Jump to content
Annons

Koppla högtalare med mixerbord!


timpelt

Recommended Posts

Är som sagt väldigt ny inom detta. Men i vilket fall, jag hjälper min lärare i skolan med det tekniska då han är väldigt otekniskt.

Nu har vi köpt in nya högtalare till skolan och mixerbord. Men när jag kopplade in det, så fick jag inte ut något ljud. Antog att kopplingen var fel så jag lät en från musikskolan (Från en annan skola) kolla på det, han sa att jag ABSOLUT inte får KOPPLA in den där bak, då det är inbyggd (förstärkare, slut steg)? i högtalaren redan. Så han sa att kör på framsidan med en vanlig kabel (Gitarr sladd), kopplade in där fram och sen in i mick ingången i högtalaren (Finns en som det står out put på, men det är ju ut så det fungerade ju inte) SÅ det var mick ingången som var åter. Kopplade in detta och det fungerade (Hallelulja)!! I vilket fall när man kopplar in micken / eller musik så brister ljudet, det sprakar på något som om något skulle ha brustit.

Nu har jag felsökt lite, kopplat in micken direkt i båda högtalaren (En i taget) och det lät perfa då. Men inte när jag har den kopplad till mixer.

SÅ TILL FRÅGAN DÅ: Hur i helskotta ska jag koppla? Eller ska skicka tillbaka den här grejen och köpa ett vanligt mixerbord OCH OM JAG SKA DET hur ska jag koppla det då?

Mixerbordet hade inga transport skador inte högtalarna. Ingen beggad mixer eller högtalare heller.

Uttagen som finns bakom högtalaren är MIC för en sån där gitarr sladd, och för en sån där rund mick sladd. Och så finns det OUT PUT kan ju inte gå ut från högtalarna och in i mixern 😄.

Det är en behringer SKB-MX2 / 1

Hittade inte riktigt några bra bilder men ni får gärna googla på bättre:

yama_emx312s.jpg

8061_f.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Först: det där är ingen Behringer, det är en Yamaha EMX 312. Däremot är caset ett Behringer.

Nåväl, måhända att jag är lite stuvad och trött men exakt VAD är det du vill koppla in? Högtalarna? I så fall är det på baksidan (där det står "SPEAKERS" med antingen 2x tele el. 2x Speakon-kontakter). Andra ljudkällor (mikar, gurur, basar etc) kopplar du in på fronten.

Återkom gärna om det lyckas eller om vi kan reda ut det på något annat sätt.

All the best!

/CHAE

EDIT: läste inte rubriken. He hee my bad 😄

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Först: det där är ingen Behringer, det är en Yamaha EMX 312.
+1
Antog att kopplingen var fel så jag lät en från musikskolan (Från en annan skola) kolla på det, han sa att jag ABSOLUT inte får KOPPLA in den där bak, då det är inbyggd (förstärkare, slut steg)? i högtalaren redan.
Aktiv högtalare innebär att det sitter förstärkare/slutsteg inbyggt i högtalaren. Det är därför din aktiva högtalare kräver strömförsörjning också.

Vilken högtalare är det?

Powermixer har slutsteg inbyggt, så då hade jag egentligen föredragit ett par passiva högtalare istället. Men nu när du har ett par aktiva högtalare är det viktigt att du, som du blev tillsagd, inte kopplar in dessa till mixerns slutsteg.

Så han sa att kör på framsidan med en vanlig kabel (Gitarr sladd)
Japp, på framsidan av mixern sitter en linjeutgång märkt Main Out. Där får du ut ljudet.

(Jag tar det igen, till aktiva högtalare kopplas linjesignal från mixerbordets Main Out på framsidan. Till passiva högtalare kopplas den förstärkta signalen från mixerbordets högtalarutgångar på baksidan. Eftersom Main Out inte är en högtalarutgång så har den heller inte passerat mixerbordets högtalarslutsteg.)

kopplade in där fram och sen in i mick ingången i högtalaren
Återigen, vilken högtalare är det? Många aktiva högtalare har en switch där du kan välja mellan mikrofon och line. Den bör stå på line, inte mik.
I vilket fall när man kopplar in micken / eller musik så brister ljudet, det sprakar på något som om något skulle ha brustit.
Det sprakar till när du rycker signalkabel till slutsteget (i högtalaren), javisst.

Stäng av högtalaren innan du rycker något så slipper du smällar som kan skada högtalarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nej nej!

Det sprakar eller låten allmänt S-K-I-T hela tiden, om jag så ruckar på kablar eller inte.

Vet inte vad det är för märke, men det är sånna som du kan koppla in MP3 ( Minneskort direkt i å spela musik.

Som sakt från mixer till line OUT fungerar inte.

Det finns bara en, och det är LINE OUT inte line IN. Övrigt så är det bara en till, å det är mikrofon, å så mp3 spelarn.

Alltså dt låter för jävligt hela tiden, vad jag än gör spelar ingen roll om jag står flera meter bort och inte rör något, det låter lika kasst.

Det är något om typ sprakar / burkljud, något liknande svårt å förklara.

Om det är som du säger, att line out ska fungera så kan jag inte säga att det gör det inte.

Började kolla nu, och vi kör på monitor out, och det är två stycken sådana.. tror jag?

Eller kanske är den vi kör på.. Ge mig alternativ så kollar jag om 2 veckor ( Bort rest). Och ser om vi kör den på Main Out. För mig att den inte fanns, å vi kör på monitor out som det fanns två av.

MEEEEEEEN

jag kan ha helt fel och komma ihåg fel. Så alternativ folk! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sprakar eller låten allmänt S-K-I-T hela tiden
Då misstänker jag att högtalaren pajade första gången du kopplade in på mixerbordets slutsteg.
Vet inte vad det är för märke, men det är sånna som du kan koppla in MP3 ( Minneskort direkt i å spela musik.
Kan du kolla upp det?
Som sakt från mixer till line OUT fungerar inte.
Nej visst, utgång till utgång ger inget. Utgången på högtalaren är om du vill länka vidare till en annan högtalare, t ex om du har två högtalare i mono eller om du har två vänsterhögtalare och två högerhögtalare.
Det finns bara en, och det är LINE OUT inte line IN. Övrigt så är det bara en till, å det är mikrofon, å så mp3 spelarn.
Bara mik och en inbyggd mp3-spelare? Varför köpte ni just den högtalaren?

Den låter inte tänkt för att koppla in en mixer i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag SA, så låter det bra när du kopplar in micken direkt i högtalarn. Alltså, inget spricket.

I högtalarn kan du koppla in, Line out, Mick och så finns det en inbyggd mp3 spelare.

Och den kan köra ut 800w. Angående modell.. så vet jag faktis inte, du kanske vet? Hjälper inte informationen ovan för.

Där jag köpte den, sa han att det fungerade prima å koppla in mixer till den. xD

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag SA, så låter det bra när du kopplar in micken direkt i högtalarn. Alltså, inget spricket.
Det är skillnad på mikrofonsignal från en mikrofon och linjesignal från ett mixerbord/CD-spelare/liknande utrustning. Linjesignalen passerar en mikförstärkare i högtalaren, så om du inte kan ställa om högtalaren till line in så är den inte lämplig att koppla in ett mixerbord till.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärtom, mixerbordet är det inget fel på. Dessutom används bara "hälften" av powermixern eftersom du använder mixerdelen men inte slutstegsdelen.

Jag skulle skaffa en ny högtalare. En passiv fullrangehögtalare med antingen speakonkontakt eller telekontakt.

Köpte ni högtalaren begagnad eller i en affär?

Behöver du en mp3-spelare går det att köpa billigt och koppla in på en kanal i mixerbordet.

Alternativ 2: Vrid ner volymen på mixerbordet till -50/-60 dB så blir nog signalen lagom svag för mikförstärkaren i högtalaren. Men iom att ljudvolymen från mixerbordet blir så svag kommer det nog att låta brusigt och dåligt i vilket fall.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi köpte dom från en affär, någon affär som transport företaget Schenker har.
Schenker har ingen musikaffär, däremot transporterar de grejer från många musikaffärer.
Kan säga att budget inte är så stor tyvärr.. Max 4 tusen.
Per högtalare eller totalt för två stycken?
Å om man gör så, och byter högtalare till det du sa, kan man göra på baksidan då?
Jajamän! Antingen från speakon- eller från telekontakterna på mixerns baksida.

Om det stämmer att det är ett Yamaha EMX 312 så är slutsteget på 2x300W. Peavey-lådan som du länkar drar på 400W, du borde gå på något mindre högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp andra högtalare, men inte lika kraftfulla som Peaveylådorna.

+1 på det och, återigen, att de ska vara passiva.

timpelt: du tror inte, efter din frånvaro, att du kan kolla upp exakt vad det är för powermixer ni har köpt. Bilderna du hade postat är en Yamaha EMX 312 och en Mackie 406M och som jag uppfattar det så är det ingen av dessa ni köpt. Rätt?

/CHAE

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad spelar det för roll vad det är för ett mixerbord. Det är typ en såndär den ser ut sådär.

Kan vi inte kolla på högtalarna? Om man köper högtalare för 8 / 10 tusen så ska det ju för fan gå att koppla in ett mixerbord till den.

Varför i helvte säljer man annars Aktiva högtalare? Vet ni ens vad ni pratar...

Link to comment
Dela på andra sajter

med_238134.jpg

Nu säger vi att det är såndär. Den där högtalaren är aktiv.

Ingångskänsligheten kan ställas på mic- eller linenivå, vilket innebär att man kan plugga in en mik direkt i högtalaren och köra.

Mm, ungefär så jag kan koppla in mic direkt eller line.

Så varför får jag det inte att fungera? Ska väll inte behöva köpa nya högtalare för det:S Som sakt varför skulle dom annars sälja aktiva högtalare....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad spelar det för roll vad det är för ett mixerbord.
Du hänvisar till en powermixer.

Det är inte bara ett mixerbord. Det är ett mixerbord och slutsteg.

Om du använder aktiva högtalare är det slöseri med pengar att köpa powermixer (mixerbord och slutsteg), ifall allt ni behövde var ett "vanligt" mixerbord.

Om du använder passiva högtalare behöver du ett slutsteg, och då är det viktigt att det du inte kopplar på "större" högtalare än slutsteget orkar med. Annars blir det lite som att koppla ett långtradarsläp på en personbil.

Varför i helvte säljer man annars Aktiva högtalare?
För att det är smidigt. Du får ett förstärkarsteg inbyggt i varje högtalare som är anpassat för just den högtalaren. Du slipper tänka på om högtalarna drar 300, 400 eller 1000W. Koppla på en linjesignal, sätt på strömmen och höj volymen.
Vet ni ens vad ni pratar...
Det kan jag garantera att vi gör.

med_238134.jpg

Nu säger vi att det är såndär. Den där högtalaren är aktiv.

Ingångskänsligheten kan ställas på mic- eller linenivå, vilket innebär att man kan plugga in en mik direkt i högtalaren och köra.

Vi antar att du har den där högtalaren. Vi antar också att du har en Yamaha EMX 312 powermixer.

Då ställer du högtalaren på linenivå. Sedan kopplar du från Main Out på mixerns framsida till högtalarens ingång. Färdigt!

Koppla aldrig från utgångarna på mixerns baksida.

Nu kommer jag inte att skriva mer förrän du bekräftat modellnummer på mixerbord och modellnummer på högtalaren. Jag misstänker att du har en aktiv högtalare som kan ställas om på linjenivå men du har inte hittat knappen.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...