Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag skall köpa aktiva studiomonitorer och tänkte spendera runt 8000kr men jag har några frågor.

De monitorer jag har kollat in är:

Krk vxt8/vxt6

Adam a7x

Genelec 8030

Jag sysslar med en salig blandning av musik. Främst jazz men även olika typer av elektronskt avant-garde.

Jag vill med andra ord ha ett par högtalare som gillar det mesta. Eftersom jag tyvärr inte har någon möjlighet att låna hem högtalare för testlyssning så blir det kul att se vad ni tycker.

Det jag oroar mig mest för är basen i högtalarna. Är det extra djupet i vxt8orna värt de extra pengarna? Eller "räcker" basen i tex. Vxt6orna?

Vad tycker ni om dessa högtalare? Har ni några andra förslag?

Tack på förhand!

Annons
Postat

Jag skulle spara på mig 2-3 laxar till och köpa 8030:ornas storebror, ett par 8040 beggade! 🙂

Mycket mer monitor för pengarna!!

Postat (redigerat)

Eftersom jag tyvärr inte har någon möjlighet att låna hem högtalare för testlyssning

Ett tips kan vara att ta med dig några av dina favoritskivor med "din" musik och be om att få provköra dem ett par vändor i butik.

Vad tycker ni om dessa högtalare? Har ni några andra förslag?

Utöver A7X:orna kan jag inte uttala mig de andra om MEN Adam-monitorerna är skrämmande bra, anser jag. Är dålig på att förklara men jag upplever att proddarna får en..."skjuts". Det plus att detaljrikedomen är riktigt smaskens. Bor du i närheten av Oxie, Skaaaune så kan du nog alltid slå Claes här på forumet, en signal och be om en provlyssning på Adam-gearen (antagligen dundrar han snart in i tråden och är ett påskägg proppfyllt med tips. Även Gilbert kommer kanske att dyka upp och ge dig en länk till en akustikbehandlingstråd). Båda de där killarna plus en hel massa folk till är verkligen vassa på det där med akustikbehandling och material.

Det jag ville komma till är att det finns en uppsjö av trådar här som man kan skumma igenom.

Så en fråga till dig: hur ser rummet ut som du ska använda monitorerna i? Akustikbehandlar du upp rummet eller hur tänker du där?

All the best!

/CHAE

Edit: Sorry, Claes och Gilbert för svammlet. Hoppas att ni inte tar illa upp 😕 Börjar bli trött här märker jag.

Edit 2: "Utöver A7X:orna kan jag inte uttala mig de andra"...jag bjuder på den 😆

Redigerat av CHAE
Postat (redigerat)

Jag bor just nu inte så nära någon butik.

Monitorerna är inte avsedda för ett speciellt rum men där jag landar kommer jag akustikbehandla efter behov.

Är de där extra hertzen neråt värda pengarna eller fungerar 50hz ungefär lika bra för "normalt" studiobruk?

Är det så stor skillnad att man kommer känna att en botten fattas?

Redigerat av DavidBrent
Postat (redigerat)

😆 Inga problem, Chae.

Som sagt; Om du kan komma till Oxie, så får du gärna hojta till och komma förbi och provlyssna hos mig.

Om du ska jämföra monitorer i en butik, så gäller det att vara vaksam eftersom öronen är lätta att lura.

Om det är skillnad i avstånd till väggar, så kommer det att bli mer bas från monitorerna närmast väggen. Ännu större skillnad blir det om någon är närmare ett hörn.

Om det är en ytterst liten volymskillnad mellan de man jämför mellan, så kommer man att uppfatta den starkare som "bättre", även om den i själva verket låter sämre än den andra.

Om diskanterna inte är väldigt nära varandra i sidled, så kommer man att uppfatta den med längst avstånd mellan diskanterna, som "bredare" och "bättre".

Lyssna alltid på musik som du själv kan utan och innan om du ska testa mopnitorer - för om du lyssnar på demolåtar som du inte är mycket väl bekant med, så kommer du att lyssna mer på musiken, än på ljudet.

Om du har ett litet rum, så har du inte jättemycket nytta av att monitorerna går långt ner i basen, men det beror lite på... För att referenslyssna på den lägsta basen, så kan det ibland (beroende på rummet) vara bättre att använda ett par bra hörlurar, än att komplettera med en sub eller välja monitorer som går längre ner i botten.

Redigerat av Claes
Postat

Sorry för OT 😑 men som sagt: "ett påskägg proppfullt av tips" ☺️

Yoda: jag håller på att formulera ett PM till dig ang. ett hemmabygge och behöver a second opinion. Dessutom berör PM:et om du har blindplåtar i lager.

Once again: sorry för OT.

Postat

Tycker absolut att du ska försöka provlyssna innan du köper något. Är det något jag lärt mig så är det att man bara ska lita till sitt eget omdöme när det gäller ljud. Provlyssnade nyligen på A7X och VXT6/8. Min första intryck av A7X var att de låter ruskigt bra men när jag jämfört dem med VXT några ggr så lät de alldeles för mycket hifi. VXT'erna har ett bättre mellanregister och gav mer kontakt i lyssningen, de liksom klev fram till mig och tog tag i rockslaget 😄 . A7X'orna stannade svalt kvar på hyllan....

A7X är väldigt upphausade på olika forum och tester men för mig var de lite av en besvikelse.

Men det är jag.... 😊

Postat

I den prisklassen hade jag satsat på de lite billigare Yahama Hs80. De är riktigt bra och i mitt tycke de bästa monitorerna under 10k. Jag håller fast i mina tills jag köper ett par high end typ Event Opals, K+M o300 etc.

Postat

Lite över din budget men Focal Solo 6 be lär vara ruggit bra 🙂 Blir mitt nästa monitorköp som det ser ut just nu. Men Adam lär inte svika dig i annat fall.

/Jon

producerzoombie (oregistrerad)
Postat

Ja¨ghar en video uppe på youtube med mina adam a7x...Underbara helt enkelt, kör den i hd...om du kollar...

Postat (redigerat)

Ja¨ghar en video uppe på youtube med mina adam a7x...Underbara helt enkelt, kör den i hd...om du kollar...

Är det bara jag som är fantastiskt korkad som tycker det är en hel del humor med videon? Var tanken att visa hur bra a7:orna låter? För det blir ju svårt att veta om man sitter och lyssnar hemma med halvkassa prylar 😄

Det är som att filma en skärm som spelar HD-film, och mottagaren sitter och kollar på en svartvit 12v-husvagnstv...

EDIT; kanske lite fel av mig... monitorerna ser jättefina ut. Svart och så.

Redigerat av Umemagnus
  • Gilla 3
Postat

Är det bara jag som är fantastiskt korkad som tycker det är en hel del humor med videon? Var tanken att visa hur bra a7:orna låter? För det blir ju svårt att veta om man sitter och lyssnar hemma med halvkassa prylar 😄

Det är som att filma en skärm som spelar HD-film, och mottagaren sitter och kollar på en svartvit 12v-husvagnstv...

😆

Postat

Vad är humor med videon?, den visar endast monitorerna, ska man lyssna får man leta sig till en affär där dom kan demostrera dom, postade bara videon för det kanske är kul att se dom...också? Eller? Kan ju vara kul för tråd skaparen o se, va inte så jävla negativ för en jävla video...🙂

Postat (redigerat)

Vad är humor med videon?, den visar endast monitorerna, ska man lyssna får man leta sig till en affär där dom kan demostrera dom, postade bara videon för det kanske är kul att se dom...också? Eller? Kan ju vara kul för tråd skaparen o se, va inte så jävla negativ för en jävla video...🙂

Men dom ser ju jättefina ut. Men, inlägget kan ju tolkas som att det är en ljuddemonstration av monitorerna, faktiskt... Men nu skiter vi i det och kisar mot solen en stund 🙂

EDIT; ett tips dock; försök få upp dom lite, så diskanterna "träffar" huvudet i lyssnarposition... En generell förklaring brukar var en liksidig triangel, dvs, lika långt mellan högtalarna, som det är mellan högtalare/monitorer, till huvudet...

Redigerat av Umemagnus
Postat

Spontan fråga, Demonen: vad skiljer HR824 och (HR824) MkII åt?

/CHAE

ett fräckare utseende? 😉

jag vet faktiskt inte

jag har inte haft tillfälle att använda mk2 öht så jag kan inte säga nåt om den

Postat (redigerat)

jag har inte haft tillfälle att använda mk2 öht så jag kan inte säga nåt om den

Aight.

Jag chansade vilt där. Man vet ju aldrig 😉

Redigerat av CHAE
Postat

Men dom ser ju jättefina ut. Men, inlägget kan ju tolkas som att det är en ljuddemonstration av monitorerna, faktiskt... Men nu skiter vi i det och kisar mot solen en stund 🙂

EDIT; ett tips dock; försök få upp dom lite, så diskanterna "träffar" huvudet i lyssnarposition... En generell förklaring brukar var en liksidig triangel, dvs, lika långt mellan högtalarna, som det är mellan högtalare/monitorer, till huvudet...

Hehe Det har du rätt i, jag får dock inte plats med dom eftersom jag har dubbla 24 monitorer, som tar upp platsen där uppe försökt:). Det funkar för mig dock.. Videon var inte till för att demonstrera ljudet soms sagt, har haft den ute ett tag på youtube dels för det kan va kul för folk o se dom på video , monitorerna i detta fall Adam A7x, själv hittade jag inte en enda video på dom innan jag köpte dom. Ska man demonstrera ljud som sagt får man dra ner till närmsta musikäffär som har dom inne, jag rekomenderar dom dock varmt, dom är riktigt bra...

Va själv inne på Genelecs ibörjan, men dessa passade mig bättre...

Postat

Jag har ett par begagnade DYNAUDIO BM5A +sub DYNAUDIO BM9S i fint skick.

Det kanske kunde vara ett alternativ?

BM5A

BM9S

DavidBrent:

BM5A ska du definitivt lyssna på så du inte missar denna modell.

Du kan även förkovra dig i dessa trådar:

https://www.studio.se/index.php/topic/28707-studiomonitorer-vilka-rekommenderas/

https://www.studio.se/index.php/topic/84456-hur-provlyssna-monitorer-i-butik/

Postat

Har själv ett par Dynaudio BM5A... Mycket nöjd med dem men kan ibland tycka att de är lite klena i basen för min smak.. Beror väl på vad man pysslar med för musik.. En vacker dag ska jag komplettera med en sub...... tror jag 🙂

Postat (redigerat)
Det jag oroar mig mest för är basen i högtalarna.
Då skulle jag hellre välja A7X framför 8030, eller stega upp till 8040. 8030 sitter bäst tillsammans med en sub.

EDIT: Glöm det, jag läste 8030 men tänkte 8020. Rekommenderade 8040 ovan men syftade på 8030. 😄

Redigerat av Linus
Postat

Då skulle jag hellre välja A7X framför 8030, eller stega upp till 8040. 8030 sitter bäst tillsammans med en sub.

Hm... smaken är onekligen olika. Jag tycker 8030 spelar bra i botten med tanke på storleken.

Postat (redigerat)

Hm... smaken är onekligen olika. Jag tycker 8030 spelar bra i botten med tanke på storleken.

EDIT: Sorry, jag läste 8030 men tänkte 8020. Redigerat av Linus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.