Jump to content
Annons

I-Phoneljud som referens?


Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

DEt där var ju en Creative MP3 spelare med stort dyk i diskanten?

Kan jag ha sån tur att I-Phone 4 låter bättre än I-phone 4S?

Mätningarna på den sidan är gjord med hörlurar. Dvs killen stoppar in hörlurar och mäter sdan frekvensresponsen i lurarna. Det var när jag började titta på hans andra mätningar som jag började misstänka att nåt var "lurt" med mätningarna.

Glöm den sidan med andra ord. Den ger inga svar.

DA eller DAC är en fritt översatt digital till analogomvandlare, det sitter en bra DAC i iPhonen som är nära nog spikrak i frekvensresponsen.

Det sitter Analog till digitalomvandlare på ingångarna på din porta och utgångarna har digital till analogomvandling precis som i din iPhone.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Mätningarna på den sidan är gjord med hörlurar. Dvs killen stoppar in hörlurar och mäter sdan frekvensresponsen i lurarna. Det var när jag började titta på hans andra mätningar som jag började misstänka att nåt var "lurt" med mätningarna.

Glöm den sidan med andra ord. Den ger inga svar.

DA eller DAC är en fritt översatt digital till analogomvandlare, det sitter en bra DAC i iPhonen som är nära nog spikrak i frekvensresponsen.

Det sitter Analog till digitalomvandlare på ingångarna på din porta och utgångarna har digital till analogomvandling precis som i din iPhone.

Så jag behöver alltså inte köpa nån DAC varken om jag ska lyssna via monitorer eller direkt i I-phonen. For omkring i bil idag o lyssnade på country i nya HD600 lurarna. Känns bra med öppna lurar o låg volym i trafiken.

Säkert köper många svindyra DACar utan att behöva det, rena skojeriet med mycket inom hifi. Det finns väl hifihögtalare som kostar fem ggr så mkt som studiomonitorer som för en femtedel av priset ändå låter fem ggr bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Alltså Guitar Nilsson, mitt tips till dej.

Sälj allt du har. Köp en gura.

Be nån komma med en bandare, en pre och en dyr mick.

Spela in din platta.

🙂

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Du klarar dig bra med iPhonen Nilsson.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså Guitar Nilsson, mitt tips till dej.

Sälj allt du har. Köp en gura.

Be nån komma med en bandare, en pre och en dyr mick.

Spela in din platta.

🙂

Jag har allt det där redan. Men hur kan man kalla ett instrument för "gura"? Låter ju nästan lika illa som "acke-gura". Det tar priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uttrycker mig oprecist och ofokuserat. Menade att det känns som Iphonen gör ljudet tydligare, som att den lägger instrumenten framåt. För att höras bättre. Som ett "loudness" filter fast i mellanregister/diskant. Lite som X-art Tweeters på Adam.

Sen menade jag att basen, den som spelas av Iphonen, den är bas bara. Det är inget mer med den. Den är inte djup, punchig och stor som i en separat DAC som kostar 9000 kr.

Tydligare? 🙂

så är det diskanten eller basen du relaterar vidare till apogee?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag hade en stor stämpel där det stod "En av de mer virriga trådarna på forumet just nu, indeed" skulle jag använda den just nu, just här.

Duger det här? 😉

1083711-Clipart-Confused-Emoticon-Smiley-Scratching-His-Head-Royalty-Free-Vector-Illustration.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag har jag åkt mer o lyssnat på country i Iphone o HD600. Ju mer jag lyssnar ju bättre låter det, man vänjer sig vid att refernslurar inte låter som ett PA... Antagligen kan man lära sig mycket om mixning helt omedvetet genom att bara lyssna på välmixad modern musik i lurarna när man gör annat. Somligt i en mix tycker jag man hör mkt bättre i lurar. Måste vara bra att öva sig att lyssna både i monitorer o lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej, du blandar ihop iphoneljudet som jag mena lät tunt i basen.

apogee's studioprylar låter inte tunt i basen! 🙂

jag blandar inte ihop nåt
Iphone-ljudet har empahiz på 4-12k. För att tal och musik ska höras tydligt. Alla instrument ligger i förgrunden upplever jag det. Ljudet skarvar "runt" sig självt, och färgar främst diskanten. Basen är inget att hänga i julgranen. Mellanregistret är ganska tamt och återhållet, inget särskilt pågår. Överlag en rak kurva i hela enheten, förutom i diskanten.

Påminner starkt om Apogee Soundet.

det där svamlet lyckades du med helt själv

Link to comment
Dela på andra sajter

jag blandar inte ihop nåt

det där svamlet lyckades du med helt själv

Var snäll med Martin. Han kanske inte slänger sig med de mest korrekta facktermerna, men i stället uppfinner han ju nya egna. Och utvecklingen ska ju gå framåt så... Och nog verkar han ha väldigt starka känslor inför detta med musik och inspelningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder iphone 4s som referens. Låter inte låten bra när jag lyssnar genom den inbyggda högtalaren och genom iphone hörlurarna, då är det något som är fel och måste mixas om.

Mvh

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Haha grejen är att jag är på jobbet och multitaskar....

Ska sluta göra flera saker samtidigt, dessutom flyttar jag också....... samtidigt som jag gör mat? samtidigt som? ja...

inser att man måste uttrycka sig otroligt precist vad det gäller ljud...... : ) Demonproducenten. Jag gillar ju dej! : )

Iphone låter helt enkelt bra. Men 2D upplevde jag. Lite framhävt sound.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hörru Nillson!!!är det okej om jag mixar nån av dina låtar? 🙂

Svårt, jag kan inte skicka separata ljudfiler... Det ska gå att fiska ur dem ur portan, och in i en dator men sånt kan inte jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Ska sluta göra flera saker samtidigt, dessutom flyttar jag också....... samtidigt som jag gör mat? samtidigt som? ja...[...]

Mixar Nilssons låtar? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Haha exakt 😄 eller jag VILL göra det, vore en kul resa.... 😄

Gör't baby 🙂

Jag provade en gång, det gav mig mersmak och gjorde att jag vågade mig med i Supralunar-mixoff:en 🙂

Det gick visserligen "sådär" but still...

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...