Gilbert Postat 29 april 2009 Dela Postat 29 april 2009 B0 (31 Hz) till G1 (98 Hz). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 29 april 2009 Dela Postat 29 april 2009 (redigerat) B0 (31 Hz) till G1 (98 Hz). Du menar att man inte hör E(41Hz) om man följer mitt tips? Redigerat 29 april 2009 av Valle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 29 april 2009 Dela Postat 29 april 2009 (redigerat) Beror på brantheten på filtret men vanligt är 24dB/oktav, så inte så mycket i så fall. Om du kör Waves QX (t ex Q2) med en low cut vid 100 Hz så sänker du 41 Hz med ca. 15 dB, om man använder REQ och kör Q 1,41 så sänker man 41 Hz med ca. 24 dB. Redigerat 29 april 2009 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 29 april 2009 Dela Postat 29 april 2009 I mitt fall är 12dB/oktav "vanligare", vilket också verkar vara fallet i ditt Waves QX-exempel. Fast jag tycker inte vi ska röra till det för mycket här... E-strängen är inte begränsad till att ge ifrån sig en enda sinuston (41Hz). Så även när jag skär så ovettigt som jag gör, så får jag ju ändå behålla viktiga basfrekvenser, från t.ex. 80Hz och uppåt, som basen också genererar. Och i mitt fall, samt även i trådskaparens, handlar det om en något distad (ännu mer "toner"), traditionell rock-bas. Jag ser ingen mening i att fridlysa frekvenser så långt ner som vid 41Hz, eller för all del, ända ner till 31Hz. Men så är jag ju inte riktigt klok heller! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 4 maj 2009 Dela Postat 4 maj 2009 Men så är jag ju inte riktigt klok heller! berätta hur ni gjorde med hellvalla-basen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 4 maj 2009 Dela Postat 4 maj 2009 berätta hur ni gjorde med hellvalla-basen My pleasure, sir! Den blå linjen visar den rena, orörda originalbasfilen — dvs Burnies (bassisten) tagning som han skickade till mig. Den röda linjen visar vad det blev av basens ljudbild efter att jag huggit den i nacken med mina dödskäftar. Och ungefär så här gick jag till väga: 1. Först in genom en konventionell EQ (en gratis, som låter som ett $800-dito): HighPass @ 110Hz, 12dB/oktav (juuust det — 110Hz) 5dB höjning @ 680Hz, bandbredd = 2dB/oktav (motsvarar ung. Q = 0.67) LowPass @ 2400Hz, 12dB/oktav 2. Sedan via en kompressor (en gratis, som låter som en $800-dito): Thres: -20dB Attack: 4ms Release: 80ms Ratio: 3:1 Knee: (12dB) 50/50, dvs mittemellan hård och mjuk Detector: Feedback Band: 41Hz - 20kHz RMS: 5ms 3. Åsså sist genom BlockFish (ännu en gratiskompressor, som låter som en $800-dito): Signalen passera helt orörd genom BlockFish kompressor-"kretsar" och färgas endast av pluggens "dist", dvs "Saturation", vilken jag maxar! Och vips, en hellvalla-bas 😛 Nästa gång ska jag avslöja hur vi fick Burnies röst att låta som Gene Simmons! Stay tuned! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.