Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Goddag!

Jag har nyss köpt en ny dator som är helt suverän men när jag väl ska spela in i pro tools får jag ett meddelande som jag aldrig sett förr (jag är förövrigt ganska kass på datorer). "the operating system held off interrupts for too long, try to increase the buffert size [...]" Det första jag gjorde var ju självfallet att ändra i playback engine men det löste inte problemet. Vad ska jag göra?????

/Jessika

Annons
Postat

nja fast de på ammdata svarade ja på frågan om den definitivt var kompatibel med pro tools. Men det kanske man inte kan lita på helt heller.

Jag har ju ingen mac! ;P Har xp pro och pt 7.3.1

Postat

OS och PT är OK men datorn kanske inte är det, kan du ge lite info (moderkort, grafikkort).

Testa "DPC Latency Checker" och kolla om du har onödigt många processer igång.

Läs igenom www.musicxp.com

Postat

jag har...

Core2quadmoderkort: asus s775 ig31 ddr2 sata2 gblan 6-ch(p5kpl)

processor: intel q6600 core2quad 2.4ghz 1066/2x4Mb

hårdisk: diamondmax10 250gb dma1sata2

whatever that means. hah

Postat

fan! jag nästan hoppades på att det skulle vara något som inte var kompatibelt. Mycket omnämns ju inte med namn men står iaf inte med på listan över icke kompatibla delar.

Postat

Hm... du kan ju alltid ringa till Digidesign-supporten imorgon och kolla med dom först (jag kör inte PT själv).

Vad fick du för värden med DPC Latency Checker?

Postat

Hej!

Har du testat att ominstallera Protools?

Det bästa vore att avinstallera Protools innan du ominstallerar den på nytt, men det ska egentligen inte behövas.

Jag har själv råkat ut för trubbel av liknande slag vid något tillfälle för länge sedan som då löste sig enbart genom

att ominstallera. Självklart så är det inte alls att detta löser ditt problem, men om jag vore i dina kläder så skulle

jag absolut ha testat det.

Sedan gäller det naturligtvis att du gör alla inställningar både i Protools och i XP enligt

Digidesigns rekommendationer.

Hur använder du datorn? Är det som en ren musikdator där du inte har några andra program ilagd än det som

har med musik att göra, eller har du spel, kontorsprogram mm. i den och kanske surfar med den också?

Om du har spel mm. kanske du har någon konflikt där. Du kan också gå till Enhetshanteraren och kolla om

det finns några andra konflikter som visas där.

Om du har ett inbyggd ljudkort (t.ex. på moderkortet) så ska du se till att den är avaktiverad i BIOS.

Du ska endast ha Protools egna ljudkort igång som t.ex. M-box, Digi 003 eller vad du nu har!

Har du M-box eller vad?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Du får inte någon felkod i samband med det? I så fall är det nog lättare att felsöka... och med felkod menar jag något numeriskt och inte det du skrev ut så klart! 😄

Postat

Spelar du in på den hårddisken som systemet är på eller har du en extra intern/extern?

Postat

Många bra råd, ska genast testa alla ovanstående!!

Jag spelar in på hårddisken som systemet är på och jag använder datorn till allt möjligt, vilket inte var något som helst problem med min förra

Postat
Många bra råd, ska genast testa alla ovanstående!!

Jag spelar in på hårddisken som systemet är på och jag använder datorn till allt möjligt, vilket inte var något som helst problem med min förra

Jo, testa förslagen. Personligen hade jag börjat med en ominstallation och om inte det löser problemet så skulle jag ha kollat om det finns någon konflikt någonstans vilket du delvis kan se just i Enhetshanteraren.

Du har ju en vass dator så felet sitter inte i kraften i alla fall. Möjligen om du har någonting som inte är kompatibelt med Protools, men det brukar kunna fungera ändå om än lite svajigt och instabilt.

Men nu fungerar det ju inte alls om jag förstår saken rätt.

Trots att du har en vass dator så kan det vara klokt att du skaffar en till. Gärna två! Då kör du program och XP

på den ena disken och Protools och ljudfiler på den andra. Om du skaffar dig en tredje disk så har du den till att säkerhetskopiera på vilket inte är så dumt att ha gjort den dagen datorn crashar.

Att ha minst två diskar avlastar även belastningen och gör att Protools rullar på lite smidigare.

Diskarna ska ha en hastighet på minst 7200 RPM (varv) och det misstänker jag att du har idag på din disk.

Berätta gärna om det löste sig av att ha ominstallerat, för jag är nyfiken! Eller....berätta löpande varteftersom

du har testat olika åtgärder så kanske någon kommer på någonting mer som kanske kan vara till hjälp.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat
Du får inte någon felkod i samband med det? I så fall är det nog lättare att felsöka... och med felkod menar jag något numeriskt och inte det du skrev ut så klart! 😄

Dem här felkoderna som ibland kan dyka upp är ju ganska irriterande eftersom det inte säger någonting

för den användare som sitter vid datorn. Dessa koder är ju till för t.ex. supporten vilket ju i och för sig

är bra men jag hade önskat att jag själv som användare också hade tillgång till vad respektive felkod betyder!

Finns innebörden av felkoderna att få tag på någonstans tro?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat
en fråga kvarstår dock. Vad betyder själva felmeddelandet "the operating system held off interrupts for too long"?

Hm...en bra fråga!! Vet faktiskt inte, men som jag tolkar det så helt enkelt att:

"Operativsystemet håller på att avbryta".

Interrupts betyder avbryta och Helds är en böjning av ordet Hold.

Hoppas att du får en mer exakt svar av någon annan, men själv är jag totalt urusel på franska! 😄

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Varför skulle man egentligen få bättre prestanda med en separat disk (förutsatt att virtuellt minne är avstängt och disken i sig inte har bättre prestanda) om man bara spelar in ljudspår? Det är ju en annan sak om man kör med samplebaserade SVTis samtidigt. Systemdisken håller väl inte på med något i ett väloptimerat XP?

Det du kan testa är att skapa en ny logisk partition och se till att denna är formaterad i minst 32 kb klusterstorlek (NTFS är väl bäst nuförtiden men jag vet faktiskt inte säkert). Om det nu skulle vara ett HD-problem så borde detta avhjälpa problemet. Vet flera som kör PT LE på en 5400 RPM disk i sin bärbara så jag tror inte att problemet är HD-relaterat.

Vad får du för värden med DPC Latency Checker? (börjar känna mig tjatig...)

Postat
Goddag!

Jag har nyss köpt en ny dator som är helt suverän men när jag väl ska spela in i pro tools får jag ett meddelande som jag aldrig sett förr (jag är förövrigt ganska kass på datorer). "the operating system held off interrupts for too long, try to increase the buffert size [...]" Det första jag gjorde var ju självfallet att ändra i playback engine men det löste inte problemet. Vad ska jag göra?????

/Jessika

Testa att ställa in så du bara använder 1 st. CPU på RTAS processors i ProTools. Kan vara sktrul med Quaden.

Kolla om det är nån skillnad..

Postat

Om databutiken lovade att denna dator skulle vara 100% kompatibel med ProTools och det visar sig att den inte är det så borde du kunna häva köpet.

Postat
Vad får du för värden med DPC Latency Checker? (börjar känna mig tjatig...)

har inte förstått mig på det riktigt än. Har även ominstallerat pro tools och kollat konflikter men än så länge är jag inte närmare någon lösning(börjar känna mig dum...mare)

Postat
Du får inte någon felkod i samband med det? I så fall är det nog lättare att felsöka... och med felkod menar jag något numeriskt och inte det du skrev ut så klart! 😄

Dem här felkoderna som ibland kan dyka upp är ju ganska irriterande eftersom det inte säger någonting

för den användare som sitter vid datorn. Dessa koder är ju till för t.ex. supporten vilket ju i och för sig

är bra men jag hade önskat att jag själv som användare också hade tillgång till vad respektive felkod betyder!

Finns innebörden av felkoderna att få tag på någonstans tro?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Felkoderna ar absolut inte bara till for supporten! Det ar ju det forsta man kollar nar man har problem!

Dom ar sokbara pa Digidesigns support sida

Nar ni soker, skriv bara nummret. Inget annat!

Det ska inte vara natt strul med Q6600! Funkar som en drom for mig! Jag har samma processor dock P35 Chipset...

Kan va G31 som ar problemet.

Vad "the operating system held off interrupts for too long" betyder vet jag inte exakt mer an att det ar felmeddelandet nar datorn inte hinner med, eller ibland som kanske i detta fall nar nagot inte ar kompatibelt!

Se till att du har senaste versionerna av allt!

XpSP2, Pace drivers, CS updates, pluggar mm

Postat
Du får inte någon felkod i samband med det? I så fall är det nog lättare att felsöka... och med felkod menar jag något numeriskt och inte det du skrev ut så klart! 😄

Dem här felkoderna som ibland kan dyka upp är ju ganska irriterande eftersom det inte säger någonting

för den användare som sitter vid datorn. Dessa koder är ju till för t.ex. supporten vilket ju i och för sig

är bra men jag hade önskat att jag själv som användare också hade tillgång till vad respektive felkod betyder!

Finns innebörden av felkoderna att få tag på någonstans tro?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Felkoderna ar absolut inte bara till for supporten! Det ar ju det forsta man kollar nar man har problem!

Dom ar sokbara pa Digidesigns support sida

Nar ni soker, skriv bara nummret. Inget annat!

Det ska inte vara natt strul med Q6600! Funkar som en drom for mig! Jag har samma processor dock P35 Chipset...

Kan va G31 som ar problemet.

Vad "the operating system held off interrupts for too long" betyder vet jag inte exakt mer an att det ar felmeddelandet nar datorn inte hinner med, eller ibland som kanske i detta fall nar nagot inte ar kompatibelt!

Se till att du har senaste versionerna av allt!

XpSP2, Pace drivers, CS updates, pluggar mm

Jazzå.....är det så enkelt!? Å jag som trodde att det fanns en slags pärm/uppslagsbok där alla koderna

fanns beskrivna! Orsaken till att jag trodde det är att en lite avlägsen polare till mig hade en sådan då

han satt på en datorsupport för en del år sedan.

Ja, ja....nu blev jag lite klokare, och jag tackar dig så mycket för ditt svar!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.