Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ibland funderar jag lite runt musikskapande och ljud och trender och varför vi mÀnniskor Àr som vi Àr, och allt möjligt... Och ibland drar ju trÄdarna hÀr ivÀg off topic sÄ en del skriver lite om livet o sÄnt dÀr. Det gillar jag som fan, att det inte Àr bara tekniksnack. Kan vi inte ha en sÄn trÄd. Det Àr ju sÄ mycket runt musiken o inspelningarna man ocksÄ mÄste hantera. Jag tycker det Àr ganska enkelt att spela, blir aldrig nervös nÀr jag ska spela live, jag bara drar igÄng och kör mitt race, det brukar aldrig bli fel vare sig jag spelar för 10, 25, eller 80-Äringar. Annat Àr jag betydligt sÀmre pÄ, datorer tex. Var till GÀvle i dag o hÀmtade ett EZ trumprogram, köpte samtidigt en TC Flashback ekopedal med en massa finesser, bla 40 sekunders looper, baklÀngeseko, tap-funktion. Det var nattrea pÄ Sound, de öppnade 1700 och det var en lÄng kö utanför, nÀr dörrarna öppnades blev det sÄ mycket folk, mest grabbar oio gubbar att man knappt kunde röra sig dÀr inne. Alla hade samma glada blick, "hurra, mera leksaker"... Blev sittandes hemma med ekopedalen o spelade som fan, jÀvlar bad bra den lÀt... Askarna med trumprogrammet förtrÀngde jag o la Ät sidan. Ska försöka glo lite pÄ dem nu innan jag tittar om nÄn mer har skrivit nÄt om livet som musiker...

Rocknroll - 55

HÀr Àr en beskrivning av pedalen. Den skulle sÀker duga som sÄngdelay i studion oxÄ, det fanns bla digitalt, analogt o tapeeko

http://www.tcelectronic.com/media/159407/tc_electronic_flashback_delay_manual_english.pdf

Annons
Postat

Fri-filosofi alltsĂ„... 😄

Vare sig om det gÀller mig sjÀlv (och mina egna alster) eller andras lÄtar sÄ kÀnner jag mig alltid som en kortdistanslöpare 10 sekunder innan start nÀr jag sÀtter mig ner och ska börja spela in eller mixa. Jag brakar rakt in i ett sorts...lugn. VÀrlden runt mig försvinner för nÄgra ögonblick och jag Àr tokfokuserad.

Jag har förberett mig sÄ gott det gÄr, repat och provat olika angreppsvinklar. Jag har gjort en liten "to do"-lista i huvudet, grubblat pÄ vilka problem som kan tÀnkas komma upp (och givetvis, om möjligt, lurat ut olika lösningar) etc. Det hÀr brukar inte ta för lÄng tid men Àr vÀldigt viktigt för mig att göra. Det hÀnger ihop med det dÀr "lugnet". Det Àr skönt att vara förberedd för dÄ vill jag gÀrna pÄstÄ att slutresultatet blir bÀttre.

Vidare; för mig har mixning alltid varit nÄgon sorts mindfulness. Det Àr mycket "hÀr och nu" för mig. Jag fÄr sitta dÀr och lÀgga till och dra ifrÄn, förÀndra, fila och bygga om som jag vill. Nuförtiden sitter jag knappast i evighetslÄnga mixsessioner men lite dÄ och dÄ kÀnns det vÀldigt bra att fÄ sitta dÀr och kÀnna "lugnet".

Givetvis finns det (numera) andra saker som jag kan bli lugn av; leka med vÄr dotter, dra ut i skogen och kÀka ostsmörgÄs och dricka kaffe pÄ en stubbe mitt ute i ingenstans, sitta vid köksbordet och diskutera nÄgonting med min sambo m m. Det hÀr Àr ocksÄ saker jag uppskattar men det Àr nÀr jag sÀtter mig framför skÀrmen och ser alla pastellfÀrgade audio-spÄr och bussar som jag verkligen stormtrivs. Min vÀrld, liksom...

De senaste Ă„ren sĂ„ har det hĂ€r blivit viktigare det dĂ€r med att kĂ€nna lugnet; f n Ă€r jag pappaledig ( đŸ„° ) men till vardags jobbar jag som undersköterska pĂ„ sjukhus dĂ€r allt (av naturen) Ă€r vĂ€ldigt uppstyrt (men som ofta blir nĂ„got helt annat). Det Ă€r ett i allra högsta grad ett jĂ€vla joggande hit och dit (titta gĂ€rna pĂ„ personalen nĂ€sta gĂ„ng du besöker ett sjukhus; alla Ă€r alltid pĂ„ vĂ€g nĂ„gonstans).

Jag gÄr frÄn en sal till en annan, grejar med patienterna, springer ner och hÀmtar nÄgot i förrÄdet, tar blodprov, tömmer katetrar, tröstar en anhörig, tröstar en patient, delar ut matbrickor, skoj-tjafsar med en stackars AT-lÀkare, blir sur pÄ en överlÀkare, dricker en kopp kaffe med mina kollegor, vÄndas, glÀjds... Gör jobbet, liksom. Men sÄ fort jag sÀtter foten utanför entrédörren glömmer jag mer eller mindre allt som har hÀnt under dagen eller kvÀllen, gÄr hem och har Ätminstone möjligheten att sÀtta mig dÀr igen och kÀnna lugnet. Det Àr inte alltid jag gör det men jag kan fortfarande.

Musik, inspelning och mixningen Àr min hobby och, vid sidan av vÄr lilla familj, mitt enda stora intresse och jag Àr jÀvligt tacksam för att jag fortfarande kan utöva det utan att kÀnna nÄgon form av stress.

Oj, det hĂ€r vart jĂ€vligt pladdrigt mĂ€rker jag men Ă€r det fri-filosofi sĂ„ Ă€r det... â˜șïžđŸ˜‰

VĂ€nligen,

CHAE

Postat (redigerat)

PĂ„ tal om TC:n sĂ„ vart jag pĂ„ vippen att köpa den men Ă„ngrade mig och köpte en Nova Delay istĂ€llet. OcksĂ„ TC fast lite mer features 🙂 Iofs sĂ„ fick jag en DD-20 av brĂ„zzan i samma veva och hux flux hade jag tvĂ„ stycken delay-pedaler... 😳

NĂ„ja, vare sig det gĂ€ller pedaler ( đŸ„° ) eller andra prĂŒlar sĂ„ Ă€r det alltid kul att packa upp och leka loss. NĂ€r jag köpt min Laney och PGA-04:a sĂ„ vart det nĂ€stan för mycket. Jag satt hur lĂ€nge som helst och kĂ€nde mig tvungen att prova igenom dem med alla gitarrer och alla pedaler och alla... Ja, ni förstĂ„r sĂ€kert hur jag menar 😉

Fler OD's och snygga delayer till folket -79

Redigerat av CHAE
Postat (redigerat)

Jag vill inte gÄ sÄ lÄngt att jag kÀnner mig sjuk. DÀremot sÄ skulle jag inte kÀnna mig hel pÄ (nÄgot mÀrkligt sÀtt). Musiken finns alltid med mig i olika former iofs men skulle jag helt plötsligt inte vara förmögen att utöva den (och/eller spela in/mixa) skulle sannerligen en stor del av mig försvinna och jag skulle helt enkelt inte vara mig sjÀlv.

Redigerat av CHAE
Postat

Bra med det lÀtt pladdriga. Det Àr sÄ mycket i musikens periferi man kan fundera över. Och i mitten av den.

Jag har inte vÄgat titta pÄ trumprogrammets kartonger Àn.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag kan fÄ gÄshud bara jag tÀnker pÄ en lÄt jag gillar.

Varje vecka har jag en sittning som kan vara 15 minuter och uppÄt dÀr jag lyssnar pÄ ny musik som jag inte har koll pÄ. En stund som ger mig grymt mycket om jag hittar bra grejer och gör mig frustrerad om jag inte hittar nÄt jag gillar. Lite som att fiska.

Postat

Jag kan fÄ gÄshud bara jag tÀnker pÄ en lÄt jag gillar.

Varje vecka har jag en sittning som kan vara 15 minuter och uppÄt dÀr jag lyssnar pÄ ny musik som jag inte har koll pÄ. En stund som ger mig grymt mycket om jag hittar bra grejer och gör mig frustrerad om jag inte hittar nÄt jag gillar. Lite som att fiska.

Var hittar du det nya dÄ?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Spotify, Youtube, och Jango Radio tex. Slumpen spelar roll hÀr.

Olika nÀtsidor som Gaffa och Pitchfork.

Tips frÄn folk hÀr pÄ forumet.

Har en lista i Evernote appen som jag fyller pÄ med tips och sÄ lyssnar jag igenom den.

Lyssnar i min "studio" och inte sÄ ofta pÄ bussen nÀr det skall lyssnas in ny musik.

Redigerat av drloop
Postat

Bra med det lÀtt pladdriga. Det Àr sÄ mycket i musikens periferi man kan fundera över. Och i mitten av den.

Jag har inte vÄgat titta pÄ trumprogrammets kartonger Àn.

Vad gĂ€ller nya program, pluggar, synthar, prylar, micar osv... sĂ„ har jag alltid lyckats göra en ny lĂ„t för att liksom testa det nyinköpta. Av nĂ„gon anledning för nyinköp med sig inspiration för min del pĂ„ nĂ„got konstigt vis, typ bara mĂ„ste testa. 🙂

Du kanske ÀndÄ ska öppna de dÀr nya kartongerna och börja "mecka" lite med pluggarna. Vem vet, en ny lÄt kanske föds i allt testande?!

Att skapa musik Àr för mig enormt viktigt. Jag hade ett avbrott pÄ nÄgra familje-krÀvande Är, nÄgot som sjÀlvklart gav och ger mycket pÄ andra omrÄden och inget jag Ängrar heller, men i slutskedet av denna period var jag irriterad och sur, till och frÄn. Det var dÄ jag beslutade mig för att pÄbörja bygget av en studio pÄ vÄr nyinköpta tomt. Efter detta började jag skriva musik igen, och bÀttre humör, lugn och vÀlbefinnande kom upp till ytan igen. Det var en skön kÀnsla, en kÀnsla jag Àn idag har kvar.

Jag tror att musiken Àr vÀldigt viktig, och för min del handlar det om att "fÄ ur sig" saker och ting...

Postat

[..]

Jag tror att musiken Àr vÀldigt viktig, och för min del handlar det om att "fÄ ur sig" saker och ting...

Mmm hÄller med. NÀr the Eagles vart invalda i Hall of Fame sa Don Henley (fritt citerat och översatt ur minnet);

NÀr en kille eller tjej för första gÄngen sÀtter sig vid ett trumset, en gitarr eller ett piano sÄ Àr det inte för att bli rockstjÀrna. De vill istÀllet vara nÄgon och bli en del av nÄgonting lika mycket som de kÀnner att de mÄste fÄ ur sig nÄgonting.

KĂ€nde igen det dĂ€r; nĂ€r jag började spela gitarr sĂ„ var det inte för att bli firad rockstjĂ€rna, dricka champagne och Ă€ta jordgubbar i en limo (det kom senare i 20-Ă„rsĂ„ldern 😉 ); det var för att jag verkligen, verkligen behövde fĂ„ ur mig...nĂ„gonting. Sorg, glĂ€dje, apati eller ilska spelade ingen roll sĂ„ lĂ€nge jag fick ur mig det.

Och tÀnka sig; över 15 Är senare Àr det fortfarande lika viktigt för mig...

Postat

Mmm hÄller med. NÀr the Eagles vart invalda i Hall of Fame sa Don Henley (fritt citerat och översatt ur minnet);

KĂ€nde igen det dĂ€r; nĂ€r jag började spela gitarr sĂ„ var det inte för att bli firad rockstjĂ€rna, dricka champagne och Ă€ta jordgubbar i en limo (det kom senare i 20-Ă„rsĂ„ldern 😉 ); det var för att jag verkligen, verkligen behövde fĂ„ ur mig...nĂ„gonting. Sorg, glĂ€dje, apati eller ilska spelade ingen roll sĂ„ lĂ€nge jag fick ur mig det.

Thumbs up! 🙂

Postat

KÀnde igen det dÀr; nÀr jag började spela gitarr sÄ var det inte för att bli firad rockstjÀrna, dricka champagne och Àta jordgubbar i en limo; det var för att jag verkligen, verkligen behövde fÄ ur mig...nÄgonting. Sorg, glÀdje, apati eller ilska spelade ingen roll sÄ lÀnge jag fick ur mig det.

Var ganska samma sak för mig. Tror vĂ€ldigt mĂ„nga kĂ€nner igen sig 🙂

Man reagerar ju pĂ„ musik lĂ„ngt lĂ„ngt innan man ens förstĂ„r eventuella sociala privilegier som musik kan föra med sig. Är lite samma för mig fortfarande. Vill absolut inte bli berömd o kĂ€nd. Möjligen lite mer rik dĂ„ 😎

Postat (redigerat)

Att spela instrument, och dÄ trummor som jag började med nÀr jag var 10 Är.. (en Roxy virveltrumma och en hihat av obskyr kvalité tror jag) sÄ var det första insteget i musikvÀrlden för att det lÀt jÀvligt ball..och mycket.. nÀr man senare köpte riktiga trummor och man började fÄ ihop armar o ben blev det mer o mer en vÀlbefinnandegrej.. sitta o lyssna pÄ en favoritlÄt o kunna planka ett komp var oerhört tillfredsstÀllande minns jag.

Summan för egen del har gÄtt frÄn ball grej, till vÀlbefinnande, till att pusha sina grÀnser, till att fastna i tekniktrÀsket och de senare Ären försöka ta sig ur det och ÄterfÄ den kreativa vÀlbefinnande / skaparglÀdejn som det ÀndÄ Àr att sÀtta en lÄt frÄn början till slut utan att ens ha tÀnkt pÄ hur ex. virveltrumman lÄter.

Men det Ă€r nog ungefĂ€r lika svĂ„rt som att sluta snusa under lumpen 😄

Redigerat av Lundin
Postat

Ja sluta snusa Ă€r bara Ă„ glömma! 😄

Började spela Elgitarr nĂ€r jag var 14. Nu spelar jag mĂ„nga instrument Ă„ sjunger. Kul Ă€re. Finner ro och avkoppling nĂ€r jag gör nĂ„t fysiskt tex skottar snö eller hĂ„ller pĂ„ med ved. Skid-vm pĂ„ tv Ă€r ocksĂ„ nicea avbrott frĂ„n musiken. 🙂

Postat

Jag börjadf med grönvit Melodica nÀr jag var sex Är, 1961. Melodierna Àr nog det viktigaste för mig sen dess.

• 2 veckor senare...
Postat

Kom att fundera pÄ en sak, var kommer musiken ifrÄn?

De lÄtar jag gjort har bara plötsligt funnits i huvet o i fingrarna. Ibland har jag bara spelat lÄten med stick o allting rakt av fast jag aldrig hört den förr. Texterna har oftast varit typ halvklara, de har jag fÄtt trixa lite med för att de skulle stÀmma, men sÀllan musiken. Utom ibland förstÄs, en del lÄtar har krÀvt en j-a hjÀrngymnastik för att fÄ stil pÄ.

Var fÄr ni erat ifrÄn?

Bluff-analogiker - 55

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.