-
Antal inlägg
231 -
Gick med
-
Senast inloggad
-
Dagar jag vunnit
1
Dagen då Jaker senast vann var 4 januari 2014
Jaker hade det mest gillade innehållet!
Rykte i communityn
14 BraOm Jaker
- Födelsedag 1988-04-16
Om mig
-
Kön
Man
-
Min utrustning
Steinberg mr816x
Macbook pro
Sennheiser hd25 II
Logic pro X
Audio Technica
Milab
Advanced Audio
shure
Mxl
Fender, Gibson
The loar m.m
-
Det beror ju på om du vill ha med mick eller inte. Den bästa under 2000:- hos thomann är nog "the loar lm170". Det är den enda i massivt trä. Dom andra är plywood och laminat, Jag har provat både deras ack gurkor och jazzburkar och tycker dom är prisvärda. Annars är ju alltid begagnat bäst, däremot har jag sett väldigt få mandoliner i den prisklassen. Dom flesta som dyker upp är i övre prisklasser. Men som sagt ibland dyker det upp levin mandoliner men då vill de ju till att man har ett hum om hur det fungerar för att inte gå på en nit.
-
Jag har mest spelat på olika fender stärkare i mina dagar. Av moderna rör har jag föredragit Electro harmonix NOS rör är ju en helt annan bag. Vad gäller förstegsrör brukar mullard/phillips gå att få för vettiga pengar. Och just V1 röret i dom flesta rördesigner är vad som hanterar den så kallade förstegsdidsten. Värt att titta på då om du letar NOS är en konverteringstabell då europa använde ECC systemet och amerikanerna siffror och bokstäver. Te.x ECC 83 är samma som 12ax7 har jag för mig. Annars stämmer vad som sagts V1 avgör hur mycket headroom du har. T.ex i en 50w fender bassman fick man använde ett v1 rör med lite headromm för att kunna få gain på vettig volym. på en 25w bandmaster var det bättre med ett 12ay7.
-
Jag har en EP på gång och börjar känna att en pedalsteel vore på sin plats. Man kan säga att det kommer bli något åt indie/country/folk/bluegrass/singer songwriter -ish. Det rör sig inte om några bländande supersolon. Utan jag tänker mig mer en stämningsfylld funktion! Så spelar du pedalsteel så kan du höra av dig så kan vi prata vidare!
-
Själva triggdelen har jag koll på. Tänkte bygga dom av piezo mickar och lite skumgummi. Man kan använda vilken trum plugin som helst. Alla studioprogramm har en funktion som konverterar en analog signal till midi och sedan assignar man signalerna till olika trummor. Fördelen med att använda Midi in i datorn som jag ser det är att det sparar en hel del datorkraft att slippa spela in analoga signaler. Utan bara hantera Midi istället. Men som sagt hihat pedalen vet jag inte hur jag ska få in via analoga ingångar.... Hm
-
Jag försöker hjälpa brorsan komma igång. Han köpte ett fruktansvärt trumset och grannarna klagar. Då fick jag iden att slänga på mesh skin och konvertera det till eltrummor. Som jag ser det finns 2 alternativ antingen en alesis io triggmodul. Eller så har jag sett folk på youtube koppla in det i som analoga inputs i ett vanligt ljudkort och trigga midi i datorn på det viset. Min fråga där är om någon här gjort det, och hur triggar man hihat pedalen?
-
Det är egentligen bara ett fläskigt motstånd som "suger upp" effekt. Det funkar precis som det låter... MEN ta även med i beräkningarna att du blir av med en hel del av det "goa" som högtalarna leverar vid höga volymer. Jag hade bekymmer med en fender bassman. Då en hel del av ljudet kommer från baffelkonstruktionen och det faktum att jensen elementen var i minsta laget. Summa summarum Köper du en attenuator och pluggar in emellan toppen å en 4x12 kommer det låta såsigt och slött. Däremot om du skaffar en liten låda med ett 10" element t.ex kan du nog få det bästa av båda världarna. Men efter många tester kan jag säga så mycket som att det finns inget sätt att uppnå rör goodness med sovrumsvolym... tyvärr Iofs så en jcm2000 är väl lite rymdmaskinsaktigt. Så du står väl inte och faller med slurörsdisten. Kör på!
-
Jag hatade minkarna i min LP studio. tror det va gibson 490 och 498 spelade punkrock jag med. Jag har provat ett par olika p90 i HB format. Det slutade med att jag slängde i ett par hyfsat billiga Tonerider mickar. en HB size p90 i halsläget och en alnico II HB i stallet. Frågan är ju alltid vad man vill ha för ljud. jag spelade på vintage fender stärkare och vill åt rörstärkar spräcket. Och jag spelade mycket öppna ackord så det var en balansgång då jag vill ha lite gain men ändå tydlig strängdefinition. Och i det läget kan jag varmt rekommendera mickar med svagare magneter. Alnico II passade perfekt.
-
Gå inte på niten att köpa t.bone lurarna som ser ut som vics. Dom kostar 250:- och det är det sämsta ljudet jag hört i ett par lurar i hela mitt liv. Men dämpningen funkar iallafall. (Ibland hatar jag att vara dumsnål)
-
Köpte mig ett mr816x för ett par dagar sen. Det lilla jag hunnit testa verkar väldigt lovande! MEN jag får inte något över 48kHz att funka med logic X. När jag startar en session i 96kHz så ser jag att ljudkortet switchar över men inget händer. Ibland försvinner även "rec knapparna" i logic. Playhead rör sig men jag ser inget på mätarna nånstans. Jag skickade ett mail till emusic där jag köpte kortet. Dom bad mig bara tanka dom senaste drivrutinerna (vilket jag redan hade) Sen fick jag ett nr till steinberg som självklart inte hade telefontid. Och hetsig som man är tänkte jag slänga ut frågan här. Någon med idéer? Nämnas bör även att jag har kört 96kHz helt smärtfritt med saffire pro kort tidigare.
-
Jag har blivit medlem på gearsluts, homerecording, audiokarma m.fl sen studio började ändra till höger och vänster... Just sayin'
-
Tackar. Jag bytte stad nått år efter detta och bandet försvann. Men nu är jag tillbaks och har funderat på att samla styrkorna och spela in alla våra låtar akustiskt. Git, Banjo, Kontra och nedbantat trumset. Tror man kan få fram nya roliga kvalitéer ur låtarna. Har en liten tanke om att göra det med 2 bandmickar i blumlein rätt in på en rullband i ett vardagsrum.
-
Jag är med på noterna här, har sedan denna inspelning gjorts provat masar av grejer och tycker att leta grejer på blocket är en del av charmen. Men det är kul att kunna visa för ungdomar eller folk med lite pengar att lägga på inspelning att det kan bli bra utan neumann u87an man inte har råd med!
-
Hittade min första "riktiga" inspelning gjord sent 2010 eller tidigt 2011. Innan detta hade jag spelat in väldigt lite. Hela inspelningen är gjord med väldiga billiga grejer och enkla medel. Och när jag lyssnade igenom låtar insåg jag att det faktiskt var riktigt bra! Förra gången jag såg en sån här tråd visade det sig att allt va digital trummor och VST förstärkare. Så här kommer en riktig inspelning med riktiga instrument i ett riktigt rum. Här kommer en kort genomgång av grejerna: -Fyrkantig replokal ca 25kvm och normal takhöjd. Hade satt upp ca 5-6 bredbandsabsorbenter av mineralull. -Mac g4 och digi 001 köpta för 1500:- ihop -Gammalt vlz1604 köpt av SVT för 1000:- -Billigt pearl export set med dåliga skinn. Kommer inte riktigt ihåg mickning men jag tror jag hade ett rött JJlabs kit med en 57a på virveln. Kan ha haft en mxl990 och en AT4033 som A/B oh -Mexico Jazzbas lajnad och mickad Med en sm57 och en mxl990 har jag för mig. -Lead git gibson es125 genom en musicman 65 förmodligen en at4033 och en 57a på stärkaren -komp git en mexico tele eller epi LP standard genom en AC15 med samma mickning. -Sång i AT4033 -Banjo och ackgura är nog 4033 dom med tror jag. -Extra percussion tror jag var en mxl 990 och 4033 i A/B runt "mongo kitet" Allt mixat i PT 6.4 med medföljande pluggar. På ett par samson mediaone 4a och t.bone lurar. Summa kardemumma man kan göra respektabla inspelningar på billiga grejer om man tar sig tid. När jag gjorde denna inspelning hade jag ingen erfarenhet men fruktansvärt mycket tid. Jag vet inte hur länge jag höll på med varje instrument. Och för att inte tala om hur många gånger jag mixade om det. Sen finns det säkert dom som inte alls tycker det är någon bra inspelning men. "To all his own" så att säga På grund av en HD crash får ni hålla till goda med en Mp3a tyvärr. https://soundcloud.com/jaker123/jake-the-gin-mill-trio-2
-
Fast modern teknik är ju läskig. Jag tror inte andra tillverkare hade handlat annorlunda. När jag köpte en diskmaskin sa försäljaren rakt ut att sakerna in håller längre än 5 år. Likadant när jag snackade med apple när min hårddisk ballade ur. Att man kunde förvänta sig en livslängd på runt 5 år. Och musikaffärer är en annan femma. Jag hade en sax elev som lämnade in en sax till ordermusic i HBG för att byta nackkork och justera en puta (väldigt vanligt och simpelt jobb). Ordermusic skickade saxen till en annan firma. När han kom med den till lektionen efter reparationen var den ospelbar. Eftersom musikaffären fattade att han var nybörjare hade dom förklarat att den var som den skulle och att det förmodligen var så innan också. Det slutade med att jag fick skriva en lapp och skicka med honom till affären där jag styrkte att saxen var i väsentligt sämre skick än när den lämnades in. Men sådan service går väl igen inom dom flesta branscher. Och som en sidogrej. När revox släppte b77 bad dom recensenter att först gå upp för en stege och släppa ner deras rullbandare tillsammans med en asiatisk konkurrent. För att sedan jämföra dom... Då har man tänkt bygga något ordentligt. Tror det är få företag idag som jobbar efter sånna mål.
-
Å andra sidan, om du har spelat länge på det viset utan att lida av det. Är det väl troligt att det beror på att du har varit mer spänd i hela kroppen eftersom du har spelat musik som är ny för dig. Och när man ska spela nya saker i tempo innan man är helt bekväm med det brukar det ju ha sidoeffekten att man spänner olika muskler.