Jump to content
Annons

van Caine

Medlem
  • Antal inlägg

    1 499
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    26

Dagen då van Caine senast vann var 22 november 2019

van Caine hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

159 Utmärkt

1 följare

Om van Caine

  • Födelsedag 1976-10-30

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Malbolgae
  • Min utrustning
    Dator: 8-core 3.7GHz Xeon, Win 10 Pro, 16gb, Prism Titan USB 8in/10out+ADAT-interface, Black Magic Intensity Pro PCIe.
    Pluggar: SSL, AudioEase, Waves, FabFilter, Izotope, Brainworkz, och alldeles för mycket annat för att vara värt att skriva upp nu.
    Synthar/Klaviatur: Flera från bla Roland, Yamaha, Kawai, Moog, Rhodes, Crumar, Siel, KORG, Evolution, MFB m.m.
    Outboard: Massor. Allt jag kan lägga klövarna på.
    Monitorering: Soundtracs T-Series 16:2:8 (enbart lyssning), Prism Titan, Sony omvandlare/ DTS-converters/stationär DV-bandare/ professionell DV-monitor/slutsteg, Playstation 3 Regular Slim (DTS/DD-kontrollyssning), Yamaha HS80/HS10 5.1, Alesis Monitor One mkII 2.0, HiFi-system av alla sorter jag kunnat hitta, iPhone, Dell-laptop, och en Pringles-högtalare som är allt annat än vänlig.
    På jakt efter: EMS Synthi och en Yamaha DX7
  • Intressen
    Ljud, Kyokushin Kai-karate, & videovåld.
  • Hemsida

Senaste profilbesökare

12 579 profilvisningar
  1. Yep. Kensington har uppdaterat det mesta sen 2013. Mästarna på trackballs har överträffat sig själva. Deras Expert är den bästa trackball jag någonsin använt med scroll-hjul, men vill man inte lägga dom pengarna så är deras Orbit, även den med hjul, fantastisk för sitt pris. Vilket fortfarande betyder att den spöar all konkurrens.
  2. Det är en stor skillnad mellan olika EQ's och deras emuleringar, men frågan är sällan eller aldrig hur folk uppfattar slutprodukten av ljudet. Den delen beror helt på den som rattat det och är extremt lätt att vinkla eller fuppla upp helt om man inte vet vad man gör och exakt varför. Frågan är hur varje enskild enhet är att jobba med. På samma sätt som någon som köper ett nybyggt hus skiter fullständigt i vad hantverkarna har använt för hammare exempelvis så kommer samma hammare vara skillnaden mellan om hantverkaren kommer kunna göra ett bra jobb och hålla sig kvar i branschen (ingen överdrift - en dålig hammare sliter ut armarna). Av just den orsaken så kan exempelvis en hifi-EQ man hittat för 30:- på loppis vara lika viktigt i rätt project som en ThEQorange-plugg för 13000:-. Inom ljud så påverkar även all kringutrustning. Ett äkta API genom ett billigt Kjell-kort kan låta sämre än Waves exempelvis, och jag avskyr verkligen Waves. Genom ett Prism Dream exempelvis skulle samma uppsättning skilja som mellan en näve hallon och en färsk rykande hög med bajs.
  3. Större sannolikhet att den slutar som alkis som skriker på småfåglar utanför Coop.
  4. Och vad elektrikern sa kan jag mycket väl tänka mig från vad du sagt. Tittar man på elnätet i oscilloskop brukar det se verkligen fan ut.....
  5. NP mon! Och det borde inte bli så jobbigt vad jag kan föreställa mig. För mig var det bökigt för att jag inte visste vad jag skulle göra och fick en massa riktigt riktigt dåliga tips jag försökte gå på, och den som kom med lösningen var faktiskt den jag fick klossen av dessutom. Men om du vill ha ett schysst strömfilter så tror jag i princip bara det är att gå till en el-butik och fråga! Min är stor som en baslåda, men den ska ju hålla igång flera tvättmaskiner där varje ska typ klara av en hel skolklass av sällsynt skitiga ungars kläder typ (inte så stor överdrift som det kanske låter som), och ska du bara hålla igång en ensam dator så kan jag inte tänka mig att det borde vara varesig dyrt eller smärtsamt att hitta. Gå dock inte till en hifi-butik. Deras koll på el brukar vara bedrövande.
  6. Nä, bara att om man skickar ut ljudet via två olika utgångar så kommer man för det mesta behöva två olika uppsättningar volymkontroller för de två olika uppsättningarna högtalare. Alternativet - och det smidigaste sättet - är om man inte har olika utgångar alls utan låter en fristående box lösa det där. Som Drawmer-boxen, typ. Men det är ju en extra kostnad.
  7. Skickar man ut signalen via en vanlig line-utgång så finns det sällan sätt att enkelt kunna styra volymen utan att gå in i mixern på DAW:en. Brukar behövas nåt emellan för att slippa en hel del frustration.
  8. Diggity! De ha r ju till och med en surround-version! Tack för tipset! Ser inte fram emot när det börjar vankas Atmos. Aldrig sett såna kontroller någonstans alls, men en sak i sänder.
  9. Volymen blir ett problem som måste lösas om man skickar ut mix-boxen via egen utgång, men det går ju att lösa. För att sen få ut materialet finns det lite olika lösningar, men själv i Nuendo (Cubase funkar likadant) från full surround till stereo och mono har brukade jag ställa 5.1-bussen att auxa till stereo-bussen (som då ju strikt räknat är en aux ut) via collapse into stereo från Anymix Pro, och den i sin tur auxar vidare till mono-utgången på samma sätt, men collapse into mono. Nu använder jag dock iPad som monolyssning, vilket går på en egen plugg så en tredje utgång behövs inte längre, men för att få den ren & fin i mitten så använder jag MAAT 2 Bus Control för att få allt i mono. Eller vilken högtalare jag nu vill koncentrera mig på. https://www.maat.digital/2buscontrol/
  10. Jag hade liknande problem i studion orsakade av störningar på nätet. Min lösning var en kloss till reningsfilter som allt går via. Mitt är industriellt, fick det av en kompis som i sin tur hade köpt det från ett gammalt tvätteri vill jag minnas, och surrar en hel del så det får stå i ett rum bredvid, men funkade kanon. Och det är just reningsfilter som är det enda som funkar. Finns transientfilter och UPS:er och allt möjligt, men transientfiltren tar bara väldigt extrema toppar och är i princip värdelösa här, och UPS:er kopplas inte igång alls förrän strömmen gått, så de renar ingenting. Ingen aning om var man kan köpa riktiga filter, men det är värt investeringen. Att de dessutom är avsedda för professionellt bruk betyder åsså att de sällan är så förbaskat dyra som exempelvis hifi-prylar brukar vara, samt att de brukar vara väldigt robusta. Men surriga.
  11. Särskilt ställen där vem som helst kan lägga upp vad som helst och kalla sig expert trots att det i verkligheten bara är en fjortis som just hittat ett crackat Cubase och därför vet allt om hur man gör låtar som kommer få världen på knä. Trots att världen ganska uppenbart inte är på knä.
  12. Det är inte riktigt så enkelt som att det bara är att sänka vid (valbar) frequens dessvärre, det här är något av en snårskog för nybörjare och nåt som är väldigt viktigt att lära sig lyssna efter för att kunna komma vidare som mixare. Av just den anledningen kan jag inte säga var det låter bra och var det bara förstör, bara att bästa sättet att lära sig är att se till att man har medhörning man kan lita på, schysst akustik, eller, om det här är ett problem (vilket det lätt blir då schysst akustik är svårt att bygga), schyssta hörlurar att utgå ifrån. Aktivera högpassfiltert (bilden har jag snott ifrån nätet), vilket är den vänstra delen i bilden. Försök sen hitta en bra punkt där det inte låter tunt (eller rättare sagt: tunnare än innan om materialet redan från början inte är särskilt fläskigt), men inte låter för luddigt nedtill heller. Det bästa är att få det precis perfekt givetvis, men är man osäker så är det för det mesta bättre att skära för lite än för mycket, och ta det därifrån. När du kommit hit så har du förmodligen lyssnat för hårt på ljudet och förlorat perspektivet. Ta upp det igen efter att ha sovit på saken, och se vad du tycker då. Testa dig fram. Rince and repeat. Jag skrev detta först eftersom det är en väldigt viktig del av mixningen när man börjar få fason på det, men faktum är att det enbart är kritiskt när man vet varför man använder det. Och vet man varför man använder det, så kan man använda det mer medvetet. Det största frågan än nämligen - varför vill du använda filter på materialet? Är det ett akustiskt piano så lär det finns grymt mycket skräp i ljudet man vill bli av med, och oavsett mick så kommer man behöva skära bort en hel del bas. Är det å andra sidan ett VST-piano, så är sannolikheten att det här skräp i basen väldigt liten, och att försöka skära för mycket (eller alls) kan göra en hel del skada istället. Vilket leder till ytterligare saker för att göra ett förvirrande koncept ännu mer intressant: högpassfiltret används inte bara för det man hör, utan väldigt mycket för att se till att saker som kanske är under den hörbara gränsen för öronen och systemet man sitter i inte ska slå sig samman med andra spår i exakt samma situation som helt sonika skapar en ilsken mobb som kan gröta till mixen rejält tillsammans. Men det här är överkurs just nu. Man kan få en grym råmix genom att bara fila bort det uppenbara skräpet och inte göra någonting alls annat. Inte en mix som går att sälja, men som är en fantastisk grund. När man har den grunden, en mix som låter bra helt utan processing, så kan man börja fila på att formge den ordentligt, och det är först i det här stadiet som man ens kan använda mer extrem filtrering utan att riskera att förstöra hela mixen. Och allt måste ses i sitt perspektiv; gör aldrig något utan att veta varför. Och att veta varför tar tid att lära sig, det är något som en enkel artikel eller ens hel bok inte kan ge ett definitivt svar på. Bara guidelines. Som kanske inte funkar alls till det man gör. Lita på öronen, men var medveten om att de är lynniga jävlar som kan bli direkta mytomaner så fort de blir trötta och griniga. Mixa aldrig när du är trött om du inte måste, för vad du vaknar upp till dagen efter kan vara något av en mardröm, SÄRSKILT när det kommer till filtrering. Been there, done that. All of it....
  13. Om man inte vet vad som är bra och vad som är anus så är det ett extremt giftigt ställe att söka faktisk kunskap på.
  14. Ja precis! Sorry att jag blev väldigt otydlig där, borde läst igenom vad jag skrev en gång extra innan jag postade, men det var helt riktigt bara att balanseringen upphör, ljudet i sig ska komma fram snällt som det ska i övrigt om ingen annat är brutet, men utan skydd mot magnetiska störningar 🙂
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.