Jump to content
Annons

Studiobygge Reflection Music


wiik

Recommended Posts

Tänkte dela med mig av konstruktionen av vår lilla studio. Denna byggtråd kommer se lite annorlunda ut än de andra då det inte är ett pågående bygge utan studion är klar och verksam sedan ett par år tillbaka. Kom gärna med frågor, vet att många av er sitter inne med planer på att göra något liknande, och vi har både snubblat och hoppat över några hinder på vägen.

Det hela började med att leta lokal, vi tittade på ett stort antal lokaler både i centrala Stockholm och strax utanför innan vi slog till på vår nuvarande, som fångade oss tack vare sin relativt låga lokalhyra och stora öppna ytor med högt till tak vilket gav oss fritt spelrum. Att den var lokaliserad strax utanför stan spelade ingen större roll då ingen av oss är innerstadsfantaster och de flesta besökare till studion inte har några problem med 5-10 minuters resa. Dessutom fanns inga andra verksamheter runt omkring då byggnaden hade en stor yta outhyrt där vår lokal låg mitt i.

Numera är de flesta lokalerna uthyrda och trevligt nog har två till studios från andra bolag ploppat upp. Dessutom har vi hunnit bygga ytterligare en och en halv studio inuti våra lokaler, så numera vågar vi tro att vi jobbar i ett av de största studiokomplexen i vår kära huvudstad. Vilket var en vision men aldrig ett reellt mål när vi skrev på det där hyreskontraktet.

En bild på den tomma lokalen:

(Bilderna är ej tillgängliga då MobileMe är nerlagt 🙁 Men alla bilder finns på vår öppna facebooksida: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.1003121432390.1118.1055473402&type=3)

web.jpg?ver=13036833010001

Att bygga helt nya rum och att dessa skulle vara flytande var ett krav vi hade från början, då akustikern (Ingvar Öhman/INO audio) fick helt fria händer till att dimensionera rummens höjd/längd/breddförhållande. Detta för att minimera uppkomsten av stående vågor. Vi ville också ha ett relativt stort kontrollrum, då vi under våra tidigare studiojobb kommit fram till att människor befinner sig i kontrollrummet över 10 gånger "mer" än i inspelningsrummet. Inspelningsrummet behövde inte vara större än att kunna spela in ett trumset samt att få en bra klang och slippa alltid köra med det dödämpade sångbåsljudet.

Tillsammans med akustikern kom vi fram till ett ca 20kvm liverum och 30kvm kontrollrum, båda med så högt till tak som möjligt. I absoluta början var dock tanken att även kontrollrummet skulle rymmas på 20kvm, vi hann dock komma på bättre tankar innan bygget var allt för långt gånget vilket vi är mkt glada för nu.

web.jpg?ver=13036833130001

Golvet byggdes på regelverk som står på sylomer-kuddar. Man uppskattar det färdiga rummets vikt och placerar ut den mängd kuddar som behövs för att få rätt fjädring, lite som att se till att ha rätt tryck i sommardäcken. Detta för att de basfrekvenser som sätter rummets konstruktion i gungning inte ska fortplanta sig i betongfundamentet och ta sig vidare in i de andra rummen. Vi ser också till att ha ett ordentligt avstånd mellan rummen, luftspalter är en mycket effektiv ljuddämpare, förmodligen den mest effektiva. Som golvyta använde vi golvspån, med latex i skarvarna för att få ner ev. knarrande.

web.jpg?ver=13036835800001

Den del av lokalen som är tänkt till välkomstlounge/mötesrum används även under bygget till detta. Lagom stökigt...

web.jpg?ver=13036836470001

Då lokalen är så pass stor kunde vi bygga väggarnas regelverk fristående för att sedan resa upp dem. Ibland är det enklare än att behöva stå på stegar osv. Vi ser även till att isolera bakväggen innan vi slår upp rummens väggar.

web.jpg?ver=13036836600001

Väggarna slås upp med gips på baksidan (alla gipsskarvar är mödosamt tätade med latexfog, lufttätt = ljudtätt). Här har vi även dragit fast den stora takbjälken som håller det hela på plats.

web.jpg?ver=13036836870001

Inspelningsrummet fick göras lite special då en stor lufttrumma med utluft går rakt igenom lokalen. Här fick vi sänka taket en aning vilket passade sig väl i just inspelningsrummet då kraven på symmetri är lägre och man snarare vill ha lite "konstigare" konstruktioner.

web.jpg?ver=13036837550001

Luftspalt mellan rum och isoleringen till ytterväggen (egentligen mellanväggen till angränsande lokal)

web.jpg?ver=13036838150001

Här har vi gipsat inspelningsrummets väggar och väggen mot kontrollrummet tar form. Motsatta väggar har olika många gipslager. Olika densitet hjälper till att minimera stående vågor.

web.jpg?ver=13036838640001

Samliga av inspelningsrummets väggar är färdiga. Mellan inspelningsrum och kontrollrum är det 3xgips-70mm isolering-gips-70mm isolering-luftspalt-gips-70mm isolering-3xgips. Sedan verkar akustikregleringen i interiören även den isolerande.

web.jpg?ver=13036839180001

Akustikern kom och mätte på kontrollrummet då tre av väggarna stod på plats. Det gjordes då bedömningen att ett 30cm längre kontrollrum vore det absolut optimala. Så det var bara att lägga till mer golv, sylomerkuddar och vägg. Vårt mål var att skapa det "perfekta" kontrollrummet ur akustiksynpunkt, och då gör man som akustikern säger =)

web.jpg?ver=13036839690001

Samtliga fyra väggar är på plats. Bilden är tagen ifrån ingången på lokalen. Den svartmarkerade ytan till vänster hyrde vi ut som förråd ett tag men nu är den ytterligare en studio.

web.jpg?ver=13036840770001

Längst bak i kontrollrummet kommer basfällan att vara. Under denna bygger vi ett etagegolv som hjälper till att skjuta basvågorna genom så mycket isolering som möjligt. Etaget blir även det 70mm reglar + golvspån.

web.jpg?ver=13036841080001

Fönsterkonstruktionen i kontrollrummet agerar även ventilationsdämpare och avskiljare för monitorhögtalarna. Tjocka glasrutor i vinkel tillsammans med en stor luftspalt och ordentligt med isolering runt om gör att fönstret inte blir en svag länk i isoleringen mellan rummen.

web.jpg?ver=13036841800001

Här ser vi det sista spåret av att rummen inte har någon hård kontakt med varandra eller omvärlden.

web.jpg?ver=13036844730001

Inuti fönsterkonstruktionen lägger vi isolering runt om som förhoppningsvis isolerar bort det ljud som tar sig igenom en ruta.

web.jpg?ver=13036843000001

Rummen är färdiga och akustikregleringen har börjat. Grunden i akustikreglering för kontrollrum handlar om att ta bort alla studsar som når lyssnaren mindre än 30ms efter direktljudet. Studsar över 30ms ska finnas kvar men ska behandlas på rätt sätt. Denna gälkonstruktion fångar direktljudet ifrån monitorerna så det inte studsar i väggen och direkt till lyssnaren, då detta ger en för tidig reflex. Taket kommer vara heldämpat fram till en viss punkt p.ga detta, på golvet lägger vi en TJOCK heltäckningsmatta och studiobordet kläs i dämpande vinyl.

web.jpg?ver=13036843190001

Lokalen var försedd med takfönster upp mot en innergård. För att komma bort ifrån känslan av en källarstudio beslutade vi oss för att ha kvar fönstren för ljusinsläpp, vilket är en del jobb men ger trevligt dagsljus i studion. Först behövde fönstren tätas upptill med en extra plexiskiva, sedan säkras med ordentligt skyddsgaller. Sedan måste ramen specialbyggas då även rutan bör lutas i en särskild vinkel.

web.jpg?ver=13036843280001

Inspelningsrummets tak börjar lutas. Rummet är hälften levande och hälften dämpat, och här vill vi skjuta reflexerna ifrån den levande delen in i den dämpade.

web.jpg?ver=13036843560001

Bakväggen i den levande delen av inspelningsrummet byggs ut med en "köl" för att få lite tydligare stereospridning. Hela taket i kontrollrummet är också en vinklad "köl" för att skjuta ut reflexer åt sidorna - in i gälkonstruktionen för vidare färd bakåt in i spaltdiffusorn alt. ner i mattan.

web.jpg?ver=13036843710001'

Här börjar konstruktionen av taket i inspelningsrummet bli klar. Det är svårt att veta hur mycket dämpning/hur skarpa vinklar som blir lagom i slutändan utan man får bygga, lyssna, inreda, lyssna, bygga&inreda osv osv tills man blir nöjd. Vi satte upp extra paneler för både dämpning och vinkling när rummet var "klart".

Konstruktionen för takfönstren börjar bli färdiga. Vi bygger en "krage" av gips samt betsar de synliga reglarna för lite vindsvåning/alpstugestil mitt i alltihop.

web.jpg?ver=13036844970001

web.jpg?ver=13036845280001

Studiorutorna, en 8mm samt en 6mm. Tjockleken är olika av samma anledning som att motsatta väggar i studion har olika densitet. Rutorna monteras även i vinkel för att minimera stående vågor inuti fönsterkonstruktionen.

web.jpg?ver=13036846090001

Fönsterkonstruktionen äntligen färdig. Svart tyg håller insoleringen på plats inuti samt samt hjälper till att ta bort ljusreflexer mellan rutorna. Vi funderade ett tag på antireflexbehandlat glas men då ett par glasögon kostar en tusenlapp att få behandlade ångrade vi oss =) Så här i efterhand ger reflexerna från spotsen snarare en snygg effekt.

web.jpg?ver=13036848910001

web.jpg?ver=13036847010001

Konstruktion av basfälla. Som tidigare nämnt är den ihopkopplad med etagegolvet. I övrigt så innehåller den mängder med isolering som täcks med tyg. Sedan har vi spikat på en listpanel med 1cm mellanrum för rätt fjädring i basfrekvenserna. Basfällan innehåller även elcentral samt ventilationsdämpning för utluft. I mitten har vi börjat byggnation av spaltdiffusorn som skickar tillbaka reflexer över 30ms i ett perfekt uträknat slumpmönster. Hur man nu kan räkna ut en perfekt slump?

web.jpg?ver=13036849300001

Ventilationsdämpningen över fönstret fungerar så att inluften måste ta sig genom en labyrint av dämpmaterial, i det här fallet tygbeklädd isolering. Det går av förklarliga skäl inte att ha enbart isolering då denna inte ska andas in! =) Detta reducerar eventuellt störljud ifrån ventilationen till ohörbara nivåer även om man sätter örat intill. Vi har ventilationsdämpare för in och utluft i både kontroll och inspelningsrum totalt 4st.

web.jpg?ver=13036851250001

web.jpg?ver=13036850580001

Dörrarna är preparerade med extra ljuddämpning. Vi byggde på en "vägg" på dörrarna med MDF+isolering då det ger både en extra hård yta samt luftspalt. MDF-skivan agerar även "läpp" vilket med hjälp av gummilister håller ute oönskat ljud ytterligare.

web.jpg?ver=13036849450001

web.jpg?ver=13036849770001

Slangarna för kabeldragning. Dessa går ut ur kontrollrummet på sidan för att sedan svänga runt och dras in i inspelningsrummet. Detta för att få en bra längd på dem då rören har potential att föra över ljud mellan rummen. Rören är sedan dämpade med skum i båda ändarna.

web.jpg?ver=13036852110001

Kablaget mellan rummen består av en 24 kanalig balanserad multikabel som sitter i en väggpanel i inspelningsrummet. MÅNGA lödpunkter detta!

web.jpg?ver=13036850250001

Belysningen i studion är dimbar med spots. Den är även arrangerad så vi kan "blända bort" inspelningsrummet eller kontrollrummet om artisten föredrar att inte se producenten, eller inte bli sedd. Är man lite mer osäker bakom micken vill man inte gärna känna sig uttittad.

That's all folks! Kommer ett nytt inlägg med bilderna på det färdiga resultatet, fick inte lägga in fler bilder nu!

Redigerat av wiik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

web.jpg?ver=13036903340001

Entré

web.jpg?ver=13036904120001

web.jpg?ver=13036903480001

web.jpg?ver=13036903310001

Kontrollrum Studio A

web.jpg?ver=13036904270001

Monitorsystem

web.jpg?ver=13036913290001

Sinussvep vid mixplats Studio A

web.jpg?ver=13036904740001

Inspelningsrum Studio A

web.jpg?ver=13036904160001

Studio B Kontrollrum

web.jpg?ver=13036904760001

Studio B editeringsrum

web.jpg?ver=13036904780001

Studio B vokalbås

web.jpg?ver=13036906070001

Lounge/mötesrum

Redigerat av wiik
Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt bygge och vilket fantastiskt arbete ny gjort!!! Väl genomtänkt och smakfullt på alla sätt och vis och en inspirerande idébank till alla studiobyggare. Bara två tips (verkligen bara bagateller i sammanhanget) och det gäller det mest effektiva sättet att undvika knarr i golvet. Det är att skruvlimma golvspånet mot reglarna. Det andra är att använda högdensitets-akustikmassa för att täta kabelrörens ändar istället för fogskum vid så pass grova dimensioner.

Instämmer med Nystrom att detta verkligen är ögongodis, och antagligen örongodis likväl🙂 / Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen vad jag gillar loungen. Porrigt värre. Ser att det hänger halogenspottar. Men vad är dom mindre för nåt? Leddar?

Det är fiberljus. Jag hittade det när jag var ute och shoppade efter innertak. Det är en liten box med en stark halogenlampa som sprider ljus till 100 fibrer vars ändar man trycker ner genom taket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt bygge och vilket fantastiskt arbete ny gjort!!! Väl genomtänkt och smakfullt på alla sätt och vis och en inspirerande idébank till alla studiobyggare. Bara två tips (verkligen bara bagateller i sammanhanget) och det gäller det mest effektiva sättet att undvika knarr i golvet. Det är att skruvlimma golvspånet mot reglarna. Det andra är att använda högdensitets-akustikmassa för att täta kabelrörens ändar istället för fogskum vid så pass grova dimensioner.

Instämmer med Nystrom att detta verkligen är ögongodis, och antagligen örongodis likväl🙂 / Björn

Tjo,

Har för mig att vi skruvlimmade men jag minns inte riktigt. Golvet knarrar lite grann men inget större problem. Kabelrörens ändar är tätade med studioskum, samma som sitter på väggarna. Detta då man gärna vill kunna plocka bort det om man behöver dra fler kablar, samt att fogskum är ett fruktansvärt material att jobba med, det väntar man med in i det sista =)

I övrigt tack för alla fina ord!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nördporr!!

Får man lov att fråga vad själva bygget kostade i slutänden?

Har inga exakta siffror (och vill nog inte ha det heller) men vi hamnade i.af under sjusiffrigt då vi byggde själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Många kommenterar att studion ser bra ut utseendemässigt. Personligen tycker jag det är värt att lägga den extra tiden (och kostnaden) att inreda för en mysig miljö. Man ska veta att det kanske bara skiljer 5% i byggtid och kostnad att få en bra studio som dessutom är snygg, än att bara få en bra studio. Inga av byggbilderna visar ju inredningsprocessen, mkt p.ga att det gick så snabbt jämfört med resterande bygget.

Ang. sinussvepet så verkar han mycket riktigt glömt att skriva i vilken skala som användes =) Så det vet jag inte på rak arm, men gissningsvis är det 10 skalan, med tanke på hur imponerad han var över resultatet.

Redigerat av wiik
Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. sinussvepet så verkar han mycket riktigt glömt att skriva i vilken skala som användes =) Så det vet jag inte på rak arm, men gissningsvis är det 10 skalan, med tanke på hur imponerad han var över resultatet.

är det 10-skalan är det riktigt bra

är det 50 skalan så mindre bra... 😉 den står lite fetare inramad men det kanske är förtryckt så

edit: ser nu att en pil pekar på 10-skalan 🙂

helt klart är ju att diskanten inte verkar lida ett dugg av heltäckningsmattan

det verkar som om ni tutade å körde utan att mäta lokalen först mer än en gång då ni förlängde kontrollrummet?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

är det 10-skalan är det riktigt bra

är det 50 skalan så mindre bra... 😉 den står lite fetare inramad men det kanske är förtryckt så

edit: ser nu att en pil pekar på 10-skalan 🙂

helt klart är ju att diskanten inte verkar lida ett dugg av heltäckningsmattan

det verkar som om ni tutade å körde utan att mäta lokalen först mer än en gång då ni förlängde kontrollrummet?

Missade pilen där =) Vi mätte inte hela den tomma lokalen i ljudsyfte nej (bortsett från att kolla bakgrundsbrus mm), utan vi utgick ifrån ungefär hur stora vi ville att rummen skulle vara plus det faktum att det fanns en bärande pelare som gav en maximal bredd för studiorummen. Takhöjden hade vi ju ungefär klart för oss också, då den tomma lokalen har knappt 4 m i tak (den färdiga studion har ca 3 m i tak) Sen kan man ju räkna ut den optimala längden på rummen för att sprida ev. stående vågor jämt över oktaven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Missade pilen där =) Vi mätte inte hela den tomma lokalen i ljudsyfte nej (bortsett från att kolla bakgrundsbrus mm), utan vi utgick ifrån ungefär hur stora vi ville att rummen skulle vara plus det faktum att det fanns en bärande pelare som gav en maximal bredd för studiorummen. Takhöjden hade vi ju ungefär klart för oss också, då den tomma lokalen har knappt 4 m i tak (den färdiga studion har ca 3 m i tak) Sen kan man ju räkna ut den optimala längden på rummen för att sprida ev. stående vågor jämt över oktaven.

gott jobbat

Link to comment
Dela på andra sajter

... helt klart är ju att diskanten inte verkar lida ett dugg av heltäckningsmattan ...

Utan vattenfall eller annan graf som indikerar decay-tider kan man inte avgöra detta. En frekvenskurva ensam säger inte så mycket om ett rums akustik. En ETC-graf vore också kul att se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara kul att göra en decaymätning, ser att många här på forumet gjort det på sina rum. Vilket program använder man sig av? Och måste man ha en mätmick eller funkar det med en vanlig typ AKG 480 med omnikapsel?

Link to comment
Dela på andra sajter

En frekvenskurva ensam säger inte så mycket om ett rums akustik.

undrade när du skulle dyka upp 🙂

intressant - du menar att det inte skulle synas nånting?

jag skulle ju trott att det visar i vilken mängd olika frekvenser finns i mätpunkten

vi får väl se om det finns fler kurvorr att beskåda - det är ju ändå en akustiker som verkar ha mätt

@ wiik: vad är det för huvudlyssning ni har?

och kanske viktigast av allt: hur upplever ni att jobba i ljudmiljön?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

undrade när du skulle dyka upp 🙂

intressant - du menar att det inte skulle synas nånting?

jag skulle ju trott att det visar i vilken mängd olika frekvenser finns i mätpunkten

vi får väl se om det finns fler kurvorr att beskåda - det är ju ändå en akustiker som verkar ha mätt

En frekvensgraf avslöjar inget om decay –tider.

Om det är en akustiker som mätt så finns det även vattenfallsgrafer/RT60 eller liknande samt ETC då dessa är viktigare än frekvensrespons. Tyvärr så är det kanske så att en del akustiker inte orkar visa dessa då det kanske innebär en del förklaringar 😄 En annan sak som är värd att veta är att om en frekvenskurva är väldigt rak så brukar detta vara en indikation på att rummet är väldigt dött (väldigt kort efterklang och inga eller väldigt låga nivåer på de reflektioner man vill ha, efter ISD-gapet d v s). Om det enda kravet var en rak kurva för frekvensresponsen så skulle alla kontrollrum döddämpas eftersom det då är väldigt lätt att få en rak kurva. 😛 I rum med lagom efterklang (ca. 0,25 – 0,35 sek i normalstora kontrollrum) och någon form av avslutning på ISD-gapet så brukar +/-5 dB anses vara väldigt bra men som sagt, frekvenskurvor är oftast inte det mest intressanta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var inte syftet med mätningen att vi skulle få ett kvitto på rummets alla akustiska egenskaper, utan akustikern använde sig av dessa kurvor för att ställa in delningsfiltret rätt. Utskriften fick vi behålla mest på kul för att se hur det blev när han var klar.

Ska kolla in REW och se om jag kan göra en mätning. Är själv inte akustiker även om jag har viss utbildning i ämnet.

@ wiik: vad är det för huvudlyssning ni har?

och kanske viktigast av allt: hur upplever ni att jobba i ljudmiljön?

Vi kör med INO audio lyssning, PR60 med Profundus basstöd. Tidigare hade vi PR24 med två basar men det kändes lite tanigt i det här rummet. Nu är det mycket lättare att få till bra mixar. Som alltid så handlar det ju om att lära sig lyssningen vilket tar ett tag, men det är skönt att lära sig "rak" lyssning även om jag upplever diskanten som lite mjukare i de flesta andra ljudsystem. INO-högtalare är ju kända för att vara väldigt distorsionsfria och ibland kan jag uppleva att andra ljudsystem har en distorsion i diskanten som "förbättrar" ljudet, rent subjektivt. Det har jag ofta i bakhuvudet när jag mixar, sedan referenslyssnar man ju väldigt mycket på andra låtar som är åt samma håll som den man jobbar med för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade att köra ett varv med REW med en AKG C480B omni ungefär vid mixposition. Mätvärdena får tas med en nypa salt då jag bara kopplade in grejorna, ställde en hyfsad nivå och körde ett svep 0-20,000Hz. Känns som jag fattar ca 10% av alla parametrarna i det där programmet, ljudtekniker till trots =)

web.jpg?ver=13038397710001

web.jpg?ver=13038395160001

web.jpg?ver=13038395090001

web.jpg?ver=13038395060001

web.jpg?ver=13038395030001

web.jpg?ver=13038395010001

web.jpg?ver=13038394910001

web.jpg?ver=13038394880001

web.jpg?ver=13038394850001

web.jpg?ver=13038394800001

Är det bra eller anus?

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, den där Öhman älskar sina mattor. 🙂

Frekvenssvar är en del av ekvationen. Mina mätningar säger också att matta knappast påverkar frekvenssvaret. Dock kan man se någon förändring i decay. Kanske inte signifikant men den finns där.

Grymt frekvenssvar efter kalibreringen. Återigen ett spännande exempel på att ALLT är ett och samma system. Keep it comin!

PS. @Wiik: Tänkte på det där du sa om "uträknad slump". Skulle inte vilja säga det utan hellre jämn spridning. Eller som vi säger i Sverige: Lagom! 🙂

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...