Jump to content
Annons

Hur tajt bör en inspelning vara?


ljudsystem

Recommended Posts

Ok, vet att det inte finns något entydigt svar på frågan men:

När jag spelat in ett spår till ett klick och sedan sätter mig ner för att rätta till misstagen hur stor felmarginal är rimligt?

Jag har hört om supertajta musiker som inte driver mer än några få millisekunder från klicket, tyvärr är jag inte en av dom.

Hur många millisekunder plus/minus från klicket skulle ni anse att man rimligen kan röra sig innan man hamnar utanför "the pocket"? fem? tio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Beror på tempo om du tänker i millisekunder.

Annars, svänger det så är det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jättesvårt att svara på det där, eftersom det beror mycket på låten, produktionen, spelstil och annat. Men faktum är att en enda millisekunds fel faktiskt kan vara hörbart. Jag säger inte att det låter illa (det kan mycket väl passa), men det hörs. 10 millisekunder fel gör att det låter som ett delay.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju tajtare desto bättre - men med förbehållet att om det låter bra så är det bra, även om det inte är supertajt...

Ju tajtare desto bättre - men med förbehållet att om det låter bra så är det bra, även om det inte är supertajt...

Kan inte riktigt förstå hur du kan generalisera så mkt ??? Beror helt och hållet på kontext.

Att få rätt flöde och känsla är viktigt också..tycker iallafall inte man kan generalisera och säga desto tightare..det kan faktiskt ge t.e.x extra gung/swing/groove... osv osv listan kan göras lång.

Men visst man bör väl ha en viss känsla för när det ska vara tight och inte...

Jag tycker iallafall att nuförtiden så lägger man ner allt för stor vikt att få allt tight och synkat..så tight så det nästan låter mekaniskt... sterilt..livlöst.. med alla digital verktyg till hands kan man få milimeter precesion på allting..det har blivit en total fixering vid att det ska vara digitalt korrekt..istället för att bara blunda och lyssna med öronen...

Själv försöker jag spela in så mycket live som möjligt..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många millisekunder plus/minus från klicket skulle ni anse att man rimligen kan röra sig innan man hamnar utanför "the pocket"?

Well, enligt några forumister så är Hellvalla Burn III (ett band som jag spelar i) på gränser för "tajt", för "rent" och "exakt". Du kan ju använda dessa låtar som en måttstock.

grinbig.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte riktigt förstå hur du kan generalisera så mkt ??? Beror helt och hållet på kontext.

Att få rätt flöde och känsla är viktigt också..tycker iallafall inte man kan generalisera och säga desto tightare..det kan faktiskt ge t.e.x extra gung/swing/groove... osv osv listan kan göras lång.

Är det för mycket otajt så låter det bara slarvigt. Det är absolut inte i otajtheten som svänget sitter, utan i hur dynamiskt det är spelat. Du kan utan problem dödkvantisera allting och ändå få det j-t svängigt tack vare dynamiskt spel.

Det är därför jag tycker att jag kan generalisera.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det för mycket otajt så låter det bara slarvigt. Det är absolut inte i otajtheten som svänget sitter, utan i hur dynamiskt det är spelat. Du kan utan problem dödkvantisera allting och ändå få det j-t svängigt tack vare dynamiskt spel.

Det är därför jag tycker att jag kan generalisera.

Joo..du verkar mer den typen som vill ha musiken kvantiserad och perfekt...Själv tycker jag "misstag" bara kan tillföra och göra musiken mer intressant att lyssna på...om allt är för perfekt i minsta detalj blir det inte speciellt spännade att lyssna på....tycker verkligen inte om ordet "slarvigt".. Finns många band som spelar in skivan live i studio, Steve Albini gör ju det t.e.x.. får musiken att bli mer organisk.. vilket blir väldigt svårt om du ska pussla ihop 10 sekunders fragment och pussla ihop bit för bit... Men beror på vad man gör för musik gör man radio pop...ska man ju dödskvantisera och allt sådant.. jag själv är allergisk mot det.. då kan man lika gärna programmera hela skiten

Redigerat av Ekstasis
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

jaa misstag gör musiken mänsklig, är allt perfekt blir det mekaniskt tråkigt och förutsägbart att lyssna på.. Men det beror också på vad det är för musik viss musik ska också låta mekanisk, t.e.x meshuggah, dom ska låta supertighta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska komiskt när folk gör det till någon sorts motsatsförhållande, där tajt=tråkigt och mekaniskt, medan otajt=känsla och levande.

Det är som sagt inte alls i det otajta som svänget sitter, utan i dynamiken. Att lägga till lite spökslag och extra markeringar på väl valda ställen, gör enormt mycket mer för "äktheten" än att ha det otajt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska komiskt när folk gör det till någon sorts motsatsförhållande, där tajt=tråkigt och mekaniskt, medan otajt=känsla och levande.

Det är som sagt inte alls i det otajta som svänget sitter, utan i dynamiken. Att lägga till lite spökslag och extra markeringar på väl valda ställen, gör enormt mycket mer för "äktheten" än att ha det otajt.

Det är ganska komiskt när folk gör det till någon sorts motsatsförhållande, där tajt=tråkigt och mekaniskt, medan otajt=känsla och levande.

Det är som sagt inte alls i det otajta som svänget sitter, utan i dynamiken. Att lägga till lite spökslag och extra markeringar på väl valda ställen, gör enormt mycket mer för "äktheten" än att ha det otajt.

Problemet är som sagt när man generaliserar, det var du som påstod att allt var tvunget att låta tajt annars lät det "slarvigt"...

Link to comment
Dela på andra sajter

"spela runt klicket" herre gud okej, vart läste du det i någon kokbok eller ?

Vad pratar vi om för instrument, trummor eller gitarr ???

Pratar vi trummor är väl begreppet "dynamik" riktigt men har igentigen inget med själva rytmen att göra. Även om claes säger att man ska spela dynamisk så ska man göra det kvantmässigt och synca varenda kvant..inte gå utanför tempot eller svänga framåt och tillbaka mellan olika..

Pratar vi om gitarr har dynamik inget med rytm att göra överhuvudtaget...Men att spela dynamiskt är väl "oftast" ansett som något positivt dock långt ifrån alla spelstilar/genres

Men som vanligt går inte att generalisera därav är denna tråden tämligen meningslös om ni frågar mig... Men visst om ni vill följa kokböcker så gör det, jag följer bara flödet och det som känns naturligt... sedan om jag är i sync med tempot eller inte hör inte dit.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu talar jag bara för egen del här men så tajt det är möjligt är att förespråka iaf i min värld.

Spelar mestadels trallpunk och liknande musik och inte håller det att vara otajt inte. Sen om man vill ha en gitarr som exempel som ska ligga och "släpa" så måste den ändå släpa "tajt". Svårt att förklara när man inte är så insatt i alla termer och dylikt men iaf. Hör man att det är otajt så är det otajt, svårare än så är det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, har inte alla musiker den kokboken så borde de skaffa den.

Vissa människor verkar väldigt insnöade i sitt egna lilla universum, och kan liksom inte föreställa sig att en viss formula inte passar alla... Jag kan ta ett exempel, om jag nu ska öppna upp ditt universum lite granna... Om du t.e.x spelar jazz hur fan skulle det låta om det spaldes tight och kvantiserat ? Jazz är helt fri form av musik som baseras till stor del av improvisation..Som sagt din kokbok som du använder dig av passar uppenbarligen inte alla..därför det blir så dumt att generalisera som vissa gör. Det beror helt och hållet på vad det är för musik, viss musik ska vara snortight annan musik inte.

Jag själv föredrar att spela in lite längre tagningar, sedan improviserar jag lite och lägger till nya nanser som jag skapar i just det ögonblicket.. då får jag de bästa tagningarna... demo versioner kan många gånger låta bra mkt bättre t.e.x då man tenderar att fokusera mer på känsla och flöde istället för extrem perfektionism.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu talar jag bara för egen del här men så tajt det är möjligt är att förespråka iaf i min värld.

Spelar mestadels trallpunk och liknande musik och inte håller det att vara otajt inte. Sen om man vill ha en gitarr som exempel som ska ligga och "släpa" så måste den ändå släpa "tajt". Svårt att förklara när man inte är så insatt i alla termer och dylikt men iaf. Hör man att det är otajt så är det otajt, svårare än så är det inte.

Trall punk är ju snabb och ryckig musik oftast, typ DLK och låter väl bäst tight ja, men det beror också på vart vi drar gränsen/ribban för att vad som r tight, är det på kvantmässig nivå eller mer subjektiv nivå.. Men i trallpunk r det ju mycket släppande trummor även endel d-takt. t.e.x

Link to comment
Dela på andra sajter

Det intressanta är väl hur tajt någon spelar i förhållande till övriga instrument. Om man har trummor och gitarr som är snortajta funkar det ju inte om basisten är ute och cyklar. Om däremot alla tre är ute och cyklar kan det nog bli ganska svängigt trots att det inte är helt tajt (jämfört med ett klick).

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Pratar vi om gitarr har dynamik inget med rytm att göra överhuvudtaget...Men att spela dynamiskt är väl "oftast" ansett som något positivt dock långt ifrån alla spelstilar/genres

Det har väldigt mycket med sväng/timing att göra. Ett funkigt sextondelskonp på gitarr är omöjligt att göra svängigt om del spelas odynamiskt, med samma anslag hela tiden. Samma gäller trummor. En sxtondels syntbas däremot kan ju vara hur svängig som helst med samma velocity om det spelas mot ett passande trumkomp.

Claes linje att dynamisk spel i kombination med hårdkvantiserat trumkomp blir sväng tycker jag funkar på de flesta stilar faktiskt.

Här ett exempel där jag spelat trummor via digitalset som sedan hårdkvantiserats näsan överallt. Några ställen fick jag låta vara, men annars funkade det. Jag tycker det svänger hyfsat i alla fall.

http://www.bwmusic.se/slask/Wernborg_GreenFingers.mp3

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant det Claes och Ekstasis pratar om. Jag håller med er båda. (Även om ni kanske inte håller med varandra fullt ut.) Jag kom att tänka på en rolig grej utifrån mina egna inspelningar, som handlar om just "missar".

Jag har vid några tillfället gjort om-inspelningar på mina gamla låtar/idéskisser. Och när det väl kommer till kritan, så saknar jag oftast en hel del utav dessa "fel" som jag spelade på de första slask-mixarna. Vilket i sin tur gör att jag vill spela in dessa "misstag" på nytt även i de nya versionerna, bara för att de känns så jävla rätt där. Dock blir det ändå aldrig riktigt samma sak som vid första tillfället.

Det är som att ta ett exakt likadant fotografi vid två olika tillfällen. (Det behöver inte skilja många sekunder.) Man upplever ändå att den första bilden hade något speciellt som den andra bilden saknade. Jävligt märkligt, och det är svårt att ta på. Men det finns någon själ där. (Jag vet.. nu blev det flummigt här.)

Gör man många trötta sång-omtagningar blir detta oftast ganska påtagligt. Den första tagningen är oftast bäst, för det finns ett speciellt uttryck där. Efter det börjar man tänka för mycket, och det blir krystat.

Sammanfattningsvis: Uttryck är viktigt.

Redigerat av Potchipoo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa människor verkar väldigt insnöade i sitt egna lilla universum, och kan liksom inte föreställa sig att en viss formula inte passar alla... Jag kan ta ett exempel, om jag nu ska öppna upp ditt universum lite granna... Om du t.e.x spelar jazz hur fan skulle det låta om det spaldes tight och kvantiserat ? Jazz är helt fri form av musik som baseras till stor del av improvisation..Som sagt din kokbok som du använder dig av passar uppenbarligen inte alla..därför det blir så dumt att generalisera som vissa gör. Det beror helt och hållet på vad det är för musik, viss musik ska vara snortight annan musik inte.

Jag har spelat allt från jazz till hårdrock. I många år dessutom. Tack för att du öppnade upp mitt universum lite granna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat allt från jazz till hårdrock. I många år dessutom. Tack för att du öppnade upp mitt universum lite granna.

Då kanske du hamna i fel dimension då ? eller i fel universum vad vet jag 🙂

Nej skämt och sido, ärligt talat, om du gillar din kokbok och all dess recept så är inte jag den

som ska ha åsikter om det... Jag tycker man gör det som känns rätt för en själv...

Men det är ju också bra att man har en egen vilja också verkar ju som vissa personer saknar en sådan... man bör lita på sin egna instink toch följa den i första hand och inte följa diverse kokböcker...men det är min åsikt..jag har inga problem med att du vill spela tight jazz eller tight hårdrock men det blir dock absurt när folk generaliserar som dom gör och säga "så här ska det vara" .. då tycker jag man är helt och hållet insnöad i sig själv..och saknar förmåga sätta sig in i andras musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du berättar ju faktiskt också hur det "ska" vara, utan att du verkar inse att du faktiskt gör det... 😉

Låter det bra så är det bra - något jag skrev redan i mitt första svar i tråden, men med en dåres envishet så fortsätter jag hävda att svänget sitter i princip helt i dynamiken i trumspelet - och inte i timingfel.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Du berättar ju faktiskt också hur det "ska" vara, utan att du verkar inse att du faktiskt gör det... 😉

Låter det bra så är det bra - något jag skrev redan i mitt första svar i tråden, men med en dåres envishet så fortsätter jag hävda att svänget sitter i princip helt i dynamiken i trumspelet - och inte i timingfel.

nej jag säger inte att det ska vara på något visst sätt, jag säger att man ska följa sin instinkt och tycke och smak.... finns ju igentligen inget rätt eller fel i det avseendet om ni frågar mig..

Jag tycker iallafall inte ska generlisera, utan det handlar mest om vad som passar musiken ifråga... Jag gillar t.e.x berlin school som använder step sequencer där har jag inget emot kvantiserade rytmer utan ger en hypnotiserande effekt.

http://www.youtube.com/watch?v=w5d_BsoT9Js

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Då kanske du hamna i fel dimension då ? eller i fel universum vad vet jag 🙂

Nej skämt och sido, ärligt talat, om du gillar din kokbok och all dess recept så är inte jag den

som ska ha åsikter om det... Jag tycker man gör det som känns rätt för en själv...

Men det är ju också bra att man har en egen vilja också verkar ju som vissa personer saknar en sådan... man bör lita på sin egna instink toch följa den i första hand och inte följa diverse kokböcker...men det är min åsikt..jag har inga problem med att du vill spela tight jazz eller tight hårdrock men det blir dock absurt när folk generaliserar som dom gör och säga "så här ska det vara" .. då tycker jag man är helt och hållet insnöad i sig själv..och saknar förmåga sätta sig in i andras musik.

Suck. För det första var det du som kallade det kokbok. Vad lätt det skulle vara för dig att förstå vad jag menar om vi satt på tu man hand. Inte lätt att förklara i skrift alla gånger. Lyssna på min låt Rock n Roll Music. Där spelar både jag å trummisen aROCKER "runt" ett klick. Långt ifrån snortajt men med ett sväng. :

http://dl.dropbox.com/u/9809462/Rock_N_Roll_Music_Master_v3(2).mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck. För det första var det du som kallade det kokbok. Vad lätt det skulle vara för dig att förstå vad jag menar om vi satt på tu man hand. Inte lätt att förklara i skrift alla gånger. Lyssna på min låt Rock n Roll Music. Där spelar både jag å trummisen aROCKER "runt" ett klick. Långt ifrån snortajt men med ett sväng. :

).mp3

Suck. För det första var det du som kallade det kokbok. Vad lätt det skulle vara för dig att förstå vad jag menar om vi satt på tu man hand. Inte lätt att förklara i skrift alla gånger. Lyssna på min låt Rock n Roll Music. Där spelar både jag å trummisen aROCKER "runt" ett klick. Långt ifrån snortajt men med ett sväng. :

).mp3

Som jag sa innan det beror helt och hållet på vart man drar gränsen/ribban, tightheten kan man ta till det extrema.. men som jag sagt tidigare går inte generalisera alls om detta.. Men trådskaparen ställde frågan rent allmän..på en sådan frågan kan det nog bara bli dumma svar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Steely Dan's musik är tajt som en bihåleinflammation, och svänger som fan i mina öron. De är pefektionister på jakt efter en/ett perfekt groove. Vid något tillfälle lär blåssektionen ha fått komma tillbaka och lägga sina slingor igen eftersom bandet man spelade in på hade nötts ut. Samtidigt har jag hört massor av musik som inte alls låter på det här viset, som jag har tyckt om. Att lämna rena misstag för att det skulle låta "mänskligt" tycker jag däremot bara tyder på slöhet och/eller dåligt omdöme. Det enda som ursäktar att ge ut sånt är att man helt enkelt inte har möjlighet att göra fler tagningar pga att musikern ifråga är död, eller att det rör sig om att ge ut tidiga inspelningar till de mest inbitna fansen, eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...