Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå där!

Nu är det såhär att jag ska spela in ett bluegrass band.

Det enda problemet är att jag har aldrig mickat upp en kontrabas eller knappt sett hur en ser ut.

Skulle någon vänlig själv kunna förklara mer ingående var mikrofoner borde placeras osv (med t.ex både bild och text).

Har tillgång till 2 st AKG 414, lite olika pennkondisar, SM57or, MD421, Beta52 mm..

Tänkte mig en 414 ca 30 - 40 cm ifrån kontran för att ta upp övre mellanreg och diskant.

Sen 1 eller 2 st mikrofoner fästa på kontran.

Frågan är var och hur osv.

Tack på förhand!

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Mitt förslag:

Beta52'an långt ner och ganska nära. Ungefär i höjd med stallet.

En "pennkonding" fastsatt i stallet i lämplig anordning pekandes i strängarnas riktning uppåt.

En till pennkondning instucken i ett av S-hålen med hjälp av en bit akustikskumplatta. (Skär ett hål i den och stick micken igenom)

Sen kan du komplettera med en 414 en liten bit ifrån ungefär i höjd med där halsen möter kroppen för att ta upp helheten.

Dessa blandas sedan efter behag. 52'an kommer ge mycket botten. Stallmicken ger mycket sträng. Skulle kunna komprimeras en del för att få fram mer skrammel och "slideljud".

Den som är instucken ger ett ganska träigt men ändå inte ihåligt ljud. Den sista micken är mycket beroende på rummet.

Min erfarenhet av kontra är att den är väldigt rumsberoende och att man tjänar på ett lite större rum.

God jaktlycka!

Postat

Mitt förslag:

Beta52'an långt ner och ganska nära. Ungefär i höjd med stallet.

En "pennkonding" fastsatt i stallet i lämplig anordning pekandes i strängarnas riktning uppåt.

En till pennkondning instucken i ett av S-hålen med hjälp av en bit akustikskumplatta. (Skär ett hål i den och stick micken igenom)

Sen kan du komplettera med en 414 en liten bit ifrån ungefär i höjd med där halsen möter kroppen för att ta upp helheten.

Dessa blandas sedan efter behag. 52'an kommer ge mycket botten. Stallmicken ger mycket sträng. Skulle kunna komprimeras en del för att få fram mer skrammel och "slideljud".

Den som är instucken ger ett ganska träigt men ändå inte ihåligt ljud. Den sista micken är mycket beroende på rummet.

Min erfarenhet av kontra är att den är väldigt rumsberoende och att man tjänar på ett lite större rum.

God jaktlycka!

Tackar tackar!

Rummen jag har tillgång till är riktigt bra (Det är på SAE i Solna).

En av frågorna var också om du kan visa dessa delar i form av någon bild t.ex?

Jag vet nämligen knappt var alla delar på en kontra sitter/vad dom heter.

Postat

Tycker att JimmyNs förslag är fina. Något du borde kolla upp är om basisten har någon "line" på kontran (alltså typ kontaktmickar). De kan vara extremt bra för att få en jämn och stadig botten, medan man hämtar karaktären mer från andra mickar.

Stallmicken är skitskön. Jag tror du kommer fatta var den ska in när du har kontran på plats! Sen en mick, förslagsvis 414 en bit ifrån greppbrädan någonstans där det låter gött. Kan även vara gött att micka över axeln på basisten istället, alltså ganska nära basens huvud, riktad ned mot stallet.

Att micka med 52a eller motsvarande har jag aldrig testat. Det låter som något jag ska utforska. Brukar alltid få en så fin botten från line, så det har liksom inte behövts.

Men sen beror det ju extremt mycket på hur arrangemangen ser ut. Är det lite drag i musiken tycker jag det kan räcka alldeles utmärkt med line (för fylligheten och liksom "elbasfunktionen") och en konding en bit ut från halsen för att ge det hela kontrakaraktär. Det går ju ganska fint att virra bort sig med för många mickar i leken. Är det mer nakna arrangemang är dock kanske inte linesignalen något att ha, då de ofta låter lite plastigt.

Postat

Tycker att JimmyNs förslag är fina. Något du borde kolla upp är om basisten har någon "line" på kontran (alltså typ kontaktmickar). De kan vara extremt bra för att få en jämn och stadig botten, medan man hämtar karaktären mer från andra mickar.

Stallmicken är skitskön. Jag tror du kommer fatta var den ska in när du har kontran på plats! Sen en mick, förslagsvis 414 en bit ifrån greppbrädan någonstans där det låter gött. Kan även vara gött att micka över axeln på basisten istället, alltså ganska nära basens huvud, riktad ned mot stallet.

Att micka med 52a eller motsvarande har jag aldrig testat. Det låter som något jag ska utforska. Brukar alltid få en så fin botten från line, så det har liksom inte behövts.

Men sen beror det ju extremt mycket på hur arrangemangen ser ut. Är det lite drag i musiken tycker jag det kan räcka alldeles utmärkt med line (för fylligheten och liksom "elbasfunktionen") och en konding en bit ut från halsen för att ge det hela kontrakaraktär. Det går ju ganska fint att virra bort sig med för många mickar i leken. Är det mer nakna arrangemang är dock kanske inte linesignalen något att ha, då de ofta låter lite plastigt.

Tack för tipsen.

Har tyvärr ingen kontaktmick.

Det är låtar med relativt mycket fart och gung i.

Och instrumenten som är med är:

- Kontrabas

- Akustisk Gitarr

- Banjo

- Mandolin

- Akustisk Steelguitar

- Tre leadsångare

Lite små offtopic också:

Brukar dubbar användas relativt mycket i Bluegrass?

Jag får mig en vision som ser ut såhär i mix:

- Kontrabas i mono (mitten)

- Dubbad gitarr L + R

- Steelguitar i mono (mitten)

- Banjo i mono till höger

- Mandolin i mono till vänster

- Leadsång i mitten + stämma 1 och 2 panorerade L + R

Måste väl ge ett rätt balanserat och tight sound teoretiskt?

Postat

Ok, isf kan nog JimmyNs förslag med 52an göra en hel del. Det fetaste grundljudet tror jag du får från småmembranaren i stallet dock, försök basera soundet på den först och främst är mitt tips! Jag har bara kört med Oktava mk012 i omniläge där, och det låter fantastiskt, så om du råkar ha en sån att tillgå bör du testa det!

Angående din tanke om ljudbilden så känns det som om det beror helt på vad de olika instrumenten spelar. Kan nog bli lite geggigt att ha dubbade gitarrer när du har både banjo, mandolin och steelguitar.. Hoppas de har snygga arr! 🙂

Men det skadar ju aldrig att slänga på en dub, så länge man är öppen för möjligheten att steka den i efterhand!

Postat

Är dessa musikanter verkligen intresserade av att dubba gitarr?

I vanliga fall nej.

Men ber jag dom göra en gitarrdubb så varför inte.

Vill skapa ett modernare sound inom genren.

Samma instrument, och spel osv.. men mixat och proddat som modern kommersiell musik.

Postat

Ok, isf kan nog JimmyNs förslag med 52an göra en hel del. Det fetaste grundljudet tror jag du får från småmembranaren i stallet dock, försök basera soundet på den först och främst är mitt tips! Jag har bara kört med Oktava mk012 i omniläge där, och det låter fantastiskt, så om du råkar ha en sån att tillgå bör du testa det!

Angående din tanke om ljudbilden så känns det som om det beror helt på vad de olika instrumenten spelar. Kan nog bli lite geggigt att ha dubbade gitarrer när du har både banjo, mandolin och steelguitar.. Hoppas de har snygga arr! 🙂

Men det skadar ju aldrig att slänga på en dub, så länge man är öppen för möjligheten att steka den i efterhand!

Yes dom är rätt duktiga.

SM Mästare i Bluegrass 2008 🙂

Sen har jag iofs hellre ett spår mer än ett för lite. ☺️

Postat

Ska man bara silvertejpa fast skiten på stallet?

Eller finns det speciella anordningar?

Det lär ju bli vibrationer som förstör upptagningen.

Postat

Ska man bara silvertejpa fast skiten på stallet?

Eller finns det speciella anordningar?

Det lär ju bli vibrationer som förstör upptagningen.

Jag har tänkt att man kan använda samma sorts tex K&M trumsargsfäste till att fästa en småmembranare på en kontrabas. De går nog att utan skador på basen sätta fast både på stallet eller i f-hålet på kroppen. Nära f-hålet ska man se upp för puffljud har jag läst förr. Jag har spelat in en jazztrios kontrabas med dels line från kontaktmick, plus en AKG D112 ca en dm framför stallet. med lyckat resultat.

Skulle jag göra om det skulle jag använda trumsargsfästen och sätta kaggemicken D112 in mot f-hålet, (den micken pallar både puffljudet och vibrationerna från en baskagge) och en till liten lätt mick fastskruvad med samma fäste nånstans på stallet. AKG själva rekomenderar D112 lika mycket till bastuba, elgitarr och kontrabas som till baskagge. Till min har jag ett litet instruktionshäfte där de visar hur de satt den rakt framför stallet på en basfiol. Med såna fästen går det ju sen att vrida mickarna åt olika håll och provlyssna utan att jäklas med tejp eller annat. Den lilla micken vid stallet kanske låter bäst om man siktar rakt upp mot greppbrädan. Djupbasen får man ur micken vid f-hålet, eller strax bredvid.

Om alla spelar i samma rum kanske det är bra om även stallmicken är dynamisk? När jag spelade in jazzgänget stod basisten bara ca en dryg meter från trumsetet, och det läckte inte mer än att det funkade bra ändå.

Om det här bandet är svenska mästare i bluegrass, spelar de då live utan att kunna koppla basfiolen till en förstärkare eller till lajnad till PA-t? Låter lite konstigt...

Postat

Småmembranaren i stallet går fint att linda in i lite skumgummi! Typ innehållet från en mickförpackning eller så. Bara rulla ihop det och stoppa in det!

om man bara kör line + D112, blir det inte lite karaktärslöst då? Känner inte att jag skulle klara mig utan en lite rummigare klang på kontra.

Postat (redigerat)

Småmembranaren i stallet går fint att linda in i lite skumgummi! Typ innehållet från en mickförpackning eller så. Bara rulla ihop det och stoppa in det!

om man bara kör line + D112, blir det inte lite karaktärslöst då? Känner inte att jag skulle klara mig utan en lite rummigare klang på kontra.

Jag tyckte den lät väldigt fint. Man tänker ju kanske att det ska låta baskagge, men det är ju när man mickar en sån som det låter kagge. Den färgar ju en del, men på ett snyggt sätt tyckte jag. Och då satte jag ju inte fast den på basen, hade den på stativ framför stallet, det kan ju ge problem om basisten gungar runt med basen. Den scen de stod på är ganska rumlig och odämpad också, så jag fick med mycket rum. De trumsargsfästen jag tänker på är de här, jag köpte mina på musikbörsen:

K&M Mikrofonfäste, tvingfäste för sargkant. 3/8". Förnicklad KM24030 (Art: 163661)

http://musikborsen.s...68&artno=163661

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Jag tyckte den lät väldigt fint. Man tänker ju kanske att det ska låta baskagge, men det är ju när man mickar en sån som det låter kagge. Den färgar ju en del, men på ett snyggt sätt tyckte jag. Och då satte jag ju inte fast den på basen, hade den på stativ framför stallet, det kan ju ge problem om basisten gungar runt med basen. Den scen de stod på är ganska rumlig och odämpad också, så jag fick med mycket rum. De trumsargsfästen jag tänker på är de här, jag köpte mina på musikbörsen:

K&M Mikrofonfäste, tvingfäste för sargkant. 3/8". Förnicklad KM24030 (Art: 163661)

http://musikborsen.s...68&artno=163661

Ah gött då. Jag har personligen alltid haft något emot D112:an. Har aldrig använt den, men vi hade en sån på skolan för länge sedan, och jag har alltid kännt mig mer som en Beta52-kille, så jag har inte haft anledning att testa den. Vet inte hur stor skillnad det är mellan dem, och hur mycket som är hjärnspöken! 🙂

Ska testa med Beta52:an nästa gång! Brukar dock alltid bli så att vi spelar in live i studion när vi kör kontra, och vi har bara en beta52:a, som av förklarliga skäl är upptagen då..

Postat

Ah gött då. Jag har personligen alltid haft något emot D112:an. Har aldrig använt den, men vi hade en sån på skolan för länge sedan, och jag har alltid kännt mig mer som en Beta52-kille, så jag har inte haft anledning att testa den. Vet inte hur stor skillnad det är mellan dem, och hur mycket som är hjärnspöken! 🙂

Ska testa med Beta52:an nästa gång! Brukar dock alltid bli så att vi spelar in live i studion när vi kör kontra, och vi har bara en beta52:a, som av förklarliga skäl är upptagen då..

Till baskaggen har jag en EV N/D686 som förstahandsval. rolleyes.gif

Postat

Till baskaggen har jag en EV N/D686 som förstahandsval. rolleyes.gif

Vad är det för någon? Får inte en enda träff när jag googlar! Tycker för övrigt att beat52A gör jobbet fint!

Postat

Vad är det för någon? Får inte en enda träff när jag googlar! Tycker för övrigt att beat52A gör jobbet fint!

Jag vände på siffrorna, det ska vara ND 868. Läste som fan om den innan jag köpte den, den har fått ruggigt bra resensioner världen över

http://www.jam.se/produkt/Mikrofon-och-tillb./1434-EV-N-D-868--bastrummik.jam

http://pro-audio.musiciansfriend.com/product/Electro-Voice-N-D868-Kick-Drum-Microphone?sku=271222&src=3WFRWXX&ZYXSEM=0&CAWELAID=152920857

Finns mer att läsa, somliga som tyckt D112 varit bäst har sen de testa den tyckt D112 låtit papp i jämförelse. Den är visst byggd enbart för baskagge, man riktar den mot klubban, sen tar den delvis upp ljudet av rymden i trumman bakåt också. Man får olika kaggesound genom att enbart flytta den runt i kaggen. jag har haft noll eq när jag använt den både till inspelning och live.

Postat

Jag vände på siffrorna, det ska vara ND 868. Läste som fan om den innan jag köpte den, den har fått ruggigt bra resensioner världen över

http://www.jam.se/produkt/Mikrofon-och-tillb./1434-EV-N-D-868--bastrummik.jam

http://pro-audio.musiciansfriend.com/product/Electro-Voice-N-D868-Kick-Drum-Microphone?sku=271222&src=3WFRWXX&ZYXSEM=0&CAWELAID=152920857

Finns mer att läsa, somliga som tyckt D112 varit bäst har sen de testa den tyckt D112 låtit papp i jämförelse. Den är visst byggd enbart för baskagge, man riktar den mot klubban, sen tar den delvis upp ljudet av rymden i trumman bakåt också. Man får olika kaggesound genom att enbart flytta den runt i kaggen. jag har haft noll eq när jag använt den både till inspelning och live.

Fan vad fett! Känner igen utseendet, men har helt missat grejen! Ganska överkomligt pris också ju! Lätt värt att kolla upp!

Postat (redigerat)

Ah! Smart! ☺️

Visst finns den en kontaktmick som kan lajnas, men jag tycker den låter riktigt kasst.

Vill få en djup och stabil bas/subbas satt mixen har ett riktigt golv att stå på, vore synd om resten av instrumenten ramlade genom golvet och slog sig pga. dålig mic-teknik. 😄

Är t.ex inte nöjd med detta kontraljud. Tycker det låter plastigt.

www.speedyshare.com/files/25216201/Mellony_Rockabilly_Rough.mp3

Redigerat av Mellony
Postat

http://mixguides.com/microphones/reviews/audio_electrovoice_nd_audix/

Här får den 10 av 10 i allt utom support som var 9/10.

http://www.zzounds.com/productreview--ELVND868

Den test som avgjorde för mig hittar jag inte, det var en mkt grundligare test med en längre artikel. Där skrev de nåt ungf att den funkade som två mickar, den riktade tog upp klubbsmällen, sen tog den upp runt om så kaggens hela botten också kom med.

Postat

Jag tycker att det låter som om det är ett ganska bra line-ljud om det bara är det det är. Om du skulle komplettera det med en konding en bit ifrån halsen eller så, och mest använda linesignalen för att få en stabil basgrund medan du snor karaktären från kondingen. Men som sagt stallmicken är ju inte tokig den heller!

Kan ta och slänga upp ett kontrasound vi fick till i fredags, med bara line och en sm58 (vi hade lite mickbrist då vi behövde nyttja alla kondingar som stereopar iom att det var en live-inspelning.)

Postat

Ah! Smart! ☺️

Visst finns den en kontaktmick som kan lajnas, men jag tycker den låter riktigt kasst.

Vill få en djup och stabil bas/subbas satt mixen har ett riktigt golv att stå på, vore synd om resten av instrumenten ramlade genom golvet och slog sig pga. dålig mic-teknik. 😄

Är t.ex inte nöjd med detta kontraljud. Tycker det låter plastigt.

www.speedyshare.com/files/25216201/Mellony_Rockabilly_Rough.mp3

File not found. It has been either deleted, or it never existed at all.

Det finns lajnsystem för ståbasar som låter väldigt bra, inte alls som man tänker sig piezomickar till ak gitarr

Med en stormembranare nära f-hålet får du nog en riktigt fet botten, kontran i sig har ett enormt djup bara man går nära dem. Strängljud osv får du med en av "pennkondingarna" fastsatt vid stallet. Står alla i samma rum kan det bli problem med slask från de andra instrumenten om du mickar på avstånd.

Postat

Såhär låter vår variant:

Drog upp kontran lite extra nu, och allt är helt omixat, så det låter ju lite geggigt. Men så låter iaf vår kontra med bara line och sm58. Det låter ju ganska mkt line nu, men på lagom nivå i mixen funkar det skitbra. Man får liksom funktionen av elbas, men kan dra upp precis lagom av micken för att få det att höras tydligt att det är kontra, utan att det låter plastigt. Vi har dem ju på varsin kanal också såklart, så vi kan ju med fördel sänka allt över typ 500Hz på linesignalen lite för att plastklonket ska försvinna ytterligare om det skulle behövas.

Postat

File not found. It has been either deleted, or it never existed at all.

Konstigt! Filen funkar alledes utmärkt för mig (testade igen).

Jag tycker att det låter som om det är ett ganska bra line-ljud om det bara är det det är. Om du skulle komplettera det med en konding en bit ifrån halsen eller så, och mest använda linesignalen för att få en stabil basgrund medan du snor karaktären från kondingen. Men som sagt stallmicken är ju inte tokig den heller!

Kan ta och slänga upp ett kontrasound vi fick till i fredags, med bara line och en sm58 (vi hade lite mickbrist då vi behövde nyttja alla kondingar som stereopar iom att det var en live-inspelning.)

Åh ska bli kul att höra.

Nej det är line från kontran, en AKG pennkonding på stallet och en U47 en bit ifrån för att ta upp helheten.

Låter helvete tycker jag, hur jag än balanserar volym för mickarna.

Behöver nåt annorlunda.

Postat

Såhär låter vår variant:

Drog upp kontran lite extra nu, och allt är helt omixat, så det låter ju lite geggigt. Men så låter iaf vår kontra med bara line och sm58. Det låter ju ganska mkt line nu, men på lagom nivå i mixen funkar det skitbra. Man får liksom funktionen av elbas, men kan dra upp precis lagom av micken för att få det att höras tydligt att det är kontra, utan att det låter plastigt. Vi har dem ju på varsin kanal också såklart, så vi kan ju med fördel sänka allt över typ 500Hz på linesignalen lite för att plastklonket ska försvinna ytterligare om det skulle behövas.

Detta är ju lite mer vad jag var ute efter!

Vart placerade du sm58an?

Postat

Typ mitt framför halsen, riktad rakt mot greppbrädan en bit ifrån. Klart mycket bättre att göra motsvarande med konding. Har man ett rum som är jämnt och fint i botten kan man med fördel ha den en bit bort också, eller som jag nämnde tidigare, typ över basistens axel. Men det är ju bara att testa sig fram var det är göttast!

Postat

Såhär låter vår variant:

Nä det där lät mest elbas.

Jag ska rippa en av de låtar jag spelade in. Tyckte det blev skapligt, väldigt burkigt scenlju, och noll tid att testa, kastade bara upp mickarna.

Kommer om en stund

Postat

men sen låter ju alla line-mickar olika också. En annan basist vi har jobbaat med har två olika, och den ena går fan inte att använda alls i studio, men låter bra live. Den andra är tvärtom. Mycket underligt. Sen kan jag tänka mig att det är svårare när basisten spelar såndär rockabilly-slapping. Känns som om det inte riktigt finns någon botten att få fram då..

Postat

men sen låter ju alla line-mickar olika också. En annan basist vi har jobbaat med har två olika, och den ena går fan inte att använda alls i studio, men låter bra live. Den andra är tvärtom. Mycket underligt. Sen kan jag tänka mig att det är svårare när basisten spelar såndär rockabilly-slapping. Känns som om det inte riktigt finns någon botten att få fram då..

Det lät rätt logiskt!

Tack för tipsen!

Postat

Nä det där lät mest elbas.

Jag ska rippa en av de låtar jag spelade in. Tyckte det blev skapligt, väldigt burkigt scenlju, och noll tid att testa, kastade bara upp mickarna.

Kommer om en stund

Det är lite elbas-sound vi är ute efter. Eller iaf elbasfunktionen. Det är liksom ingen genre som kräver ett traditionellt kontrasound. Det soundet skulle ju aldrig funkat i jazz tex, men vi måste ändå ha en fet bra lite popig ljudbild i slutändan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.