Steffe Postat 2 november 2006 Dela Postat 2 november 2006 (redigerat) Hej Va ute en sväng igår på ett danshak o kollade lite med djn(konstig stavning)(fransman) vad det var för bpm på musiken han spelade, runt 145 sa han, jag tyckte att det lät som lite väl snabbt. Detta var modern dansmusik han spelade. Är det där nånstans det ligger? Håller själv på med electronica/dans/klubbmusik typ och ligger väl neråt 128-130. Är man månne ute o cyklar när man tror att man ska få till en öh; "hit", när man är nere på den farten? Ni har väl antagligen bra koll här på detta kan jag tänka mig? Stefan, Chamonix Redigerat 2 november 2006 av Steffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pain, baby Postat 2 november 2006 Dela Postat 2 november 2006 (redigerat) Olika subgenres, olika BPM... Mvh Rona Kassan Redigerat 2 november 2006 av Pain, baby Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 2 november 2006 Dela Postat 2 november 2006 Hej. BPM (inte N! 😄 det står för Beats Per Minute) varierar ju från låt till låt. Det finns definitivt inget självklart hitlåtstempo. 😠 145 är ganska snabbt, men inte otroligt. Det finns mycket musik som är snabbare än så, 160, tillochmed uppmot 180 eller ännu högre. Det som är viktigt att tänka på är att samma BPM kan upplevas som olika stressigt eller lugnt beroende på själva musiken. T ex så kan en låt mycket väl gå i t ex 90 och upplevas som... ja om inte stressig så i vart fall långt i från lugn! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
xarl Postat 2 november 2006 Dela Postat 2 november 2006 Det går väl lite trender kring tempo. För några år sen så skulle det vara 140, men jag upplever det som det gått ner igen. Tycker det är rätt mycket som ligger kring 123-130 idag. Men det är som sagt väldigt genre beroende. Jag tänker främst på olika dance remixer av list-artister. Sen är det i o f s inte säker att Djn spelar den i det tempot den är inspelad i. Men faktum är att det svänger ju mer i det lägre tempot, inte lätt att få något groovigt i 140-150. Men man luras ju ofta av olika element i musiken oxå, ligger det t ex 16 dels synhtar o smattrar med backbeat hihatts och rakt beat, så upplever man det väl gärna som snabbbare än vad det är. Medans ett brutet beat (breakbeat) kan göra att det känns långsammare. Jag brukar dra in referenslåtar i logic och kolla tempot. Det är inte så svårt att räkna ut tempot när man är ute: Räkna antalet takter under t ex 15 sekunder. multiplicera med 4 (eftersom det är taktslag du vill ha och har räknat takter). multiplicera med 4 igen eftersom vi vill veta hur många taktslag per minut och har bara räknat i 15 sek. Man kommer faktiskt hyffsat nära, +/- 2 bpm om man är noggrann. exempel. du räknar till 9 takter på 15 sek, ta då: 9x4=36. 36x4=144 bpm. uppskatta även om det blir halv eller fjärdedelstakt oxå t e x.8,5 takter, den lilla halvan gör gansk mycket nämligen. Tjo /X Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 2 november 2006 Dela Postat 2 november 2006 Det som är viktigt att tänka på är att samma BPM kan upplevas som olika stressigt eller lugnt beroende på själva musiken. Word! Vikingarna - Leende guldbruna ögon är knappt en fjärdedel så hetsig som Dune - Million Miles Away From Home, trots att båda går i 170 BPM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rankey (oregistrerad) Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Speciellt i dansmusik spelar det också in när du är på golvet, tidsintervallet när DJ'n lirar etc. Ofta kan det vara så att man börjar lite lugnare runt 135 bpm, mer laid back låtar o grooves, sen när folket kommit igång, är man en bra jockey så ser man när det är dags att höja tempot lite... inte ovanligt att man kommer upp över 140 vid kvällens slut. Inom trance-genren iaf. Inom trance har även medeltempot sjunkit pga inflytandet från det progressiva hållet på sistone. Många låtar som släpps i originalformat går i 134, 135 och den trakten. För några år sen var 138 nog ett snitt. Men eftersom flertalet jockeys inte tycker att det passar hur de vill ha det på golvet så kör de aldrig låtarna i sitt original bpm. Så ett visst bpm är verkligen inget krav för att få en "hit" anser jag. Bara det ligger någorlunda i närheten så den går pitcha lite +-10 utan att allt låter mongo så ska det nog funka. Viktigaste är att uppbyggnadsmässiga "standarden" stämmer överens med hur genren och subgenrerna ser ut i nutiden för att få en hit verkar det som. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mavve Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 145 låter för snabbt tycker jag , kanske vid peak hour kan det passa med en dänga i 145 men annars tror jag 128-135 är ganska skönt tempo föredrar personligen 130. lyssna på motorcycle (gabriel & dressden) Deepsky o co dom brukar ligga där nånstans. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bebopkeys Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Vikingarna - Leende guldbruna ögon är knappt en fjärdedel så hetsig som Dune - Million Miles Away From Home, trots att båda går i 170 BPM. Mannen med koll 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
awt (oregistrerad) Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Det säges att exakt 133bpm är det ultimata tempot för att hålla publiken dansandes en hel natt 😎 Men som sagt, det beror mycket på vad för stil det är på rythmerna, en 2step d'n'b låt i 170bpm låter ju inte lika extremt som en 4/4 trance låt i 170bpm etc. Personligen dansar jag inte till något långsammare än 200bpm 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Vikingarna - Leende guldbruna ögon är knappt en fjärdedel så hetsig som Dune - Million Miles Away From Home, trots att båda går i 170 BPM. Mannen med koll 😄 Jo, jag har använt den jämförelsen förr när det gällde frågor om BPM 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Det säges att exakt 133bpm är det ultimata tempot för att hålla publiken dansandes en hel natt 😎 För åtta år sedan tyckte många att 133 BPM var hett, men anledningen då var att 33rpm-vinylerna snurrade ett varv på en takt. DJ:n kunde hitta cue-punkter med ögonen typ... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
awt (oregistrerad) Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Det säges att exakt 133bpm är det ultimata tempot för att hålla publiken dansandes en hel natt 😎 För åtta år sedan tyckte många att 133 BPM var hett, men anledningen då var att 33rpm-vinylerna snurrade ett varv på en takt. DJ:n kunde hitta cue-punkter med ögonen typ... 😄 Ah okej 🙂 jag har ingen aning, såg nån rolig film där det var någon rolig typ som sa det, en såndär typisk, riktigt cool DJ! 🙂 men nu när jag tänker efter så tror jag fan att den filmen är sådär tio år gammal haha. skoj åt sido, bpm är väl lite som med de flesta andra aspekter i musiken, en fråga om tyckte och smak 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Hej. BPM (inte N! 😄 det står för Beats Per Minute) varierar ju från låt till låt. Det finns definitivt inget självklart hitlåtstempo. 😎 Jag håller inte med. Varje subgenre inom dansmusiken har sina egna snäva definitioner av vad som funkar. Skapligt kommersiell house (Bob Sinclair, Fedde Le Grand, Madonna-remixarna osv) till exempel, där ligger man idag mellan 125 och 130 bpm. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tobias J Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Själv ligger jag mest runt 145+ på bpm. Hardhouse/ Hardtrance ala Uk stilen ligger mig varmast om hjärtat 😄 Men djs i min genre brukar värma upp på grejer runt 136(Funky Hardhouse) Kolla in scott Fo-shaw, Paul Maddox digital kid och Lee van Cleef för att nämna några få. Men det finns trance som ligger på 160+ också, Freeform kallar man det då(Gillar det inte så mycket personligen) Vill man bli ännu mer spattig så kan man lyssna på Hardcore eller schrans. Vill ni lyssna på bra mixar (Bla min egen Euphorica 1.5) så gå in på www.djbendy.net. Där finns det mesta inom Klubb musik men sidan riktar sig mest till Hardhouse/Hardtrance. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Hej. BPM (inte N! 😄 det står för Beats Per Minute) varierar ju från låt till låt. Det finns definitivt inget självklart hitlåtstempo. 😎 Jag håller inte med. Varje subgenre inom dansmusiken har sina egna snäva definitioner av vad som funkar. Skapligt kommersiell house (Bob Sinclair, Fedde Le Grand, Madonna-remixarna osv) till exempel, där ligger man idag mellan 125 och 130 bpm. Jag tror snarare att producenterna inte vågar röra sig utanför bpm-ramarna inom sin genre av rädsla för att inte hamna tillsammans med dom stora pojkarna på dansgolvet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Jag tror snarare att producenterna inte vågar röra sig utanför bpm-ramarna inom sin genre av rädsla för att inte hamna tillsammans med dom stora pojkarna på dansgolvet. Ja just det? Om inte dansmusiken spelas säljer den ju inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Jag tror snarare att producenterna inte vågar röra sig utanför bpm-ramarna inom sin genre av rädsla för att inte hamna tillsammans med dom stora pojkarna på dansgolvet. Ja just det? Om inte dansmusiken spelas säljer den ju inte. Jaja. Men jag menar att house mycket väl skulle kunna funka i ett annat tempo än den snäva ramen som nämnts ovan. Men då kanske det inte heter house längre ??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Jag tror snarare att producenterna inte vågar röra sig utanför bpm-ramarna inom sin genre av rädsla för att inte hamna tillsammans med dom stora pojkarna på dansgolvet. Ja just det? Om inte dansmusiken spelas säljer den ju inte. Jaja. Men jag menar att house mycket väl skulle kunna funka i ett annat tempo än den snäva ramen som nämnts ovan. Men då kanske det inte heter house längre ??? Jodå 🙂 nog finns det underavdelningar inom housemusiken som funkar i andra tempon. Men dom stora singlarna ligger idag på mellan 125 och 130 bpm. Kommersiell "big room" house. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Piece 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Berra Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Det som är viktigt att tänka på är att samma BPM kan upplevas som olika stressigt eller lugnt beroende på själva musiken. Word! Vikingarna - Leende guldbruna ögon är knappt en fjärdedel så hetsig som Dune - Million Miles Away From Home, trots att båda går i 170 BPM. hur kan vikingarnas låt gå i 170 bpm...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Det som är viktigt att tänka på är att samma BPM kan upplevas som olika stressigt eller lugnt beroende på själva musiken. Word! Vikingarna - Leende guldbruna ögon är knappt en fjärdedel så hetsig som Dune - Million Miles Away From Home, trots att båda går i 170 BPM. hur kan vikingarnas låt gå i 170 bpm...? Det är jättelätt. Man räknar in i 170 bpm och sen kör man .... ? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Berra Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 (redigerat) Det som är viktigt att tänka på är att samma BPM kan upplevas som olika stressigt eller lugnt beroende på själva musiken. Word! Vikingarna - Leende guldbruna ögon är knappt en fjärdedel så hetsig som Dune - Million Miles Away From Home, trots att båda går i 170 BPM. hur kan vikingarnas låt gå i 170 bpm...? Det är jättelätt. Man räknar in i 170 bpm och sen kör man .... ? 😳 ja, men om man är skolad inom dansmusik så är ju 170 bpm som en trimmad moppe driven av lustgas. Jag skulle ha gissat på 130 eller nåt..? Redigerat 3 november 2006 av Berra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jejje Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Det är inte så svårt att räkna ut tempot när man är ute: Räkna antalet takter under t ex 15 sekunder. multiplicera med 4 (eftersom det är taktslag du vill ha och har räknat takter). multiplicera med 4 igen eftersom vi vill veta hur många taktslag per minut och har bara räknat i 15 sek. Man kommer faktiskt hyffsat nära, +/- 2 bpm om man är noggrann. exempel. du räknar till 9 takter på 15 sek, ta då: 9x4=36. 36x4=144 bpm. uppskatta även om det blir halv eller fjärdedelstakt oxå t e x.8,5 takter, den lilla halvan gör gansk mycket nämligen. Tjo /X Kan nog vara väl så svårt när man har sju öl i kroppen 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Jag skulle ha gissat på 130 eller nåt..? Om jag använder räkneexemplet ovan och tillämpar det på "leende guldbruna..." så som jag minns tempot i huvudet så hamnar låten tom på 180 bpm.... Testa så får du se. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Your browser does not support the HTML5 audio tag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krokodil Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Your browser does not support the HTML5 audio tag Haha! Guld! Jag brukar pröva mig fram, inte nödvändigtvids ta så stor hänsyn till vad det "ska" vara. Gillar att bryta med trender. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Your browser does not support the HTML5 audio tag 🙂🙂😄 Rock'n roll Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Your browser does not support the HTML5 audio tag Fast Leende guldbruna ögon lät ju mer som tvåtakt, och isåfall går den ju egentligen i 85 bpm? 🙂 Hursomhelst, demomannen m fl, kanske stämmer det ni säger, jag har själv cirka noll erfarenhet av att DJa så jag har bara mitt eget musikskapande att referera till... och med erfarenhet av det tycker jag skillnaderna på mindre en tio BPM som vi snackar om här är ganska subtila saker. Visst, öka en låt med tio BPM så märks det självklart en ordentlig skillnad, men när man pratar om ett helt DJ-set så känns det som småpotatis? Att börja kvällen på 135 BPM och långsamt öka till 140 låter för mej som att det borde vara ganska svårt att uppfatta en skillnad öht, med tanke på att som sagts tidigare annat än det faktiska BPMvärdet kan få det att skilja mer i upplevt tempo. Sen är det iofs så att större delen av musiken jag gör är pop, och där kanske det är tillåtet med större skillnader... Jaja. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Your browser does not support the HTML5 audio tag Fast Leende guldbruna ögon lät ju mer som tvåtakt, och isåfall går den ju egentligen i 85 bpm? 😏 Struken fyrtakt, typ. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Steffe Postat 3 november 2006 Trådstartare Dela Postat 3 november 2006 Mycket bra info här må jag säga. Tack!!! Nu e det ju inte så att man e ute efter en hit i den bemärkelsen hoppas jag att ni förstod, mer så att man kan ju dela ut några skivor till djs på stamställen för att se om det blir nån respons överhuvudtaget, kan ju framförallt va kul att få sin musik spelad offentligt nån gång, ja ni vet; det där med uppskattning osv, det kan ju vara värt att sträva efter, lite bekräftelse så att säga... Oj nu svamlas det. Stefan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.