Jump to content
Annons

Test av Nord Stage EX


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Köpte mig som ni kanske vet en nord stage EX76 rätt nyligen. Jag vet att många funderar på dessa och jag tänkte att jag kunde bidra med lite ljudklipp för den som är intresserade.

I detta läge så bidrar jag med flygel och lite synth-ljud + att det tillkommit clavinet och ett basljud

Info:

Piano all mics= I denna ljudfil så hör du mest det närmickade ljudet. Men jag kände att jag behövde lite mer liv åt flygel då den kommer stå sig ensamt mot sång senare. Jag tänkte först kopiera spåret och lägga ett nytt reverb så att det skulle bli en känsla av rummet. Detta beslutade jag snabbt att det inte fungerade som jag ville. Utan jag spelade in ett annat flygelljud istället och jobbade med.

Piano close mics ( EQ och reverb till vänster i bilden)= Detta är nords Grand XL ljud av yamaha C7. Som ni ser är inte mycket ändrat på detta ljud.

Piano room mics (eq och reverb till höger i bilden)= Här valde jag att använda nords steinway D-flygel gör att agera rumsljud. När jag lyssnade på ljudet så lät det som det är uppmickat lite längre ifrån vilket gjorde det bättre att använda som rumsljud än C7-flygeln. Här lät jag volymen vara så som den är i mixen om ni undrar varför det är så lågt. Bara för att visa hur ljudet används.

Synth= Här lekte jag bara lite med några få av de presetljud som följer med. Allt är nord stage utom trummorna och perc som är lite loopar som jag bara slängde in.

NYTT LJUD! Ny bas inspelad och clavinet. Lite funky, med riffet från stevie wonders supestition på clavineten. Smått eq på både bas och clavinet.Lite reverb igen från revibe. Som vanligt har jag inte lagt ner tid på mixning, utan det är bara en grovmix på ca 10 minuter för att nivåer och så ska bli någorlunda:)

Här är en liten mer mix av clavinetten, samt la jag på ett brass från gratissynten Xpand 2 som följer med PT8

Orgelfilerna:

Följande ordning läggs saker på.

1. Alla drawbars sätts på från höger till vänster en i taget (kommer inte på det svenska ordet)

2. Ljudet med alla drawbars på max utan effekter

3. Chorus/vibrato (om flera finns gås dessa igenom, genom att byta efter varje ackordrunda och sedan stängs effekten av)

4. Leslie långsam och sedan snabb

5. Leslie drive

bf200973612PMf7d1.jpg

EDIT: Glömde nämna att jag hade hi pass aktivt på pre-ampen under inspelningen utom på orgelljuden

Hoppas någon finner detta nyttigt eller iaf roligt att lyssna på lite ljudexempel.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter kanon alltihop tycker jag(speciellt piano ljuden blir jag kär i) MEN:

på Synth.aif går väl saker lite väl mkt i otakt i början? Trumoopen som går lite tyst lever sitt eget liv =P

Annars låter Norden kanon. Hur funkar det att använda dessa klaviatur som midi keyboards också? Tänker på Nord Wave'n

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter kanon alltihop tycker jag(speciellt piano ljuden blir jag kär i) MEN:

på Synth.aif går väl saker lite väl mkt i otakt i början? Trumoopen som går lite tyst lever sitt eget liv =P

Annars låter Norden kanon. Hur funkar det att använda dessa klaviatur som midi keyboards också? Tänker på Nord Wave'n

haha..ja någon tajthet brydde jag mig inte om. 😉

Men jag tycker stagemodellen jag har fungerar kanon som midiklaviatur. Pianofilerna är inspelade från en midifil som jag bara körde igenom norden.

Håller med om pianoljudet. Är också kär i det 😎 Det va största anledningen till att jag köpte den. Kände att detta pianoljud håller helt klart kvalitén för att vara med i en skarp produktion utan att jag behöver micka upp flygeln varenda gång. Sedan att ha dessa ljud med sig på scen är ju bara mumma.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om pianoljudet. Är också kär i det 😕 Det va största anledningen till att jag köpte den. Kände att detta pianoljud håller helt klart kvalitén för att vara med i en skarp produktion utan att jag behöver micka upp flygeln varenda gång. Sedan att ha dessa ljud med sig på scen är ju bara mumma.

Har du gigat med Stage? Isf hur upplever du ljuden hoptryckta till mono?

Lekte lite med Electro 3 häromdagen och upptäckte att det fanns en funktion för att spela upp ljuden i mono. Tyvärr inget monoinspelat ljud, utan stereokanalerna summeras till mono. Det ger lite burkighet till ljuden att göra så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om pianoljudet. Är också kär i det 🙂 Det va största anledningen till att jag köpte den. Kände att detta pianoljud håller helt klart kvalitén för att vara med i en skarp produktion utan att jag behöver micka upp flygeln varenda gång. Sedan att ha dessa ljud med sig på scen är ju bara mumma.

Har du gigat med Stage? Isf hur upplever du ljuden hoptryckta till mono?

Lekte lite med Electro 3 häromdagen och upptäckte att det fanns en funktion för att spela upp ljuden i mono. Tyvärr inget monoinspelat ljud, utan stereokanalerna summeras till mono. Det ger lite burkighet till ljuden att göra så.

Hejsan

Jag har hunnit haft ett gig med stagepianot. Innan spelning så satt jag hemma och förberedde pianot och mig själv. Testade då monoknappen i lurar och upplevde samma sak som du. Tycker inte att summeringen låter särskilt kul. Så på spelningen körde jag i stereo helt enkelt, och rekommenderar nog att man gör det så mycket det går. Jag har dock inte testat synten i mono utan bara orgel och piano. Men måste man köra i mono så får man ju ta att det är stereokanaler som summeras till mono och de effekter detta ger. Ett monoinspelat ljud vore inte helt tokigt att få med faktsikt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...