Jump to content
Annons

Quantec Room Simulator.


SadamJR

Recommended Posts

Den här gamla effektburken ska tydligen vara ett slags reverb, men ändå inte. Än idag finns det de, Peter Gabriel t ex, som tycker att den är oöverträffad. Detta ska bero på den speciella algoritmen som togs fram av en man utan någon utbildning i ämnet. Jag undrar, av ren nyfikenhet, om det är någon här som har använt den, och kan tala om vad som gör den så speciell, om något.

Quantec%20Room%20Simulator.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ännu en 30 år gammal produkt med processorkraft mindre än en modern miniräknare som enligt många låter bättre än dagens produkter. De första Lexicon- och Eventideapparaterna är andra exempel. Finner detta fascinerande. I fallet med Quantecburken tyx själva algoritmen som ger effekten dessutom vara offentlig. Den nya Qanteqeffekten är svindyr. Borde det inte gå att implementera effekten i en billig VST?

QuantecYardstick_01.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en 30 år gammal produkt med processorkraft mindre än en modern miniräknare som enligt många låter bättre än dagens produkter. De första Lexicon- och Eventideapparaterna är andra exempel. Finner detta fascinerande. I fallet med Quantecburken tyx själva algoritmen som ger effekten dessutom vara offentlig. Den nya Qanteqeffekten är svindyr. Borde det inte gå att implementera effekten i en billig VST?

QuantecYardstick_01.jpg

Jo, algorytmen (<- musikerskämt) går ju att baka in i en vst, men det är ju svårare med d/a- och a/d-konverterarna utan någon slags emulering 🙂.. sen har ju jag ingen aning om hur mycket de påverkade ljudet i just den här plojty-plojty-burken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Algorithmen må vara men själva kopplingen mot processorn som skall beräkna den är än viktigare.. Anledningen till att moderna VST pluggar slöar datorerna är för att programerarna inte vet hur man ska programera numera, och VST består av regler i form av en massa SDKs (byggsatsritningar).. Kunde man bygga en algoritm som talar direkt till processorn utan en massa wraps och APIer och skit så skulle du se på tusan. På den tiden var allt mer eller mindre assembler.. Talade direkt till maskinvaran utan behov av dumma drivrutiner som skulle tolka.. 🙂 Thats why! Och det är för övrigt därför IOS är bättre på musik-appar än Android! 😉 Mitt älsklingsreverb från dåtiden som fortfrande är svårt att slå är f**n i mig EMT 250 från 1976. Det är t.om byggd på gamla TTL kretsar på handvirat kretskort.. Hua mig.. Men svårslaget i sound!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Som joachime, kör några impulser från Quantec.

Har testat en Quantec men inte i produktion, ball. Fast inte första hands val.

Bricasti ligger högre upp på min önskelista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...