JohnRick Postat 11 augusti 2011 Postat 11 augusti 2011 (redigerat) I början av Juli köpte min flickvän en cello för 8 000 SEK. Vid ankomsten bestämde hon sig för att ta den till en välrenommerad, tillika tysk, fiolbyggare och stråkspecialist här i stan. Denne kunde snabbt konstatera att den definitivt inte var spelbar då den på insidan av kroppen hade en djup spricka. Därtill var halsen inte ens i det träslag som påstods utan det var påmålat. I princip var stråken det enda som var nå't att ha. Nu får man ju givetvis vad man betalar för, mem det rättfärdigar inte en djupgående spricka genom cellon som hade kostat multum mer att reparera, varför min GF valde att returnera cellon och meddela att hon ville ha pengarna tillbaka - en "total refund to bank account". Detta meddelades både skriftligen per mail till thomann (två ggr om), samt på den returlapp som medföljer. Cellon paketerades varsamt och hållbart, med foton tagna under hela processen för att visa på hur detta hade gjorts. Hämtades upp av en av Thomanns anlitade transportfirmor där avhämtande chaufför dessutom blev rörd över hur ordentligt emballerat det var. Thomann kvitterade sedan cellons ankomst mailledes den 4/8 med att de mottagit varan i retur, därefter inte ett knyst. Nu får min tös ett jävla tillgodokvitto! Vad gör man i det läget? Hon kan givetvis påvisa inköpsdatum och hänvisa till thomanns policy, som dessutom är reglerad i deras "internstadgar". Enda undantaget är om det är en specialbeställning eller om varan blivit synbart nyttjad och kan uppvisa slitage. Ingetdera stämmer. Är det såhär de tjänar pengar? På att sälja in en garanti som inte existerar? Redigerat 11 augusti 2011 av JohnRick
Unicron Postat 11 augusti 2011 Postat 11 augusti 2011 Mycket träligt, hoppas det löser sig! Med min gode vän Ken färskt i minnet så är det tråkigt att höra att fler drabbas. Har iaf inte handlat från Thomann på länge nu pga all skit dem sysslar med.
pxm Postat 11 augusti 2011 Postat 11 augusti 2011 ...mmmmm-samma här,unicorn..jag.har handlat allt av min lokale handlare..
debatt Postat 11 augusti 2011 Postat 11 augusti 2011 I början av Juli köpte min flickvän en cello för 8 000 SEK. tillgodokvitto! M.a.o. så tillämpar de bytesrätt. Vilken cello var det? För drygt ett år sedan var jag inne på samma tanke, men fick lägga det på hyllan ett tag. Sedan tar de ju stor plats också.
wellness music Postat 11 augusti 2011 Postat 11 augusti 2011 Tråkigt att höra. Hoppas att det löser sig!
Naymari Postat 11 augusti 2011 Postat 11 augusti 2011 De har ju en 30 dagars pengarna tillbaka garanti. Så jag skulle ju mjölkat dem tills de betalade tillbaka och sedan hälsat att de förlorar många svenska kunder på att vara totala skitstövlar.
JohnRick Postat 11 augusti 2011 Trådstartare Postat 11 augusti 2011 M.a.o. så tillämpar de bytesrätt. Vilken cello var det? För drygt ett år sedan var jag inne på samma tanke, men fick lägga det på hyllan ett tag. Sedan tar de ju stor plats också. De tillämpar bytesrätt ja, vilket inte var aktuellt i det här fallet då de ska hörsamma sin kunds begäran baserat på deras egna handelslöften. Vanligtvis är ju inte "öppet köp" en rättighet ur konsumensrättslig synpunkt, såvida inte näringsidkaren lovar annat, vilket gäller här. Cellon var en Alfred Höfner.
debatt Postat 11 augusti 2011 Postat 11 augusti 2011 De tillämpar bytesrätt ja, vilket inte var aktuellt i det här fallet då de ska hörsamma sin kunds begäran baserat på deras egna handelslöften. Vanligtvis är ju inte "öppet köp" en rättighet ur konsumensrättslig synpunkt, såvida inte näringsidkaren lovar annat, vilket gäller här. Cellon var en Alfred Höfner. Absolut. Kanske en ny påtryckning är det som får dem att fatta? Hoppas det. Ni har ju verkligen gjort det man kan begära, tycker man. Fotat, slagit in väl etc. Höfner? De som gör basar och gitarrer bl.a.? Normalt är bra märke enligt min erfarenhet! Och i den prisklassen undviker man ju allt ev skräp som ligger på 2000-3000 kr. Säkra på att de lagt i rätt modell från Höfner? Vad ledsamt! Lycka till!
CHAE Postat 11 augusti 2011 Postat 11 augusti 2011 (redigerat) Alltså, vilka jävla douchebags! 😠 Jag är nästan mållös över deras arrogans! 😏 Nåväl, vi får se hur det här utvecklar sig. Det kanske löser sig trots allt 😕 För jävligt är det ju ändå. Sådant här ska absolut inte få hända med en så pass stor handlare. För jävla ledsamt för din tjej, JohnRick 🙁 Nej, sedan Kängans tüska tråd handlar jag enbart från ordermusic. Jag sa det redan i hans tråd: Thomann skiter väl fullständigt i om jag, som enskild konsument, bojkottar dem men om man är flera så lär det ju snart märkas Usch och fy fan för Thomann! /CHAE Redigerat 11 augusti 2011 av CHAE
Fidden Postat 11 augusti 2011 Postat 11 augusti 2011 Ring och fråga vad de sysslar med. Alla kan göra misstag.
Guitar Nilsson Postat 11 augusti 2011 Postat 11 augusti 2011 Ring och fråga vad de sysslar med. Alla kan göra misstag. Ja! Mkt bättre än att maila. Kanske vettigare personer sköter själva pratandet. Jag tror inte de blåser folk på flit om de nu har den där pengarna tillbaka garantin. Ring nu direkt!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.