Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Det här blir min första byggtråd.

Hej forumet!

När jag läst P Forsbergs tråd om skärmvägg greps jag av en enorm lust att göra någonting liknande. Tyvärr är min lägenhet på tok för liten för några gigantiska akustikväggar av den här typen så jag tänkte att "kan man fixa en smart lösning som dessutom tar lite plats när man inte använder den så är jag i land".

Min idé går ut på följande:

Man bygger en ram som är 70cm bred och 190cm hög. Man monterar ett bakstycke som består av en styck MDF-skiva (eller någonting annat?). Man pluttar dit en (eller flera reglar för att stabilisera hela konstruktionen om det behövs). På "bottenskivan"/bakstycket fäster man sedan valfritt akustikmaterial (jag tänker Golden Age 80-paneler. Hej, Claes 😉 ). Så långt är det inget märkvärdigt, tror jag.

Här kommer grejen: när man fixat två stycken "väggar" sätter man ihop dem med 2-3 gångjärn och et voila så har man 2x akustikväggar som helt enkelt går att fälla ihop och ställa upp mot väggen när man inte använder dem. Tanken är man fäller ut hela konstruktionen till en baslös pyramid, placerar sig själv i "spetsen" (alternativt i "basen"), placerar en mikrofon samt mic screen och sedan går man loss på sång/acke/whatever.

I och med att man fäller ut hela konstruktionen behövs inga "fötter" undertill. Däremot bör man nog mixtra dit lite möbeltass så att man inte repar golvet på något sätt 😑

På skissen är det bara en utav "väggarna" men ni förstår principen va? (Paint FTW f ö 😆 )

vgg.jpg

OK, några frågor (såklart):

jag har förstått att det är ett speciellt sorts lim man måste ha för att fästa dessa akustikplattor, ja? Fäster detta lim på alla ytor eller måste man förbehandla på något sätt?

Om man tar Golden Age's akustikplattor som exempel. De är 80mm tjocka(?). Räcker det då och "djupet" s a s är säg, 100mm eller måste man ta till i överkant?

Vad tror ni om det här överlag?

Är jag på rätt väg eller ska jag tänka om och tänka rätt?

Tänkte inhandla material till ramen någon gång i veckan. Däremot vill jag vänta med att köpa akustikplattorna tills jag stämt av med er.

Vänligen,

CHAE

EDIT: fixade en skiss

Redigerat av CHAE
Annons
Postat

Hej CHAE! Jag förstår din tanke men jag tror att du kommer få en mer flexibel lösning om du gör dessa fristående och med olika egenskaper på respektive sida. Kolla gärna på adrumdrum och Dr. Hans förslag i Forsbergs tråd. Om du gör vridbara fötter så blir ju dessa inte mer skrymmande att förvara än gångjärnsvarianten.

Hälsningar / Björn

Postat (redigerat)

Hej CHAE! Jag förstår din tanke men jag tror att du kommer få en mer flexibel lösning om du gör dessa fristående och med olika egenskaper på respektive sida. Kolla gärna på adrumdrum och Dr. Hans förslag i Forsbergs tråd. Om du gör vridbara fötter så blir ju dessa inte mer skrymmande att förvara än gångjärnsvarianten.

Hälsningar / Björn

Ah, äntligen! Tack där Björn, för en intressant tanke.

Jo, jag har kikat in Forsbergs tråd (som jag tycker är oerhört ambitiöst med tanke på att det är ett DIY-bygge) ett antal gånger nu och jag kan haja "fot"lösningen men det där med "olika egenskaper på respektive sida" får du jättegärna ta ett varv till med. Du menar att man använder sig utav olika sorters akustikplattor på de olika väggarna (som vi från om med nu kallar "vägg 1" och "vägg 2"). Pratar vi en helt annan typ av ak-material eller bara en "tjockare" typ?

Tack igen!

Vänligen,

/CHAE

Redigerat av CHAE

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.