Jump to content
Annons

Hur ska monitorer låta? Som Ultrasone 2900? Injustering, funderingar mm...


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Vilka monitorer som låter bäst o rakast är det ganska delade meningar om... När det gäller hörlurar är det ändå ganska många som ser Ultrasone 2900 som väldigt bra, "de som mest låter lika som riktigt bra monitorer"...

Mina trevägs JBL L50 har volympottar för midden o diskanten med en skala från 0 till 10 med 5 som neutral. När jag fram till idag mixat med dem har jag dragit ner midden till knappt 4 och ökat diskanten till 6,5, ingen större skillnad jmf med om man har bägge pottarna neutralt, på 5. Men nu när jag börjat lyssna in mig på de nya Ultrasonelurarna, jag kör dem genom en separat lurförstärkare som inte kan påverkas av eq, så hör jag att monitorerna ger en hel del mer av midden, och alldeles för lite diskant. Jag jämför då med köpe-cd med countryskivor mm med superljud. Med radikalt rattande på pottarna, midden på bara 1, och diskanten på fullt, ev tom så att jag får höja lite diskant på stereoförstärkarens diskantkontroll. Med aning stöd (svag volym) av subben låter monitorerna ganska exakt som lurarna. Låter det här rätt och vettigt?

Ljudidealen på slutet av 70-talet var kanske helt annorlunda än idag, mer mid o mindre bas o mkt mindre diskant? Jag lägger ju ut mixar i ett kör, och får ibland kommentarerna att det är för lite av sången o för mycket cymbalerna, det tyder ju på att jag borde köra på de inställningar jag gjorde idag.

Om tex de hyllade Adam moniterna med sin speciella diskant låter ungf som Ultrasone 2900 borde väl min ganska extrema justering av monitorerna vara rätt?

Funderar även på vilket avstånd man bör sitta på för bäst resultat? I dag har jag flyttat både dem och mig själv närmare varann, tycker det ger mer tydlighet i alla ljuden. Har inte tänkt på om det finns en optimal sweetspot, de är ju ganska stora, så jag har tänkt att man bör vara en bit ifrån...

Alla åsikter är guld värda...

Märkligt är att jag som spelat rocknroll drygt 40 år, och säkert har ganska slitna öron hör diskanten så pass bra. Cymbalklirret brukar väl försvinna först? Men jag hör det nästan för bra, i alla fall i Ultrasone 2900, ungefär lika i DT 990 Pro. I de flesta stereohögtalare tycker jag det är för lite diskant, i alla fall jmf med de här två lurarna...

post-8284-0-64060900-1357599692_thumb.jpg

Så här har jag haft monitorerna fram till i dag, nu har jag satt dem lite närmare varann.

L50 anses tydligen vara jävligt bra studiomonitorer även i modern tid. Och inte bara av mig:

http://en.audiofanzi...0/user_reviews/

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyssningsupplevelsen ska vara annorlunda i hörlurarna jämfört med monitorerna eftersom du lyssnar med, resp. utan rumsklang (såvida inte hörlursförstärkaren simulerar detta).

Jag tycker det låter som att du inte har en riktigt jämn efterklangstid / förstärkningar / utsläckningar med din nuvarande position. Det som kan hända då är att tex. ett boostat lägre register maskerar det övre registret och får det att låta fattigt. Har du provat att backa lite med högtalarna tex?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

På bilden ser det ut som om högtalarna sitter bra i sidled om du sitter rakt framför portan och mixar.

Har du flyttat ihop högtalarna nu så ser det ut som att dom hamnar för nära varandra.

Du och högtalarna skall bilda en liksidig triangel med varandra.

Höjdled ser det ut som högtalarna eventuellt sitter lite högt, om du reser dig upp ändras tex diskanten mycket?

Högtalarna står nära en vägg vilket påverkar ljudet.

Om du har möjlighet att prova högtalarna en bit ut från väggen och och att ha dom lite bredare isär och på längre avstånd från dig kan det ge ett bättre ljud.

Och om du flyttar börja med att sätta reglagen på högtalarna neutralt.

Jag hittade ett mätbrev på dina lådor och dom ser ut att vara ganska raka frekvensmässigt. Ingen NS10 bump i miden. 🙂

http://www.cieri.net/Documenti/JBL/JBL%20-%20The%20JBL%20Model%20L50%20Loudspeaker%20System%20-%20Engineering%20Staff%20Report%20(Mark%20Gander).pdf

Rummet påverkar som Wellness varit inne på, även placering naturligtvis.

Jag ser hörlurar som en typ av lyssning, ett komplement till monitorer.

Att mixa i lurar är lurigt tycker jag, jag får ofta fel balans mellan olika frekvenser, jag mixar gärna lite fattigt i nedre mellan och bas när jag har på mig lurar av någon anledning.

Så att försöka få monitorerna att låta som lurarna skulle jag inte ge mig på.

Om du mixar mellanregistret för lågt (sången) kan det vara så att du har för starkt mellanregister på högtalarna, man backar gärna om det låter för starkt i högtalarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

För svag sång kan ju troligt bero på för mycket mid i lådorna, och nu har jag minskat den. Att sätta midkontrollen på neutral vore att gasa på midden ännu mer = ännu svagare sång i andra system?

Jag satte ihop lådorna lite igår, och även en bit ut från väggen, hyllan är så djup att det går bra. Knuffade även in bordet en bit så den liksidiga triangeln blir perfekt. Höjden är bra den med, midden sitter i näshöjd.

Jag hann/ orkade inte göra nån provmix igår, hoppas orka i kväll.

Vad är vitsen med att det "ska" låta annorlunda i monitorer resp hörlurar? Det tycker jag är enbart irriterande.

Nån rumsklang att tala om vette fan om jag har sen jag akustikbehandlat.

Länken till mätbrevet funkar inte. Inte iphonen alla fall. Nyfiken som fan på det.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har två olika monitorer, Adam för normallyssning och ert par små för att kolla om allt hörs även i små lådor.

Eftersom hörlurarna inte påverkas av rummet brukar jag ha lurarna för at kolla andra grejer än i monitorerna.

Men vi jobbar olika, det viktigaste är att lära sig hur sin lyssning låter.

Det verkar som du gjort det mesta placeringsmässigt.

Har du kvar dina Event?

Du kanske kan prova att koppla in dessa på samma plats som JBLerna för att jämföra soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

För svag sång kan ju troligt bero på för mycket mid i lådorna, och nu har jag minskat den. Att sätta midkontrollen på neutral vore att gasa på midden ännu mer = ännu svagare sång i andra system?

Jag satte ihop lådorna lite igår, och även en bit ut från väggen, hyllan är så djup att det går bra. Knuffade även in bordet en bit så den liksidiga triangeln blir perfekt. Höjden är bra den med, midden sitter i näshöjd.

Jag hann/ orkade inte göra nån provmix igår, hoppas orka i kväll.

Vad är vitsen med att det "ska" låta annorlunda i monitorer resp hörlurar? Det tycker jag är enbart irriterande.

Nån rumsklang att tala om vette fan om jag har sen jag akustikbehandlat.

Länken till mätbrevet funkar inte. Inte iphonen alla fall. Nyfiken som fan på det.

Du bör även prova att flytta din lyssningsposition på samma sätt som du flyttar högtalarna. Kom ihåg att den akustikbehandling du gjort inte påverkar basen speciellt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är vitsen med att det "ska" låta annorlunda i monitorer resp hörlurar? Det tycker jag är enbart irriterande.

Det handlar helt enkelt att få din musik att låta så bra som möjligt i så många olika system som möjligt, men det går naturligtvis aldrig att helgardera sig. Ett billigt och bra alternativ (som faktiskt fungerar bättre än väntat) till hörlurslyssning är Focusrite VRM box. Då får du dessutom en fullt godkänd hörlursförstärkare på köpet 🙂

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Mätning vore fint. Men jag fattar inte vad det skulle vara för fel att ha ungefär samma mängd bas, mid o diskant ur monitorerna som i ett par riktigt bra lurar? Och pottarna sitter väl där för att man ska kunna justera efter olika rum.

Om min hörsel vore diskantskadad skulle jag väl uppleva alla tre lurarna dt990 dt250 o U2900 som diskantfattiga o det gör jag inte. Ställer jag diskantpotten på neutral hör jag fan inte cymbalerna, men vrider jag på där så hörs det perfekt.

Hade ni haft möjlighet att lyssna hos mig hade ni troligen tyckt likadant. Hoppas jag hinner göra en testmix i kväll. Igår återinsatte jag finalizern i serie efter dynamaxxen för att kunna använda lowcut och softclip funktionerna i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har vi våra egna tillvägagångssätt, men brukligt är ju att man ser lurarna som ett annorlunda komplement till monitorer. Om du vill få ljudet så likt som möjligt i bäggedera och det känns bra så finns det ju ingen anledning att inte köra på det - däremot skulle det vara intressant att se en mätning på hur dina monitorer låter när du ställt dem för att matcha lurarna. Med sådana fakta på papper så kan man nog räta ut vissa frågetecken.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Något man kanske glömmer när man jämför sina inspelningar med "riktiga" skivor är att man sällan har dom förutsättningarna tillhands som kanske krävs.

Det handlar nog ganska mycket om att man måste veta på ett ungefär vilket sound man vill ha på den färdiga produktionen alla redan när man spelar in. På så sätt kan man redan från början kompensera rätt så man slipper dra bort och lägga till i onödan.

Jag märker det nu i mixtävlingen för när jag har satt grunden i min mix och sen börjar jämföra den för vidare justering så går det inte. Det som måste läggas till eller förstärkas finns inte och sen är det för mycket av annat som det av olika anledningar inte går att bli av med. Så det går liksom inte att komma i mål.

Jag tycker det verkar som att du har bra lyssning och sen om dom skivor du jämför med låter bra så förstärker det ju ytterligare att det inget fel är på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad behöver jag för grejer för att göra en sån där mätning? Det vore ju guld att mäta och samtidigt kunna justera högtalarna. Jag har jäkla bra lyssning nu redan, men det går säkert att justera lite bättre ändå. Och att ha papper på hur det låter vore ju lugnande när man mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkort, mätmjukvara och mätmikrofon. Om man kör mac så vet jag inte vilken mjukvara som finns tillgänglig, men till PC är gratisprogrammet Room EQ Wizard nästan en allmänt vedertagen standard för hemmapulare.

Link to comment
Dela på andra sajter

post-8284-0-14354500-1357673348_thumb.jpg

Så här hamnade lådorna, nästan lika som från början, aningen mer centrerade o aningen ut från väggen. Subben går ner till 30 hz...

Hatten är av märket Stetson.

post-8284-0-80730600-1357673463_thumb.jpg

Och så här ställde jag in mid o diskant. Att inte detta system finns på fler monitorer? Det är säkert därför att man då inte skulle kunna sälja lika många monitorer eftersom det skulle gå att få dem att låta så mkt bättre än utan inställningsmöjlighet. Trevägs rules!

Så här blev När Ingen Fyr-mixen nu:

https://www.studio.se/index.php/files/file/12625-hakan-nilsson-the-flying-saucers-naer-ingen-fyr-aer-taend-version-2/

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns ju ganska många som har olika reglage för ljudjustering så där cyklar du sprakcykel gunnar

Nämn ett gäng trevägs som har den funktionen? Nya JBL kanske?

De Event jag hade hade en volym till diskanten. Värdelöst ändå.

Sprak - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkort, mätmjukvara och mätmikrofon. Om man kör mac så vet jag inte vilken mjukvara som finns tillgänglig, men till PC är gratisprogrammet Room EQ Wizard nästan en allmänt vedertagen standard för hemmapulare.

Jag kör varken PC eller Mac. En ljudmätning måste jag nog be nån som gjort det förr göra, annars går det inte att lita på. Jag tycker lyssningsljudet blev svinbra nu. Att kunna manövrerar sub-volymen steglöst från sweetspot var kanon de med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ingen rundtagande mik? Annars kunde du få en ljudfil med ett sinussvep att spela upp i högtalarna och spela in samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ingen rundtagande mik? Annars kunde du få en ljudfil med ett sinussvep att spela upp i högtalarna och spela in samtidigt.

Jo, en NT2-A. Skulle jag kunna spela upp en cd genom monitorerna o spela in den i mono med en NT2-A?

Link to comment
Dela på andra sajter

varför måste det va trevägs?

nästan varenda aktiv moniitor har justering av dom olika delarna

Det måste det inte. Men man snackar oftast om tre register, bas, mid o diskant, vettigt med ett element till varje. Och vidare är det inte ovanligt att man ofta mixar sången antingen för starkt eller för svagt, då är det kanon att kunna ändra midvolymen upp eller ner. Jag tycker det är skitbra med justerbara trevägare jmf med de tvåvägs jag haft. Vrider jag ner bas o diskant på förstärkaren kan jag lyssna lite noggrannare på enbart middljuden. Exklusivare monitorer är väl ofta trevägs. De enklare tvåvägs.

Jag gav 2000 kr för mina JBL L50, bästa affären jag gjort inom studiogrejer. Trevägs aktiva kostar ju skjoran ggr tre...

Men inte har jag påstått att det måste vara trevägs.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste det inte. Men man snackar oftast om tre register, bas, mid o diskant, vettigt med ett element till varje. Och vidare är det inte ovanligt att man ofta mixar sången antingen för starkt eller för svagt, då är det kanon att kunna ändra midvolymen upp eller ner.jag tycker det är skitbra med justerbara trevägare jmf med de tvåvägs jag haft. Vrider jag ner bas o diskant på förstärkaren kan jag lyssna lite noggrannare på enbart middljuden. Exklusivare monitorer är väl ofta trevägs. De enklare tvåvägs.

Jag gav 2000 kr för mina JBL L50, bästa affären jag gjort inom studiogrejer.

Men inte har jag påstått att det måste vara trevägs.

Skrev på Iphone i tupplurssängen nyss, vill spinna vidare lite på det här vid Imacen... För att gå tillbaka till det här med hur det låter i lurar... "Man ska inte sträva efter att ha samma ljud i lurarna som monitorerna"... Varför inte då? Jag menar då att jag vill ha ung samma mängd bas, mid o diskant i bägge systemen, självklart låter det annorlunda med lurarna tätt på öronen än i rummet. Men om jag tex ofta (och även andra lyssnare) märker att mina mixar har för lite mid, (sång) i olika stereosar, vad ska jag då göra om jag tycker det är mer lagom jämt hemma i studion? Chansa att höja sångvolymen lite så där lagom i mixen fast det låter fel och illa hemma i studion? Gud vad jobbigt.Med tvåvägs monitorer går det inte att sänka midvolymen och på så sätt få fram mer sångregister vid lyssning i andra system. Men det kan, och har jag nu gjort med mina trevägs. Sänkte volymen på midelementet, då blir det automatiskt att jag gasar sång o gitarrer lite mer i mixen, jag slipper detta satans gissande hur mycket sången ska höras i andra stereogrejer.

Samma med trevägs diskanten. Nu när jag hör hur Ultrasone 2900 låter, hur mycket cymbaler o diskant jag hör i de lurarna törs jag äntligen vrida upp volymen till nästan max i JBLarnas diskantelement. Och plötsligt är det så enkelt att få lagom mycket cymbaler. Innan jag ändrade monitorerna och innan jag hade Ultrasone 2900 blev det ofta att jag skruvade på för mycket cymbaler och att allt blev för vasst. Nu är allt mkt enklare.

Jag har sen många, många år ett par slutna DT150 lurar, de har jag trott haft fel på frekvenskurvan eftersom man hör så mycket diskant i dem, jag borde ha mixat mer efter dem i stället för i ATH-M50 som har mkt mindre diskant. De lurarna tycker jag inte är nåt vidare alls längre, de ger för lite diskant och för mycket mid, följden blir att mina mixar blir tvärtom, för lite sång o jobbigt mkt o vass diskant.

post-8284-0-20745700-1357924480_thumb.jpg

Älskar dessa högtalare. Förr när jag bara lyssnade på stereo gillade jag alltid trevägs bättre än tvåvägs. Då med.

Liksom bara mina tankar...

Hittade en annons på L50 nyss. Inget pris, men bild på tre stycken? Det är väl antagligen två st som säljs

http://www.blocket.s...34.htm?ca=5&w=3

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Gött att du börjar få hyfs på din lyssning - och det tack vare Ultrasone-lurarna! 🙂

Jag sade ju att de var bra. 🥰

Hittade en annons på L50 nyss. Inget pris, men bild på tre stycken? Det är väl antagligen två st som säljs

http://www.blocket.s...34.htm?ca=5&w=3

Jag har ett par JBL LX44 som jag fick över när jag bytte till ADAM:s HiFi-lådor i surroundanläggningen. Ska kanske försöka sälja dem istället för att de bara står och samlar damm...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur nära ska man sitta för att det ska kallas närfältare? Jag sitter kanske närmare mina ganska stora lådor än vad det är tänkt, 140 cm´s liksidig triangel, men sen jag flyttat från ca 170 cm tycker jag att allt blir mer detaljerat.

Edit: Det här med att det oftast inte går att ställa volymen på elementen, det är på passiva lådor... Det är väl inte många fler än jag som har det, de flesta använder ju aktiva lådor så det var väl lite fel att skriva så, erkännes.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur nära ska man sitta för att det ska kallas närfältare? Jag sitter kanske närmare mina ganska stora lådor än vad det är tänkt, 140 cm´s liksidig triangel, men sen jag flyttat från ca 170 cm tycker jag att allt blir mer detaljerat.

Edit: Det här med att det oftast inte går att ställa volymen på elementen, det är på passiva lådor... Det är väl inte många fler än jag som har det, de flesta använder ju aktiva lådor så det var väl lite fel att skriva så, erkännes.

närfält beskrivs ganska bra här:

302623d1343402041-help-joinery-stucture-support-conttrol.jpg

dina skulle nog kanske funka ännu bättre med något större avstånd ändå - testa bredda dom och flytta dig själv ännu längre bak

ja - passiva är det betydligt vanligare med reglage på trevägs än tvåvägs får jag hålla med om

Link to comment
Dela på andra sajter

närfält beskrivs ganska bra här:

302623d1343402041-help-joinery-stucture-support-conttrol.jpg

dina skulle nog kanske funka ännu bättre med något större avstånd ändå - testa bredda dom och flytta dig själv ännu längre bak

ja - passiva är det betydligt vanligare med reglage på trevägs än tvåvägs får jag hålla med om

De låter bra på 7 meters håll oxå. Men små detaljer kommer fram tydligare på nära håll. Har försökt googla fram ett av JBL uträknat optimalt avstånd, men inte hittat nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...