Jump to content
Annons

en tråd om bemötande på Studio forum


maart (oregistrerad)

Recommended Posts

maart (oregistrerad)

Jag har senaste månaderna känt det som att attityden hos vissa medlemmar här på forumet blivit hårdare och att man oftare blir otrevligt bemött trots att man faktiskt hjälpt till genom att svara på frågor. Det har såklart alltid funnits otrevliga människor, och det gäller långt ifrån alla, men tyvärr tycker jag det blir vanligare och vanligare att man både ser andra som blir otrevligt besvarade och att man blir det själv, och då är det inte kul att hjälpa till.

Jag har inga problem med ironi eller att folk tycker olika. På disskussionsforum som detta tycker jag det är viktigt att alla får göra sin röst hörd och uttrycka sina åsikter MEN det är också viktigt att man visar respekt och hänsyn mot andra.

Jag tänker inte peka ut någon men här är ett exempel på vad jag menar (lite ryckt ur sitt sammanhang men ni förstår nog min poäng)

Som du ser, Maart, så tackade jag för svaret. Att du sen kände dig nödgad att komma med det trista gamla "onödig-tråd"-tjafset, ja, det får du finna dig i att få en lusing för.

Jag tänker inte finna mig i att "få en lusing" av någon jag precis hjälpt och som tidigare i tråden förklarat dels hur mycket tid jag som 22-årig student har att hitta svar på personens frågor och dels att det är så oerhört viktigt att personen får vara kreativ att 'den' inte hinner söka svaret på busenkla frågor själv. Jag tänker inte ta det även om personen i fråga skriver "tack". Det känns liksom som att det inte betyder något om man samtidigt får en lusing (jag börjar gilla uttrycket 😉) utan att det bara kommer med för att det står i reglerna.

Självklart finns det bra många fler exempel men jag tyckte detta var ganska tydligt.

Om ni tycker det är okej att bete sig så ska jag överväga om jag verkligen ska fortsätta vara medlem här. Kanske är Studio Forum helt enkelt inte till för såna som jag.

Vad tycker ni? Var går gränsen? Hur bemöter man någon som är otrevlig?

Edit: for you, nattvaktaren 😉

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)
Det där citatet skrev inte jag i alla fall... puh 😉

hehe självklart inte, AF! tycker det är gött när du förklarar hur saker fungerar så man förstår 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag tycker att du bör inleda varje mening med stor bokstav.

Du kan ju inte ens stava ditt nick med stor bokstav... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite taskig attityd här ibland allt, det har även jag märkt. Men vissa har nog svårt att vara trevliga också. Ibland kan det dock vara motiverat att svara med lite attityd med, för att få folk att förstå. Men det är nog inte dessa fall som denna tråd handlar om. 😕

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det är inget namn, det är en livsstil.

Det spelar ingen roll vad du kallar det... Jag kan inte ta dig för en seriös figur då...

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Det är lite taskig attityd här ibland allt, det har även jag märkt. Men vissa har nog svårt att vara trevliga också. Ibland kan det dock vara motiverat att svara med lite attityd med, för att få folk att förstå. Men det är nog inte dessa fall som denna tråd handlar om. 😄

självklart kan det vara mycket som påverkar attityden i det man skriver, ibland har man ju dåliga dagar eller kan vara irriterad/arg/ledsen av någon anledning och att det avspeglar sig i vad man skriver är ju inte så konstigt. Det jag syftar på är dock dom inlägg som är uppenbart otrevliga och på något sätt försöker skaffa sig ett övertag genom att bemöta andra med en tuff attityd och försvarar den om man påpekar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Var det inte ni som var vänner nuförtiden?

Vänner? Jag skrev i en tråd att jag tycker om att han alltid vågar vara sig själv även om jag inte delar hans åsikter alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag tycker kort sagt att vi lägger ner all taskig attityd som förekommer här. Instämmer helt med trådskaparen, har sagt det några gånger själv oxå. Ironi med baktanke och förminskning etc etc kan dra åt samma håll.

Man ska vara snäll annars kan man dra det är min bestämda uppfattning, det viker jag inte en tum från. För övrigt så borde det vara nåt man försäkrar på heder och samvete när man reggar på här och nåt som borde kunna beläggas med nån form av böter (fan det finns ju IP nummer) om man inte efterlever det.

Det är ju bara så jävla svårt att hålla igen när nån ger sig på en eller nån annan för den delen, men det måste ju gå för helskotta.

Nu tar vi ett djupt andetag och testar jag är säker på att vi når framgång.

AF och jag har slutit fred för länge sedan och jag har fått några fina välmenande PM och förhoppningsvis skickat några oxå. DemonP och jag ser ut till att dela ett intresse för katter och deras väl och ve. Jag har sträckt ut näven till Sadam (vi rök ihop om nån katt eller vad det var) ja kort sagt det är väl klart som fan att vi fixar det här.

Är det nån mer som jag har varit taskig mot i min iver att motverka taskighet, (jag menar det finns nåt som heter missriktad ambition) så ber jag härmed om ursäkt.

Ha det bra folks bästa lyckönskningar från mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns när jag först hittade hit. Jag var förundrad över engagemanget av att lösa andras problem här på forumet samt det goda bemötandet mot nybörjare. Men på senare dagar påminner det allt mer om andra internetplattformer såsom flashback och fragbite.

Fast på en mildare, nördigare nivå liksom. Det är inte så mycket personangrepp och sånt man ofta ser på internet, det är bara massa löjligt tjafs. Larviga tillrättavisningar och ordmärkande. Typ i samma stil som star wars-nördar beter sig mot varandra. Alla får plats på forumet, inte bara de största ärkenördarna som alltid vet mest och måste trycka ner mindre kunniga i brist på vettigare saker att lägga kraft på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krillo (oregistrerad)

Jag kan bara instämma med trådskaparen. Jag har varit medlem här i endast några dagar, men det är redan tydligt att vissa har ett behov av att vara lustiga eller helt enkelt ignoranta över andras åsikter. Vi alla vet nog att det är lätt att vara kaxig när man sitter vid datorn, men de som agerar på det, bevisar bara vilka töntar de är.

Nej, kom igen och behåll forumet positivt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag tror att flera här inne behöver ta AFK. Oftare och längre. Det brukar lösa de flesta liknande problem.

AF står säkert för mig men vad betyder K?

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen (enligt mig ^^) att folk blir otrevliga på trådar är generellt att någon kommenterar någon annans inlägg med nåt som är helt off-topic och som inte tillför tråden någonting. Följden blir ett tjafs mellan två personer som egentligen ingen är intresserad av, varken att läsa eller skriva. Att däremot kommentera med humor/sarkasm tillför alltid en tråd, och det kräver av läsaren att denne inte tar till sig, dvs har ett sinne för humor. Att skriva; "Du är skrattretande dum...", är inte att ha humor, det är att ha problem med sin självkänsla. Allt enligt det sociala livets alla regler, som allt för ofta glöms bort på Internet.

Ett forum ska innehålla argument, åsikter och fakta, allt blandat med humor och respekt. Detta uppfyller faktiskt Studio forum bättre än många andra, och jag hoppas att jag kommer få samma trevliga respons i framtiden som jag har fått än så länge (trots att jag skrev ett helt idiotiskt inlägg i tråden intoneringsproblem? 😏)

Man ska hela tiden försöka utveckla tråden, så om någon idiot på vägen säger att du är dum i huvudet kan man snällt och bestämt informera denne att det inte tillhör ämnet.

AFK: Away From Keyboard

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Följer trådens utveckling med stort intresse och jag tycker mig skönja (men det börjar bli lite rörigt nu iom att jag kör I´m Not There (Bob Dyland filmen) och laddar ner Plex för mac och hårdtestar att ladda ett ganska fett Logic projekt allt detta på samma gång samtidigt som jag skriver detta) att det finns hopp om ett vänligare forum vilket glädjer mig. Uj nu kör dom Toombstone Blues (på BD filmen alltså, den är inte dum den låten) nu drar jag igång Logic Projektet få se om det packar ihop här nu.

Bortsett från mitt svammel ovan här ((vänta ska bara dra igång Logic) hmm I´m not there rullar but I´m still here oxå :rolleyes: och även Shiny Toy Guns "Le Disco, det här är ju inte sant jaha kort sagt bra grejor det här nä vänta nu för helvete båda filmerna rullar samtidigt och även soundtracket från filmen samt mixen från låten I Logic samtidigt som jag skriver det här nä nu blev det mycket. Snow Leo rules kort sagt) så måste ju alla inse att en vänligare ton vinner ju alla på.

Ber så mycket hemskt om ursäkt trådskaparen det bidde lite mycket här nu men jag håller med dig som sagt till 100 %.

Nu jävlar sköter ni er grabbar annars kommer fabror Äjnummerone o........ spökar för er.

Allvarligt talat kan vi inte bara mecka till en vänligare ton här va det är ju inte så svärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

AF står säkert för mig men vad betyder K?

AFK= Away from Keyboard...har väldigt lite med dig att göra.

/aROCKER

*Edit: Eller menade han Analogfreakkonstpause!? 🙂

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Anledningen (enligt mig ^^) att folk blir otrevliga på trådar är generellt att någon kommenterar någon annans inlägg med nåt som är helt off-topic och som inte tillför tråden någonting. Följden blir ett tjafs mellan två personer som egentligen ingen är intresserad av, varken att läsa eller skriva. Att däremot kommentera med humor/sarkasm tillför alltid en tråd, och det kräver av läsaren att denne inte tar till sig, dvs har ett sinne för humor. Att skriva; "Du är skrattretande dum...", är inte att ha humor, det är att ha problem med sin självkänsla. Allt enligt det sociala livets alla regler, som allt för ofta glöms bort på Internet.

Ett forum ska innehålla argument, åsikter och fakta, allt blandat med humor och respekt. Detta uppfyller faktiskt Studio forum bättre än många andra, och jag hoppas att jag kommer få samma trevliga respons i framtiden som jag har fått än så länge (trots att jag skrev ett helt idiotiskt inlägg i tråden intoneringsproblem? 🙂)

Man ska hela tiden försöka utveckla tråden, så om någon idiot på vägen säger att du är dum i huvudet kan man snällt och bestämt informera denne att det inte tillhör ämnet.

AFK: Away From Keyboard

Intressanta tankar. Jag håller med om det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Tycker att det i stort sett är bra som det är. Ibland dyker det upp gnällspikar, som t ex maart,

men det kan jag leva med.

bra exempel!

Vinner du något på att namnge i det här fallet mig? för det tråden frammåt? Känner du dig mer tillfredsställd om du får 'platta till' mig? Ett uttalande blir mycket starkare om man riktar det personligt eller hur. Om du har problem med att jag är en "gnällspik", varför inte ge exempel på vad jag gjort som inte uppskattas av herrn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...