NewAgeMan Postat 31 december 2004 Postat 31 december 2004 (redigerat) Hur gör du för att få ett sånt otroligt skönt sound på din gitarr när du spelar in? Hur mickar du? Iaf jävligt sköna riff 😳 Redigerat 31 december 2004 av NewAgeMan
Rygge Postat 31 december 2004 Postat 31 december 2004 (redigerat) Håller med helt klart!! Våran egen riffmaster här på forumet 😳 Skulle vara kul att höra vad du har för utrusting samt hur du jobbar ......ehmm om det nu inte är en hemlighet...hehe Hare hårt Redigerat 31 december 2004 av Rygge
Jocke Postat 31 december 2004 Postat 31 december 2004 Håller absolut med, men tror att frågan snart är lika vanligt förekommande som frågan om vilket ljudkort som är bäst. Han har svarat på det i flertalet trådar så jag tar mig friheten att citera ur minnet. 😳 Marshall Valvestate 100, Ibanez Iceman, Shure SM57. Mika rakt på konen. Dubba 3 ggr - panorera 2st, behåll en i mitten. Väl? Eller? Va? Visst är det så? Elle? Väl? 😆
osiris Postat 31 december 2004 Postat 31 december 2004 Så tror jag också det va... Och det hörs att han vet hur man hanterar en gura 😉
Ken Kängström Postat 31 december 2004 Postat 31 december 2004 Hoppan haha. Dettta var verkligen kul att höra =). En ära faktiskt =). Ja svaret på på frågan har Jocke redan svarat på. Hehe varkligen kul att höra. Säg gärna till om ni har försökt efterlikna ljudet så man kan höra hur det blev. Det viktigaste är ju klart att pröva sig fram. Det är så jag kom fram till det ljudet jag brukar använda. Men tack igen allihopa. Nyttigt för självförtroendet att höra allt detta. Uppsakattas väldig mycket. Hade bra och gott nytt år på er =). MVH//Kenny
Rygge Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 (redigerat) Håller absolut med, men tror att frågan snart är lika vanligt förekommande som frågan om vilket ljudkort som är bäst. Han har svarat på det i flertalet trådar så jag tar mig friheten att citera ur minnet. 😎 Marshall Valvestate 100, Ibanez Iceman, Shure SM57. Mika rakt på konen. Dubba 3 ggr - panorera 2st, behåll en i mitten. Väl? Eller? Va? Visst är det så? Elle? Väl? 😛 Då ska jag formulera om frågan....... Jag har givetvis läst dom andra trådarna om gitarrljudet men det var väl inte det jag frågade om...eller? 🙂 Tänkte på all annan utrustning...dator . program , pluggar osv.......hans arbetssätt i studion. Redigerat 1 januari 2005 av Rygge
Ken Kängström Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 (redigerat) Aha då hänger jag med =). P4 2.66 Ghz 512 DDR 120 GB HD M-Audio Delta 1010 Behringer eurorack ub1002 (skitmixer men jag ska inhandla en vassare) Shure SM57 Använder mig av Cubase SX och Waves-pluggar Jag pushar upp diskant och övre mellanregistret på gitarrerna som är pannade. Drar ner diskant och övre mellanregistret på den i mitten. Kör en lowcut på alla guror. Komprimerar med C1 mono comp (en för varje gitarr). Det är allt jag göra på gitarrerna i mina inspelöningar som du har hört (förutom dom 2 första testerna, där har jag inte gjort ett skit haha). Plus att jag mastrar och utnyttjar C1 där åxå och använder mig åxå av stereoexpander. Något jag glömde? MVH//Kenny Redigerat 1 januari 2005 av addic59
Rygge Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 Man tackar för svaret......man måste ju få vara lite nyfiken 🙂 Det är alltid kul att höra hur folk jobbar fram sina alster i studion.
Ken Kängström Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 Haha jo det är också kul att ni vill veta =). Tack igen för era trevliga kommentarer =). MVH//Kenny
NewAgeMan Postat 1 januari 2005 Trådstartare Postat 1 januari 2005 Tack för det utförliga svaret skall genast inhandla en SM57 🙂
Ken Kängström Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 SM57 är klart en kanonmick för sitt pris. Otroligt riktad mick och den tål ju nästan hur mycket som helst. =).
punkrockdude Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 SM57 är klart en kanonmick för sitt pris. Otroligt riktad mick och den tål ju nästan hur mycket som helst. =). Det är en bra mikrofon, men jag har mer och mer börjat hata den. För lite diskant och för mycket höjningar i 5kHz-8kHz området. Jag är nog en mer kondensator person som gillar mera linjärt spectrum.
Rygge Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 SM57 är klart en kanonmick för sitt pris. Otroligt riktad mick och den tål ju nästan hur mycket som helst. =). Det är en bra mikrofon, men jag har mer och mer börjat hata den. För lite diskant och för mycket höjningar i 5kHz-8kHz området. Jag är nog en mer kondensator person som gillar mera linjärt spectrum. Personligen så tycker jag bättre om Beta 57:an....den har bättre lyft i diskanten........har blivit lite av en personlig favorit just till gura.
Ken Kängström Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 Jo smaken är ju som baken. Jag trivs väldigt bra med SM57 faktiskt. Sen finns det ju EQ att leka med också. =)
herwhisper Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 En annan grej vid uppmickning av stärkare är att ha två SM57or och rikta den ena rakt mot centrum och den andra i vinkel mot sidan på högtalaren. Så som här på bilden: Detta ger ett otroligt fett ljud som är lätt att bearbeta efteråt!
Ken Kängström Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 Har provat den metoden men jag brukar skippa att vinkla micken för den plockar upp mer botten än jag behöver. Jag vill gärna skilja på gitarr och bas/kagge för att få ett tajt sound. MVH//Kenny
wonderboy Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Skulle vara kul att höra Ditt gitarrsound, Addic59! Dock gör jag någonting fel för allt jag försöker få ner från demoforumet bara hackar, nåja.... Jag blev intresserad när Du skriver att Du lägger compressor på var och en av gitarerna. Jag ser att Du använder nåt som hette nånting med "mono", är det förklaringen? Annars borde det ju kunna funka, ja t o m bli en fördel att köra de tre gitarrerna genom samma kompressor via ett Aux-spår. Min erfarenhet är att det som man kör ihop på detta sättet ofta kan "sätta sig samman" än mer då. Så... vad är anledningen till att Du löser det på Ditt vis?
Ken Kängström Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Hejsan. För det första testa att högerklicka och ta spara som. =) Anledningen till att jag inte bussar alla gurorna till en kanal och kör en stereocomp är att den centrerade guran komprimerar jag annorlunda och att den ligger lägre än de andra så då komprimeras inte den som jag vill. Har mer kontroll över varje gitarr för sig om jag gör så. =)
aspucko Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Jag är också imponerad av ljudet Addic59 får till och hur han spelar, för spelar man inte sånt här tight så kvittar det ju hur bra ljud man har. Antar att du använder humbuckerstallmicken full volym och full ton på gitarren, men vilken strängtjocklek?
bergis Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Nyfiken fråga.. När ni mickar med 2 mickar som på bilden. Spelar ni in på 2 separata kanaler eller bara en stereokanal som ni panorerar??
punkrockdude Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 (redigerat) Jag har också provat den metoden (en on axis och en 45 graders vinklad) och den gav härligt resultat, men jag är oftast ute efter "det ljudet som förstärkaren ger ifrån sig". Också jobbigt med alla kanaler som blir ifall man har flera gitarrer i en låt. Redigerat 5 januari 2005 av punkrockdude
punkrockdude Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Nyfiken fråga.. När ni mickar med 2 mickar som på bilden. Spelar ni in på 2 separata kanaler eller bara en stereokanal som ni panorerar?? Samma panorering på båda kanalerna
Ken Kängström Postat 16 januari 2005 Postat 16 januari 2005 (redigerat) Jag är också imponerad av ljudet Addic59 får till och hur han spelar, för spelar man inte sånt här tight så kvittar det ju hur bra ljud man har. Antar att du använder humbuckerstallmicken full volym och full ton på gitarren, men vilken strängtjocklek? Ursäkta det sena svaret. Har inte upptäckt dom förrän nu hehe. Jag har humbuckers och har höjt stallmicken sä högt att den nästan snuddar stängarna. Diskantläge på guran. Jag kör faktiskt med 00,10. Ftramförallt för att kunna solo utan att bryta fingrarna få varje bend =). Och såklart nedstämmd i C haha =). Redigerat 16 januari 2005 av addic59
osiris Postat 16 januari 2005 Postat 16 januari 2005 Jag kör faktiskt med 00,10. Ftramförallt för att kunna solo utan att bryta fingrarna få varje bend =) Sätt på 12-strängar och öva lite... Du kommer få ett bättre ljud... och starkare fingrar... som du sen kan använda på andra 😄 Tycker jag iaf 😛
Ken Kängström Postat 16 januari 2005 Postat 16 januari 2005 Jag kör faktiskt med 00,10. Ftramförallt för att kunna solo utan att bryta fingrarna få varje bend =) Sätt på 12-strängar och öva lite... Du kommer få ett bättre ljud... och starkare fingrar... som du sen kan använda på andra 😄 Tycker jag iaf 😛 Jo det skulle ju vara bra. Men jag klarar mig faktiskt bra såhär. Känner att det är en jävbla massa andra saker som jag måste träna på hehe. Gäller ju att prioritera. Men jag solar ju nedstämmt så det funkar ju ganska bra ändå.=)
Jari Postat 22 januari 2005 Postat 22 januari 2005 Komprimerar med C1 mono comp (en för varje gitarr). Vad är C1 för nåt?
Ken Kängström Postat 22 januari 2005 Postat 22 januari 2005 Komprimerar med C1 mono comp (en för varje gitarr). Vad är C1 för nåt? En compressor från Waves
brojd Postat 22 januari 2005 Postat 22 januari 2005 C stämning med 0.10 strängar? 🙁 Blir det inte lite spaghettivarning på strängarna då?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.