Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag häromdagen för första gången på länge hade tid och inspiration att sätta mig ner i hemstudion var ena monitorn stendöd från början. (Helt utan livstecken - varken ljud eller lysdiod.) Jag provade att byta plats på strömkablar och signalkablar, men ingen skillnad. Efter lite letande hittade jag säkringen och det visade sig att den hade gått.

Idag stoppade jag i en ny säkring, men även den gick omedelbart.

Något konstruktivt åtgärdsförslag?

(Förutom att lämna in den för reparation då... Den är strax över tre år så garantin gäller inte längre.)

Annons
Postat

Ok - i så fall är det nog bäst att lämna in den för reparation.

Hade det varit min egen, så hade jag börjat med att kolla efter dåliga lödningar i nätdelen - men om du inte har lödvana och kan pilla med sådant själv, så ska du inte försöka...

Postat

Jag tar och öppnar den i helgen och kollar ifall jag ser något uppenbart. Jag kan löda och mäta, men kommer inte ihåg så mycket teori. (Det var länge sedan jag slutade skolan...)

• 4 månader senare...
Postat

Sent omsider fick jag tid att öppna monitorn. Visuellt såg allt fint, inget svart eller geggigt.

Efter några veckors funderande ringde jag handlaren där jag köpte monitorerna och frågade ifall de kunde laga den. Svaret var att de skickar allt till generalagenten. Detta skulle innebära 200 kr i fraktkostnad och 600 kr i undersökningskostnad. Lite saftigt för en monitor som kostar strax under 2000 kr/st som ny.

Beslutsvåndan är nu, ska jag:

1. Lämna in trasiga monitorn för lagning, kostar säkert minst 1000 kr.

2. Köpa *en* ny monitor. Kommer den nya då låta likadant som den över tre år gamla jag har?

3. Dumpa båda två (både den trasiga och den hela) och i stället köpa helt nytt (eller begagnat).

Postat

Något konstruktivt åtgärdsförslag?

(Förutom att lämna in den för reparation då... Den är strax över tre år så garantin gäller inte längre.)

Hur är monitorerna kopplade till nätet, jordat el. ojordat? Har du mycket annat kopplat till det uttaget?

Postat

Hur är monitorerna kopplade till nätet, jordat el. ojordat? Har du mycket annat kopplat till det uttaget?

Jag har ett grenuttag (jordat) för alla studioprylarna (ljudkort, monitorer och pod). Grenuttaget i sin tur sitter i ojordat vägguttag.

Spelar det någon roll? Det är ju monitorens säkring som går, inte i proppskåpet.

Postat

Jag har ett grenuttag (jordat) för alla studioprylarna (ljudkort, monitorer och pod). Grenuttaget i sin tur sitter i ojordat vägguttag.

Spelar det någon roll?

Ja det kan spela roll.

Postat

Sent omsider fick jag tid att öppna monitorn. Visuellt såg allt fint, inget svart eller geggigt.

Efter några veckors funderande ringde jag handlaren där jag köpte monitorerna och frågade ifall de kunde laga den. Svaret var att de skickar allt till generalagenten. Detta skulle innebära 200 kr i fraktkostnad och 600 kr i undersökningskostnad. Lite saftigt för en monitor som kostar strax under 2000 kr/st som ny.

Beslutsvåndan är nu, ska jag:

1. Lämna in trasiga monitorn för lagning, kostar säkert minst 1000 kr.

2. Köpa *en* ny monitor. Kommer den nya då låta likadant som den över tre år gamla jag har?

3. Dumpa båda två (både den trasiga och den hela) och i stället köpa helt nytt (eller begagnat).

4. Be en kunnig kompis laga den för en flaska skotskt.

• Gilla 2
Postat (redigerat)

Jag antar att du testat att koppla in den i andra vägguttag i huset? Gärna som går på en annan fas.

Men det låter väl som att det blivit en kortis inne i monitorn eftersom det är sånt som säkringen ska lösa ut på.

Och för att ge lite konstruktiv åtgärdsförslag så skulle jag tro att lämna in på lagning nog är enda sättet att få liv i den igen. Eftersom jag antar att det är mestadels "finelektronik" i en såpass ny högtalare och då slänger man hela kort och sätter in nya istället för att byte ut den brända komponenten. Men vad vet jag? Det kanske inte är så avancerad elektronik i en monitor?

Redigerat av P Forsberg
Postat

4. Be en kunnig kompis laga den för en flaska skotskt.

Tyvärr har jag ingen kompis som är elektronik-kunnig.

Åter till alternativ 2. Om jag nu köper en ny likadan monitor, kommer den låta lika som min över tre år gamla monitor? Jag vill ju ha samma ljud-karaktär i båda kanalerna. Dels funderar jag på ifall de kan ha bytt någon komponent som t.ex. högtalarelement under åren, dels har kanske den som fortfarande fungerar kanske åldrats.

(Säkrast är kanske att släpa med den fungerande till butiken och jämföra där.)

Postat

Violiner här på forumet är duktig på att laga elektronik. Han har hjälpt mig när jag har haft problem. Var dock längesedan jag såg honom här...?!? Prova med ett PM kanske?

/H.

Postat

Åter till alternativ 2. Om jag nu köper en ny likadan monitor, kommer den låta lika som min över tre år gamla monitor? Jag vill ju ha samma ljud-karaktär i båda kanalerna. Dels funderar jag på ifall de kan ha bytt någon komponent som t.ex. högtalarelement under åren, dels har kanske den som fortfarande fungerar kanske åldrats.

(Säkrast är kanske att släpa med den fungerande till butiken och jämföra där.)

Lite skillnad borde det väl bli, men inte allt för mycket.

Postat

Ska testa jordat uttag - då jag köpt fler säkringar.

Hittade följande på Phonics hemsida:

Getting loud "pops" when turning on your system?

Voltage and signal transients (peaks) are sent through any circuit when equipment is powered on or off. These signal surges can be potentially damaging in the long run to components like power amps and especially speakers. An effective prevention is to think of the flow of sound material or program from its source to its destination. Always turn the components on in the direction from source through destination (i.e., first plug in mic, then turn on mixer, signal processor, and, finally, the power amp/speakers). Conversely, turn them off in the opposite direction - from destination backwards toward the source. This way, the feeder transients from the mixer and signal processor will never be amplified by the power amp and broadcast at high volume through your speakers.

Så det är kanske inte så smart att ha alla utrustning i ett grenuttag med strömbrytare som kör igång allt samtidigt. "popsen" har jag ju hört ett antal ggr.

Postat

Jag har ett separat grenuttag med switch till monitorerna, så att jag alltid kan starta dem sist och stänga av dem först. Har faktiskt 3 sådana grenuttag med switch, så att jag kan slå på/av olika delar av studion beroende på vad jag ska göra för stunden. 🙂

Instämmer med Desecrated; Det är nog ganska liten skillnad mellan dem om du köper en ny monitor - förmodligen mindre skillnad än du redan har på grund av hur rummets inredning påverkar... 😉

Om tillverkarna ändrar konstruktionen så sätter de nog oftast ny modellbeteckning också, så att det blir tydligt att de har förbättrat något, så om samma modell fortfarande finns, är det nog ganska riskfritt att köpa en ny.

Postat

Jag mejlade Phonics support i fredags och fråga om de ändrat något. Fick nyss följande svar:

Thank you for contacting Phonic. While we may have changed the external appearance of the P8As slightly (Very slightly, barely noticeable), the actual build and internal circuitry has not been changed at all. This includes the woofers, drivers, components, etcetera.
Postat

En arbetskompis tipsade i morse om att elektronik-studenterna skulle ha öppen verkstad idag. Så jag åkte dit efter jobbet med monitorn. Efter att en kille mätt och surfat komponenter i en och en halv timme kom han fram till att det var en diod på kretskortet som gett upp. Efter en timme till var den bytt.

Kostnaden var försumbar. (Ett par säkringar och en diod, plus parkeringspengar är billigt!!!)

Så nu blir det ljud i studion igen!!! 🙂

• 8 månader senare...
Postat

Surt, men när nya datorn precis var klar och jag kopplade in mina monitorer för första gången blev det ett ljudligt poff - sedan var monitorn stendöd. Säkringen gick givetvis. Samma monitor som förra gången.

Jag ska testa med nya säkring, annars får jag väl leta reda på dioden som byttes förra gången. Hur vet man ifall en diod fungerar eller ej?

• 2 veckor senare...
Postat

I morse mejlade jag generalagenten och frågade vad ett nytt kretskort kostar, svaret kom rätt snart: 745:- + frakt. (En ny monitor kostar 1650 kr enligt prisjakt.)

Tror ni man skulle kunna få det direkt från Asien till ett betydligt lägre pris?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.