Jump to content
Annons

Den stora tråden om trumsamples!


Recommended Posts

Jag håller på att bli smått galen nu. Har letat över hela nätet efter schyssta kickar och pukor till en mix jag sitter med, men hälften av alla länkar är döda, och dom som funkar länkar till riktigt risiga ljud...

Jag tänkte att vi skulle kunna samla våra fetaste samples i den här tråden. Har du grymma kickar/pukor/virvlar/cowbells eller liknande, lägg upp det här så gör ni både mig och antagligen en hel del andra jordens tjänst!

(det borde redan finnas en sån här tråd här, men jag hittade ingen, så nån moderator får gärna ta bort den här tråden om jag missat nåt, så fortsätter vi i den andra)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller du på med programmerade trummor va!?

Samlingar med massa samlade klassiska trummaskiner är lätt att komma över på nätet. Akai, Linn Drum och Roland har massa användbara ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan dela med mig av en sammanställning lite samples jag hittat på internet, om det skulle gynna någon. Bland annat 707, 808 och 909

Samples från den här knasiga killen . Och lite annat smått och gott jag hittat någonstans. Jag har knappt något koll på vad jag har. Bara elektroniskt dock. 😱

https://dl.dropbox.com/u/20576678/707_808_909.zip

https://dl.dropbox.com/u/20576678/Random%20Samples.zip

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har stort intresse! Vad/vilka maskiner handlar det om?

Här är en liten del av dom:

http://i.imgur.com/EvEeH.jpg

Har zippat allt men filen är 302MB och det orkar jag inte sitta uppe och ladda upp just nu. FIxar det imorgon. Minns inte heller var jag hittade filen från början.

Kanske borde tillägga att jag inte kollat igenom alla kataloger, så det kanske kan finnas tomma kataloger, och/eller diverse skitfiler (inte farliga sådana) med.

Redigerat av Hjorten
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en liten del av dom:

http://i.imgur.com/EvEeH.jpg

Har zippat allt men filen är 302MB och det orkar jag inte sitta uppe och ladda upp just nu. FIxar det imorgon. Minns inte heller var jag hittade filen från början.

Kanske borde tillägga att jag inte kollat igenom alla kataloger, så det kanske kan finnas tomma kataloger, och/eller diverse skitfiler (inte farliga sådana) med.

De där samplingarna har jag också. Alesis DM5 och Boss DR-660 är riktigt mysiga!

Jag har även en riktig Boss Dr-660 modul hemma, har dock inte fått liv i den då jag saknar en adapter som fungerar.

Redigerat av EricFoxx
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan.. Tänk på att inte lägga upp copyrightat material bara.. det där ser ut som om den kommer från någon East&West eller Dance Megadrums Sample CD.

@Frekvensspektrum: kan tipsa dig om att 4sound / folkungagatan har två ganska stora trådkorgar med sample-CD's för mellan 50 - 150:- /st däribland ett gäng dubbel CD's med feta trumbibliotek.. hurry, hurry.

Editerar tråden om jag kommer på några gratisgrejer att länka till

Redigerat av Lundin
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Lundin:

Visste faktiskt inte att det var från någon sample-cd, då får jag tyvärr skippa att ladda upp den. Får jag tipsa om vad filen hette så folk kanske kan leta efter den själva? (Även om filnamnet var väldigt generiskt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lundin:

Visste faktiskt inte att det var från någon sample-cd, då får jag tyvärr skippa att ladda upp den. Får jag tipsa om vad filen hette så folk kanske kan leta efter den själva? (Även om filnamnet var väldigt generiskt)

Och det är samma sak med länkning till copyrightat material tyvärr.. så vet du inte var samplingarna kommer ifrån är det bättre att inte länka alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ofta det låter fett att blanda ut maskiner med inspelad signal. Kick och Virvel i varje fall.

Håller med Carle. Saknas energi och knuff i inspelningen kan man få liv i den genom att komplettera de akustiska trummorna med syntetiska ljud. De tål ofta att pitchas mer extremt än akustiska samplingar så jag brukar pitcha dom så dom matchar inspelningen. Sedan balanserar jag dom mot insepelningen så att samplingarna gör skillnad men inte går att identifiera.

Till kick brukar jag använda trummaskiner, beatboxes eller dans- eller hiphopkickar. En kick jag använt vid flera tillfällen är en mix av 808 och 909 som jag kallar 809. 🙂

Virvel kan vara i princip vad som helst. Brus, något ambient lofiexperiment, eller något jag plockat från beatboxes eller någon trummaskin. Jag låter den inspelade virveln stå för dynamik och variation och väljer ett kompletterande ljud som ger stadga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joachime: Det har aldrig slagit mig att försöka matcha orginalspåren i pitch. Ska testa nästa gång.

Jag kör oftast kick och virvel från Linn Drum. Sen lite exciter och gateade reverb och sen låter det som We Built This City. Vilket är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...