ml1998 Postat 26 april 2005 Dela Postat 26 april 2005 VST-instrumentet (vilket som helst) ljuder, men jag lyckas inte få det inspelat. Har ingen midi-synth. Men det ska jag väl inte behöva? De kan ju styras från keyboarden? Sätter på VST instrumentet och sätter det som output under MIDI-tracken. När jag redan ska spela in så spelas inget in. När jag avslutar inspelningen försvinner miditracken då ingeet spelats in. Hjälp?! Tacksam för svar Martin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 26 april 2005 Dela Postat 26 april 2005 När jag avslutar inspelningen försvinner miditracken då ingeet spelats in. Vad skönt det är med folk som svarar på sina egna frågor..mer sånt tack 😱 Som du skriver att MIDItracket försvinner beror kanske på att ingen information skickats till Cubase som sedan sparas som notinformation eller controllermeddelande. Om du satt ditt MIDIklaviatur att sända midi på rätt kanal och du ser och hör att VSTi'n spelar noterna du spelar på klaviaturet så MÅSTE det sparas midiinformation på ditt valda MIDI-track. Titta i Cubase transportpanel att grön och röd indikatordiod för MIDI in och ut tänds och släcks när du spelar på klaviaturet så inte MIDI-signalen routas på något annat sätt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ml1998 Postat 26 april 2005 Trådstartare Dela Postat 26 april 2005 Har inget klaviatur. kan det vara problemet? Måste väl gå att spela dessa VST instrument från tangentbordet eller musen? Huvudproblemet kvarstår - VST-instrumenten ljuder, men jag lyckas inte spela in dem i en MIDI track. Är förmodligen någon form av problem med routingen (som du säger), men vad vet jag - hjälp! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
illvaesen Postat 26 april 2005 Dela Postat 26 april 2005 Men om du inte spelar in med ett klaviatur, kan du inte bara klicka in de toner du vill ha då direkt? Använd "draw" på ett midispår, dubbelklicka sedan på det och placera ljuden som du vill.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ml1998 Postat 26 april 2005 Trådstartare Dela Postat 26 april 2005 Nja. Alltså, det är ju VST-instrument jag vill spela, inte bara den vanlig key-editorn. Har ett Vst-instrument (Groove Agent) som har klara trumkomp - det är dem jag vill kunna få ner på ett MIDI-spår. Jag kan höra kompen men inte spela in dem... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 26 april 2005 Dela Postat 26 april 2005 Ok..kompet i Grooveagent syncar till metronomen i Cubase, men den behöver bara ett startkommande från sequencern för att starta sin egen sequencer och spela i samplekorrekt sync... däremot tror jag att den har någon export midi-funktion som gör att den skriver in de notvärden den spelar internt... ..har inte grooveagent...men en om jag nämner ordet 'manual' kanske det ringer några klockor 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ml1998 Postat 27 april 2005 Trådstartare Dela Postat 27 april 2005 OK, "Manualen" till Groove Agent har jag tittat i. Den beskriver mycket hur man hittar olika trumljud och sånt - men inte hur man får grejen att fungera tillsammans med Cubase. Dessutom har jag samma problem med alla VST-instrument - jag hör dem ljuda, men de spelas inte in, vad gör jag för fel? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
termosh Postat 2 maj 2005 Dela Postat 2 maj 2005 Du måste klicka på "Output on" i groove agent tror jag..😆 prova vettjag, finns under "edit" längst ner i högra hörnet.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ml1998 Postat 5 maj 2005 Trådstartare Dela Postat 5 maj 2005 Hittat lösningen! Man måste koppla på Midi output till ON i Groove. Tack som fan för tipsen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.