nikko Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Något som verkligen diskuteras är ju ersättningstrappan, skulle du kunna dela med dig av hur mycket din ersättning har ökat i runda slängar? och hur många verk ungefär du har fått godkända? Runt 400 låtar på dryga 2 år. Låter mycket, men man får ju ha i åtanke att om jag inte hade arbetat för ES hade jag kanske skapat max 1/10 del av det antalet. Ersättningstrappan var då att man fick en %-sats mer för var 50e låt man hade godkänd. 50 verk godkända - 606+10% 100 verk godkända - 606 + 15% 150 verk godkända - 606 + 20 % Jag vet inte riktigt hur procentsatserna ser ut idag. Jag har för mig att dom bumpade upp varje steg i trappan med 5-10% efter ett tag. Sen går det även att få 50% extra betalt för ett verk om det är extra bra. Vilket för mig personligen kanske hände på var fjärde låt. När man har arbetat för dem under en längre tid finns det, som hos de flesta företag, såklart möjlighet att förhandla om sin ersättning. Baserat på att ens musik är önskvärd förstås. Och själv låg jag på ca 1400 för ett normalt verk, och 2000 för ett extra bra. Alltså en ökning på grovt räknat 150-350%
ironman Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Runt 400 låtar på dryga 2 år. Låter mycket, men man får ju ha i åtanke att om jag inte hade arbetat för ES hade jag kanske skapat max 1/10 del av det antalet. Ersättningstrappan var då att man fick en %-sats mer för var 50e låt man hade godkänd. 50 verk godkända - 606+10% 100 verk godkända - 606 + 15% 150 verk godkända - 606 + 20 % Jag vet inte riktigt hur procentsatserna ser ut idag. Jag har för mig att dom bumpade upp varje steg i trappan med 5-10% efter ett tag. Sen går det även att få 50% extra betalt för ett verk om det är extra bra. Vilket för mig personligen kanske hände på var fjärde låt. När man har arbetat för dem under en längre tid finns det, som hos de flesta företag, såklart möjlighet att förhandla om sin ersättning. Baserat på att ens musik är önskvärd förstås. Och själv låg jag på ca 1400 för ett normalt verk, och 2000 för ett extra bra. Alltså en ökning på grovt räknat 150-350% Då har du tjänat en hacka ju. Har du någonsin fått reda på hur mycket epedemin i sin tur tjänat på dina verk?
nikko Postat 5 november 2012 Postat 5 november 2012 Då har du tjänat en hacka ju. Har du någonsin fått reda på hur mycket epedemin i sin tur tjänat på dina verk? Ingen aning. Vet inte ens om jag vill veta det. Även om ES har tjänat miljonbelopp på min musik så är det inget som direkt berör mig. Min musik hade garanterat inte genererat mer pengar om jag hade stimmat den istället för att ha den hos ES. Får jag 2000:- för en låt som jag snickrar ihop på 4-8 arbetstimmar så är jag nöjd. Dessutom är det ganska nice att kunna ha helt fria arbetstider och kunna arbeta med något man älskar varje dag! 1
DrissCavid Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Varning på förhand: Detta är en artikel-långt analys och passar bäst ihop med en kopp kaffe och en skön stol. Det är även mina slutord i debatten. Jag tänkte inte så långt som att jag skulle bli någon form utav talesman, eftersom jag jobbar på den Amerikanska marknaden som ser helt annorlunda ut och rör sig med mycket mer pengar och prestige och inte hotas utav burkmusik. Därför har jag personligen inget intresse utav vad som egentligen händer, mer än att jag verkligen lider med de Svenska musiker som nu drabbats hårt utav denna utveckling. Resten är bara mitt sinne för business analysis som stimulerades av att se vad som pågick. Har jag en hund i detta race så är jag dock inte rädd att säga att jag står fullt ut på musikernas sida, och jag är heller aldrig rädd att be om ursäkt om jag hade fel och acceptera rättelser och fakta från vardera sida. Min analys av deras affärsmodell och deras metoder för att bygga upp ett företag runt crowdsourcad musik till skampris är dock helt korrekt. Visst, ett fåtal personer kan leva på det låga arvodet, men Epidemic Sound däremot gör allt för att sälja visionen om att ALLA deras musiker kan leva på det, vilket var den huvudsakliga anledningen till det första inlägget i diskussionen. Sanningen är att ES och alla liknande crowdsourcing-strukturer har en enormt lång svans, med ett par riktigt talangfulla människor på toppen som kan leva på det medans resten sliter i fårorna. De försöker dock sälja visionen om att vem som helst kan vara med och bara mata ur sig lite skräp och sedan leva gott på det. Sanningen är så långt ifrån det som det bara går att komma. Det bevisas utav deras siffror - de godkänner totalt i snitt 300-500 verk i månaden, vilket inte är särskilt mycket när man tänker på hur otroligt många som arbetar för dem. Ni måste sätta er in i deras situation och tänka på vad det egentligen är som företaget Epidemic Sound åtrår; de vill ha ett stort bibliotek med högkvalitativ musik till ett lågt inköpspris, visst, men vad är deras huvudmål? De vill tjäna pengar. De är ingen välgörenhetsorganisation. Det gäller sedan att lista de saker som drar in pengar, och de saker som kastar bort pengar. Till saker som drar in pengar hör allra främst de stora licensavtalen med olika TV-bolag runtom i Norden, det är så de arbetar - men för att få dessa stora kunder så behöver de kunna erbjuda bra musik - och för att få bra musik så måste de strikt sålla ut allt skräp. Varje inköp av ett verk innebär en ren förlust för dem om det verket sedan aldrig används. Deras absolut högsta prioritet är därför inte att växa sitt bibliotek till någon gigantisk, imponerande summa, eller ens att hitta kunder. Deras högsta prioritet, om de är intelligenta (och det är de), är att kontrollera utgifterna så att de enbart köper in de verk som de VET är bra nog att tilltala TV-producenterna. Allt annat är bara fluff som tynger ner deras bibliotek och gör deras kunder missnöjda och både direkt och indirekt leder till förluster på grund av förlorade kunder (som tröttnar på den låga kvalitén) samt direkta förluster i form av arvodet som de betalat ut till någon vars verk aldrig kommer att användas. Det är därför som de enbart godkänner i snitt 300-500 verk per månad. Hade deras marknadsföring varit sann när de säljer oss drömmen om att ALLA kan leva på dem till inträdesarvodet så hade den siffran istället varit 30-90 verk per månad multiplicerat med antalet kompositörer. Vem som helst ser att futtiga 300-500 godkända verk i månaden inte lämnar någon som helst plats till att försörja den stora mängd musiker som arbetar för dem, och därför kan vi som sagt konstatera att deras myt inte har någon basis i verkligheten. Den absolut mest intressanta utveckligen i hela diskussionen är att Nikko nu har postat konkret information om vad "ersättningstrappan" egentligen är för något. Så fort Criss & Co har fått kritik för sin vidrigt låga ersättning så har de bara på vanligt undvikande sätt spottat ur sig ordet "ersättningstrappan" utan att vilja förklara vidare. Nu ser jag varför de inte ville visa den. Låt oss analysera: [Jag har skickat in] runt 400 låtar på dryga 2 år. Låter mycket, men man får ju ha i åtanke att om jag inte hade arbetat för ES hade jag kanske skapat max 1/10 del av det antalet. Ersättningstrappan var då att man fick en %-sats mer för var 50e låt man hade godkänd. 50 verk godkända - 606+10% 100 verk godkända - 606 + 15% 150 verk godkända - 606 + 20 % Jag vet inte riktigt hur procentsatserna ser ut idag. Jag har för mig att dom bumpade upp varje steg i trappan med 5-10% efter ett tag. Sen går det även att få 50% extra betalt för ett verk om det är extra bra. Vilket för mig personligen kanske hände på var fjärde låt. När man har arbetat för dem under en längre tid finns det, som hos de flesta företag, såklart möjlighet att förhandla om sin ersättning. Baserat på att ens musik är önskvärd förstås. Och själv låg jag på ca 1400 för ett normalt verk, och 2000 för ett extra bra. Alltså en ökning på grovt räknat 150-350% Det är enormt intressant att äntligen få se vad trappan innebär, men innan vi diskuterar den vidare så måste här återigen påminnas om att allt detta är summor FÖRE skatt, då ES inte betalar ut någon lön. Halvera därför alla summor för att se vad man har i handen (Sverige är bäst i världen på höga skatter). Inkörsarvodet för nya kompositörer är alltså dryga 300 kronor i handen i lön per låt, vilket är sjukligt lågt för musikbranschen, och man lämnar dessutom över samtliga rättigheter för all evighet. Det är ifrån dessa ynka 300 kronor per verk som vi sedan får siffran att det krävs att de godkänner minst 1 av dina låtar om dagen (30 i månaden) för att få ut futtiga 9000 kronor i handen att leva på. Om en så låg summa trots allt är tillräckligt för en person att leva på, så kommer man dock till problemet att de enbart godkänner i snitt 300-500 verk i månaden. Du måste alltså personligen stå för 6-10% av den TOTALA mängden godkända verk varje månad för att överhuvudtaget få futtiga 9000 kronor att leva på. Då får man dock titta på denna siffra, "300-500 verk godkänns varje månad", och fråga sig hur rimligt det verkligen är att vartenda verk du skickar in godkänns. Är du riktigt duktig så absolut, men då är du duktig nog att du egentligen borde jobba utanför ES slavdriveri, och är du inte duktig nog ja då kan du helt glömma deras pipe-dream om att "kom till oss så kan ni försörja er på musiken". Med deras futtiga 300-500 godkända verk i månaden och väldigt många hoppfulla musiker som slåss om den lilla kakan och smulor i arvode så är det inte möjligt för särskilt många att försörja sig via ES. Den långa svans-effekten. Då kommer vi äntligen över till dina fantastiska avslöjanden om vad ersättningstrappan egentligen är för något, och företagaren inom mig skrattade. Slavarbetarna börjar alltså på ynka ~300 kronor/verk (606 SEK/verk före skatt) och om de matar ur sig som en duktig fabriksapa så ökar ersättningen med en minimal summa för var 50e verk de godkänner. Detta ger en stege som ser ut i princip så här: 0-50: ~300kr/verk 50-100: ~330kr/verk (+10%) 100-150: ~345kr/verk (+15%) 150-200: ~360kr/verk (+20%) Som ni ser så är det ingen markant ökning och kräver dessutom en astronomisk mängd verk för att nå varje ny nivå, och med största sannolikhet sitter det förstås även ett tak någonstans för att undvika inflation - men vart det taket ligger vill jag inte spekulera i. Oavsett hur vissa ES-frälsta har tolkat mig så är jag extremt mån om sanningsenligheten i allt jag säger och har undvikit att uttala mig om allt utanför den fakta som går att verifiera. Då kommer vi över till deras andra metod för att få folk att fortsätta massproducera musik åt dem. Om du producerar ett riktigt bra verk så får du då en bonus på 50 procent, vilket till exempel skulle ta det skrattretande inkörsläget på 300kr/verk upp till "hiskeligt höga" (obs: sarkasm) 450kr/verk. Det är bra att de åtminstone har ett sådant system på plats, även om detta inte har något som helst att göra med att ge något tillbaka till musikerna. Mer om detta strax. Sista metoden för att öka arvodet är att som Nikko vara duktig på vad man gör, massproducera 400 verk på kort tid, och bli inbjuden att förhandla om högre ersättning. I hans fall har han förhandlat upp sig till 700kr-1000kr/verk (1400-2000kr före skatt), vilket fortfarande är hiskeligt långt under vad den riktiga marknaden betalar, men iallafall inte är lika svårt att leva på längre. Det är kul för honom att han har hittat ett sätt att leva på något han älskar, även om han är undantaget som bekräftar regeln. Hans bidrag utav 400 verk är dock en stor andel av de 20,000 alstren i ES-biblioteket, och han är så duktig att var fjärde verk utmärkts och fått arvodebonus, och till slut lyckades han förhandla sig till en högre ersättningsgrad. Han hör dock till den lilla skaran på toppen av den långa svansen av drömmare. Folk som håller så hög kvalitet att de kan leva på den futtiga ersättningen är så pass duktiga att de egentligen arbetar för fel arbetsgivare och skjuter sig själva i foten. Men nog om Nikko. Nu åter tillbaka till ersättningstrappan och de olika typerna utav bonus och vad som egentligen ligger bakom allting. Jag nämnde att inget av detta görs av någon som helst form utav givmildhet gentemot de slavarbetande musikerna. Givetvis är det istället som så att de, liksom alla intelligenta affärsmän, har kallat in advokater och business analysts för att gå igenom alla faktorer när de kommit fram till inkörs-summan på ~300 SEK (606 SEK före skatt) per verk. De vill betala så lite som möjligt, men ändå tillräckligt för att NÅGON därute ska nappa. Männen i kostymerna har sedan tittat på företagets mål simplifierade till sina mest grundläggande beståndsdelar - det vill säga de mål som jag gick igenom i den andra och tredje paragrafen i början av detta inlägg - och sedan frågat sig själva hur de kan nå dessa mål och maximera kvaliteten på skörden hos sina farmdjur, UTAN att egentligen behöva betala dem så mycket mer pengar. Med detta som led har de sedan utvecklat ett standardiserat incentiveringssystem, där farmdjuren frestas att massproducera åt sina odlare. Ryggar ni tillbaka av dessa uttalanden så har ni aldrig förstått affärsvärlden, och bör kanske sluta läsa här. Företagare är gårdsägare, och deras anställda är deras farmdjur. För att få sina farmdjur att producera väl så krävs det flera former utav incentivisering. Det första steget när man vill driva en riktigt kostnadseffektiv farm är att locka in de gröngölingar som tackar ja till skampriserna oavsett hur låga de är. I gengäld lovar de sedan att ge farmdjuret en chans att utvecklas på farmen och få assistens av sina duktiga farmare (producenter) att utveckla kvaliteten på sin produkt. De vill ju att farmdjuret ska hålla en hög kvalitet på skörden, och varje kvalitetsökning innebär en mer lukrativ produkt för dem att sedan sälja vidare. Därför erbjuder de sina farmdjur assistens och guidning helt i självbevarande syfte, vilket är speciellt viktigt när de främst jagar efter de oerfarna och oetablerade. Samtidigt så vill de även att farmdjuret ska massproducera, vilket är en nöt som enkelt knäcks genom att man inför ett system med ytterligare incentivisering som täcker BÅDE djurets behov av belöning, OCH tänder djurets EGNA vilja att massproducera. Den enklaste metoden är att införa en "ersättningstrappa" eller ett liknande system, varvid ju mer du producerar för din gårdsägare, desto större belöning får du - inom rimliga gränser förstås. Man inför alltid ett tak för att undvika inflation, då belöningstrappan bara är det första steget i att kultivera ett duktigt farmdjur. Att dock enbart införa en belöning för massproduktion skulle innebära att kvaliteten skenade iväg neråt, så därför tillsätter man en annan oerhört viktig ingrediens i form av ett bonus-system, där farmdjuret får drömma om en 50 procent högre belöning om det "bara" konstant presterar riktigt väl och lägger sin själ i produkten. Detta bonussystem har även den önskvärda effekten att det minskar risken att farmdjuret behåller de riktigt bra produktionerna till sig själv, och leder till resultatet att gårdsägaren kan stoltsera med vilka fina produkter deras odlingar har producerat åt dem. När väl farmdjuret börjar växa ifrån ersättningstrappan och har börjat att bli riktigt effektivt så är det dags för nästa steg i incentiviseringsplanen - att få det nu mer kapabla djuret att vilja stanna kvar och fortsätta producera för sin gårdsägare. Detta sker genom att låta djuret förhandla om sin egen ersättning och erbjuda en ökning till en ny belöningsnivå 200-300% högre än vad djuren på fabriksgolvet tjänar. I andra branscher sker detta genom en befordran till manager för att djuret ska känna att det kommit någonstans, men här sker det rent mentalt genom "befordran" till förhandlad lönenivå. Gårdsägaren har nu ett enormt kapabelt och kultiverat djur som kan massproducera produkten till hög kvalitet, och det har fullständigt lyckats övertyga djuret om att allt detta har gjorts för djurets egna bästa. Till sist börjar även "manager"-farmdjuren att växa ur sina jobb, och nå en sådan hög nivå att de börjar ifrågasätta varför de behöver gårdsägaren överhuvudtaget. De börjar fundera på att lämna farmen och jobba självständigt och få hela kakan istället för att bara få några smulor. Det är inte så mycket en farmare kan göra för att undvika detta stadie, och denna nivå har en stor grad avhoppare inom alla branscher, men Epidemic-farmen har tagit många av de steg som är logiska för att bibehålla de bästa djuren. Först så har de utlovat långsiktig vinstdelning till de farmdjur som stannar kvar på farmen, vilket är en enormt vanlig incentiveringsform. Främst så har de dock valt att bjuda in de duktigaste farmdjuren till en exklusiv klubb där de då och då erbjuds mer högbetalda projekt genom att kunder kan specialbeställa en produkt exakt efter sina specifikationer. Farmdjuret får då en mycket hög andel av ersättningen och detta i sin tur minskar eller åtminstone saktar ner riskerna för att farmdjuret till sist lämnar farmen i missnöje över slavarbetet de fortfarande utför när de inte gör de stora jobben. Det är ingen vattentät garanti, och de djärvaste och smartaste farmdjuren kommer till slut ändå att slå sig ur farmen när de inser att de hade kunnat tjäna de summorna för varje jobb om de bara lämnade farmen. För att sammanfatta: Ersättningstrappan stimulerar massproduktion, feedback från duktiga producenter ökar långsiktigt kvaliteten på produkten och viljan att stanna kvar hos dem, bonussystemet stimulerar kvaliteten på produkten, möjligheten att förhandla om sitt arvode när man växt ur ersättningstrappan stimulerar bibehållandet av de kultiverade djuren inom företaget, och den långsiktiga vinstdelningen och ett antal riktigt högbetalda projekt är designat för att desperat försöka behålla de som nått den absoluta kvalitetstoppen och är duktiga nog att de borde lämna företaget och tjäna betydligt mer på egen hand. Krydda allt detta med faktumet att de äger alla rättigheter till vartenda verk du skapat åt dem, och du ser farmens omfattning. Ett sista viktigt steg som genomsyrar allt är att man måste utveckla en positiv företagskultur och alltid le brett och vara trevliga mot djuren, så att farmdjuret fästs vid sin ägare och sedan går ut och försvarar farmaren när denne ifrågasätts. En positiv företagskultur bidrar givetvis även starkt till att behålla arbetskraften inom farmen. Kombinera det med passiviseringen som uppstår genom den hypnotiserande rutinen i att maskinartat utför samma jobb om och om igen, dag ut och dag in, vilket vaggar farmdjuren in i en rytm där de inte tänker så mycket på vilka alternativ de har att lämna farmen. Jag må vara kallt realistisk i mina analyser men det är även därför jag jobbar som business analyst och hjälper företag att växa i USA genom att eliminera problem i företagsstrukturen och effektivisera processerna. Epidemic Sound har gjort ett mycket bra jobb i sin företagsstruktur. Dock har de inte gjort allting rätt. Det är uppenbart att de noggrant har utvecklat det system de nu har på plats, men de har missat flera andra metoder för att behålla folket på toppen - men inte en chans att jag tänker lämna dem någon gratis business analysis. Ett av Epidemics absolut största misstag, av de få de redan har begått, är att låta Criss vara deras PR-ansikte. Den mannen har gjort större skada för företagets förtroende än alla deras affärsmetoder sammantagna. Genomsyrande i vartenda försök till försvar av ES är en "jag, jag, jag"-mentalitet och en tunnelblick på sin egna situation. "Bara JAG kan tjäna lite på min musik så åt helvete med branschen som helhet". En liten bit av mig är glad att oetablerade musiker kan tjäna lite pengar via ES - om de är duktiga nog att tillhöra de 300-500 verk som godkänns varje månad - men till vilket pris sker denna skampris-mjölkning av oetablerade musiker? Det ni gör är att säga "åt helvete med att jobba sig upp, åt helvete med att knyta kontakter, skaffa referenser, och få jobb den vanliga vägen till en vettig kompensering; jag vill ha betalt nu, direkt, och jag struntar i att det är en liten summa, jag är nöjd och struntar i att branschen i sig destabiliseras, jag struntar i att TV4 nu har satt gränser på mängden licensierad musik som får spelas per timme, jag struntar i att jag bidrar till att devaluera musikvärlden, bara JAG får MITT". Visst, jag förstår att det är svårt att se helheten och inte vara självisk, speciellt eftersom Epidemic kommer att fortsätta existera med eller utan dig, för det kommer alltid att finnas musiker som är villiga att hora ut sig - och om de inte kommer att försvinna så kan man väl lika gärna gå med dem? Ja, det är som sagt inte lätt att undvika den frestelsen. Ni får en liten slant och är nöjda, och ni har lätt att skyffla undan samvetskvalen eftersom ni inte är DIREKT ansvariga. Ni försöker ju bara göra vad som är bäst för er själva. Men även om ni bara är INDIREKT ansvariga så bidrar ni till att företag som ES fortsätter att frodas. Med detta sagt så ligger dock det största ansvaret hos TV-kanalerna. Det är dem vi måste rikta den största kritiken emot. Deras girighet får dem att ingå dessa avtal så att de slipper betala STIM-royalties, och de struntar fullständigt i att de (TV-kanalerna) är den största uppdragsgivaren till kompositörer. Denna crowdsourcing-affärsmodell hade varit ganska acceptabel om ES bara konkurrerade med andra burkmusikbibliotek, men det gör de inte. När stora kanaler som TV4 inför svepande regler som bannlyser specialkomponerad musik så har det redan haft enorma effekter för hela marknaden (för att inte tala om kvaliteten på programmen). Dessutom behåller du ofta någon form av royalty hos andra burkmusiksfabriker, men det gör du inte överhuvudtaget med Epidemin. En enda liten skämtsumma och sedan är verket för alltid deras ägodel. Rättigheterna är för alltid förlorade, och marknaden försvagas, allt i ett svep. Ni bidrar sedan till att det finns mindre jobb på den riktiga marknaden där musiken specialskrivs och värdesätts därefter. Så, om ni en dag lyckas använda erfarenheterna från ES som språngbräda in i den verkliga branschen så kommer det inte finnas särskilt mycket kvar att plocka, och det har ni både er själva, ES och TV-bolagen att skylla för. Det är musikernas ansvar att värdesätta sig själva - för ingen annan kommer att göra det. Alla vill ha allt i livet så billigt som möjligt och värdesättningen måste komma inifrån branschen i sig, annars kollapsar hela huset. Visst, det kommer finnas de som anser att musiker aldrig skulle ha kompenserats med tiotusentals till hundratusentals per projekt till en första början och att det är på tiden att detta system kollapsar, men då undrar jag varför vi ens ska ha kreativa människor? Titta på skådespelare - de tjänar miljoner per film - men deras kompensering baseras på att filmbolagen i sig tjänar mångfaldigt mer. Titta på TV-bolagen och vad de tjänar på programmen som sänds - ska då musikerna, stämnings-sättarna, bara nöja sig med tillräckligt med pengar att köpa bröd och vatten på? Varför rikta kritik mot musikerna som drar ett enormt stort strå till stacken? Föreställ er filmen Shawshank Redemption utan . Skrämmande, eller hur? Med allt detta sagt så kommer det alltid finnas kvar kunder som förstår värdet i att få perfekt anpassad musik som följer vartenda nyans i scenerna, och filmbranschen är så stor att bakgrundsmusikbiblioteken aldrig lär inkräkta på den - för ingen regissör vill ha burkmusik i sitt livsverk. På TV har det nu dock satts i system att strunta i visionen och bara slänga på nåt burkskräp, och detta är en oroande utveckling när vi ser till hur mycket TV-bolagen tjänar. TV4 AB (via sina två största bolag) har över SJU MILJARDER i tillgångar och omsatte 4.5 MILJARDER år 2011, siffror som är betydligt högre nu 2012 då de varit på rak uppgång år efter år - och dessa feta grisar anser sig inte ha pengar att betala vettiga arvoden till musikerna som sätter stämningen i deras program? Programmen som är anledningen att de är så rika till en första början? Det är som sagt DEM vi ska rikta vår största ilska emot. En kompositör som arbetar direkt med en TV-produktion kan erbjuda ett fulländat paket med vinjett och slingor som alla knyter samman på ett enormt vackert sätt; föreställ er till exempel ett äventyrs-reseprogram där den spännande musiken innehåller spår av melodierna från vinjetten för att skapa atmosfär och inlevelse utöver det vanliga. Detta försvinner helt i och med TV-bolagens giriga beslut. Hela situationen är egentligen bara ytterligare ett symptom på ett sjukt samhälle där allting dummas ner och massproduceras. Jag får till sist konstatera att deras namn, Ljud-epidemin, ironiskt nog är enormt passande. Att mina inlägg i diskussionen har stimulerat mer transparens och inblick är en utveckling som behövdes, men detta blir sista gången jag bumpar denna reklamtråd. Tackar för mig och önskar alla er musiker därute all lycka i världen. Jag älskar er alla. PS: Rolig fakta. Dessa tre inlägg är mer Svenska än jag har skrivit på åratal. Fick använda Google Translate på en del ställen för att komma ihåg de Svenska orden. Så kan det gå när inte haspen är på. ☺️ --J
nikko Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 (redigerat) Kan inte undvika att känna mig lite kränkt av att du väljer att vrida och vända på varje ord i mitt inlägg och analysera det som någon absolut fakta över hur ES fungerar. Allt jag har skrivit är enbart baserat på mina egna erfarenheter, och mycket är taget vagt ur minnet då jag inte minns alla siffror osv. Du verkar ju vara en man med både insikt och båda fötterna i branschen. Varför ber du inte intresserade forummedlemmar att ta kontakt med dig och guidar dessa vidare ut i musikbranschen? Det bästa för att få stop på denna djävul som är Epidemic Sound måste ju vara att ge oss kompositörer ett vettigt alternativ? Att skriva meterlånga inlägg som pissar på ES och dess medlemmar stjälper nog mer än det hjälper. Vi vet att det är dåligt. Men vad är alternativet? Edit: Konstig taktik att häva ur sig en wall of text med så pass starka åsikter, och därefter avsäga sig all form av diskussion. Sen kan man ju undra hur någon människa kan vara beredd att skriva så långa inlägg med så mycket kritik utan att ha ett egenintresse av att det går dåligt för sagda bolag. Redigerat 6 november 2012 av nikko 1
DrissCavid Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Du har rätt, Nikko; jag var inte tillräckligt tydlig med att förklara varför jag drevs till att skriva, eller varför jag nu lämnar diskussionen, och ett absolut sista inlägg är på sin plats. Det var många faktorer som spelade in och gjorde att jag tog mig tiden, och ingen av dem har att göra med att jag har något personligt intresse överhuvudtaget. Vännen som bad om hjälp, orättvisan i hur hur Epidemic Sound utnyttjar folk och hur de sluter avtal med fler och fler gigantiska TV-bolag, Criss Angels totalt respektlösa oförmåga att kommunicera, och den möjligtvis största anledningen som helt enkelt är att detta enormt unika scenario kittlade Business Analyst-bakgrunden inom mig och fascinerade mig. Det var aldrig meningen att jag skulle bli inblandad och jag hade inte behövt skriva någonting, men efter att ha analyserat företagsmodellen för att hjälpa en vän så kändes det fel att inte även ge tillbaka till musikercommunityn i sin helhet i form av nya perspektiv på situationen, då jag inte sett dem någonstans i existerande diskussioner. Jag övervägde valet länge då jag helst inte ville lägga någon tid på något som inte gynnar mig eller mina vänner, men fick till slut tvinga mig själv att sitta ner och skriva - för även om jag personligen har mycket bättre saker att göra så fick detta anses vara ett undantagsfall då jag redan lagt ner arbetet åt min vän med att analysera företaget, och samtidigt håller kompositörer enormt varmt om hjärtat. Responsen fick mig sen att inse att det fanns plats för en sista djupdykning i fenomenet Epidemic Sound. Jag ber för övrigt om förlåtelse Nikko om du kände dig personligen utpekad på något sätt, för det var verkligen inte meningen. Jag citerade dig bara en gång som referens där du beskrev trappstegsmodellen, men därefter pratade jag enbart om Epidemic Sound. Jag har tvärtom prisat dig för din uppenbara talang. Dina starka resultat talar för sig själva och detta nämner jag flera gånger i texten. Du är en stark och driftig person som har gjort vad som har känts rätt för dig. Vad gäller lösningar så hintar jag ganska starkt på dem i texten men ville inte presentera något som "så här ska ni göra, så blir allt bra", utan ville hellre hinta på ett par saker och stimulera en fortsatt debatt. Den främsta fienden är TV-bolagen, exempelvis TV4 som trots sina 4.5 miljarder i omsättning och över 7 miljarder i kassan väljer att knyta avtal som bannlyser värdigt licensierad musik i programmen - ja, de program som är hela orsaken till att de är så enormt rika till första början. Sedan SVT, som är statligt förvaltat, borde man ju förvänta sig bättre ifrån - men nej även de har anslutit sig till Epidemic Sound. Reaktionen mot detta måste vara starkare från musikernas sida. Hittils har bara ett fåtal intresseorganisationer lett till ett par artiklar och inslag här och där, men det behövs mer. Om ES enbart konkurrerade med andra burkmusiksbibliotek så hade ju branschen i övrigt varit intakt, men när massiva, svinrika TV-bolag ansluter sig till en källa för musik som billigt massproduceras och paketeras så får det enorma konsekvenser för både kompositörsyrkets framtid och för kvaliteten på programmen. Exemplet jag använde i texten upprepar jag här; "En kompositör som arbetar direkt med en TV-produktion kan erbjuda ett fulländat paket med vinjett och slingor som alla knyter samman på ett enormt vackert sätt; föreställ er till exempel ett äventyrs-reseprogram där den spännande musiken innehåller spår av melodierna från vinjetten för att skapa atmosfär och inlevelse utöver det vanliga. Detta försvinner helt i och med TV-bolagens giriga beslut." Det får dock ses som positivt att de flesta artiklarna om Epidemic Sound-situationen publicerades i media i Oktober 2012, och att det därför ännu inte är för sent att reagera på vad som håller på att ske. Klockan tickar dock och fortsätter man att mesigt låta denna destruktiva förändring svepa över landet så kommer det att finnas mindre och mindre jobb i framtiden. Det är upp till musikerna att visa att de förtjänar ett värdigt leverne. Sedan vad gäller alternativa lösningar för att ta sig ut ur råtthjulet och tjäna värdiga summor så är det som alltid så att bra produkter talar för sig själva. Är man en duktig kompositör så finns det alla möjligheter att bli anställd av ett produktionsbolag som betalar en värdig lön, eller ännu bättre (men svårare om man börjar helt utan kontaktnät) starta ett eget. Hur man tar sig ut i branschen finns det redan mycket skrivet om på internet och jag har redan förbrukat all tid jag kan undvara, så jag hänvisar till existerande material. Det finns garanterat mycket visdomsord att läsa. Mycket av det säkert på detta forum. Jag vet att det är ovänligt att lämna en diskussion men jag har verkligen inte tid att fortsätta. Tackar därför ödmjukast för mig en sista gång och ber er alla att lova mig en enda sak - ge aldrig upp. Med drivkraft och viljestyrka kan man rubba berg. --J
joachime Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 MBBAD! Lagomt mycket. OBS! Ironi, eller något liknande. Som jag är så dålig på, egentligen. Förlåt!
Peter Roos Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 (redigerat) :-) Redigerat 6 november 2012 av Sleap
BurninSven (oregistrerad) Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Det känns som att man helt tryggt kan säga undvik ES efter att ha läst analysen som man väl ändå kan kalla det CrissD skriver. Sen undrar jag är man verkligen duktig om man kan spotta ur sig flera hundra låtar om året? Att vara musiker är väl på många sätt ett hantverk men att skapa musik med verkligt värde känns inte som nåt man kan förverkliga på löpande bandet.
lonewind Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Nu har jag inte orkat läsa hela de senaste inläggen, de var mustiga. Men jag skulle vilja belysa en annan del. De som sitter och producerar tv, hur ser de på att mer eller mindre bara få välja musik från Epidemic Sounds? Jag har pratat med en på SVT som sa att han tyckte att hela grejen var sjuk och drabbade de som försökte göra bra tv. En på TV 4 sa: " Jag e en av dom som tvingas använda detta. Förutom några guldkorn så finns bara skit att välja på. Det enda positiva är att man får musiken uppstyckad i tracks så att man kan ta bort det man vill. Idén ligger tyvärr i tiden, massproduktion utan kvalitet, sorgligt... ...Det har till och med hänt att jag gjort egen musik utan att ta betalt för den, bara för att det inte finns nåt vettigt att välja på."
lonewind Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 (redigerat) Nu har jag inte orkat läsa hela de senaste inläggen, de var mustiga. Men jag skulle vilja belysa en annan del. De som sitter och producerar tv, hur ser de på att mer eller mindre bara få välja musik från Epidemic Sounds? Jag har pratat med en på SVT som sa att han tyckte att hela grejen var sjuk och drabbade de som försökte göra bra tv. En på TV 4 sa: " Jag e en av dom som tvingas använda detta. Förutom några guldkorn så finns bara skit att välja på. Det enda positiva är att man får musiken uppstyckad i tracks så att man kan ta bort det man vill. Idén ligger tyvärr i tiden, massproduktion utan kvalitet, sorgligt... ...Det har till och med hänt att jag gjort egen musik utan att ta betalt för den, bara för att det inte finns nåt vettigt att välja på." Edit: skulle vara intressant att höra fler som sitter och gör tv på bolag som jobbar med Epidemic och hur deras syn på saken är. Edit: ovanstående skulle varit en edit och inte ett nytt inlägg. Redigerat 6 november 2012 av lonewind
ironman Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Ingen aning. Vet inte ens om jag vill veta det. Även om ES har tjänat miljonbelopp på min musik så är det inget som direkt berör mig. Min musik hade garanterat inte genererat mer pengar om jag hade stimmat den istället för att ha den hos ES. Får jag 2000:- för en låt som jag snickrar ihop på 4-8 arbetstimmar så är jag nöjd. Dessutom är det ganska nice att kunna ha helt fria arbetstider och kunna arbeta med något man älskar varje dag! Det bästa hade väll varit att få en ersättning när dina verk verkligen säljs, med en fördelning där du får minst 70-80% av försäljningen och framtida intäkter och es får högst 20 för förmedlingen och framtida intäkter. Då hade det varit mycket bättre. Dom förmedlar ju bara dina verk och tjänar som fan på det.
vmbr Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Det bästa hade väll varit att få en ersättning när dina verk verkligen säljs, med en fördelning där du får minst 70-80% av försäljningen och framtida intäkter och es får högst 20 för förmedlingen och framtida intäkter. Då hade det varit mycket bättre. Dom förmedlar ju bara dina verk och tjänar som fan på det. Så ES ska betala för alla verk som aldrig säljs/används och dessutom ge bort 80% för de verk som säljs/används? Det skulle aldrig hålla i längden för ES.
ironman Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Så ES ska betala för alla verk som aldrig säljs/används och dessutom ge bort 80% för de verk som säljs/används? Det skulle aldrig hålla i längden för ES. Nej men om det istället hade varit utformat som så att låtskrivaren för en årskostnad av låt oss säga 350 kr hade fått vara med på es digitala katalog med hur många låtar man vill lägga dit. Och så hade fördelningen varit som jag nämde ovan. Då hade es fått ligga i och få sålt verk för att tjäna pengar. Dom tillhandahåller idag bara lagringsplats åt katalogen, och har kontakterna som en slags förmedlingscentral. Och jag tror es hade fått mycket större respekt och kärlek av låtskrivarna än som det ser ut idag. Och slippa komma hit och regga en massa konton för att göra reklam. Och hade jag varit i behov av pengar hade jag hellre jobbat på mcdonalds eller vad som helst bara inte sälja min själ till es.
vmbr Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Nej men om det istället hade varit utformat som så att låtskrivaren för en årskostnad av låt oss säga 350 kr hade fått vara med på es digitala katalog med hur många låtar man vill lägga dit. Och så hade fördelningen varit som jag nämde ovan. Då hade es fått ligga i och få sålt verk för att tjäna pengar. Dom tillhandahåller idag bara lagringsplats åt katalogen, och har kontakterna som en slags förmedlingscentral. Och jag tror es hade fått mycket större respekt och kärlek av låtskrivarna än som det ser ut idag. Och slippa komma hit och regga en massa konton för att göra reklam. Och hade jag varit i behov av pengar hade jag hellre jobbat på mcdonalds eller vad som helst bara inte sälja min själ till es. Det finns en anledning till att sådana modeller inte fungerar. Jag förstår heller inte vad du menar med sälja sin själ? Jag skapar mycket musik i olika genres för att öva mina färdigheter, musiken håller ganska hög standard i snitt skulle jag säga. Ungefär 98% av allt jag skapar kommer aldrig till användning, plockar kanske någon melodi eller något från mitt "arkiv" när jag skriver låtar för mitt band. Förklara gärna hur jag säljer min själ om jag väljer att börja jobba för ES? 300kr är bättre än 0kr, om någon dessutom vill ha min musik för något produktion så ser jag det som en ära. ES lämpar sig inte för personer som vill leva som låtskrivare, men glöm inte bort att det finns otroligt många låtskrivare som arbetar på hobbynivå, jag tycker ES är ett utmärkt alternativ för dom.
ironman Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Det finns en anledning till att sådana modeller inte fungerar. Jag förstår heller inte vad du menar med sälja sin själ? Jag skapar mycket musik i olika genres för att öva mina färdigheter, musiken håller ganska hög standard i snitt skulle jag säga. Ungefär 98% av allt jag skapar kommer aldrig till användning, plockar kanske någon melodi eller något från mitt "arkiv" när jag skriver låtar för mitt band. Förklara gärna hur jag säljer min själ om jag väljer att börja jobba för ES? 300kr är bättre än 0kr, om någon dessutom vill ha min musik för något produktion så ser jag det som en ära. ES lämpar sig inte för personer som vill leva som låtskrivare, men glöm inte bort att det finns otroligt många låtskrivare som arbetar på hobbynivå, jag tycker ES är ett utmärkt alternativ för dom. Men tänk om ditt lilla övningsprojekt genererar 10 miljoner kr till es, då coca cola vill ha melodin i sin nya reklam som skall visas världen över på tv, bio, hyrfilm och i sin app mm. Tycker du då att det är rätt att du fått 300kr för det. För 300kr får du en familjepizza med ekstra tillbehör och en 2 liters läsk, medans es får 10 miljoner -300 kr? Är inte det att sälja sin själ? Och sen skall du gå och förklara för dina nära och kära att jag har minsann gjort den här låten och skall generat ursäkta dig med att du fick en familje pizza för besväret, medans es fick 10 miljoner. Hade det inte varit bättre då om du fått 8 miljoner och es 2? 1
ironman Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 (redigerat) ES lämpar sig inte för personer som vill leva som låtskrivare, men glöm inte bort att det finns otroligt många låtskrivare som arbetar på hobbynivå, jag tycker ES är ett utmärkt alternativ för dom. Och om det finns låt oss säga 20 tusen hobbylåtskrivare i Sverige/skandinavien som är villiga att betala 100kr i månaden för att vara med i es katalog, med en chans att tjäna något på sitt verk. Så genererar bara det 2 miljoner kr i månaden till es, lägg där till alla pengar för sålda verk varje månad. Bara avgiten hade gett es 24 miljoner brutto. Och om fördelningen hade varit, låtskrivare 80% es 20% . Hade alla varit nöjda 🙂 Redigerat 6 november 2012 av ironman
vmbr Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Men tänk om ditt lilla övningsprojekt genererar 10 miljoner kr till es, då coca cola vill ha melodin i sin nya reklam som skall visas världen över på tv, bio, hyrfilm och i sin app mm. Tycker du då att det är rätt att du fått 300kr för det. För 300kr får du en familjepizza med ekstra tillbehör och en 2 liters läsk, medans es får 10 miljoner -300 kr? Är inte det att sälja sin själ? Och sen skall du gå och förklara för dina nära och kära att jag har minsann gjort den här låten och skall generat ursäkta dig med att du fick en familje pizza för besväret, medans es fick 10 miljoner. Hade det inte varit bättre då om du fått 8 miljoner och es 2? Tror du på fullaste allvar att någon som driver företag liknande detta skulle nöja sig med 20%? ES är ett vinstdrivande företag och ingen välgörenhetsorganisation som hjälper musiker att tjäna pengar. Dessutom kostar det mer än man tror att driva dessa verksamheter, det har väl även konstaterats i tråden att ES inte har genererat någon vinst alls än? Om ES tjänar 10msek på min låt spelar egentligen ingen roll, utan ES hade jag fortfarande inte fått ett öre före låten. Om man vänder på det hela, låt säga att jag får 100 verk godkända som aldrig kommer till användning, då har jag tjänat nästan 30ksek på något som annars hade genererat 0kr.
ironman Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 (redigerat) Tror du på fullaste allvar att någon som driver företag liknande detta skulle nöja sig med 20%? ES är ett vinstdrivande företag och ingen välgörenhetsorganisation som hjälper musiker att tjäna pengar. Dessutom kostar det mer än man tror att driva dessa verksamheter, det har väl även konstaterats i tråden att ES inte har genererat någon vinst alls än? Om ES tjänar 10msek på min låt spelar egentligen ingen roll, utan ES hade jag fortfarande inte fått ett öre före låten. Om man vänder på det hela, låt säga att jag får 100 verk godkända som aldrig kommer till användning, då har jag tjänat nästan 30ksek på något som annars hade genererat 0kr. Nej givetvis men se på h&m nu när det kommit fram hur det går till på deras fabriker i asien. I sin iver att tjäna så mycket pengar är dom berädda att gå hur långt som helst. Där finns nog fabriksarbetare på dom berörda fabrikerna som tänker som dig att 2kr om dagen är bättre än inget. Men vi andra fasas över det. Här är epedemic sounds siffror http://www.allabolag...idemic_Sound_AB Redigerat 6 november 2012 av ironman
lonewind Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Dessutom kostar det mer än man tror att driva dessa verksamheter, det har väl även konstaterats i tråden att ES inte har genererat någon vinst alls än? Om du med det menar enligt siffrorna som redovisas på allabolag.se så vill jag starkt understryka att ett bolag som redovisar ett minusresultat på inget sätt inte behöver ha gått med vinst. För att kunna uttala sig om deras finanser så måste du ha tillgång till deras hela bokslut. Vanligt är att man gör en rejäl aktieutdelning från överskottet vid årets slut. Då kan aktieägarna göra rejäla vinster och det ser ut som att bolaget har gått +-0 (på allabolag.se, ratsit eller liknande sidor).
vmbr Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 (redigerat) Nej givetvis men se på h&m nu när det kommit fram hur det går till på deras fabriker i asien. I sin iver att tjäna så mycket pengar är dom berädda att gå hur långt som helst. Där finns nog fabriksarbetare på dom berörda fabrikerna som tänker som dig att 2kr om dagen är bättre än inget. Men vi andra fasas över det. Här är epedemic sounds siffror http://www.allabolag...idemic_Sound_AB Tycker du verkligen att det är en bra jämförelse? Jobbar man med templates är jag övertygad att man kan skapa godkända verk på runt 3-5timmar, beroende på hur långt man kommit i lönetrappan bör man rimligtvis ligga runt en snittlön på 100-150kr/h efter skatt när man kommit igång. Tycker du verkligen att det är så dåliga villkor att det strider mot mänskliga rättigheter? Om du med det menar enligt siffrorna som redovisas på allabolag.se så vill jag starkt understryka att ett bolag som redovisar ett minusresultat på inget sätt inte behöver ha gått med vinst. För att kunna uttala sig om deras finanser så måste du ha tillgång till deras hela bokslut. Vanligt är att man gör en rejäl aktieutdelning från överskottet vid årets slut. Då kan aktieägarna göra rejäla vinster och det ser ut som att bolaget har gått +-0 (på allabolag.se, ratsit eller liknande sidor). Jag ville bara framhäva att det kostar att driva företag som ES, vissa verkar tro att dom bara sitter och rullar tummarna medans pengarna rullar in. Det är ohållbart att exempelvis betala ut pengar för verk som aldrig säls/används samtidigt som man ger bort 80% av vinsten för allt. Redigerat 6 november 2012 av vmbr
Claes Holmerup Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Om du med det menar enligt siffrorna som redovisas på allabolag.se så vill jag starkt understryka att ett bolag som redovisar ett minusresultat på inget sätt inte behöver ha gått med vinst. För att kunna uttala sig om deras finanser så måste du ha tillgång till deras hela bokslut. Vanligt är att man gör en rejäl aktieutdelning från överskottet vid årets slut. Då kan aktieägarna göra rejäla vinster och det ser ut som att bolaget har gått +-0 (på allabolag.se, ratsit eller liknande sidor). - och man kan dessutom sätta ett högt fiktivt "goodwill"-värde, avsätta pengar till expansionsfond etc, saker som kan generera en pappersmässig förlust trots att det egentligen finns en bra vinst och, som sagt, aktieutdelning till ägarna. vmbr: De tar inte in alla verk från alla upphovsmän som har anslutit sig till dem, utan de väljer ut vilka verk som enligt deras bedömning är tillräckligt bra och plockar alltså russinen ur kakan och betalar bara för det bästa - så om de tar in en massa som aldrig säljs, så är det faktiskt helt och hållet deras eget fel eftersom de själva har gjort urvalet.
mixopenta Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Allt det där är ju bara vanlig skatteplanering - inte fiffel. Säg det företag i Sverige (eller någon annanstans för den delen) som inte skatteplanerar. Krävs för att företag ska kunna överleva.
Claes Holmerup Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Allt det där är ju bara vanlig skatteplanering - inte fiffel. Säg det företag i Sverige (eller någon annanstans för den delen) som inte skatteplanerar. Krävs för att företag ska kunna överleva. Absolut! Jag ville bara försöka tydliggöra att siffrorna inte säger hela sanningen om en verksamhet...
cborg Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Skatteplanering är att aktivt planera för att betala låg skatt. Det finns i Sverige en särskild lag, kallad skatteflyktslagen, som säger att ett förfarande som är formellt lagligt kan anses olagligt om det bryter mot skattelagens anda. Skatteflyktslagen, lagen (1995:575) mot skatteflykt, är en svensk lag, som innehåller en generalklausul mot skatteflykt. Med skatteflykt avses vissa handlingar gjorda i syfte att undvika eller minska skatt.
ironman Postat 7 november 2012 Postat 7 november 2012 På tal om skatteplanering så skulle jag inte haft något emot att få lite skatteplaneringstips av Göran Grosskopf
sage590 Postat 7 november 2012 Postat 7 november 2012 Oavsett vem som tjänar vad, när och hur, så urholkas marknaden för alla som försöker leva på sitt musikproducerande om priserna dumpas på detta sätt. Om detta är bra eller dåligt får man väl ta ställning till själv. Har man ett samhälleligt ansvar som individ? Är det ok att eftersträva kortsiktig personlig vinning på någon annans bekostnad? Är det ok att sälja vad som helst bara för att det finns en marknad? Är det bättre att sälja sitt barn till en hallick för småsummor än att låta det svälta? Rätt eller fel? Avgör själv, men tänk klart först, så långt det bara går... Marknaden? Det är vi det..... glöm aldrig det. 4
mixopenta Postat 7 november 2012 Postat 7 november 2012 Hur många band är det inte som har åkt iväg och giggat för gage i form av en back öl, eller mindre? Hur många garageband har kuskat tiotals mil för att spela gratis? Har det gjort så att Justin Timberlake och Britney Spears m fl inte får betalt för deras gigs?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.