Jump to content
Annons

Taskig attityd i musikaffärer


Pluffo

Recommended Posts

Är det bara jag eller är det inte väldigt många som jobbar i musikaffärer som är förbenat spydiga, otrevliga och ointresserade? Jag tycker inte det är ofta man lämnar affären utan att känna sig arg, irriterad, förolämpad eller åtminstone lite småpömsig.

Exempel 1:( Ett antal år sedan, Estrad musik )

- Hej, har ni gitarrplektrum?

- Ja.

- Vad ska man ha för sort? Jag har en elgitarr.

- Jamen, det är dem här vi har.

( varpå försäljaren tar fram jättelådan albert och därefter fortsätter att fippla med bokförning, syntlagning, strumpsortering eller vad det nu var han sysslade med bakom disken ).

Exempel 2:( Också ett antal år sedan, Tyresö Musik )

- Låter det här elpianot som likt ett riktigt piano?

- Så kan du ju inte säga. Det här är ju ett piano! Det här också! Och här! ALLA LÅTER OLIKA. ELLER HUR??!!?

( Försäljaren springer nu runt i butiken och bankar ner klaviaturen i botten på varenda zeitter & winkelmann under mer och mer upphetsade former )

Exempel 3:( Typ nutid, JAM Stockholm )

- Hej. Har ni sådana här ackorbibliotek fast för gitarr?

- Nej dem är slut. Men vi har beställt in fler.

- Jaha, va bra, så då får ni in sådana?

( Försäljaren kliver tillbaka en bit och vänder sig om, hånflinandes mot sina arbetskamrater och säger lite tyst: )

- Ja, det brukar man få när man beställer saker.

Jag har även flera kompisar som har vissa hatmusikbutiker eftersom personalen är odräglig där. Är det bara jag ( och dem ) som ser oerhört uppnosiga ut och har en aura av ond energi runt oss och därför behöver sättas på plats eller ingår det i kraven på att jobba i en musikbutik att man inte ska vara service-minded?

Några andra som har ris ( eller kanske ros ) att ge?

Redigerat av Pluffo
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ha ha ha ha....fan vad jag garva! Exempel 3 är hur kul som helst... missförtså mig rätt (!) men ibland undrar man hur humornivån i fikarummet på Jam är efter såna kommentarer.

Jag har inga så roliga erfarenheter (av musik-affärsbesök alltså) men jag och min flickvän var inne på Estrad och frågade om hjälp inför ett köp av ett trubadursystem (PA-mixer, högtalare, ställ etc) alltså saker för ganska mycket pengar. Det ända vi fick tillbaka var ett pekfinger mot deras "top-of-the-line" variant. - ok, sa vi och hade typ 30 fler frågor att ställa, men killen verkade inte så intresserad och började istället peta i sina prylar. Sista gången man drar till Estrad tänkte jag och så har det faktiskt fått bli.

Konstigt att butiker beter sig så. När internethandeln ökar står musikaffärerna där med sin "personlighet" sitt "demande av produkter" som bästa försäljningsargument och när detta inte funkar känns det bara som det kan lägga ned!

Link to comment
Dela på andra sajter

jo jag håller med.

har ett exempel från Jam när en försäljare av yngre årgång stod och snackade med ett gäng polare som tittade in,medans vi kunder som stod i en växande kö totalt nonchalerades.

ett av många exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Nu var det iofs rätt länge sedan jag besökte nån musikaffär, men jag har alltid blivit trevligt bemött. Den attityd som Pluffo beskriver känner jag däremot igen till 100% från specialiserade skivbutiker, främst i Stockholm. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluffo:

Det verkar hänt många gånger för dig. Kan det inte vara så att de helt enkelt inte gillar ditt yttre?

...sorry! ...var tvungen... 😆

Exempel tre tyckar jag är så patetiskt sagt av killen att jag måste maila den till mina kompisar. De kommer garva på sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Dessa exempel är hur typiska som helst för vissa affärer (dom som man besöker bara en gång) som får lägga ner efter en ganska kort ( men inte kort nog) tid. Bojkott är bara förnamnet. Sprid det till så många polare som möjligt. Alla orter har oftast någon just butik man kan gynna istället. Annars finns postorder och internet som räddning. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Sero: Jomen, den teorin satte jag ju också upp 🙂 Och grejen är den att jag inte ens besöker musikaffärer speciellt ofta.

Alexfree: Men har du inte roliga exempel att dela med dig av? 😉 Dem skola hånas! Förresten, är det JAM Stockholm du snackar om? Var inne på JAM Göteborg häromdan och även om killen i kassan gav mig fel växel först så sa han ändå "ha det bra!". Jag blev så förvånad att jag inte visste vad jag skulle svara. 😆

Jag har en teori om att alla som står i musikaffärer tror att dem är dyrkade rockstjärnor som kan vara divga mot alla som inte är lika bra som dem själva. Dvs alla. 😆

För att ge ros åt några så måste jag säga att Musikpunkten ( på Sveavägen och även den som fanns ett tag i farsta ) har den mest tillmötesgående personalen.

Min farsa var innne där förut och klargjorde på direkten att han absolut inte skulle köpa något utan bara var nyfiken på vad som hade blivit bättre på nya modeller av det redan införskaffade digitalpianot varpå försäljaren ändå ställer sig och demar alla de nya funktionerna.

Edit: Jag börjar tro att JAMs slogan "vi bjuder på frakten om vi slipper se dig" inte är ironiskt.

Edit 2: Det skulle vara roligt ( eller snarare intressant ) om det finns någon här som själv jobbar i musikaffär och kan svara på varför dem flesta blir så bittra av att stå och förse gothrockare med distpedaler dagarna i ända.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

(Gottfrid johanssons i stockholm)

Dom smyger alltid efter när man går runt i affären och kollar. En gång när en polare hade testat en akustisk bas och skulle hänga upp den igen kom ett butiksbiträde snabbt fram och sa "jag kan ta hand om den nu". Så tog han snabbt fram en trasa och började tvätta basen.

Tycker inte dom ska ha sakerna framme om dom inte vill att man ska få testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så tog han snabbt fram en trasa och började tvätta basen.

Haha, ingen pik om att man ser svettig ut alls 😆

Jag brukar smita in i butikerna när dem har mycket att göra eller är så underbemmanade så att dem måste stå och vakta kassan. Då kan man dra i pitch-hjulet hur mycket man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

(Gottfrid johanssons i stockholm)

Dom smyger alltid efter när man går runt i affären och kollar. En gång när en polare hade testat en akustisk bas och skulle hänga upp den igen kom ett butiksbiträde snabbt fram och sa "jag kan ta hand om den nu". Så tog han snabbt fram en trasa och började tvätta basen.

Tycker inte dom ska ha sakerna framme om dom inte vill att man ska få testa.

Jag tycker snarare att det är tvärt om - man blir behandlad som luft.

Går jag in i en musikaffär gör jag det oftast för att köpa något eller ha mer information om något.

Värst tycker jag det burkar vara på Estrad. Vet inte hur många gånger jag stått en meter framför disken i källaren o väntat i åtskilliga minuter innan killen som satt fullt upptagen med sin dator bakom disken överhuvudtaget tittade upp.

Visst - jag förstår att dom har administrativa grejor dom måste göra på datorerna, men gör då för bövelen i ett annat rum!!

Sen går det runt personal i butiken som man försöker få ögonkontakt med o dom bara går förbi, eller ställer sej o snackar skit med någon arbetskamrat.

Det har hänt flera gånger att jag stått där med ett antal tusenlappar för mycket i byxfickan o till slut gett upp och gått någon annanstans.

Lyckas man väl få hjälp brukar dom dock vara väldigt hjälpsamma. När jag skulle köpa monitorer t.ex. fick jag kanonservice, så det är inte det - däremot skulle dom kunna vara betydligt mer uppmärksamma på att det finns kunder i butiken.

//Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Min favorit, gäller nästan alla branscher även livsmedelsaffärer, är när man frågar efter nåt och så svarar dom med öppen mun och trötta ögonlock; "finns det inte i hyllan så har vire inte..." Den är helt underbar. Tillför ungefär 0 % värde.

Det finns en helskön sketch med Rowan Atkinson från Not The Nine O'Clock News, där Rowan som tönt kommer in i en Hi-Fi affär och ska köpa en "grammophone".

Grabbarna i disken garvar redan innan han öppnar munnen.

"OK gran-dad, how many watts do you want?"

och Rowan svarar typ, "well 3...?"

Personalen: "ha-ha-haaaaa"

Rowan: "....30 000?"

Personalen: "haaa-haa-haaa-haaa!"

osv.

Typ så känner man sig själv ibland....

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo man har fått både argt/irriterat bemötande och blivit idiot förklarad mer än en gång i musikbutiker. Roligast var nog när jag sa att jag är villig att köpa in en ordentlig hemstudio och är villig att ge det tid för att lära mig producera min egen musik. En butik visade mig då ett maya 44 kort och så var det bra med det. (Beställde dock ett kort från tyskland i ca 10 000 kr klassen). Andra butiker visste precis vad det var jag ville och hade den perfekta lösningen. Allt från gamla porta studior till ljudkort för enbart elektro musik när jag gärna ville ha möjlighet att micka ett trumset osv. osv.

Slutade med att jag snurrade på nätet och diverse forum för att höra mig för lite och läste recensioner m.m. Kan inte lita mycket på butikerna när de alla motsäger varandra... 😆

Vissa biträden dock är hur bra som helst. Hats off to them. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

hahaha, jo det lät bekant

men motsatsen finns åxå

har ni någonsin varit hos förstärkardoktorn.se?

man behöver inte gå många steg förän någon

kommer och frågar om man behöver hjälp

eller undrar över något.

och det upprepas flera gånger under promenaden 🙂

och efter att jag hade köpt min Fender och kom tillbaka

efter 2 veckor för att köpa en dist.

så frågade en av killarna om jag skulle ha den till min Fender !!! 😆

dom kom i håg mig 😉😄

å andra sidan lär dom väll inte glöma mig i första taget,

eftersom jag bytte disten 4 gånger innan jag tyckte

att Warp var krämigast

😆

men det är ALLTID chefen som sätter standarden

för hur uppförandet skall vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

har ni någonsin varit hos förstärkardoktorn.se?

man behöver inte gå många steg förän någon

kommer och frågar om man behöver hjälp

eller undrar över något.

och det upprepas flera gånger under promenaden 😆

Vilket kan störa mig något enormt. När jag vill ha hjälp påkallar jag deras uppmärksamhet. Problemet är att få den... nåja... allt kan väl inte vara bra. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Frekventerar väl inte direkt musikaffärer, men jag har alltid blivit någorlunda bra bemött. Kanske är för att jag är så nördig och kan mer än personalen 😆

Råkade dock ut för riktigt dåligt bemötande på det lokala byggvaruhuset (Bygg-Ole/Nacka Trä) för några veckor sen. Tänk er följande scenario:

Skall bygga skateboardramp till en kompis och behöver höja upp allt en bit eftersom marken inte är riktigt platt där rampen skall byggas. Går först in på lagret och kollar efter lämpliga betongplattor och hittar ganska omgående plattor på trettio eller fyrtio kvadratcentimeter. Kommer sedan fram till att tjugo stycken kommer att behövas, vilket borde väga uppemot ett ton, vilket är lite i mesta laget, varvid en herre i personalen ombeds att köra ut en pall med gaffetruck. Konversationen som följer:

- Ska ha betongplattor, kan du köra ut en pall så att vi kan lasta?

- Hur många ska ni ha?

- Tjugo stycken.

- Jamen, det är lätt, det kan ni ta på en vagn.

Glad man blir va? Det var inte ens så att han var upptagen med något annat.

När sedan rampen var klar och skulle målas och vi upprepade gånger påpekat för kunden att det inte skall vara en vattenbaserad färg åkte han upp till samma ställe och skulle köpa färg. Upprepade gånger påpekar han för personalen att rampen står utomhus, och vad får han? Vattenbaserad jävla stugfärg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ju säga nått bra om någon musik affär här i Sverige. På Andreasson´s i Göteborg blir jag alltid mycket bra behandlad. Dom ligger ungefär på samma priser som alla andra musik affärer i Göteborg, men dom är alltid villiga att ge en rabatt på vad som helst man än köper. Sen så är säljarna nästan alltid på en så fort man kommer i i butiken. Och gör dom inte det så är dom 9 av 10 gånger upptaget med nått annat.

Så jag kan bara säga cred till Andreasson´s 😆

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)
har ni någonsin varit hos förstärkardoktorn.se?

man behöver inte gå många steg förän någon

kommer och frågar om man behöver hjälp

eller undrar över något.

och det upprepas flera gånger under promenaden  😄

Vilket kan störa mig något enormt. När jag vill ha hjälp påkallar jag deras uppmärksamhet. Problemet är att få den... nåja... allt kan väl inte vara bra. 😐

Hehe, har råkat ut för det ett antal gånger där... Men sist jag var där för att faktiskt kolla på en gitarr och inte bara det vanliga plinkandet(hade dock inga pengar...asg...) så fick jag sjukt mycket hjälp. Personlig service i 45 min säkert... Det drogs fram stärkare etc etc... Så helt tokiga är dom ju inte 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

När sedan rampen var klar och skulle målas och vi upprepade gånger påpekat för kunden att det inte skall vara en vattenbaserad färg åkte han upp till samma ställe och skulle köpa färg. Upprepade gånger påpekar han för personalen att rampen står utomhus, och vad får han? Vattenbaserad jävla stugfärg...

[En del off-topic...men men...]

Grejen är ju den att dem som jobbar där behöver inte vara några experter på vad dem sysslar med. Människor som är bra på bygg står ju inte gärna i en stormarknad utan är själva ute på fältet och snickrar och målar. Det är ju i dem små, familjeföretagen man ( oftast ) hittar kompetens.

Var på Stadium förrut och köpte dojjor för att kunna springa i trappor och allmänt ta mig fram fort med. Tror ni inte att jag blir påprackade ett par walkingskor som känns ok inne i butiken men visar sig väga multum när man väl börjar springa. Inte så konstigt...killen som sålde dem till mig kunde ju lika gärna varit jag om jag hade försökt få anställning på stadium...och jag kan inte ett dyft om stötdämpning och skosnöresknytningsteknik.

På tala om crappy företag så ska jag nu svära: SIBA! 😉😐😄

Det måste vara det värsta, sämsta och mest crappy företagen i hela hissingen ( och resten av landet också för den delen ). Om man ska lyssna på en högtalare måste man vänta på den enda personen i personalstyrkan av 10 man som kan koppla två sladdar till en reciver.

På siba kan nämligen inte personalen någonting om vad dem säljer ( dem som har sett sibas "förklarande"-artiklar i annonskampanjer vet vad jag menar. ) och de har absolut inga befogenheter att göra någonting. De följer inte konsumentköpslagarna. Får man med sig en trasig produkt från butiken är det kört. Man får inte byta till en fungerande elelr få pengarna tillbaka utan man måste skicka in prylen på sibas service där den ligger och skräpar i ett par månader för att slutligen skickas tillbaka...fortfarande trasig!!!....Och nu blev jag trött på att skriva om eländet. Finns mycket mer att nämna men det är helt enkelt för smärtfullt.

[ /Nu var det slut på avreageringen ]

Öhh...vad pratade vi om 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

[En del off-topic...men men...]

Grejen är ju den att dem som jobbar där behöver inte vara några experter på vad dem sysslar med. Människor som är bra på bygg står ju inte gärna i en stormarknad utan är själva ute på fältet och snickrar och målar. Det är ju i dem små, familjeföretagen man ( oftast ) hittar kompetens.

Där får jag, som deltidsanställd i familjeföretaget, hålla med dig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste vara Estrad i Stockholm ni pratar om va? Jag har aldrig blivigt dåligt behandlad av personalen på estrad musik i Karlstad. Jo föresten en av dem, men i övrigt är alla jvligt trevliga. Kanske är anorlunda i storstan tycker jag mött på mycket otrevlig folk i butikerna i stockholm.

Annars gillar jag killarna på MUG i gbg.

Skall du köpa något?

Nej, ville bara kolla lite på metallguran.

Ja men förfan du måste ju kopla in den.

Vist.

(han fixar det på med en massa volym ocg dist)

Men har du inget plecktrum med dig, va är du för en gitarrist. Här får du ett och håll lite koll på det så du har till nästa gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har handlat på Estrad (Stockholm) en gång, och då blev jag helt okej bemött. Det kanske hade att göra med att det inte direkt var plektrum jag var ute efter, även om det givetvis inte är någon ursäkt för dåligt bemötande. Däremot har dom konsekvent vägrat att svara på förfrågningar via mail vilket jag tycker är riktigt dåligt om man nu har en hemsida med produktinformation och mailadresser tydligt utsatta.

Då upplever jag Förstärkardoktorn som klart bättre. De tar hand om kunden i butik och svarar på mail.

Link to comment
Dela på andra sajter

officer martin (oregistrerad)

Kollade ett trummset på Musikbörsen i jönköping.

efter en del cymbalprovande kom en snubbe med för korta

skinnbyxor och innstoppad tjock polotröja fram och skulle hjälpa.

Jag tyckte trummorna var bra men dyra (naturligt vis).

Han påstod att trummorna kom direkt från polarstudion och att phil collins

hade slipat på underskinnet på virvel'n, där av det lite högre priset..

ööö va.... .. jag kollar runt lite

Link to comment
Dela på andra sajter

nja, men de rekommenderar alltid det som de har bäst marginal på och så får man saker som man inte vill ha......köpte en gång ett ljudkort och så fick jag 2 midikablar till....fast ljudkortet hade inget midi-interface.....???? 😆

sen efter att har provat ljudkortet som hade ungefär 5 minuters latency.....ville jag inte har kvar det o byter in det och det var ett herrans liv.....han hade ett liknande kort uppställt där, fast det var ju ungefär 10 000 kronor dyrare och visade att det hade låg latency och att kortet hade samma komponenter som mitt.....yeh yeh 😳

EDIT: JAM STOCKHOLM

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade ett trummset på Musikbörsen i jönköping.

efter en del cymbalprovande kom en snubbe med för korta

skinnbyxor och innstoppad tjock polotröja fram och skulle hjälpa.

Jag tyckte trummorna var bra men dyra (naturligt vis).

Han påstod att trummorna kom direkt från polarstudion och att phil collins

hade slipat på underskinnet på virvel'n, där av det lite högre priset..

ööö va.... .. jag kollar runt lite

😉 uuuj!

O han jobbade i butiken? Nu får dom fan ta o börja kamma sig. Jävla fånläppar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundtal (oregistrerad)
För att ge ros åt några så måste jag säga att Musikpunkten ( på Sveavägen och även den som fanns ett tag i farsta ) har den mest tillmötesgående personalen.

De som jobbar i Musikpunkten (Sveavägen) är hur trevliga som helst! Hänger där jämt och ständigt nu för tiden xD

Jam är ju dyra också (och inte bara dryga) - Reaktor Session kostar där 3.495:- medans Musikpunkten tar 2.7**:- (Reaktor Session finns tydligen inte på deras hemsida - men jag tjackade det där).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är jobbigt med Musikpunkten är dom inte har priser

med på deras webb http://www.musikpunkten.se/

Även om dom svarar med mail. Köpte Reason där för 3700 fast

riktpriset är ca 3900. Dom svarade med 3700:- i mail, och stog

fast vid det priset trots att dom tar 3900. Det är service tycker jag. 😉

Förstärkardoktorn tycker jag också har bra personal som tar sig

tid för kunden. Dom prutar alltid själva på priset om man är

intresserad av något typ gitarrer mm.

Jam är trångt och rörigt, mycket som dom påstår finns på websidan

är alltid slut. Personalen på den akustiska affären

är totalt apatiska och verkar mest bara sitta av tiden så dom

får gå hem.

Estrad har jag inte ens handlat på, tack & lov.

Stones musik i Sthlm har jag hört ska vara bra, men har inte

varit där än.

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Jag blev så trött på musikaffärerna i stockholm för deras dryghet så jag köpte hela våran studio i tyskland istället.

Jag köpte grejor för 380000kr. Köpte allt på Thomann, utan att jag ens gör nåt så ringer en svensk som jobbar på Thomann och frågar om jag vill att han ska köra hem grejorna till mig, gratis i hans bil till helgen? Dom svarar på mail inom en arbetsdag, pajar nåt får jag ett nytt innan jag hinner säga blä. Och dom hjälper via telefon, är du inte så grym på engelska så finns de två st som kan svenska där ...

Jag skiter fullständigt i Sverige när det gäller handla saker, det är musikbutikerna själva som grävt sin egen grop med fantasipriser och otrevlig personal. Jag beställer tom mina rackmuttrar och plektrum på Thomann nu, jag får det hem til dörren på 2 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.