Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

I början av Juli köpte min flickvän en cello för 8 000 SEK. Vid ankomsten bestämde hon sig för att ta den till en välrenommerad, tillika tysk, fiolbyggare och stråkspecialist här i stan. Denne kunde snabbt konstatera att den definitivt inte var spelbar då den på insidan av kroppen hade en djup spricka. Därtill var halsen inte ens i det träslag som påstods utan det var påmålat. I princip var stråken det enda som var nå't att ha.

Nu får man ju givetvis vad man betalar för, mem det rättfärdigar inte en djupgående spricka genom cellon som hade kostat multum mer att reparera, varför min GF valde att

returnera cellon och meddela att hon ville ha pengarna tillbaka - en "total refund to bank account". Detta meddelades både skriftligen per mail till thomann (två ggr om), samt på den returlapp som medföljer.

Cellon paketerades varsamt och hållbart, med foton tagna under hela processen för att visa på hur detta hade gjorts. Hämtades upp av en av Thomanns anlitade transportfirmor

där avhämtande chaufför dessutom blev rörd över hur ordentligt emballerat det var.

Thomann kvitterade sedan cellons ankomst mailledes den 4/8 med att de mottagit varan i retur, därefter inte ett knyst. Nu får min tös ett jävla tillgodokvitto!

Vad gör man i det läget? Hon kan givetvis påvisa inköpsdatum och hänvisa till thomanns policy, som dessutom är reglerad i deras "internstadgar". Enda undantaget är om det är

en specialbeställning eller om varan blivit synbart nyttjad och kan uppvisa slitage. Ingetdera stämmer.

Är det såhär de tjänar pengar? På att sälja in en garanti som inte existerar?

Redigerat av JohnRick
Annons
Postat

Mycket träligt, hoppas det löser sig! Med min gode vän Ken färskt i minnet så är det tråkigt att höra att fler drabbas. Har iaf inte handlat från Thomann på länge nu pga all skit dem sysslar med.

Postat

...mmmmm-samma här,unicorn..jag.har handlat allt av min lokale handlare..

Postat

I början av Juli köpte min flickvän en cello för 8 000 SEK.

tillgodokvitto!

M.a.o. så tillämpar de bytesrätt.

Vilken cello var det?

För drygt ett år sedan var jag inne på samma tanke,

men fick lägga det på hyllan ett tag. Sedan tar de

ju stor plats också.

Postat

De har ju en 30 dagars pengarna tillbaka garanti. Så jag skulle ju mjölkat dem tills de betalade tillbaka och sedan hälsat att de förlorar många svenska kunder på att vara totala skitstövlar.

Postat

M.a.o. så tillämpar de bytesrätt.

Vilken cello var det?

För drygt ett år sedan var jag inne på samma tanke,

men fick lägga det på hyllan ett tag. Sedan tar de

ju stor plats också.

De tillämpar bytesrätt ja, vilket inte var aktuellt i det här fallet då de ska hörsamma sin kunds begäran

baserat på deras egna handelslöften. Vanligtvis är ju inte "öppet köp" en rättighet ur konsumensrättslig

synpunkt, såvida inte näringsidkaren lovar annat, vilket gäller här.

Cellon var en Alfred Höfner.

Postat

De tillämpar bytesrätt ja, vilket inte var aktuellt i det här fallet då de ska hörsamma sin kunds begäran

baserat på deras egna handelslöften. Vanligtvis är ju inte "öppet köp" en rättighet ur konsumensrättslig

synpunkt, såvida inte näringsidkaren lovar annat, vilket gäller här.

Cellon var en Alfred Höfner.

Absolut. Kanske en ny påtryckning är det som får dem att fatta? Hoppas det.

Ni har ju verkligen gjort det man kan begära, tycker man. Fotat, slagit in väl etc.

Höfner? De som gör basar och gitarrer bl.a.?

Normalt är bra märke enligt min erfarenhet!

Och i den prisklassen undviker man ju allt ev skräp som ligger på 2000-3000 kr.

Säkra på att de lagt i rätt modell från Höfner?

Vad ledsamt!

Lycka till!

Postat (redigerat)

Alltså, vilka jävla douchebags! 😠 Jag är nästan mållös över deras arrogans! 😏

Nåväl, vi får se hur det här utvecklar sig. Det kanske löser sig trots allt 😕 För jävligt är det ju ändå. Sådant här ska absolut inte få hända med en så pass stor handlare. För jävla ledsamt för din tjej, JohnRick 🙁

Nej, sedan Kängans tüska tråd handlar jag enbart från ordermusic. Jag sa det redan i hans tråd: Thomann skiter väl fullständigt i om jag, som enskild konsument, bojkottar dem men om man är flera så lär det ju snart märkas :rolleyes:

Usch och fy fan för Thomann!

/CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

Ring och fråga vad de sysslar med. Alla kan göra misstag.

Ja! Mkt bättre än att maila. Kanske vettigare personer sköter själva pratandet. Jag tror inte de blåser folk på flit om de nu har den där pengarna tillbaka garantin.

Ring nu direkt!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.