Jump to content
Annons

Livevideo från vårat förra gig.


lonewind

Recommended Posts

Hade turen på vårt förra gig att få en duktig ljudtekniker som spelade in hela vårat gig. Dessutom på separata kanaler så man kunde mixa till det efteråt också. Jäkligt roligt var det att sitta och pilla med.

Har klippt ihop det med videon från en kamera vi riggade i ett hörn. Första gången jag klippte i film så den haglar nog av nybörjarmisstag 😄.

I vilket fall så blev jag ganska nöjd med denna låten och vågar mig därför på att dela med mig av den här.

Bor du förresten i Stockholm så kom gärna förbi Rest. Bara Vi där vi spelar på Ons 10/10 kl 20.00.

Här är en länk till Facebook-eventet

http://www.youtube.com/watch?v=P9mNfE6TCXY

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ja låter sjukt bra. 🙂 har ni fixat nåt i efterhand? rättat till misstag, dubbat etc.. anledningen till att jag frågar är att jag kommer ha ganska mycket liveinspelningar under hösten, och vill veta lite hur mycket man vågar "fuska". Mig veterligen så finns det ingen liveplatta som är "the real McCoy" så att säga..

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt ljud, och grymt spelat. Låter som studio skulle jag våga säga 🙂

Jädrar, det var ingen dålig kritik. Tusen tack. Fick ju som sagt alla spåren. Och då de är post eq och en väldigt duktig ljudtekniker rattat det så har jag inte behövt göra supermycket för att få det att låta bra.

Återkommer med svar till er andra senare, måste jobba ikväll 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

ja låter sjukt bra. 🙂 har ni fixat nåt i efterhand? rättat till misstag, dubbat etc.. anledningen till att jag frågar är att jag kommer ha ganska mycket liveinspelningar under hösten, och vill veta lite hur mycket man vågar "fuska". Mig veterligen så finns det ingen liveplatta som är "the real McCoy" så att säga..

Ja, det beror på hur man menar med rättat till. Det vi inte har gjort är gjort pålägg som dubb och liknande. Jag har rättat till några sneda toner på sången med pitchverktyg, det går inte att göra större ändringar för då blir det en skitful chorus effekt med sången som kommer från ambiencemickarna eftersom de inte är korrigerade. Har också gått in i ett gitarrackord med melodyne editor och ändrat ett felspelat moll till dur.

Andra saker man fixar till är ju t ex att mute:a kanaler som inte behövs för tillfället för att det inte ska bli onödigt stökigt. Sångmickarna, eftersom jag komprimerat dem så hårt och för att vi står så nära trummorna, måste vara mute:ade precis hela tiden när ingen sjunger i dem för de läcker in så löjligt mycket så det låter krig.

I övrigt så var det väldigt lättmixat, jag fick alla kanalerna post-eq och eftersom ljudteknikern gjort ett riktigt bra jobb behövde jag inte göra så mycket för att separera instrumenten. Det jag gjort mest är jobbat med komprimering och reverb/delay.

Angående vad som är ok eller inte att göra med en liveinspelning är väl lite upp till en själv att avgöra. Fick min världsbild härligt omskakad när den där Gotye-covern kom och alla jublade över hur häftigt de var att de kunde spela och sjunga så många på en gitarr och sjunga så perfekta stämmor. När man sen påpekade hur mycket pålägg och melodyne som använts så blev man anklagad för att vara avundsjuk och missunnsam. Där någonstans började jag inse att man inte har något att vinna på att försöka vara så "hederlig" som möjligt. Ingen bryr sig hur något är gjort, de bryr sig om de tycker det låter bra eller inte.

Det var rätt många av låtarna som blev rätt bra från det här giget så jag funderar på att göra en live-EP med de bästa låtarna. På en del av dessa låtar så digitaldistar sången rätt rejält på ett par ställen och det enda sättet att komma undan det skulle vara att lägga om sången. Där däremot går min personliga gräns, vet dock att mycket läggs om på liveplattor nuförtiden men man får ju bestämma själv hur långt man själv tycker det är rätt att gå.

I mitt fall kommer jag helt enkelt låta sången med ful digitaldist vara kvar då jag ändå tycker att helheten är tillräckligt bra för att väga upp det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tycka det var helt rätt att lägga om sången. Hellre det än digitaldist.

Det ger så mycket mer att se rörliga bilder på ett band samtidigt som man lyssnar än om man bara hör en perfekt inspelning. Ja kanske inte jämt och för alla, jag själv tex lyssnar väldigt mycket på cd genom studioljudet, men många förknippar nog modern musik med att man både lyssnar och tittar på artisterna samtidigt, ofta i datorn. Och somliga är nog tom så funtade att de knappast enbart lyssnar om det inte även är film till låten. Nu när ni har bra film så utnyttja det.

Får ni lägga om sången efteråt kan ni fixa det utan Melodynkorrigering, då har ni fuskat mindre på det sättet i stället.

Fint att det går bra för er, och att det händer grejer.

Håkan... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade jag med, med Dt 990 prolurarna ur Macens hörluruttag. Skitbra ljud, mycket trummor gillas skarpt. Kul med både tjejer o grabbar i bandet.

Åh, härligt att höra!

Ja, jag gillar när det är rejält med trummor, förutsatt att de låter och spelas bra. Här var de bra inspelade och lätta och jobba med så det var bara att kräma på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Whatever takes you througth the nigth,

its allright./John Lennon.

Hmm, förstår inte citatet i sammanhanget?

Någon trodde ni lagt om sången (Joachim?) och då tänkte jag att det är väl okej isåfall, och kom därmed att tänka på Lennons låt. Man måste ta till alla knep för att överleva natten, det är ålrejt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tycka det var helt rätt att lägga om sången. Hellre det än digitaldist.

Det ger så mycket mer att se rörliga bilder på ett band samtidigt som man lyssnar än om man bara hör en perfekt inspelning. Ja kanske inte jämt och för alla, jag själv tex lyssnar väldigt mycket på cd genom studioljudet, men många förknippar nog modern musik med att man både lyssnar och tittar på artisterna samtidigt, ofta i datorn. Och somliga är nog tom så funtade att de knappast enbart lyssnar om det inte även är film till låten. Nu när ni har bra film så utnyttja det.

Får ni lägga om sången efteråt kan ni fixa det utan Melodynkorrigering, då har ni fuskat mindre på det sättet i stället.

Fint att det går bra för er, och att det händer grejer.

Håkan... 😎

Nja, att lägga om sången känns fel på flera sätt. Ffa så kommer man tappa livekänslan och det blir helt onaturligt. Kommer vara svårt att sätta synken. Men det är ju min personliga uppfattning. Har hellre än distad inspelning med livetagningarna och känslan som kommer däri än att lägga ny sång.

Som sagt, man får ju utgå från vad som är viktigast för en själv. Alla har ju olika värderingar, jag värderar alltid känslan framför ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Jag kan tex aldrig fatta vitsen med att dubba gitarrer. Det blir alldeles för styrt, ungf som när jag fick spela "Köp varm korv" exakt efter noter på trumpet när jag var nio år. Det var ingen rocknroll alls, bara tråkigt. Jag vill att gitarren ska variera sig låtarna igenom, då blir det snyggare med bara en eller två.

Att få spela en så duktig livetekniker låter fantastiskt. Här brukar de i bästa fall slå på slutsteg mm, sen sätter de sig o dricker kaffe, är det ljud i hälften av mickarna är det bra. Det är så dåligt att jag inte vill spela alls här i stan om jag inte får sköta ljudet helt själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att få spela en så duktig livetekniker låter fantastiskt. Här brukar de i bästa fall slå på slutsteg mm, sen sätter de sig o dricker kaffe, är det ljud i hälften av mickarna är det bra. Det är så dåligt att jag inte vill spela alls här i stan om jag inte får sköta ljudet helt själv.

Haha, ja så är ju faktiskt ofta fallet tyvärr. Många ggr är det ju bättre att de varken har PA eller "tekniker" så får man styra allt själv.

Just det här haket vi spelade på var verkligen en frisk fläkt. Väl skött, proffsigt och man kände sig välkommen. Händer väl på en sådär 1/100 gig typ 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

fan vad schysst, gillar såväl sound som låt... det enda jag stör mig på är att du då och då lägger rösten lite väl mycket i näsan... det låter nästan falskt då även fast du ligger rätt i pitch då.

Hej!

Ursäkta det sena svaret. Notifikationerna har aldrig funkat för mig av någon anledning.

Tack för jättefin kritik!

Helt korrekt, sjunger rätt ofta med ett ganska nasalt sound. En del gillar det, andra inte. Jag själv lutar mer åt gillar inte men i vissa lägen är det så jag låter. Och visst kan man ändra sitt sound en del men varje gång jag snöat in på sånt så har jag pajat både pitch och kontroll för ganska långa perioder så i slutändan har jag bestämt mig för att det får låta som det låter och så sjunger jag som det känns bäst. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...