Fanti Postat 1 december 2012 Trådstartare Postat 1 december 2012 Bortsett från den akustiska gitarren så skulle det rent principiellt räcka med TriOsc (eller vad det heter i FL) men det kräver att du har ett jäkligt bra öra och hör: detuning, envelope, cutoff, resonance, m.m. Dessa låter dessutom lite annorlunda när du spelar ackord. Ackorden i "Don't you worry child" låter inte direkt som 1-3-5 men det är svårt att avgöra med tanke på detuning ... Eftersom dina låtar inte kommer bli direkta hits på ett par år så är det antagligen bättre att bara leka med TriOsc (och testa ALLA spakar/rattar) och försöka härma ljuden från t ex SHM - mest för att träna örat. 3xOsc 😉 Okey, en annan bara helt lös fråga. När jag sitter och försöker göra låtar så slår det mig ofta tankar som "Fan, detta är inte tillräckligt bra" "Det här låter inte seriöst" osv, sen lägger jag ned projektet och börjar på någonting nytt. Är väldigt självkritisk med andra ord. Tycker ni jag borde fortsätta och göra klart låten även fast jag inte tycker att det är tillräckligt bra?
djhipster Postat 1 december 2012 Postat 1 december 2012 Tricket är att inte vara självkritisk utan ljud-kritisk, om du fattar var jag vill komma. Fortsätt mecka och leka utan förväntningar om att skapa radio-färdiga "låtar" utan för att upptäcka möjligheterna. Om du hittar en bra melodi så visst - gör färdigt en låt. När du går tillbaks senare kommer du höra på den lite annorlunda och då kan göra om den. Att härma "Don't you worry child" exakt är inte lätt. Som videon någonstans här demonstrerar ...
miniryo Postat 3 december 2012 Postat 3 december 2012 (redigerat) raderat av moderator Redigerat 13 december 2012 av Vallhagen
miniryo Postat 4 december 2012 Postat 4 december 2012 Skolkar du alltså för mycket? Svar nej. Går i nian vilket betyder att jag inte ens har studiebidrag. Att jag skulle skolka från skolan stämmer inte, har just nu meritpoäng på ungefär 270 poäng, och då har jag bara fått veta ett betyg i år, vilket är A i teknik.. 1
Taus Postat 4 december 2012 Postat 4 december 2012 Svar nej. Går i nian vilket betyder att jag inte ens har studiebidrag. Att jag skulle skolka från skolan stämmer inte, har just nu meritpoäng på ungefär 270 poäng, och då har jag bara fått veta ett betyg i år, vilket är A i teknik.. Bra där! Med den förutsättningen kommer du äga en mäktigare syntpark än vad D200 och SadamJR tillsammans.
SadamJR Postat 4 december 2012 Postat 4 december 2012 Svar nej. Går i nian vilket betyder att jag inte ens har studiebidrag. Att jag skulle skolka från skolan stämmer inte, har just nu meritpoäng på ungefär 270 poäng, och då har jag bara fått veta ett betyg i år, vilket är A i teknik.. Bra gjort. Då har du inget studiebidrag alltså. Då är det bara att välja, satsa på piratkopior eller hoppas på jultomten.
Taus Postat 4 december 2012 Postat 4 december 2012 Ont: Jag tror inte man ska lägga så extrem stor vikt på vad för syntar andra producenter använder. När man lyssnar på en låt så är det en slutproduktion man hör. Så från till exempel Avicii's pill i Nexus till nedladdning från iTunes så har det hänt en del. Därför tror jag många nybörjarproducenter blir förvirrade när man laddat ner tex sylenth, nexus, massive eller andra branchdominerade VSTi's och samtidigt hoppas kunna låta som sin idol på ett par rattvrid. Syntar som ovannämnda är vanliga i modern dansmusik och har satt en viss prägel på hur det ska låta. Men om kan behärska synt så är man mindre låst. Därför råder jag dagens ungdomar att försöka hålla sig borta från romplers som tex Nexus. Lär er hur en synt fungerar och ni kommer få med er massa av ljudkunskap på vägen. Att skruva synt kan liknas vid att producera på partikelnivå. Så! Ut och skruva med er. 2
Nickeduvet Postat 5 december 2012 Postat 5 december 2012 Ont: Jag tror inte man ska lägga så extrem stor vikt på vad för syntar andra producenter använder. När man lyssnar på en låt så är det en slutproduktion man hör. Så från till exempel Avicii's pill i Nexus till nedladdning från iTunes så har det hänt en del. Därför tror jag många nybörjarproducenter blir förvirrade när man laddat ner tex sylenth, nexus, massive eller andra branchdominerade VSTi's och samtidigt hoppas kunna låta som sin idol på ett par rattvrid. Syntar som ovannämnda är vanliga i modern dansmusik och har satt en viss prägel på hur det ska låta. Men om kan behärska synt så är man mindre låst. Därför råder jag dagens ungdomar att försöka hålla sig borta från romplers som tex Nexus. Lär er hur en synt fungerar och ni kommer få med er massa av ljudkunskap på vägen. Att skruva synt kan liknas vid att producera på partikelnivå. Så! Ut och skruva med er. mycket bra inlägg!
erreth Postat 13 december 2012 Postat 13 december 2012 tryck på kicken så du får upp rutan för den, välj INS och testa dig fram där tills du får till ett bra attackljud (det allra första ljudet i kicken) Suben = basen i själva kicken, det som kommer efter själva attacken.. två olika kickar? ta attacken av ena och basen av den andra, varför skulle detta vara bättre än både attack och bas från en och samma kick?
Nickeduvet Postat 13 december 2012 Postat 13 december 2012 (redigerat) två olika kickar? ta attacken av ena och basen av den andra, varför skulle detta vara bättre än både attack och bas från en och samma kick? för då bygger du inte en egen kick.. jag vill få till mitt unika sound och inte jobba rakt av med tex vengeance.. det är inget unikt med det.. precis som att jobba med nexus.. det är inget unikt i nexus för du låter som alla andra som använder det.. (i stort sett) visst kan man layra synthar i nexus med.. men du får inte till något unikt ljud ändå pga alla som har nexus och expansioner har tillgång till exakt samma ljud.. gör du ett eget ljud och om någon skulle vilja härma dig så måste dom skruva ljudet själva och ska dom härma dig kick så lär dom få leta i evigheter om dom ska hitta samma attack/sub/snare/clap etc som du använt för att skapa din kick.. i dagens edm musik så är det hur enkelt som helst att göra en låt om man använder färdiga samples.. vilket inte är kul.. man ska skapa något unikt genom att skapa sitt eget sound.. Redigerat 13 december 2012 av Nickeduvet
Piccazzo Postat 13 december 2012 Postat 13 december 2012 Någon vänlig som kan ge bra download på "det essentiella" för en kille som ska göra house i FL? Håller på och lär mig programmet och vill gärna ha t.ex. Nexus,Sylenth och Venegance men vet inte vilken version man ska ha. Länka gärna från TPB eller någon pålitlig källa utan virus eller risk att åka. MVH LÄS : https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=6&t=149&s= Framför allt sektionen : 3. Inga olagliga eller stötande inlägg eller länkar.Inlägg/länkar till pornografiskt, narkotiskt eller upphovsrättsligt skyddat material, beskrivningar på hur man får tag på sådant, diskussioner om hur man ska bära sig åt för att använda piratkopierat material, uppmaningar till kopiering av upphovsrättsligt skyddat material, eller information som bryter mot gällande lagstiftning tolereras inte. Personangrepp är exempel på en företeelse som inte accepteras. Förtydligande: I vissa fall är dessa regler hårdare än lagen som den ser ut i skrivande stund, men se då våra regler som ett tillägg till den svenska lagen. På forumet råder religionsfrihet och åsiktsfrihet inom lagens ramar, men fokus ska alltid vara musik och det är kring detta vi diskuterar. Ett ogillande av någons inlägg/åsikt/ideologi bemöts med konstruktiv kritik, inte med angrepp. Naturligtvis är musik som innehåller sex och religion tillåtna, så länge det inte går över gränsen för vad lagen tillåter.
Vallhagen Postat 13 december 2012 Postat 13 december 2012 Tjena miniryo. Piratkopiesnack sysslas det EJ med på detta forum. /Bengt moderator
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.