Assar Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 Ett ständigt återkommande tema här på forat är mixningstips med fokus på pop/rock-genren, hur man får tryck i baskaggen eller riv i gitarrerna. Men det finns ju annan musik också. Från er gamla mixningsrävar skulle det därför vara intressant att få kritik och råd på en grej jag gjorde för snart ett år sen. Den börjar i orkestral form men övergår till mer syntetiska klanger och kör. Både komposition och mixning är gjord med hemmastereon, jag hade inga monitorer då. Nån mastring har den aldrig varit i närheten av. Visst har jag lärt mig en del under det senaste året och idag skulle jag kanske göra det lite annorlunda, men ändå? Hur mixar man sånt här? Tips? Att tänka på? Vad kan jag göra bättre? Länk: Your browser does not support the HTML5 audio tag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mojje Cruncher Andersson Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 ASBALLT!!!!! Jag bara älskar sånt här! Ger så mycket energi till lyssnaren.... ...som när Rocky springer upp för trappan! Samma sak här! Jag hade mixat det så som det låter och för mig låter detta filmscore så det dänger om det! Stort, brett och maffigt! Kanon!!! /Cruncharn' Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Assar Postat 17 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 17 januari 2007 Tack för det. Filmscore? Har inte tänkt på det. Men ... jo ... kanske den senare delen. Några mixningstips? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 inte dumt. inte dumt alls. men. lite väl jämntjockt klangmässigt. med orkester behöver man "inte" mixa så mkt. i princip så vill man att alla ska låta som om de spelar i samma rum/hall. det är i själva orkestreringen som man balanserar stycket. med samplers/synthar så behöver man tänka på samma sätt som om det var med riktig orkester. en sak tänker jag på och det är hur har du tänkt med placeringen av instrumenten? det finns flera olika sätt att lägga upp sin orkester. det traditionella: violin till vänster, viola ngt i mitten snett till höger, cello till höger, basar bakom cellona. bleckblåset snett upp till höger. slagverket bakom alltihop, osv och så då flygeln fram i mitten. eller lite hollywood, danny elfman med violin 1 till vänster, violin 2 till höger, basar längs bak i mitten, etc jobba med placering, panorering samt reverb (kanske ett par st) först. innan du tänker på eq, etc. men som sagt; det är i orkestreringen som du balanserar ditt stycke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Assar Postat 17 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 17 januari 2007 Ok. Jag har varit inne på de där tankarna med placering och "icke-mixning" tidigare. Har också använt det i ett annat stycke, då i en traditionell orkestersittning (från lyssnarplats). Funderingen var då ungefär så här: Det är huvudsakligen med velocity jag bör mixa, alltså redan i kompositionen/programmeringen! En konsekvens av det är att jag redan från början ska jobba med förinställda volymreglar - "Linjalmix" - samt ratta bra klang och rätt panorering för varje instrument. När komposition och programmering är klara så ska det alltså inte behövas nån särskild mixning. Hellre då gå in och jobba om velocityn (=kompositionen) än att börja ratta med volymreglar. Klangförändring med EQ och reverb blir i efterhand och gäller då mest hela orkestern. Ungefär så. Men bra tips och trick när det gäller att ratta klanger på traditionella orkesterinstrument? Jag vet t ex av erfarenhet att det är lätt att ratta till för mycket ljusa klanger på violiner och minska på mellanregistret, vilket kanske låter bra i pop men inte särskilt trovärdigt i orkester. Hur få bra klang i t ex cello och bleckblås? Hur får man ihop stråkar och bleckblås till en fungerande helhet? Jag tycker alltid det låter som de finns på olika planeter ... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 17 januari 2007 Dela Postat 17 januari 2007 Velocity justering är bra. men kolla in ditt styckes stämföring och placering av tonerna. att få en orkesters olika delar att klinga bra ihop är en konst, som tar tid att lära sig. det finns bra tips online: http://www.vsl.co.at/en-us/70/149/48.vsl och http://www.garritan.com/Orchestration_Tutorial.html och http://www.northernsounds.com/forum/forumdisplay.php?f=77 http://www.mti.dmu.ac.uk/~ahugill/manual/intro.html http://www.musique.umontreal.ca/personnel/...bk.o/index.html Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Assar Postat 17 januari 2007 Trådstartare Dela Postat 17 januari 2007 Ok, ska kolla länkarna. Tack! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.