Lee Postat 10 januari 2006 Dela Postat 10 januari 2006 Hej allihop! Kul att se så många aktiva på detta forum. Jag tänkte be er ägna någon minut till den gamla frågan "Vad skall jag köpa för prylar till min hemstudio?" Visst har den gjorts förut men jag ber er sätta er i följande situation (rätt lik min faktiskt). All dina prylar har brunnit upp och det finns inte minsta pryl kvar i studion. Däremot så var du ute på turné när det brann så dina instrument är alla intakta. (OK detta stämmer bara sådär...) Väggarna i studion är nu resta igen och det är dags att flytta in och göra något igen. Det enda som finns kvar är ett par trumset, några el- och akustiska gitarrer, bas, piano, synthar, en gammal MX8000 Behringer-mixer (i ladan, och har inte använts på ett tag), sladdar och SM58/SM57or. Dessutom har en riktigt bra dator varit inne i huset och klarat sig. Datorn har Cubase SX3 installerat. Av utrustningen att döma kan man nog sluta sig till att det rör sig om att spela in vanliga instrument och sång, till större delen i alla fall. Ytterligare några små informationer: 1) Mixning och annat kommer troligen att ske i Cubase 2) Om pluggar kan göra samma saker i Cubase som riktiga prylar så är det kanske att föredra 3) Gammal mixare gillar att dra i reglar, men har inte lika lätt att mixa med en mus 4) BUDGET är på 35000kr Basala saker som kommer att behövas: Monitorer, ljudkort, mikrofoner. Små kommentarer från andra utanför detta forum: "Lägg mest pengar på monitorerna. Kanske JBLs nya. Sedan använd den gamla mixerna för inspelning. Skaffa en hyfsad sångmick för 5000. Plocka in RMEs Fireface. Någon kompressor som Samson." Mixarsnubbe "Skaffa MackieControl. Använd ett Motu 828 kort eller liknande. En hyfsad sångmick. Högtalare kanske M-Audio BM8. Köp Plug-ins" Elektromusiker "Behringer DD3216 + ADAT-kort tillsammans med RME 9652. Hyfsad mick. Tannoy Active." Studioägare "Köp Apogees värsting kort och spara sedan till fler prylar. Mestadels pluggar." Synthgalet butiksbiträde 😉 Vore kul att se vad ni skulle plocka samman under de rådande förutsättningarna och budgeten. Tacksam för alla svar. Och ja, det går bra att fråga efter mer input för att lösa frågan. 😆 Ha det Lee Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biggie Postat 11 januari 2006 Dela Postat 11 januari 2006 Jag tycker absolut att du skall kolla in M-audios nya mixkonsol/ljudkort som är recenserat i senaste numret av studio. Där har du reglar att dra i! Sedan håller jag med dina tidigare tipsare om att lägga lite extra dollars på bra monitorer. Om du verkligen vill hålla tight budget kan jag varmt rekommedera: Phonic B8 monitorer, JJ-labs trummick-paket+JJ-labs separata Baskaggemick.(Den i paketet är lite tunn), Studio Projects B1 mick för sång. Sedan köra pluggar för mixningen. Ev. kan det vara bra med hårdvarukompressorer oxå. Har dock ingen klockren att rekomendera då jag själv inte använt någon på flera år. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
namnet Postat 11 januari 2006 Dela Postat 11 januari 2006 Jag skulle nog välja något sånt här: Ljudkort/micpreamp/mixerbord: M-AUDIO Projectmix I/O 10 695:- Eller: Motu 828 mkII, Focusrite OctoPre LE(mikpreamp), Behringer BCF2000 (kontroll/"mixerbord") ca 17 000:- Mikrofoner Röde NT-2A - Grym allround kondensator 2 995:- Line Audio CM3 - Stereopar överhäng mm 1 895:-/par Golden Age Project R 1 - Vintage bandmik 1 695:- Studio Projects B1 - Mkt prisvärd allround 895:- Baskagge: e602, Beta52, D112, ATM25 eller JJlabs DBD1 Plug-ins Nomad Factory Blue Tubes Bundle V2 http://www.nomadfactory.com/products/bluetubes/ 3 995:- Monitorer Event TR5 3 995:- (eller Yamaha MSP5A) (5 995:-) Midi-klav CME UF-6 61 tangenter 2 895:- Hörlursförstärkare BEHRINGER POWERPLAYPRO HA4700 1 495:- Hörlurar Beyerdynamic DT250 995:- (eller AKG K240 Monitor) (1 295:-) Ett gäng Sennheizer HD201 295:- styck Patchbay BEHRINGER ULTRAPATCHPRO PX2000 695:- Det blir en bit under 35 000. Mitt tips är att inte bränna alla pengar direkt utan att ha kvar till uppgraderingar. Du vill nog ha fler pluggar, ljud till Midiklaven, bra kablar, kanske ett rack, fler mickar, dubbla plattskärmar, ordentliga stativ, ljuddämpning mm. Kanske var det för mycket budgetgrejer men jag visste inte riktigt vad du redan har (hörlurar, stärkare, "smågrejer-som-alltid-kostar"). Om du inte spelar in alla på samma gång kanske du ska satsa på en dyrare mick t ex Neumann TLM 103 för 9000 spänn och lägga mer på schyssta pluggar. Många av prylarna har jag själv och är mer än nöjd med. Hoppas tipsen kan vara till nytta! /Mattias Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lee Postat 13 januari 2006 Trådstartare Dela Postat 13 januari 2006 Tackar för tipsen! Jag skall surfa runt och kolla lite på det ni rekommenderat i helg. Någon annan som skulle vilja bidra med sina åsikter. Claes kanske vill hoppa in?(jag får nog besöka dig i Malmö för att kolla Adam i alla fall...) /Lee Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 13 januari 2006 Dela Postat 13 januari 2006 UAD-1 (Pluggar + DSP-kraft för 3995:-) Oktava MC319 (1495:- Sinnessjukt prisvärd mikrofon just nu hos) Råd om ni ska spela in sång, Gör inte misstaget som nästan alla gör att snåla in på mikrofon och mikrofonförstärkare, i så fall har man en riktigt svag länk! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lee Postat 19 januari 2006 Trådstartare Dela Postat 19 januari 2006 Tack för tipsen. Finns det inga fler som skulle vilja bidra med sitt kunnande? Även råd av typen "hade jag aldrig köpt om jag vetat vad jag vet idag", fungerar ju ju jättebra! /Lee Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 19 januari 2006 Dela Postat 19 januari 2006 Tackar för tipsen! Jag skall surfa runt och kolla lite på det ni rekommenderat i helg. Någon annan som skulle vilja bidra med sina åsikter. Claes kanske vill hoppa in?(jag får nog besöka dig i Malmö för att kolla Adam i alla fall...) /Lee Du är hjärtligt välkommen att lyssna på ADAM, om du vill. Här finns ARTist, P11A, P33A och Sub-10 att njuta av. 😄 Det hade nog underlättat om du beskrev lite om hur du har tänkt dig att jobba. Ska du kunna spela in många spår samtidigt, eller är det ett fåtal i taget? Behöver du akustikbehandla, eller har du lyckats bygga bort eventuella akustikproblem? Är du ute efter ett huvudsakligen rent och ofärgat ljud, eller vill du färga med rör eller annat direkt vid inspelningen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lee Postat 20 januari 2006 Trådstartare Dela Postat 20 januari 2006 (redigerat) Hur skall jag spela in? Hmm, därom tvista de lärde... Mestadels blir det nog bara ett instrument/sång i taget, men även en enkel gitarr behöver mer än en mikrofon för att kunna låta bra. För att inte tala om när det är dags för trummor... Fler spår betyder mer arbete men man har också en större möjlighet att göra en bra mix och balans i efterhand. Akustikhjälp behövs definitivt, men hur mycket vet jag inte. Innerväggarna finns inte ännu eftersom jag bygger till kåken där studion skall vara. Har kollat på Golden Age absorbers men vet inte hur mycket som skall till. Dessutom blir studion väldigt liten (3,5x4,5m) så det är tveksamt om det ens är lönt att dela upp det i kontrollrum/liverum. Detta gör att akustikbehandlingen mäste vara någonstans mittemellan... Krångligt värre! Vill du se hur det ser ut hittills så bor jag utanför Lund. 😉 Inspelningen skall nog vara rent så att man kan behandla det efteråt, men vis av tidigare erfarenheter så har jag svårt att någon plug-in kan slå en bra preamp. Redigerat 20 januari 2006 av Lee Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 januari 2006 Dela Postat 21 januari 2006 Ok - vi kanske ska bryta ner det lite i bitar och se var det hamnar... 8-kanalig ren och ofärgad preamp: Line Audio Design OMP - oslagbar i klassen och kan slåss mot betydligt dyrare preamps med hedern i behåll. Preamp för en snygg färgning när det behövs: Summit Audio 2BA-221. Ska vi snacka om bra pluggar när det gäller kompression och eq, så ta en titt på Sonalksis, som har grymt bra pluggar. Du kan ladda ner dem och testa i en månad - och sedan skriker du till hos mig när du har övertygat dig själv om att du inte kan vara utan dem... 😆 PSP Audioware's Vintage Warmer är en höjdare också - liksom vissa pluggar i deras Mixpack (dessa har jag dock inte, utan de säljs bara på PSP's hemsida...). Angående akustiken, så blir det något av ett standardsvar... Du har förmodligen inte möjlighet att flytta ut monitorerna en meter eller kanske inte ens en halvmeter från väggen...? Absorbenter på väggen bakom monitorerna - och om de måste stå närmare än en halvmeter, är det bättre att ha lite tjockare absorbenter och trycka in monitorerna lite i dem, än att ha kvar monitorerna 20cm från väggen med absorbenter bakom... Absorbenter mellan monitorerna och underlaget, för att undvika att vibrationerna fortplantar sig ner i underlaget. Absorbenter på alla ställen där du från lyssningspositionen skulle kunna se någon av monitorerna i en spegel som satt på väggen/taket etc. Difussorer på väggen bakom dig rekommenderas, så att ljudet inte studsar direkt tillbaks från den bakre väggen. En välfylld bokfylla fungerar bra där, eftersom bokryggarna är välvda och därför reflekterar mer oregelbundet än den obehandlade väggen. Bokhyllorna suger dessutom upp en del bas - något som man ofta får trassel med i ett litet rum... I hörnen byggs det upp mycket bas, så absorbeter i hörnen är inte fel. Skumabsorbenter som lyfts ut med hjälp av extra skumklossar, så att de sitter en bit ut från väggen, ger betydligt bättre basdämpning än om de sitter kloss intill väggen. Inklädda stenullskivor som man "skär av" hörnet med, är också mycket bra - men där får man passa sig lite, eftersom det lätt blir en reflekterande yta om man har ett tätt tyg att klä in stenullen med (och det vill man ha...) - så då vill man gärna ha skumabsorbenter på skivorna för att slippa reflektion av höga frekvenser... Behöver jag nämna att man bör placera sig symmetriskt, så att ingen av monitorerna är närmare sidoväggen, än den andra...? Akustikmaterial finns mycket bra från GoldenAge - men nu är även Auralex på gång, med mycket bättre priser än tidigare. En kombination av olika saker från båda dessa, kan bli det bästa. Jag ska försöka hinna lägga upp mer info om Auralex på min firmasite under helgen, så att det går att titta på dem också... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.