Jump to content
Annons

Snabbfråga ang. Studio Projects VTB1-preamp.

Recommended Posts

minorlag (oregistrerad)
Postat

Hallå!

Strömadaptern till min VTB1 dog och nu har den på något vis försvunnit spårlöst. Så tänkte höra vilken strömstyrka och spänning den ligger på så jag kan köpa en ny. Har skickat flera mail till SB och sökt runt på internet men har kammat noll än sålänge. Om någon vet eller om någon har en adapter som de kan kolla så vore jag tacksam för svar. 🙂

Annons
Postat

Har för mig att den drar rätt duktigt. Du ska nog ha minst 12 VA gissar jag. Dvs kunna lämna 1A eller mer. Det är drivningen av röret (glödspänning + spänningsboostern) som drar mest.

//KG

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

R2+XL2=Z2

Där R är resistansen mätt i Ohm, XL är den induktiva reaktansen mätt i Ohm och Z är impedansen mätt i Ohm.

S2-Q2=P2

Där S är skenbara effekten mätt i VA, Q är den reaktiva effekten mätt i VAr och P är den aktiva effekten mätt i W

🙂

Edit:Stavfel

Redigerat av Analogfreak
minorlag (oregistrerad)
Postat

Ok, hur viktigt är det att strömstyrkan är exakt rätt? Hittade nämligen den här på 1000mA som dessutom har en kontakt som passar till preampen. Annars så vore det riktigt schysst om du ville kolla upp den Claes, om du orkar och vill det vill säga. 😏

Postat

12VA ska det vara på sekundärsidan, så 1A blir helt perfekt! 🙂

Den du har hittat kan dock bara lämna 800mA vid 12V, så den är lite för klen.

Lite skumt egentligen eftersom det står att den är på 18.5W. Den som följer med VTB1 är effektivare i så fall, eftersom det står 15VA på primärsidan och 12VA på sekundärsidan. 12VA innebär att den måste kunna lämna ut 1A (1000mA) vid 12V.

När det gäller strömstyrkan (Ampere) så måste det alltså vara MINST så mycket som det ska vara. Om det är högre spelar ingen roll, eftersom enheten inte kommer att dra mer än den gör ändå. Om det däremot är lägre, så fungerar inte preampen som den ska, utan det kan bli hur skumma fel som helst. Ingenting skadas om det är för låg strömkapacitet i nätdelen - förutom att det kommer att låta för j-t tills man sätter dit en som kan lämna tillräckligt... 😆

När det gäller spänning (Volt), så måste det däremot vara precis rätt. För låg spänning så kan man få ungefär samma symptom som med för låg ström - men för hög spänning eldar upp apparaten! 😏

Det gäller alltså att hålla tungan i rätt mun... 😉

minorlag (oregistrerad)
Postat
12VA ska det vara på sekundärsidan, så 1A blir helt perfekt! 🙂

Den du har hittat kan dock bara lämna 800mA vid 12V, så den är lite för klen.

Lite skumt egentligen eftersom det står att den är på 18.5W. Den som följer med VTB1 är effektivare i så fall, eftersom det står 15VA på primärsidan och 12VA på sekundärsidan. 12VA innebär att den måste kunna lämna ut 1A (1000mA) vid 12V.

När det gäller strömstyrkan (Ampere) så måste det alltså vara MINST så mycket som det ska vara. Om det är högre spelar ingen roll, eftersom enheten inte kommer att dra mer än den gör ändå. Om det däremot är lägre, så fungerar inte preampen som den ska, utan det kan bli hur skumma fel som helst. Ingenting skadas om det är för låg strömkapacitet i nätdelen - förutom att det kommer att låta för j-t tills man sätter dit en som kan lämna tillräckligt... 😆

När det gäller spänning (Volt), så måste det däremot vara precis rätt. För låg spänning så kan man få ungefär samma symptom som med för låg ström - men för hög spänning eldar upp apparaten! 😏

Det gäller alltså att hålla tungan i rätt mun... 😉

Oj, av dig får man svar minsann! 🙂

Då ska vi se, om jag fattat rätt borde denna funka ganska bra? 1250mA på alla spänningar. Hittade även en något billigare som ska klara 1000mA på 12volt . Blir det någon skillnad i praktiken mellan de båda tror du?

Postat (redigerat)
Oj, av dig får man svar minsann! 😏

Då ska vi se, om jag fattat rätt borde denna funka ganska bra? 1250mA på alla spänningar. Hittade även en något billigare som ska klara 1000mA på 12volt . Blir det någon skillnad i praktiken mellan de båda tror du?

De där två lämnar stabiliserad likspänning. Det du skall ha är växelspänning - dvs en helt vanlig transformator. Det kan hända att ett likspänningsaggregat kan funka (eftersom man i 999 fall av 1000 ända bara likriktar växelspänningen till likspänning) men man ska nog inte ge sig den på det. Ibland används nämligen växelspänningen till att skapa flera olika likspänningar inne i apparaten. Ibland vill man ha både en +12V och en -12V utfrån växlespänningen på 12V AC. Mycket tekniktugg - beklagar - men använd en växelspänningskälla på 12V med minst 12VA på sekundären så är du hemma. Lycka till!

EDIT: stav/meningsbyggnad

//KG

Redigerat av KaptenGnissel
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Oj, av dig får man svar minsann! 😆

De där två lämnar stabiliserad likspänning. Det du skall ha är växelspänning - dvs en helt vanlig transformator. Det kan hända att ett likspänningsaggregat kan funka (eftersom man i 999 fall av 1000 ända bara likriktar växelspänningen till likspänning) men man ska nog inte ge sig den på det. Ibland används nämligen växelspänningen till att skapa flera olika likspänningar inne i apparaten. Ibland vill man ha både en +12V och en -12V utfrån växlespänningen på 12V AC. Mycket tekniktugg - beklagar - men använd en växelspänningskälla på 12V med minst 12VA på sekundären så är du hemma. Lycka till!

EDIT: stav/meningsbyggnad

//KG

Men om han köper ett likspänningsaggregat och sen bygger in en liten växelriktare då. 😏

drloop (oregistrerad)
Postat

Tack för tipset, får nog bli en sådan. Inte lätt som det borde vara att hitta en passande AC/AC med rätt pluggar. ^^

Aja, tack så jäkla mycket för hjälpen allihopa, känner mig något mindre korkad nu. 🙂

Jag kör min VTB1 på precis en sån, funkar finfint! 😛

Åh snygg är den också! 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.