar med sm57'or på skolpianon och fältinspelningar i ms-stereo med Studio Projects stormembranare och fått fin-fint resultat. Som jag förstår det använder man lämplig stereoteknik med de mickar som låter bäst för ändamålet?

Småmembranskondensatorer

Funderar på att köpa en uppsättning med småmembranskondingar först och främst för stereoinspelning men även uppmickning av akustiska instrument. Efter att ha skummat igenom utbudet och lyssnat på Claes testsite har jag några frågor

-Det verkar som de finns i olika prisintervall. Vilka rekommenderar ni i 1000-kronorsklassen och i 3000-kronorsklassen? Tror att jag söker Studio Projects B-seriens motsvarighet hos småmembranare med avseende på vad man får för pengarna.

-Varför finns det så få småmembranare med 8-karakteristik?

Är ny här på forumet och är inne i en intensiv inlärningsfas. Passar på att tacka er för kunskapen som förmedlas här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)
-Det verkar som de finns i olika prisintervall. Vilka rekommenderar ni i 1000-kronorsklassen och i 3000-kronorsklassen?

I 1000-kronorsklassen skulle jag satsa på ett par Line Audio CM3, och vill du lägga lite mer skulle jag satsa på Oktava MK012, helst med tre sorters kapslar för att kunna anpassa micken efter behov.

http://www.lineaudio.se/linemic.htm och

http://www.thomann.de/se/oktava_mk_01201_m...atched_pair.htm eller

http://www.thomann.de/se/oktava_mk_012_msp6_matched_pair.htm

Dina andra frågor finns det massa andra som kan besvara bättre än vad jag kan.

edit: hjärnsläpp...

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Matchade par

-Varför är det mestadels småmembranskondensatorer som säljs som matchade par? Jag har själv gjort xy-stereo inspelningar med sm57'or på skolpianon och fältinspelningar i ms-stereo med Studio Projects stormembranare och fått fin-fint resultat. Som jag förstår det använder man lämplig stereoteknik med de mickar som låter bäst för ändamålet?

Matchade par använder man om man vill vara helt bombsäker på att en eventuellt skev stereobild inte beror på mikrofonerna. Om det sedan är så nödvändigt, är kanske en annan fråga, eftersom en ändrad vinkling på den ena micen ofta kan ge en större skillnad än det blir mellan två individer av samma mikrofonmodell som är perfekt uppställda...

Småmembranskondensatorer

Funderar på att köpa en uppsättning med småmembranskondingar först och främst för stereoinspelning men även uppmickning av akustiska instrument. Efter att ha skummat igenom utbudet och lyssnat på Claes testsite har jag några frågor

-Det verkar som de finns i olika prisintervall. Vilka rekommenderar ni i 1000-kronorsklassen och i 3000-kronorsklassen? Tror att jag söker Studio Projects B-seriens motsvarighet hos småmembranare med avseende på vad man får för pengarna.

Som Maart var inne på; LineAudio Design CM3 (neutral karaktär) resp. Oktava MK012 (snygg färgning).

-Varför finns det så få småmembranare med 8-karakteristik?

Få? Finns det några alls...? 😆

Problemet är ju att de har membranet i änden på röret - och inte 90 grader emot, som på stormembranarna som är "side-addressed", så det är ett visst problem att ta upp något riktigt bra bakifrån... Det finns en tillsats till MK012, som man monterar två cardioidkapslar på för att få en 8 - men då blir den ju "side addressed" och ordningen är återställd eftersom det inte längre finns någon mikrofonkropp som är i vägen för det bakre membranet då.

Småmembrans omnimicar kan inte ta upp lika bra bakifrån som framifrån heller, så det är kanske inte helt rätt att kalla dem omni, men ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Claes.

Kul att få slå dig lite på fingrarna ;-)

Småmembran kondensatorer med figur 8 finns ett fåtal. Ingen av dem är i budgetklassen.

Orsaken till att det är få är antagligen att efterfrågan är så liten.

Sennheiser MKH30

Schoeps har två kapslar, MK8 och MK6

Neuman har kapseln AK20, tillsammans blir det mikrofonen KM120.

... finns antagligen någon till

Diskuterar vi allmänt om figur 8 så är ju även de flesta bandmikrofoner figur 8. Exempel kan vara Beyerdynamics M160 eller Royer SF1 (eller SF12 eller SF24 med flera).

Sen finns det en del stereomikrofoner som använder MS. Vanligen har de skapat en figur 8 genom två kardioid-kapslar "rygg mot rygg". Exempel

Sennheiser MK418S

Sony har ett gäng billigare stereomickar

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Matchade par.

Jo, du kan beställa även stormembran mickar som matchade par.

Allmänt så är det lite trickigt med matchade par.

Om du går till de riktigt duktiga tillverkarna, typ Sennheiser, DPA, Schoeps, så är kvalitetskontrollen stenhård. Skillnaden mellan två mickar är mycket liten. Det borde därför egentligen inte vara någon finess att beställa matchade par.

Tar du de billiga mickarna så är kvalitetskontrollen mycket sämre. Skillnade mellan individer är mycket större. Så där borde det vara en finess att beställa matchat.

Men, men. Att matcha ihop mickarna kräver ju att någon med kunskap gör det. Hos kvalitetstillverkarna, typ DPA, så är det erfarna personer med bra utrustning som väljer ut två mickar från många som ligger så nära varandra som möjligt. Där kan det vara finess att betala lite extra.

Hur det går till hos lågpristillverkarna är det väl ingen som vet. Antagligen tar de väl bara två med serienummer bredvid varandra oavsett om det råkar låta lika. Antagligen får du då paret lite billigare än om du köpt två separata mickar.

Varför man skall ha matchat kan också diskuteras. Men det är väl klart att om du hyrt in London Symphonic Orchestra för en session och betalar några 100 tusen om dagen för det, så kan man ju betala några tusenlappar extra för att få tryggheten i bra mikrofoner.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Claes.

Kul att få slå dig lite på fingrarna ;-)

Småmembran kondensatorer med figur 8 finns ett fåtal. Ingen av dem är i budgetklassen.

Orsaken till att det är få är antagligen att efterfrågan är så liten.

Sennheiser MKH30

Schoeps har två kapslar, MK8 och MK6

Neuman har kapseln AK20, tillsammans blir det mikrofonen KM120.

... finns antagligen någon till

Det var som 17! 🙁

Det är det som är så kul med forumet, att oavsett vilken nivå man står på så finns det alltid något nytt att lära sig. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Matchade par.

Jo, du kan beställa även stormembran mickar som matchade par.

Allmänt så är det lite trickigt med matchade par.

Om du går till de riktigt duktiga tillverkarna, typ Sennheiser, DPA, Schoeps, så är kvalitetskontrollen stenhård. Skillnaden mellan två mickar är mycket liten. Det borde därför egentligen inte vara någon finess att beställa matchade par.

Line Audio Design väljer ut kapslar inom en mycket snäv marginal, så även om CM3:orna är billiga, så är det i princip ingen mening att beställa matchat par av dem - men om man tvunget vill, så kan man få det för ett par hundringar extra...

Tar du de billiga mickarna så är kvalitetskontrollen mycket sämre. Skillnade mellan individer är mycket större. Så där borde det vara en finess att beställa matchat.

Absolut! De billigaste micarna tillverkas ju i OEM-fabriker i Kina, med ganska okvalificerad arbetskraft och med mer eller mindre obefintlig kvalitetskontroll (beställaren får nämligen betala extra för varje sak som man vill få gjort utöver själva monteringen, så det väljs troligen gärna bort...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...