Jump to content
Annons

Skapa en låt!

termosh

Recommended Posts

Hej! Jag är lite smådum säger mina vänner.

Nu har jag spelat in mina svängiga gitarrackord till cubase, trevligt va? 😏

Nu vill ju jag naturligtvis ha på lite andra instrument till detta fina gitarrspel! Hur gör jag då detta, få dit trummor, lite bas, kanske lite piano? Jag har ju inte tillgång till detta själv, utan detta måste lösas på någon sorts elektronisk väg? 😉

Jag är inte alls insatt i cubase utan har bara lyckats få dit mitt spår med inspelad gitarr. Har tittat runt i forumet (ja, sökt) om detta utan vidare resultat, det snackas om MIDI och lite skit, ingen koll på det ...🙂

Groove Agent, Broomstick Bass och virtual guitarist är några namn som jag sett lite oftare än andra, vad gör dessa program, jobbar de ihop med cubase? Är det dom jag ska använda?

Har ni några tips, förslag på hur jag ska gå tillväga, hur gjorde du själv? Ta er tid och svara, för ni vill inte se en kommande musikproducent och rockstjärna gå i stöpet.. 😛

Tack, tack för mig 🙂

Dela på andra sajter

Annons

Groove Agent är en vsti-plugg som du kan använda i cubase för att få lite trumkomp. Broomstick bass likadant.

Virtual guitarist ska du ju inte behöva eftersom du själv spelar gitarr. Titta däremot på exempelvis Guitar Rig för att kunna lägga på lite olika effekter på gitarren.

Detta är en bra start. Ladda hem demos om det går och prova.

Nästa steg tycker jag att ett midiklaviatur skulle vara, exemeplvis M-Audio Radium 49, som är billigt och bra enligt mig.

Piano finns det säkert lite gratis VSTi's att hitta. Sök på forumet.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

En VSTi är ett virtuellt instrument som du först laddar in i Cubase ( Tryck F11 så öppnar sig Instrumentracket, sen väljer du något instrument från menyn) när den sedan är startad/inlagd i instrumentracket, går du till Cubase och kikar i trackmanagern där står MIDI input och MIDI output, klickar du i MIDI output finns ditt instrument där och om du väljer det som output kan du spela på den som vilket externt MIDI-instrument som helst..

( Du måste ha någon form av klaviatur för att kunna spela på instrumentet i realtid givetvis.)

Jag föreslår att du läser manualen först , eftersom det redan finns i skriven *Getting-started-form*

.. det finns även böcker skrivna i ämnet för folk som tycker det är mycket nya, jobbiga termer att lära sig 😛

Lycka till

Redigerat av demoniqus
Dela på andra sajter

Tackar tackar för svaret, börjar smått, smått fatta detta..🙂 Får gå ner till bibblan och kika lite...

Men nu har jag fått hem demo av Groove agent och det verkar funka att köra i cubase, helt okej, men då gör man det i ett miditrack, ellerhur? Jag har sedan tidigare spelat in gitarren i ett audiotrack... Är jag rätt ute nu?

Har en till fråga, har sen tidigare Fruityloops VSTi óch jag får igång det i cubase, men jag lyckas inte få fruityloopsljudet att komma till cubase, någon som har erfarenhet?

Som sagt, jag har precis börjat, läser mig igenom mkt, men hatar engelska så det är därför jag frågar mycket..🙂 Om man inte frågar lär man sig ju inte. Får hoppas att nån svarar bara.. 😛

Dela på andra sajter

japp, du spelar in groove agent på ett midi-spår. Sätt groove agent på input och output på kanalen. sen får du inte glömma inte att aktivera midi-output i groove agent

Dela på andra sajter

Behöver du inte använda Re-Wire med Fruityloops? Likt den procedur man behöver göra för att kunna integrera Reason ihop med Cubase.

Har inget rakt svar där men har en aning om att den fungerar på samma sätt..

Dela på andra sajter

Ett gränssnitt som Propellerheads använder för att synca ihop Reason med Cubase så du får upp alla utgångar från Reason i Cubase mixer..

Jag tror att du behöver använda det för att synca FL med Cubase också...

inte 100 på det däremot..

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Själva FL fungerar inte osm en ReWire klient även fast jag installerar den. Kanske är för att jag har FruityLoops och den beskriver om FL Studio?

Tänker på denna länk: http://www.flstudio.com/help/html/rewire_client.htm

När jag installerar min plugin-version kommer bara en ruta upp om att den installerats, på denna sida står det att "You will be prompted to install the VSTi and DXi plugins first. Click cancel on both boxes and confirm you want to register the ReWire device in the last box."

🙂

Dela på andra sajter

Själva FL fungerar inte osm en ReWire klient även fast jag installerar den. Kanske är för att jag har FruityLoops och den beskriver om FL Studio?

Tänker på denna länk: http://www.flstudio.com/help/html/rewire_client.htm

När jag installerar min plugin-version kommer bara en ruta upp om att den installerats, på denna sida står det att  "You will be prompted to install the VSTi and DXi plugins first. Click cancel on both boxes and confirm you want to register the ReWire device in the last box."

😉

Har du inte löst problemet själv då? 🙂 då kanske du behöver uppdatera FL till FL Studio för att få re-wire att fungera...

Snip från din egen text:

------

Har en till fråga, har sen tidigare Fruityloops VSTi óch jag får igång det i cubase, men jag lyckas inte få fruityloopsljudet att komma till cubase, någon som har erfarenhet?

------

Vad innebär det att du får igång det i Cubase?

Redigerat av demoniqus
Dela på andra sajter

Ok..är det bara ett audiospår du vill 'spela in' så att MIDInoterna blir audio s.a.s?

Oftast när det är Virtuella instrument så måste du spela in noterna som MIDI först sedan exporterar du midinoterna till Audio och sedan lägger man in den exporterade filen i Cubase på ett audiospår.. ( detta kan man välja i export audio-dialogen så det sker automatiskt)

..Eller är det att ljudet inte hörs i högtalare/monitorer?

Dela på andra sajter

Nä, när jag spelar in från FL så kommer det ljud, men i spåret "sparas" ingenting.

Ok.för att få in ljudet som audio måste du ta ut ljudet ur ljudkortet och sedan in igen via ljudkortets ingång, det går inte att routa en VSTi internt i Cubase och få ljudet inspelat i realtid... det är här exportfunktionen kommer in...

Du spelar alltså in det du ska via MIDI, sen ställer du in left och right locator kring det som ska konverteras till audio, sedan exporterar du det hela till Audio och lägger in det i projektet.

Exportfunktionen finns under arkivmenyn ( tror det heter arkiv..sitter inte vid Cubase just nu 😄 )

Redigerat av demoniqus
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.