Jump to content
Annons

Diagnostisering


ironman

Recommended Posts

Jag tror på min tes som jag skrev om i "drog tråden" att personer som blir musiker har nog fler aspergers och adhd diagnoser i förhållande till andra yrkesgrupper. Och denna tråden är ett utmärkt bevis på det. 

Tex

Personer med Asperger syndrom har svårt med såväl stora som små förändringar. Och

- tolkar ofta språket konkret och bokstavligt, vilket lätt leder till missförstånd

- misstolkas ofta som “egoistiska” och “ouppfostrade”

- har ofta specialintressen, något som uppslukar all deras tid

- är ofta rutinbundna och har svårt för förändringar

Utseendemässigt skiljer sig inte personer med Asperger syndrom från andra människor. Därför kan de lättare bli missförstådda av sin omgivning, som uppfattar dem som ohyfsade och ouppfostrade. Många vuxna med Asperger syndrom har tidigt upplevt sig annorlunda och utanför den sociala gemenskapen. Funktionshindret medför framför allt stora problem i sociala situationer.

Men hjälp finns att få, kontakta ert lokala landsting och undersök hur du skall gå tillväga. 

Mvh

*******************************************

Edit: Ändrade rubriken

Bengt

Moderator

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror på min tes som jag skrev om i "drog tråden" att personer som blir musiker har nog fler aspergers och adhd diagnoser i förhållande till andra yrkesgrupper. Och denna tråden är ett utmärkt bevis på det.

Tex

Personer med Asperger syndrom har svårt med såväl stora som små förändringar. Och

- tolkar ofta språket konkret och bokstavligt, vilket lätt leder till missförstånd

- misstolkas ofta som “egoistiska” och “ouppfostrade”

- har ofta specialintressen, något som uppslukar all deras tid

- är ofta rutinbundna och har svårt för förändringar

Utseendemässigt skiljer sig inte personer med Asperger syndrom från andra människor. Därför kan de lättare bli missförstådda av sin omgivning, som uppfattar dem som ohyfsade och ouppfostrade. Många vuxna med Asperger syndrom har tidigt upplevt sig annorlunda och utanför den sociala gemenskapen. Funktionshindret medför framför allt stora problem i sociala situationer.

Men hjälp finns att få, kontakta ert lokala landsting och undersök hur du skall gå tillväga.

Mvh

Diagnostiserade du precis folk i tråden? Stiligt.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror på min tes som jag skrev om i "drog tråden" att personer som blir musiker har nog fler aspergers och adhd diagnoser i förhållande till andra yrkesgrupper. Och denna tråden är ett utmärkt bevis på det.

Bara om man till varje pris vill verifiera din tes.

Utan att ha mer på fötterna än du så tror jag snarare att tjafset här beror på den kultur som har kommit till på forumet. Jag tror inte den allmänna mentaliteten här har någonting med asperger att göra, utan ytterst med att den kärna av användare som syns och hörs mest är gubbar, med internetmått mätt. Medelåldern överlag är hög för att jämföra med andra forum. Inställningen till hur man beter sig på internet (nu lägger jag ingen värdering i det, bara konstaterar) skiljer sig i allmänhet mellan de som växt upp med det och de som var vuxna när det kom. När då båda åldersgrupperna finns representerade bäddar det för konflikter.

Asperger och såna diagnoser tror jag inte på (edit: som en anledning i sammanhanget, inte som existerande fenomen). Nästan varenda forum jag har hängt på har folk hävdat att "vi här är nog lite speciella och störda jämfört med samhället utanför". På xkcd:s forum vill alla vara nördar med social fobi, på språkforum vill alla vara insnöade och oförstående för omvärlden, på musikforum vill alla att musiken ska vara en funktionsnedsättning. Kom över er själva, det går utmärkt att göra bra musik/programmera häftiga skript/lära sig gammalgrekiska OCH vara en normal jävla mänska med normalt jävla mänskliga problem.

Redigerat av Dingbats
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror på min tes som jag skrev om i "drog tråden"

Don't flatter yourself, Bozo!

Som jag sa till dig, några inlägg sedan (och som du "råkade" missa), du har noll koll.

Men det är gulligt när du kämpar för att låtsas hänga med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske du rent av kan tala om vilka du avser, så att de kan få sin diagnos och sin behandling, och slipper lida i onödan.

Det skulle inte vara rätt av mig och jag är ingen doktor. Men jag misstänker som sagt några. Men om man tittar på många trådar här på forumet är det oftast samma personer som missförstår och skriver en massa otrevligheter. Och så borde dom rimligtvis vara även på det privata planet.

Kör jag och krockar med min bil hela tiden, borde rimligtvis något inte vara ok med mig, och förhoppningsvis skulle nära och kära och berörda myndigheter reagera på det och hjälpa mig och sedan se om jag verkligen är lämplig att ha ett körkort.

Och jag måste säga det, att det är inget fel att ha adhd aspergers osv , men det underlättar att få hjälp.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Don't flatter yourself, Bozo!

Som jag sa till dig, några inlägg sedan (och som du "råkade" missa), du har noll koll.

Men det är gulligt när du kämpar för att låtsas hänga med 🙂

Ja du valle, du har kallat mig( och andra) för både det ena och det andra i olika trådar. Och du missförstår ibland. Jag mena inget illa med det jag skrev. Har precis gått igenom en adhd och aspergers undersökning. Där det konstaterades adhd.

Som din vän och kollega här på forumet rekommenderar jag dig varmt att gå på en liknande undersökning.

Och jag menar inget illa med detta.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Som din vän och kollega här på forumet rekommenderar jag dig varmt att gå på en liknande undersökning.

Wow, tack! Jag ska givetvis följa din rekommendation 🙂

Kollade lite snabbt, i förberedningssyfte, på Wikipedia om vilka symptom som måste finnas för att man ska få diagnosen:

  • Koncentrationssvårigheter – Inga påtagliga.
  • Hyperaktivitet - No, way! Jag är superlat av mig.
  • Glömska - Jag kan vara lite glömsk, jo.
  • Talförmågan ökar kraftigt - Jag lider av ett ringa "talfel" som snarare motverkar ökad talförmåga.
  • Nedsatt motorik - Bara när jag sover.
  • Sömnsvårigheter - Ibland.
  • Sen tal- och språkutveckling - Jag gick hos talpedagog som barn, men det berodde på att jag inte kunde säga U utan sa Y istället; typ tjyrig, plyfsig, dym i hyvydet etc
  • Problem med att tolka sinnesintryck - Tvärtom, jag är god människokännare.
  • Psykiska problem som ångest, stark oro eller depression - Absolut. Värst var när jag var omkring de 30, och lite när jag närmade mig 40. Fast jag känner mig oerhört fräsch för tillfället.
  • Tendens att upprepa eller "haka upp sig på" ord eller meningar Nej, nej, nej.
  • Känslomässig instabilitet - Inte riktigt.

Fan, dy har nog rätt. Ska kolla ypp det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, tack! Jag ska givetvis följa din rekommendation 🙂

Fan, dy har nog rätt. Ska kolla ypp det!

Jag tycker snarare att mina misstankar har gått från skäligen till sannolik och vi kan lägga till.

Koprolali

Många förknippar Tourettes syndrom med ofrivillga utbrott av fula ord eller socialt opassande kommentarer. Till exempel könsord, avföringsord eller sexuella anspelningar. Det kallas koprolali och har en fysisk motsvarighet som heter kopropraxia och visar sig genom obscena gester.

I själva verket är det långt ifrån alla som har Tourette som utvecklar koprolali eller kopropraxia. Det går inte att förutsäga vilka som kommer att drabbas men de som drabbas mår ofta mycket dåligt.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att jag förutom ADHD även är drabbad av koprolali?

Jag skulle rekommendera att du undersöker alla 3 men jag tror mest på aspergers och koprolali.

Och det är bara att gå igenom dina inlägg så förstår du nog själv varför.

Du har kallat folk för bla

Är du bög

Har du knullat för lite

jag kan göra listan väldigt lång.

Och alla missförstånd

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har kallat folk för bla

Är du bög

Har du knullat för lite

😆

Kommer alltså från dig, som nyss tog dig friheten att sätta ADHD-, koprolali- och Asperger-diagnos på personer i den här tråden trots att du aldrig träffat dessa personer IRL.

Grattis, Einstein!

Är du bög?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte dags att lägga ner denna sandlådediskussion och ta de personliga problemen som somliga har med varandra via PM istället - så att tråden han få återgå till ämnet istället och vi som inte är roade av diverse tillmälen som ni ger varandra, kan få slippa dagistjafsandet...?

Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Kommer alltså från dig, som nyss tog dig friheten att sätta ADHD-, koprolali- och Asperger-diagnos på personer i den här tråden trots att du aldrig träffat dessa personer IRL.

Grattis, Einstein!

Är du bög?

Titta igenom dina egna inlägg här på forumet. Så ser du att du är ganska bra själv på att sätta diagnoser. Men det är alltid allvarligare när något drabbar dig här på studio forum. Och jag är inte homosexuell och jag har inga problem om någon är det. Men än en gång läs igenom dina egna inlägg här på forumet och berätta om din egen uppfattning om homosexuella

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte dags att lägga ner denna sandlådediskussion och ta de personliga problemen som somliga har med varandra via PM istället - så att tråden han få återgå till ämnet istället och vi som inte är roade av diverse tillmälen som ni ger varandra, kan få slippa dagistjafsandet...?

Vadå sandlådenivå?

Det är för allas skull. Det är inte ok att valle håller på som han gör mot allt och alla i tråd efter tråd. Hade jag gjort så hade jag blivit varnad och säkerligen avstängd från forumet.

Edit: och förstår man inte själv att man har problem får någon upplysa en om det

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå sandlådenivå?

Det är för allas skull. Det är inte ok att valle håller på som han gör mot allt och alla i tråd efter tråd. Hade jag gjort så hade jag blivit varnad och säkerligen avstängd från forumet.

Om du nu tycker att Valle startade med skitsnacket i denna tråden (vad han har skrivit eller inte skrivit i andra trådar, är faktiskt helt irrelevant i denna tråden), så blir det ju knappast bättre av att du fortsätter tjafsa. Är det så nödvändigt för dig att få sista ordet, att du tycker det är ok att låta det gå ut över innehållet...?

Är det då inte smartare att låta skitsnacket dö ut i tråden genom att strunta i att bemöta det - så att innehållet får en chans att återgå till vad tråden egentligen handlar om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Koprolali

Till exempel könsord, avföringsord eller sexuella anspelningar.

😆 Wow då lider nästan alla män i hela världen av Koprolali. Det verkar finnas en diagnos för allt idag. :rolleyes: Finns det en diagnos finns pengar att tjäna. Och som jag beter mig ibland på jobbet med alla fruntimmer som bara skrattar istället för att de misstänker att det är något fel på mig.Mmm vad konstigt att de inte har föreslagit att jag lider av Koprolali. :rolleyes:

I själva verket är det långt ifrån alla som har Tourette som utvecklar koprolali eller kopropraxia. Det går inte att förutsäga vilka som kommer att drabbas men de som drabbas mår ofta mycket dåligt.

Mvh

Du är rolig du. Ställer diagnoser på folk du inte vet ett jota om. Det kliades på ballen igår mellan 18.23-18.24. Kan du kolla upp på wikipedia om jag har fått flugor på trumpeten eller om det är något annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Wow då lider nästan alla män i hela världen av Koprolali. Det verkar finnas en diagnos för allt idag. :rolleyes: Finns det en diagnos finns pengar att tjäna. Och som jag beter mig ibland på jobbet med alla fruntimmer som bara skrattar istället för att de misstänker att det är något fel på mig.Mmm vad konstigt att de inte har föreslagit att jag lider av Koprolali. :rolleyes:

Du är rolig du. Ställer diagnoser på folk du inte vet ett jota om. Det kliades på ballen igår mellan 18.23-18.24. Kan du kolla upp på wikipedia om jag har fått flugor på trumpeten eller om det är något annat?

Troligtvis lider du av gubbsjuka med en dos av hypokondri.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hypokondri

🙂

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte bättre att ni tar och ses IRL och slå varandra hårt på käften? 😆

Visst det är aldrig fel med en sjysst clean fight. Men att hamna på sjukhus eller sitta på kåken några år för lite diskussion på studio forum är det knappast värt.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni ändå kunde hålla en vettig diskussion... :rolleyes:

Givetvis, men din dumma fråga krävde mitt dumma svar 🙂

Jag skulle givetvis aldrig i min vildaste fantasi göra valle illa på någotvis. Men detta hur han är här på studio forum måste även andra ha reagerat på. Och jag ville bara vara sjysst mot han och berätta att hjälp finns

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis, men din dumma fråga krävde mitt dumma svar 🙂

Jag skulle givetvis aldrig i min vildaste fantasi göra valle illa på någotvis. Men detta hur han är här på studio forum måste även andra ha reagerat på. Och jag ville bara vara sjysst mot han och berätta att hjälp finns

Mvh

Vad har det med trådens ursprungliga ämne att göra?

Detta tillför inte diskussionen ett dugg..

Gå sök hjälp själv! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har det med trådens ursprungliga ämne att göra?

Detta tillför inte diskussionen ett dugg..

Gå sök hjälp själv! 😱

Personer med Asperger syndrom har svårt med såväl stora som små förändringar. Och

- tolkar ofta språket konkret och bokstavligt, vilket lätt leder till missförstånd

- misstolkas ofta som “egoistiska” och “ouppfostrade”

- har ofta specialintressen, något som uppslukar all deras tid

- är ofta rutinbundna och har svårt för förändringar

Jag tycker detta tillförde tråden en hel del. Och har med det ursprungliga ämnet att göra.

Men det med valle var kanske lite off topic. Men det är för allas bästa, bara för att man har olika åsikter osv skall man inte finna sig i att bli kallad bög, och en massa andra saker som valle har skrivit i tråd efter tråd. Det är inte ett helt normalt beteende att göra så, och jag tycker synd om personer som kanske lider av något som dom själva inte ens vet om. Som skulle ge dom och deras anhöriga en förklaring till deras beteende. Och tro mig beter man sig så på ett internet forum, så beter man sig likadant i det verkliga livet också.

Mvh

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Personer med Asperger syndrom har svårt med såväl stora som små förändringar. Och

- tolkar ofta språket konkret och bokstavligt, vilket lätt leder till missförstånd

- misstolkas ofta som “egoistiska” och “ouppfostrade”

- har ofta specialintressen, något som uppslukar all deras tid

- är ofta rutinbundna och har svårt för förändringar

Jag tycker detta tillförde tråden en hel del. Och har med det ursprungliga ämnet att göra.

Men det med valle var kanske lite off topic. Men det är för allas bästa, bara för att man har olika åsikter osv skall man inte finna sig i att bli kallad bög, och en massa andra saker som valle har skrivit i tråd efter tråd. Det är inte ett helt normalt beteende att göra så, och jag tycker synd om personer som kanske lider av något som dom själva inte ens vet om. Som skulle ge dom och deras anhöriga en förklaring till deras beteende. Och tro mig beter man sig så på ett internet forum, så beter man sig likadant i det verkliga livet också.

Mvh

Mvh

Okej.. Men jag är inte så säker på att man beter sig likadant på internet som man gör i verkligheten. Har du träffat Valle på riktigt?

Detta kanske skulle kunna bli en ny tråd om sjukdomar och diagnoser förresten?

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.. Men jag är inte så säker på att man beter sig likadant på internet som man gör i verkligheten. Har du träffat Valle på riktigt?

Detta kanske skulle kunna bli en ny tråd om sjukdomar och diagnoser förresten?

:rolleyes:

Hehe diagnos tråden. Har aldrig träffat valle irl, och jag vet inte om jag skulle vågat. Tänk att sitta i samma replokal som honom och råka spela fel. Jag vågar inte ens tänka på vad som skulle hänt med mig då 🙂

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe diagnos tråden. Har aldrig träffat valle irl, och jag vet inte om jag skulle vågat. Tänk att sitta i samma replokal som honom och råka spela fel. Jag vågar inte ens tänka på vad som skulle hänt med mig då 🙂

Mvh

Jag tror att du har lite för mycket fördomar...

Fast det är väl normalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...