Linus Postat 17 mars 2013 Dela Postat 17 mars 2013 Mikmoddaren Michael Joly, som gjort sig känd för sina Oktava-modifieringar, har fått in ett stort parti MXL v250 som han moddar till Neumann U87-liknande mikrofoner. Han använder sin berömda kapsel MJE-K47. Alla undermåliga lågkvalitetskomponenter byts ut och likaså ersätts korgen med enlagersvariant som är öppnare och inte reflekterar lika mycket. Mikrofonerna beräknas vara klara för leverans 8 april. Priset på det här partiet är det lägsta någonsin, 2,231 kr ($349) + frakt landar omkring 2800 kr! På beställningssidan finns tre ljudexempel där du kan jämföra MJE-K47 mot U87. http://www.oktavamodshop.com/product_info.php?cPath=2_28&products_id=200 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 17 mars 2013 Dela Postat 17 mars 2013 Ojoj, nära att trycka på beställknappen nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 17 mars 2013 Dela Postat 17 mars 2013 Intressant, har länge velat skicka min röda nt2a på moddning då den bara ligger och samlar damm. Kanske lika bra att slå till med denna istället och låta nt2:an agera pukmick på heltid. /Jon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 17 mars 2013 Dela Postat 17 mars 2013 Jag lurar på om man skall tjacka MJ micken eller en Blue Baby Bottle. Lite beslutsångest, har inte råd med båda. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 17 mars 2013 Dela Postat 17 mars 2013 (redigerat) Äsch, va f*n jag tog och beställde en 🙂 Tack för tipset Linus. /Jon Redigerat 17 mars 2013 av Yllet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 17 mars 2013 Dela Postat 17 mars 2013 Nooooo, nu måste jag med.... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 17 mars 2013 Dela Postat 17 mars 2013 (redigerat) Jag tycker mig dock höra en viss skillnad i ljudexempeln, men svårt att avgöra om det har med mickavstånd eller själva micken att göra. Inbillar mig att Neummanen är aningen aningen varmare i sin ton, men det kan också mycket väl vara placebo för att jag VET vilken som är original. Hur som haver, modden låter suveränt. Redigerat 17 mars 2013 av Yllet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 17 mars 2013 Dela Postat 17 mars 2013 Håller med, modden låter bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 17 mars 2013 Trådstartare Dela Postat 17 mars 2013 (redigerat) Visst finns det en liten skillnad mellan kapslarna i briljansen 10k och upp, det syns i mätningen på gitarrexemplet ovan. Men efter att ha A/B-testat exemplen i flera omgångar och olika lyssningar kan jag inte säga att jag föredrar en enskild modell. Ibland råkar det bli U87:an, ibland MJE-miken. Det är en lyxigt fin mikrofon sammansatt för hand av en expert - och ändå kostar den en sjättedel av en Neumann. Bara det är skäl nog att slå till. Redigerat 17 mars 2013 av Linus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 17 mars 2013 Dela Postat 17 mars 2013 Visst finns det en liten skillnad mellan kapslarna i briljansen 10k och upp, det syns i mätningen på gitarrexemplet ovan. Men efter att ha A/B-testat exemplen i flera omgångar och olika lyssningar kan jag inte säga att jag föredrar en enskild modell. Ibland råkar det bli U87:an, ibland MJE-miken. Det är en lyxigt fin mikrofon sammansatt för hand av en expert - och ändå kostar den en sjättedel av en Neumann. Bara det är skäl nog att slå till. Snyft, nu måste man vänta minst en månad innan man får testa 🙁 /Jon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
CHAE Postat 17 mars 2013 Dela Postat 17 mars 2013 Snyft, nu måste man vänta minst en månad innan man får testa 🙁 /Jon Men när du väl fått miken så vore det ju kalaskul med lite ljudexempel 🙂 Vänligen, CHAE Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 17 mars 2013 Dela Postat 17 mars 2013 Men när du väl fått miken så vore det ju kalaskul med lite ljudexempel 🙂 Vänligen, CHAE Självklart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 17 mars 2013 Trådstartare Dela Postat 17 mars 2013 Kan säkert göra lite ljudexempel jag också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 17 mars 2013 Dela Postat 17 mars 2013 Kan säkert göra lite ljudexempel jag också. Hur många har du beställ? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 17 mars 2013 Trådstartare Dela Postat 17 mars 2013 (redigerat) I got more FET than one can shake a stick at 😎 Nädå, det blev bara en. Redigerat 17 mars 2013 av Linus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 17 mars 2013 Dela Postat 17 mars 2013 Har lyssnat på ljudexemplen och blev överraskad över skillnaderna. Var inställd på att de skulle vara betydligt mindre. MXL'en låter mer instängd. Tydligare fokus på mellnaregistret och det låter som att den har en snävare upptagning. Föredrar U87'an på sång och strummande gitarr. MXL'en passade bättre till fingerpickinggitarren. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 17 mars 2013 Dela Postat 17 mars 2013 Har lyssnat på ljudexemplen och blev överraskad över skillnaderna. Var inställd på att de skulle vara betydligt mindre. MXL'en låter mer instängd. Tydligare fokus på mellnaregistret och det låter som att den har en snävare upptagning. Föredrar U87'an på sång och strummande gitarr. MXL'en passade bättre till fingerpickinggitarren. Mellanregisterfokus är precis vad vi behöver i dagens musik, som bara är bas och diskant 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.